کد خبر: ۶۸۵۳۱۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳

دورهمی یلدای کرونایی ممنوع

آیین شب یلدا یکی از کهن ترین جشن های ایرانی است که طبق این رسم دیرینه گردهم می آییم تا در طولانی ترین شب سال دیدارها تازه شود؛ اما امسال بنا به شرایط خطرناک کرونایی باید دید و بازدیدها را به فضای مجازی سپرد.
آفتاب‌‌نیوز :

دورهمی های شب یلدای امسال بسیارنگران کننده است زیرا میزبانان این شب خاطره انگیز بزرگترهای خانواده از جمله مادربزرگ ها و پدربزرگ ها هستند درحالی که خطرویروس کرونا همچنان درکمین ما است.

برگزاری شب یلدا با جمعیت بالا درواقع نشان دادن چراغ دعوت از ویروس کرونا به داخل خانه هاست که می تواند پیامدهای زیانبارو غیرقابل جبرانی را برای خانواده ها درپی داشته باشد.

دورهمی یلدای کرونایی ممنوع

افزایش آمارمبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا ازمهمترین آثارمخربگردورهمی های شب چله امسال درایران از جمله دراستان البرزاست که باید ازآن جلوگیری کنیم.

با رعایت کردن پروتکل های بهداشتی و خبرخوش تولید واکسن کرونا این حس امید بخش به انسان دست می دهد که بازهم در سال آینده می توان شاهد برگزاری آیین های سنتی و ملی درایران شد.

فراموش نکنیم که در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و یا برگزاری دورهمی های خانوادگی همانند شب یلدا بازهم باید چشم انتظار موج حمله ای ویروس کرونا درجامعه باشیم.

بیایید هشدارها را جدی بگیریم تا پس ازسپری شدن این شب کهن ایرانی پشیمان نشویم که ای کاش به توصیه های کارشناسان ومدافعان حوزه سلامت گوش می دادیم زیرا ختم کلام هرکدام ازآنها دراین روزها که به شب باستانی یلدا نزدیک می شویم فقط به توجه کردن مردم نسبت به رعایت پروتکل های های بهداشتی برای کنترل و مهار ویروس کرونا برمی گردد.

یلدا هویتی ملی

جامعه شناس البرزی گفت: شب چله یا یلدا یکی ازعناصرنظام فرهنگی است که مردم ازآن روحیه امید، نشاط، رویش دوباره و آینده نگری می گیرند.

علی طاهری خلوص اظهارداشت: درنظام فرهنگی، خرده فرهنگ هایی وجود دارد که هرکدام برای مردم معنا و مفهوم خاصی دارند که به نمونه بارزآن درایران می توان به جشن های مختلفی همانند شب چله، چهارشنبه سوری ونوروز و سیزده بدراشاره کرد.

وی بیان داشت: کسب هویت ملی ریشه درهویت تاریخی دارد لذا فرزندان این مرز و بوم باید بدانند اجداد آنها دارای مبانی نظری فرهنگی بودند و برای پویا شدن آن تلاش می کردند.

وی جشن یلدا را یک تقویت کننده سرمایه اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: سرمایه اجتماعی نیازمنداعتماد، روابط پویا و شفافیت است به خاطراینکه به غنای سرمایه های انسانی، اقتصادی و فرهنگی درجامعه کمک می کند.

طاهری خلوص یادآورشد: مردم دوران باستان ازجمله اقوام آریایی دیافتند که کوتاهترین روزها، آخرین روز پاییزو بلندترین شب اول زمستان است که بلافاصله پس ازآن روزها بتدریج بلندتر و شب‌ها کوتاه تر می‌شود.

وی تصریح کرد: اکنون درنقاط مختلف کشورمان، این شب گرامی داشته می‌شود و هر قوم و طایفه و استان با توجه به رسم و رسوم خود، شب یلدا را به بهترین شکل جشن می گیرند.

جامعه شناس البرزی برپایی جشن هایی چون یلدا را موجب ایجاد همبستگی و انسجام اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: درسایه همین جشن هاست که شادابی وامیدورای اجتماعی بیشترمی شود اما درزمان وضعیت بحران همانند شرایط کنونی که جامعه درگیرشیوع ویروس کروناست باید ازآن پرهیزکرد زیراهرگونه نشست های دسته جمعی خطرآفرین است.

یلدا رویکردی تعاملی

روانشناس البرزی هم در این زمینه با اشاره به اینکه انسان موجودی اجتماعی است، اظهارداشت: انسانی که روابط و تعاملات اجتماعی بیشتری داشته باشد ازامنیت و آرامش روانی بیشتری برخورداراست و همچنین درحل مسائل و مشکلات روزمره خود می تواند بهتر وموفق ترعمل کند.

خدیجه نوروزی خاطرنشان کرد: بهترین شیوه برای رفع نیازهای او، برقراری تعامل و روابط اجتماعی است که انسان در طول زندگی تلاش می کند با اشکال وعناوین مختلف روابط اجتماعی را تقویت کند.

وی بیان داشت: بخشی ازروابط درسایه فرایندهای فرهنگی، اعتقادی وعرفی هرجامعه ای که انسان درآن زندگی می کند شکل می گیرد.

نوروزی یادآورشد: یکسری روزها و یادبودها طراحی شده تا اگر انسان نتوانست به صورت فردی رویکرد تعاملی برای خود ایجاد کند، درآن موقعیت های گروهی واز پیش تعیین شده همانند اعیاد مذهبی، فرهنگی و باستانی قراربگیرد تا تعاملات اجتماعی را تقویت کند.

وی شب چله را یکی ازقدیمی ترین وکارآمدترین راه تقویت روابط اجتماعی برشمرد واضافه کرد: تفاوت این شب با شب های دیگر شاید فقط یک دقیقه زمان بیشترنباشد اما تبدیل به نمادی شده که افراد از درکنار هم بودن، لذت ببرند و با تبادل خاطرات و لحظه های خوش، روابط اجتماعی خود را تقویت کنند.

نوروزی تصریح کرد: دراین شب، برای افراد یک مجموعه اجتماعی شامل خانواده، دوستان و کسانی که به هردلیل و نسبتی با هم درارتباط هستند فرصتی بازمی شود تا بتوانند دریک تعامل اجتماعی، انرژی خوب به دست بیاورند.

وی گفت: این شب نشان می دهد که ازکنارهم بودن می توان به امنیت و آرامش رسید که ازنظر روانشناسی هم این یک نیاز روانی، فردی و اجتماعی محسوب می شود تا فرد با حضوردرجمع کسانی که دیدن آنها آرامش بخش است، یک زندگی بهتر برای آینده خود بسازد.

نوروزی ادامه داد: گسترش وسایل ارتباطی به جای نزدیک کردن افراد به هم، باعث دور شدن آنها ازیکدیگر شده است اما دراین روزهای کرونایی همه مردم به این موضوع مهم پی بردند که ارتباطات دیداری چه نقش مهمی درزندگی فردی و اجتماعی دارد.

وی عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا، آموزش، تعاملات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سایرفعالیت ها را تحت تاثیر خود قرار داد به گونه ای که حتی مادربزرگ و پدربزرگی که به شوق دیدار نوه ها، خانه رامهیای ورود آنان می کردند اکنون به فضای مجازی روی آورده اند تا اعضای خانواده را درقاب دستگاه های هوشمند چون تلفن همراه ببینند و گفت و گو کنند.

روانشناس البرزی افزود: شب چله امسال هم ازویروس کرونا بینصیب نمانده و شکل برگزاری آن تغییرپیدا می کند پس همه ما هرگونه دورهمی دراین شب باستانی را باید ممنوع بدانیم تا سلامت جامعه به خطرنیفتد.

وی تاکید کرد: اگر شب یلدا کنترل نگردد و دورهمی‌های خانوادگی شکل گیرد، ویروس کرونا دوباره بازخواهد گشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین