کد خبر: ۶۸۲۴۹۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵

تصاویر| زخم‌هایی بر تن عمارت تخت درگاه قلی بیگ کرمان

درگاه قلی بیگ در جوار باغ بیرم آباد در دل کوه ساختمان زیبایی به وجود آورد و در پایین کوه، نیز دریاچه‌ای ایجاد کرد و آب قریه‌ی سرآسیاب را با مجرایی که دردل سنگ کنده بود به پایین دریاچه رساند.
تصاویر| زخم‌هایی بر تن عمارت تخت درگاه قلی بیگ کرمان
آفتاب‌‌نیوز :

بی مهری به بناهای تاریخی در کرمان اتفاق تازه‌ای نیست و هر چند وقت یک بار بنایی فراموش و یا به نابودی نزدیک می‌شود؛ این بارنوبت به عمارت "تخت درگاه قلی بیگ" رسیده که این روزها به ویرانه‌ای تبدیل و محل تجمع معتادان شده و در جای جای بنا ردی گذاشته‌اند؛ کندن کف‌پوش‌ها و نورپردازی‌ها و هر آنچه که می‌توانستند زخم‌های دیگری است که بر تن این بنای تاریخی زده‌اند و علی رغم چهره‌ی استوار ایستاده‌اش بر فراز کوه درونش را به نابودی کشاندند و برای التیام زخم‌هایش کمر همتی لازم است که گویا نیست و نمی‌خواهد این بناها حفظ شوند چرا که یک مسول میراث کرمان درباره‌ی این اتفاق گفته: که این مکان باید متولی داشته باشد و چون نداشته و نگهبانی هم نبوده به این وضعیت در آمده؛ مکانی که یکی از زیبایی‌های کرمان است و همیشه مورد توجه گردشگران قرار داشته به طور کامل به حال خود رها شده و میراث فرهنگی که خود باید در حفظ این بناها بکوشد اکنون پس از ویرانی دنبال متولی می‌گردد! وقصه همیشگی بناهای تاریخی تکرار شده؛ و همین امیدها را برای بهبود زخم‌های بنا کم رنگ‌تر کرده.

لازم به ذکر است عمارت "تخت درگاه قلی بیگ" بنایی است که بر بلندای بزرگ‌ترین جنگل دست کاشت ایران و در دل کوه و جنوب شرقی شهر کرمان ساخته شد.

این مکان مقبره‌ی یکی از نوادگان بیرام بیگ به نام درگاه قلی‌بیگ از امرای اواخر دوره صفویه و رئیس ایل افشار در کرمان ‌است.

استاد باستانی پاریزی درباره این بنا می‌نویسد: درگاه قلی بیگ در جوار باغ بیرم آباد در دل کوه ساختمان زیبایی به وجود آورد و در پایین کوه، نیز دریاچه‌ای ایجاد کرد و آب قریه‌ی سرآسیاب را با مجرایی که دردل سنگ کنده بود به پایین دریاچه رساند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین