کد خبر: ۶۸۷۹۷۲
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴

پلیس:موافق خاموشی معابر نیستیم/با پیامک‌های اشتباهی قانون منع تردد چه باید کرد؟/ توضیحات پلیس راهور

برخی از شهروندان ممکن است پیامک‌هایی مبنی بر جریمه شدن به دلیل حضور در محلی دریافت کنند که هرگز در آن زمان مشخص در آن محل حضور نداشته اند. پاسخ پلیس راهور در این موارد به شهروندان این است که خطا پیش آمده است و جریمه‌ای برای آنان لحاظ نخواهد شد.
پلیس:موافق خاموشی معابر نیستیم/با پیامک‌های اشتباهی قانون منع تردد چه باید کرد؟/ توضیحات پلیس راهور
آفتاب‌‌نیوز :

بیش از یک ماه است که برای کنترل و مقابله با ویروس کرونا محدودیت‌هایی جدی در کشور اجرا می‌شود که محدودیت تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح از اصلی‌ترین بخش آن است؛ بر اساس این مصوبه افرادی که در این زمان با وسیله نقلیه خود تردد کنند، ملزم به پرداخت جریمه نقدی هستند.

اما در مواردی برخی از شهروندان ممکن است پیامک‌هایی مبنی بر جریمه شدن به دلیل حضور در محلی دریافت کنند که هرگز در آن زمان مشخص در آن محل حضور نداشته اند. پاسخ پلیس راهور در این موارد به شهروندان این است که خطا پیش آمده است و جریمه‌ای برای آنان لحاظ نخواهد شد.

اگر پیامکی توسط پلیس برای شهروندی ارسال شود که در این تاریخ، زمان و محل تردد غیر مجازی داشته است، این پیام، به این معنا نیست که ابلاغ نهایی به شهروند انجام شده و جریمه در سیستم ثبت و در سوابق خودرو لحاظ شده است.

سرهنگ عین الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور در این باره می‌گوید: افرادی که در پیامک آنها واژه ثبت بررسی نوشته می‌شود، باید بدانند که این پیام اولیه است و در بررسی دوم که توسط اپراتور انجام می‌شود، تمامی موارد بررسی می‌شود. همکاران ما در بررسی‌های خود، رنگ، مدل و اصالت وسیله نقلیه را بررسی می‌کنند و اگر همخوانی وجود نداشته باشد همه این موارد به صورت اتوماتیک حذف شده و اصلا در سامانه باقی نمی‌مانند.

سرهنگ جهانی تاکید می‌کند: خیال شهروندان عزیز راحت باشد که اگر پیامی برای آنها ارسال می‌شود و در آن محل حضور نداشته اند، جریمه به هیچ عنوان محاسبه نخواهد شد؛ جریمه برای افرادی صادر خواهد شد که پیامک دوم را دریافت کرده باشند.

با این وجود دریافت پیامک صدور جریمه برای هیچکس خوشایند نیست و علاوه بر این خیلی از افراد ممکن است ندانند که ارسال یک پیامک به معنای ثبت قطعی جریمه نیست و همین باعث ایجاد نگرانی‌هایی برای شهروندان می‌شود.

توصیه پلیس راهور در این مواقع به شهروندان این است که بدانند تا پیامک دوم را دریافت نکرده اند نگرانی‌ای در خصوص جریمه نداشته باشند اما اگر می‌خواهند اطمینان حاصل کنند، به سایت راهور ۱۲۰ مراجعه کنند و سوابق خود را در آنجا ببینند؛ یا VIN وسیله نقلیه خود را که در پشت کارت ماشین نوشته شده است، به ۱۱۰۲۰۲۰ پیامک کنند و از میزان جریمه‌شان مطلع شوند.

اگر بعد از ساعت ۹ شب در ترافیک خیابان‌ها ماندیم چه کنیم؟

ترافیک همیشگی خیابان‌ها که در برخی ساعات خاص بیشتر از همیشه شدت می‌گیرد، عضو جدا نشدنی پایتخت نشینی و کلانشهرها است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در این دوران محدودیت‌ها بعد از ساعت ۹ شب در ترافیک مانده یا تصاویری از خیابان‌هایی ببینید که با تعدد ماشین‌ها قفل شده اند و برایتان سوال پیش آمده باشد که در این شرایط همه ماشین‌ها مشمول جریمه می‌شوند؟

سرهنگ جهانی در پاسخ به این سوال می‌گوید: واقعیت این است که ما بر اساس مقررات و مصوبات کار می‌کنیم؛ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تحت عنوان یک قانون برای همه تلقی می‌شود و باید از آن تبعیت و آن را اجرا کرد؛ در نتیجه ما از ساعت ۹ شب به بعد اجرای این قانون را آغاز می‌کنیم.

او تاکید می‌کند: همه مردم عزیز می‌دانند که معابر شهری در کلانشهرها پاسخگوی ترددهای بالا نیست و برای همه مشخص است که وقتی ساعت ۹ شب ممنوعیت آغاز می‌شود، اگر ساعت هشت شب کسب کسب و کار خودش را تعطیل کند و به سمت خانه حرکت کند، قطعا با ساعت‌های ممنوعیت برخورد خواهد کرد. در نتیجه مردم سعی کنند مدیریت زمان داشته باشند و مسیرهای انتخابی خود را مشخص کرده تا با محدودیت ساعت ۹ برخورد نکنند.

اگر کار ضروری دارید، از فرمانداری مجوز تردد دریافت کنید

ممکن است برای شما هم پیش بیاید که بعد از ساعات ممنوعیت بیرون از خانه کاری ضروری داشته باشید. باید بدانید که این محدودیت تردد شامل حمل و نقل عمومی، آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی نمی‌شود و می‌توانید کار خود را از این طریق انجام بدهید و جریمه نشوید اما با این حال اگر به هر دلیلی مجبورید که با وسیله نقلیه خودتان تردد کنید، می‌توانید با مراجعه به فرمانداری با ارائه مدارک و مستندات معتبر مجوز تردد دریافت کرده و با دریافت این مجوز به مدت مشخص شده شماره وسیله نقلیه ثبت شده و مشمول جریمه نمی‌شوید.

راهور: با خاموشی چراغ‌های معابر موافق نیستیم

در پی اعمال محدودیت‌های ترافیکی از ۹ شب به بعد، یکی از موضوعاتی که مورد انتقاد مردم قرار گرفت، خاموش کردن چراغ‌های معابر بود. این تاریکی نگرانی‌های جدی برای شهروندان ایجاد کرد چرا که از طرفی حتی با وجود محدودیت‌های ترافیکی برخی همچنان بعد از این ساعت در شهر تردد می‌کنند و تاریکی خیابان‌ها خطر تصادف را برای این عده بالا می‌برد و از طرف دیگر خاموشی خیابان‌ها سبب می‌شود تا خطری جدی عابران پیاده یا کارگران زحمت کش شهرداری را تهدید کند. علاوه بر این تاریکی معابر ممکن است امنیت شهروندان را مخدوش کند و آمار سرقت را بالا ببرد.

طرح اصلاح روشنایی، نامی است که توسط دولت و وزارت نیرو بر خاموشی معابر پایتخت بین ساعات ۹ شب تا چهار صبح گذاشته شده است و مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق صرفه‌جویی در مصرف سوخت و برق، امکان ارسال بیشتر گاز به صنایع و همچنین جلوگیری از قطعی احتمالی برق و افت فشار گاز خانگی را از مزایای این طرح می‌داند.

با این وجود اجرای این طرح علاوه بر انتقادهای جدی، عواقبی را هم در پی داشته است. مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران از افزایش تصادف پس از خاموشی چراغ معابر خبر داده است.

به گفته کوروش جدی ثانی، خاموشی‌های اخیر باعث کاهش دید دوربین‌های نصب شده در معابر شهری و کاهش کنترل خودروهای متخلف شده است و متاسفانه آمار سرقت تجهیزات هوشمند شهری هم پس از این خاموشی‌ها با افزایش چشمگیری مواجه بوده است.

محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهور پایتخت هم پیش از این گفته بود که پلیس با خاموش شدن چراغ‌های برخی از بزرگراه‌های پایتخت در ساعات منع تردد مخالف است.

در همین رابطه سرهنگ عین الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور به می‌گوید: پلیس راهنمایی و رانندگی همواره برای افزایش ایمنی در معابر و برای پیشگیری از تصادفات خواستار روشنایی لازم در معابر بوده است و پلیس به هیچ وجه موافق این خاموشی‌های اخیر معابر نبوده و در آن نقشی نداشته و با آن همراه نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین