کد خبر: ۶۹۰۱۲۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵
پیگیری حقوقی برای استفاده از منابع مسدود شده در کره آغاز شد

دیدار قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی با مقامات ایران؛ کره چقدر به ایران بدهکار است؟

چوی جونگ کن قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی که در رأس هیأتی به منظور بررسی حل مشکلات روابط دو کشور و به ویژه موضوع منابع مالی ایران در این کشور به تهران سفر کرده است، با محمد جوادظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.
دیدار قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی با مقامات ایران؛ کره چقدر به ایران بدهکار است؟
آفتاب‌‌نیوز :

در این دیدار ظریف بزرگترین مانع توسعه روابط دو کشور در شرایط فعلی را محدودیت ایجاد شده برای منابع ارزی ایران نزد بانکهای کرهای ذکر کرد و از دولت کره خواست که هرچه سریع تر در جهت رفع این موانع اقدامات لازم را انجام دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که با توجه به پیامدهای بهداشتی و اقتصادی کرونا، در حال حاضر اولویت اصلی مناسبات دو کشور فراهم شدن دسترسی به این منابع است.

ظریف در ادامه اظهار داشت: اقدام غیرقانونی بانکهای کره، جو عمومی و دیدگاه مردم ایران نسبت به کره جنوبی را به شدت منفی کرده و به وجهه این کشور آسیب جدی وارد کرده است لذا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حق قانونی خود برای ورود به موضوع، تاکید دارند که این مشکل باید هرچه زودتر حل شود.

مقام کرهای نیز در این دیدار با تاکید بر اراده کشورش برای حل مشکل خاطرنشان کرد سئول از همه توان خود برای فراهم آوردن شرایط دسترسی به این منابع استفاده خواهد کرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه کره با اشاره به توقیف کشتی متعلق به این کشور، خواستار تسریع در حل این موضوع شد.

ظریف در این خصوص تاکید کرد کشتی کره ای به دلیل آلوده سازی آب های خلیج فارس توقیف شده، لذا صرفا موضوعی فنی است که رسیدگی به آن در چارچوب مقررات حقوقی و قضائی در حال پیگیری است و طبعا دولت امکان دخالت در این فرآیند قضائی را ندارد.

خرازی: آینده‌ای متفاوت در انتظار روابط ایران و کره جنوبی است

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان نیز تأکید کرد: در چهار سال اخیر تغییرات راهبردی در روابط جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی رخ داده است و این موجب می‌شود آینده روابط متفاوت از گذشته باشد.

چویی جونک کان، قائم‌مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی در ملاقات با سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ضمن تأکید بر اهمیت روابط ایران و کره جنوبی و اراده سئول برای گسترش همکاری‌ها از مشکلات ناخواسته‌ای که بر روابط دو کشور تحمیل شده است، ابراز تأسف و در همین حال، اظهار امیدواری کرد که بتوان با رفع مشکلات موجود، گام‌های مؤثری در جهت توسعه پایدار روابط و همکاری‌های بین دو کشور برداشت.

خرازی با اشاره به احترام مردم ایران به مردم کره از رویکرد دولت کره و شرکت‌های کره‌ای در تسلیم نسبت به فشارهای آمریکا و مشارکت در تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران شدیداً انتقاد کرد و اظهار داشت: در گذشته روابط خوبی میان ایران و کره جنوبی برقرار بود اما در حال حاضر متأسفانه به دلیل تبعیت دولت کره از فشارهای آمریکا 7 میلیارد دلار دارایی‌های ایران در بانک‌های کره‌ای گروگان گرفته شده است و ما حتی برای خرید دارو نمی‌توانیم از حساب‌های خود برداشت کنیم.

وی افزود: در سال‌های اخیر شرکت‌های کره‌ای فرصت‌های خوبی را در ایران از دست دادند و تحریم‌ها باعث تمرکز ایران بر توان تولید داخلی شده است به‌طوری‌که اینک ما ازنظر بسیاری از نیازها ازجمله لوازم‌خانگی خودکفا هستیم و اگر هم روابط دو کشور در آینده عادی شود شرکت‌های کره‌ای ازاین‌پس باید به‌جای فروش کالاهای خود به ایران، درباره سرمایه‌گذاری، انتقال دانش فنی و مشارکت در تولید در ایران فکر کنند.

قائم‌مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی هم در این ملاقات با ارائه گزارشی از دیدارهایش در تهران و همچنین ابراز خشنودی از برقراری امکان تماس تلفنی‌اش با ناخدای کشتی توقیف‌شده کره جنوبی در ایران و دسترسی کنسولی سفارت کره به خدمه این کشتی، بر ضرورت بهبود و ارتقای روابط سئول – تهران تأکید و تصریح کرد سفرش به ایران باید پیش‌ازاین صورت می‌گرفت و کره جنوبی بر ارتقای روابط با ایران تأکید دارد.

خرازی در پاسخ به درخواست قائم‌مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی برای مساعدت در رفع توقیف کشتی کره‌ای و تسریع این روند اظهار داشت: توقیف کشتی کره‌ای موضوعی کاملاً فنی و حقوقی است که پرونده آن در اختیار قوه قضائیه است که به‌صورت مستقل پیگیری و رسیدگی به این پرونده را در دست دارد. تردد کشتی‌های کره‌ای همانند دیگر کشتی‌ها در خلیج‌فارس ادامه دارد و این نشان از سیاسی نبودن توقیف این کشتی است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین ابراز امیدواری کرد سفر قائم‌مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی به درک بهتر مقامات این کشور از واقعیت‌های ایران و فرصت‌های جدید همکاری کمک کند.

پیگیری حقوقی برای استفاده از منابع مسدود شده در کره آغاز شد

«عبدالناصر همتی» در دیدار چوی جونگ کان، قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی باوی، ضمن ابراز امیدواری نسبت به نتایج این مذاکرات گفت: بانک‌های کره جنوبی سالهاست منابع ایران را در این کشور متوقف کرده‌اند و موضوع را تعیین تکلیف نمی‌کنند و حتی به سپرده ها نیز سود تعلق نگرفته است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی،وی با بیان اینکه مسدود شدن پول ایران در کره جنوبی چالش اصلی با این کشور به حساب می آید، گفت: جمهوری اسلامی در سایر کشورها نیز منابعی داشته و با وجود تحریم‌های آمریکا از آنها استفاده کرده و به آنها دسترسی داشته؛ اما کره جنوبی با وجود اینکه که یکی از شرکای تجاری مهم و اصلی ایران بوده، هنوز نتوانستیم به منابع خود در این کشور دسترسی داشته باشیم.

همتی با اشاره به سفر خود به سئول گفت: یک سال و نیم پیش با مقام های کره جنوبی و از جمله معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد درباره این موضوع مذاکراتی انجام شد و آنها قول مساعدت و همکاری دادند که عملیاتی نشد، ضمن اینکه نامه‌نگاری‌هایی نیز با مقام های کره‌ای انجام شد که با وجود قول وقرارها، نتیجه‌ای درپی نداشت و نتوانستیم از منابع‌مان حتی برای خرید کالا و دارو استفاده کنیم.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: هفت میلیارد دلار حق طبیعی و مسلم ملت ایران بیش از دو سال است در بانک های کره جنوبی متوقف شده و امیدواریم این مساله که مانعی بر سر روابط ایران وکره جنوبی است، سریع تر برطرف شود و هدف اصلی این مذاکرات نیز حل مشکل بانکی است.

وی پیراون عملکرد کره جنوبی در قبال منابع ایران در این کشور افزود: این رفتار کره جنوبی خطای بزرگی است و این نکته که کره با تبعیت از دستور کشوری ثالث پول ایران رامسدود کند، غیرقابل قبول است.

همتی گفت: تأکید می‌کنم شرکای تجاری باید در شرایط حساس و سخت درکنار یکدیگر باشند، در غیر اینصورت درشرایط عادی دادن اجازه برداشت از حساب‌ها که وجهه ای نیست بر همین مبنا، تهران انتظار دارد دولت سئول به صورت مستقل و بدون در نظر گرفتن دستورات دولت درحال اخراج آمریکا دراین باره تصمیم‌گیری کند.

وی با بیان اینکه کره جنوبی نباید به آمریکایی ها اعتماد کند، گفت: معتقدم کره جنوبی نباید مبنای روابط قدیمی و صمیمی خود با ایران را براساس روابط سایر کشورها و شخصی همچون ترامپ قرار دهد.

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در خرداد ماه با انتقاد از کره‌جنوبی به دلیل مانع‌تراشی در دسترسی به منابع ارزی، گفت: چنانچه بانک‌های کره‌ای به توافق های بین‌المللی خود با ایران پایبند نباشند، ما این حق را داریم که تحت قوانین بین المللی به اقدام های قانونی روی آوریم.

کره نمی‌تواند بدهی ایران را ندهد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز تأکید کرد: به دولت سئول و کشورهایی که در مورد توقیف نفتکش کره جنوبی از سوی ایران به دلیل ایجاد آلایندگی زیست محیطی توقیف شده است توصیه می کنیم که از سیاسی کردن این موضوع بپرهیزند چرا که سیاسی کردن این موضوع کمکی به حل آن نمی کند.

سعید خطیب زاده، صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه ایران با توقیف نفتکش کره ای به نوعی گروگان گیری کرده است تا از این طریق کره را برای آزادسازی پول های بلوکه شده ایران تحت فشار قرار دهد و همچنین اظهارنظرهای برخی از مقامات کشورهای دیگر از جمله فرانسه در ارتباط با این مسئله گفت: رعایت حقوق بین الملل محیط زیست دریایی یکی از تعهدات جدی کشورهاست و طبق مقررات همه کشتی ها باید این موضوع را رعایت کنند. کشتی کره ای نیز به خاطر آلوده کردن محیط زیست دریا در خلیج فارس توقیف شده است. به این کشتی اخطار داده شده بود و سپس با حکم قضایی به سمت ساحل هدایت شده است.

وی با بیان اینکه موضوع نفتکش کره ای یک موضوع کاملا فنی است، افزود: کسانی که می خواهند این موضوع را سیاسی کنند در مسیر غلطی حرکت می کنند و کشورهایی که در این زمینه اظهارنظرهایی کرده و دخالت کرده اند گویی جایگاه خود و مقررات و تعهدات بین المللی را فراموش کرده اند.

وی با بیان اینکه ما به طرف کره ای و کشورهایی که در این زمینه دخالت کرده اند مکرر گفته ایم که هر چقدر این موضوع سیاسی شود این امر به حل این مسئله کمکی نمی کند، افزود: مسائل مربوط به این کشتی یک مسائل فنی است و باید مسیر قضایی خود را طی کند. ما در این مدت در وزارت خارجه تلاش کرده ایم تا کمک های کنسولی و غیرکنسولی لازم را به سرنشینان این کشتی ارائه کنیم تا آنان در سلامت و آرامش باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود ندارد که ملوانان و ساکنان این کشتی زودتر آزاد شوند، گفت: هیچ منعی برای این کار از نظر ما وجود ندارد ولی این موضوعی است که باید روند قضایی خود را طی کند و دادگاه در ارتباط با آن تصمیم گیری کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی ایران میزان دارایی های بلوکه شده کشور در کره جنوبی را حدود ۷ میلیارد دلار اعلام کرده ولی دولت کره جنوبی رقم ۹ میلیارد دلار را ذکر کرده و وزارت خارجه به عنوان متولی انجام مذاکرات برای آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره چه رقمی را دقیق می داند، گفت: متولی مذاکرات در خصوص آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی بانک مرکزی است و ما در وزارت خارجه به عنوان هماهنگ کننده سیاست خارجی هماهنگی ها و همکاری های لازم را در این مسیر انجام می دهیم ولی متولی اصلی بانک مرکزی است و شما باید آمار و ارقام دقیق را از بانک مرکزی جویا شوید.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر کره پول های بلوکه شده ایران را آزاد نکند تهران چه اقدامی را انجام می دهد، گفت: امکان عدم پرداخت این پول ها وجود ندارد و ما از همه مجاری قانونی و حقوقی برای آزادسازی این پول ها استفاده می کنیم. قانون جنگل که حاکم نیست و از طرف دیگر دولت کره جنوبی نیز هیچ وقت نگفته است که این پول ها را پس نمی دهد.

خطیب زاده ادامه داد: کره ای ها به تعهدات خود به بهانه های مختلف از جمله تحریم های آمریکا در این زمینه عمل نکرده اند ولی هیچ وقت نگفته اند که این پول نیست و یا آن را پرداخت نمی کنند بلکه در بازگشت آن بهانه آوری کرده اند و ما بارها به آن ها گفته ایم که بهانه های آن ها مورد قبول ما نیست و باید این بهانه ها را کنار بگذارند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سفر هیأت کره جنوبی به ایران گفت: در مورد سفر این هیأت از قبل تصمیم گرفته شده بود و برنامه ریزی انجام گرفته بود. در جریان مذاکرات بین مقامات ایران و کره موضوعات مختلف مورد بحث قرار می گیرد که در رأس آن موضوع پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی است.

وی با اشاره به دیدار هیأت کره جنوبی با وزیر خارجه و معاون سیاسی وی طی دیروز و امروز گفت: ما به کره ای ها تأکید کرده ایم که اقدام آن ها در عدم آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره غیرمتعهدانه است و آن ها باید این پول ها را هر چه زودتر در اختیار ایران قرار دهند. ما همچنین به آن ها می گوییم که در انتظار ۲۰ ژانویه ننشینند چرا که بعد از ۲۰ ژانویه اقدامات کشورها جور دیگری ارزیابی می شود. روز گذشته نیز این هیات با آقای عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان دیدار و رایزنی کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
1
0
والا خود کره ای ها میگن 9 میلیارد به ما بدهکارن ولی خودمون میگیم 7 میلیارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
4
1
دمه ایران گرم و دم سپاه هم گرم که تونسته درس خوبی به کره جنوبی مزدور بدهد. درود بر شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
1
میدونید کشور دوست و برادر چین ۲۰میلیارد دلار پول ایران رو بلوکه کرده؟؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
1
چین وجنایتکار وکمونیست داره ماشینهاواجناس اشغالش را که هیج جای دیگر فروش ندارد بما میده وچند لا پهنا هم حساب میکند که بدهی هایش را صاف کند
چه دردسری شده این مبارزه ما با استکبار جهانی!؟
وکیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
0
کره 7 میلیارد
بغداد 100 میلیارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین