کد خبر: ۶۸۹۸۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
بهبود و احیای اقتصاد در سال ۲۰۲۱ میلادی نامعلوم به نظر می‌رسد

برندگان و بازندگان اقتصادی سال ۲۰۲۱ میلادی کدام کشور‌ها خواهند بود؟

بهبود و احیای اقتصاد در سال ۲۰۲۱ میلادی غیرقطعی و نامعلوم به نظر می‌رسد. اقتصاد چین در این میان با قدرت بار دیگر در حال رشد است. با این وجود، بسیاری از قدرتمندترین کشور‌های جهان احتمالا تا سال ۲۰۲۲ میلادی نخواهند توانست اقتصاد خود را احیا کنند. بی عدالتی و نابرابری در حال رشد است.
برندگان و بازندگان اقتصادی سال ۲۰۲۱ میلادی کدام کشور‌ها خواهند بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس اقتصادی- به نظر می‌رسد چین، کره جنوبی و سایر کشور‌های آسیایی پیشتاز رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۱ میلادی باشند. این در حالی است که چشم انداز برای کشور‌های غربی تیره و تار خواهد بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "آسیا تایمز" در گزارشی با اشاره به چشم‌انداز اقتصادی برای کشور‌های جهان در سال پیش روی میلادی می‌نویسد: "شیوع ویروس کرونا به اقتصاد جهانی آسیب وارد ساخته است. تولید ناخالص داخلی کشور‌ها در سال ۲۰۲۰ میلادی به طور واضح کاهش یافت کاهشی که از زمان پایان جنگ جهانی دوم به این سو بی‌سابقه بوده و باعث بیکاری گسترده و واداشتن بسیاری برای رفتن به مرخصی یا تعلیق شغلی شده و ضرری تریلیون دلاری را به درآمد دولت‌ها وارد ساخته است.

بهبود و احیای اقتصاد در سال ۲۰۲۱ میلادی غیرقطعی و نامعلوم به نظر می‌رسد. اقتصاد چین در این میان با قدرت بار دیگر در حال رشد است. با این وجود، بسیاری از قدرتمندترین کشور‌های جهان احتمالا تا سال ۲۰۲۲ میلادی نخواهند توانست اقتصاد خود را احیا کنند. بی عدالتی و نابرابری در حال رشد است.

در حالی که ۶۵۱ میلیاردر امریکایی میزان ثروت خود را به مقدار ۳۰ درصد افزایش دادند و به ۴ تریلیون دلار رساندند، یک چهارم از یک میلیارد جمعیت کشور‌های در حال توسعه جهان با فقر مطلق مواجه هستند و بیش از نیمی از نیروی کار جهانی ممکن است زندگی و معیشت خود را از دست دهند. از سوی دیگر، حتی کشور‌های توسعه‌یافته نیز احتمالا موفق نخواهند شد به طور کامل واکسیناسیون علیه کرونا را تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی انجام دهند. این روند در کشور‌های در حال توسعه کندتر خواهد بود و باعث شیوع بیش‌تر ویروس خواهد شد.

بزرگترین برندگان این عرصه احتمالا کشورهایی، چون چین و کره جنوبی خواهند بود که در مقابله با شیوع ویروس کرونا پیشتاز بودند و موفق عمل کردند. اقتصاد چین در سال ۲۰۲۱ میلادی احتمالا رشدی ۸ درصدی خواهد داشت که دو برابر نرخ رشد اقتصاد موفق‌ترین کشور‌های غربی حتی پیش از شیوع ویروس کرونا خواهد بود. در نتیجه قرنطینه در کشور‌های غربی، چین که اقتصادی صادرات‌محور دارد در عمل سود خواهد برد.

تقاضای غرب برای خدماتی چون خدمات گردشگری و تفریحی کاهش یافته، اما نیاز کشور‌های غربی به اقلام مصرفی و کمک‌های پزشکی و درمانی رو با افزایش است. علیرغم تعرفه‌های سنگین اعمال شده از سوی ترامپ، صادرات چین به امریکا افزایش یافته است. همچنین، چین نفوذ خود را در سرتاسر آسیا از طریق ایجاد مناطق آزاد تجاری افزایش داده و مسیر‌های تجاری به سوی اروپا و آفریقا را ایجاد کرده است. همچنین، چین بر روی فناوری‌های پیشرفته برای کاهش وابستگی خود به زنجیره عرضه کشور‌های غربی سرمایه‌گذاری کرده است. پیش‌بینی می‌شود ظرف مدت پنج سال آینده اقتصاد چین بر امریکا فائق آید".

این نشریه در ادامه می‌افزاید: "برای کشور‌های ثروتمند غربی از جمله امریکا و بریتانیا چشم انداز روشنی وجود ندارد. پس از احیای موقت اقتصاد آن کشور در تابستان ۲۰۲۰ میلادی، بار دیگر رکود بر اقتصاد کشور‌های مذکور به دلیل اعمال قرنطینه بخاطر کرونا حاکم شده است. حتی با اندک احیای اقتصادی در سال آینده، انتظار می‌رود اقتصاد کشور‌های غربی در سال ۲۰۲۲ میلادی ۵ درصد کوچک‌تر شود.

بزرگترین بازندگان سال ۲۰۲۱ میلادی، کشور‌های در حال توسعه خواهند بود. این کشور‌ها دارای منابع اقتصادی برای تهیه کافی واکسن و تامین نظام بهداشت و درمان عمومی برای شمار وسیعی از بیماران هستند و همچنین، توانایی پرداخت یارانه دولتی برای جلوگیری از گسترش موج بیکاری را نخواهند داشت.  حتی کشورهایی، چون برزیل و هندوستان که پیش‌تر با سرعت در حال رشد بودند نیز با مشکل مواجه شده‌اند. میلیون‌ها کارگر فقیر بخش غیررسمی در این کشور‌ها در معرض بیکاری و گرسنگی قرار دارند. همچنین، آفریقای جنوبی که ثروتمندترین کشور آفریقایی قلمداد می‌شود نیز برای دریافت واکسن بسیار دیر عمل کرده و کرونا در آن کشور شیوعی گسترده دارد‌.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
1
سهامداران ایرانی بازندگان سال 2020 بودند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین