کد خبر: ۶۸۲۱۱۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵

قالیباف از کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ منع شد؟ /ترقی: نگفتم فقط اصولگرایان با آمریکا مذاکره کنند

فعال سیاسی اصولگرا گفت: قالیباف منتخب مردم است و انتصابی از سوی رهبری در مورد ایشان صورت نگرفته است. بنابراین فکر نمی‌کنم ایشان مشمول چنین منعی باشد.
قالیباف از کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ منع شد؟ /ترقی: نگفتم فقط اصولگرایان با آمریکا مذاکره کنند
آفتاب‌‌نیوز :

حمیدرضا ترقی، انتخابات ۱۴۰۰ را دو قطبی ارزیابی کرد و گفت: از آرایش سیاسی دو جناح مختلف در کشور می‌توان استنباط کرد که انتخابات ۱۴۰۰ انتخابات دوقطبی است و رقابت بین جریان اصلاح طلب و اصولگرا خواهد بود. در واقع اقتضای شرایط کنونی کشور به گونه ای است که هر دو جناح برای موفقیت در انتخابات روی یک گزینه ائتلاف و اجماع کنند.

وی افزود: اصولگرایان بر اساس استراتژی کمک به دولت‌سازی اسلامی متناسب با گام دوم انقلاب به دنبال طراحی دولت انقلابی، جوان، حزب اللهی و با روحیه جهادی هستند که کارآمدی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را محقق کند.

این فعال اصولگرا با تاکید بر لزوم انسجام بین جریان اصولگرا اظهار کرد: اصولگرایان در تعیین مصداق باید متناسب با مطالبه رهبر انقلاب عمل کنند و شاخص‌هایی را مد نظر قرار دهند که دولت مطلوب رهبری را محقق کند نه صرفاً پیروزی در انتخابات باشد و فردی انتخاب شود که نتواند این هدف را پیگیری کند.

ترقی با طرح این ادعا که اصلاح طلبان سرمایه اجتماعی خود را از دست داده‌اند، گفت: اصلاح طلبان شاید نتوانند به راحتی با نامزد مستقل در قدرت باقی بمانند. بنابراین بهترین راه این است که از فردی حمایت کنند که هم زمینه را برای ماندن آنها در قدرت فراهم کند و هم از موضع‌گیری تندی برخوردار نباشد.

قالیباف برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ منع نشده است
ترقی در پاسخ به سوالی درباره حضور برخی از چهره‌ها و مقامات در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: منصوبین از جانب رهبر انقلاب برای کسب سمت خاص منع شده‌اند. با توجه به اینکه حکم‌های مقام معظم رهبری معمولا پنج ساله و سه ساله است، شرایط اقتضا می‌کند که فرد منصوب بتواند برنامه خود را به سرانجام برساند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره احتمال حضور محمد باقر قالیباف در انتخابات گفت: قالیباف منتخب مردم است و انتصابی از سوی رهبری در مورد ایشان صورت نگرفته است. بنابراین فکر نمی‌کنم ایشان مشمول چنین منعی باشد. مگر اینکه خود وی تشخیص دهد که جایگاهش در اجرا مفیدتراست یا مجلس.

نگفتم فقط اصولگرایان می‌توانند با آمریکا مذاکره کنند
ترقی در مورد مصاحبه اخیر خود مبنی بر اینکه اگر مذاکره با آمریکا از سوی اصولگرایان باشد، ایرادی ندارد، گفت: من اصلاً چنین حرفی نزده بودم و در متن مصاحبه من چنین چیزی وجود ندارد. یکی از سایت‌های خبری عنوانی را برای این مصاحبه در نظر گرفته بود که خلاف واقع است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی آمریکا را کشوری بدعهد و فاقد شرایط مذاکره عنوان کرد که امکان مذاکره با آن وجود ندارد و در عین حال گفت: نکته دیگر این است که مذاکره کنندگان باید شرایطی داشته باشند تا بتوانند در هر مذاکره ای موفق باشند و نه صرفا در مذاکره با آمریکا. در واقع در مذاکره با طرف غیرآمریکایی هم باید شرایطی داشته باشیم.

وی پایبندی مذاکره کننده‌ها به اصول انقلاب و نفوذ ناپذیری را از الزمات اعضای تیم مذاکره کننده عنوان کرد و گفت: برخورداری از یک تیم کارشناسی پخته به لحاظ حقوقی و سیاسی از دیگر شرایط مذاکره است. وقتی طرف مقابل ۱۰۰ کارشناس و متخصص در کنار خود دارد، ما نمی‌توانیم با تیم ۵ نفره همه مذاکرات را پوشش دهیم. طرف ما به لحاظ مذاکره و مبانی مذاکره طرف کوچکی نیست که بخواهیم فقط با ۵ نفر در مذاکره با او موفق شویم.

ترقی با اشاره به مذاکرات الجزایر و سعدآباد بیان داشت: ما در این مذاکرات نتوانستیم پول‌های بلوکه شده در آمریکا را بعد از آزادی گروگان‌ها به کشور برگردانیم. به خاطر اینکه مذاکره کنندگان از توانایی لازم برای مذاکره برخوردار نبودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین