کد خبر: ۶۹۰۳۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
در واکنش به مواضع متناقض اصولگرایان درباره پذیرش لوایح گروه ویژه اقدام مالی

علی مطهری: ‌با دولت اصولگرا‌ ‌FATF را می‌پذیر‌ند

گویی اصولگرایان جز منافع حزبی هیچ انگیزه فعالیتی در فضای سیاسی کشور ندارند و برای بقا در فضای سیاسی کشور نیاز به تخریب جناح سیاسی مقابل خود دارند.
علی مطهری: ‌با دولت اصولگرا‌ ‌FATF را می‌پذیر‌ند
آفتاب‌‌نیوز :

رفتار متناقض اصولگرایان درباره مسائل مختلف سر دراز دارد؛ اگر طرف مذاکره با آمریکا باشند مذاکره خوب است و نباشند حرام است، اگر در تیم برجام باشند با آن موافق‌اند و نباشند حرام است، دولت اصولگرا روی کار باشد لوایح FATF بدون جاروجنجال تصویب می‌شود و اگر مابقی لوایح در دولت غیراصولگرا پیگیری شوند، صددرصد مضر است و نباید تصویب شوند.  گویی اصولگرایان جز منافع حزبی هیچ انگیزه فعالیتی در فضای سیاسی کشور ندارند و برای بقا در فضای سیاسی کشور نیاز به تخریب جناح سیاسی مقابل خود دارند.

در همین راستا علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم، درباره مخالفت‌ها با تصویب FATF گفته است: مخالفان که این‌قدر سنگ معیشت مردم را به سینه می‌زنند، چرا حالا که قرار است گشایشی حاصل شود محکم مقابل آن ایستاده‌اند؟ این رفتار تناقض‌آمیز است. یک عده از اینها از اینکه آقای ترامپ رأی نیاورد، خوشحال نشدند. عجیب است؛ همین ترامپی که سردار سلیمانی را ترور کرده، وقتی شکست خورد این تیپ افراد ناراحت شدند. ناراحت شدند از اینکه چرا تحریم‌ها قرار است برداشته شود؛ چرا آمریکا قرار است به برجام برگردد. تحمیل این مشکلات غیرضروری به مردم به چه معناست؟ مگر هدف انقلاب این بوده که ما به مردم فشار بیاوریم؟

به گفته مطهری «صلاح کشور در تصویب FATF است؛ مخصوصا با توجه به تحولی که در آمریکا ایجاد شده و رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفته است می‌خواهد به برجام برگردد، اگر اینها به برجام برگردند و ما همچنان در لیست سیاه FATF باشیم، برداشتن تحریم‌ها اثر لازم را نخواهد داشت. بنابراین به‌نظر من الان زمان خوبی است که آن دو لایحه تعیین تکلیف و این مشکل حل شود. ولی اینکه یک عده اصرار دارند اینها تصویب نشود، مشکل غیرضروری برای مردم درست می‌کند. ما پول‌مان را نمی‌توانیم درست منتقل کنیم و کالاها را گران‌تر از قیمت معمول باید به داخل کشور منتقل کنیم و باعث بهره‌برداری کشورهای همسایه و خوشحالی عربستان و اسرائیل شده است. چرا نباید این مشکل را حل کنیم؟ اینکه بگویند اگر ما عضو بشویم باید همه اطلاعات را به FATF بدهیم حرف درستی نیست. این ویترینی است که نشان می‌دهیم ما با پول‌شویی و کمک به تروریسم مخالفیم. آمریکا عضو است، اسرائیل عضو است، عربستان عضو است و این همه به داعش کمک می‌کنند. اینها عضو هستند و فقط ویترین را حفظ کرده‌اند».

در کنار اهمیت سیاسی پیوستن ایران به گروه اقدام ویژه مالی، احمد پورفلاح، مشاور عالی ریاست اتاق بازرگانی ایران، درباره اهمیت و تأثیر تصویب لوایح FATF گفته است: اهمیت FATF برای اقتصاد کشور به حدی است که برنامه‌هایی که در مورد حذف تحریم‌ها از سپهر کشور داریم، بدون پذیرفتن FATF و پیروی از قوانین آن، عملا نتیجه‌ای نخواهد داد. بسیاری از مخالفان FATF اندیشمندانی هستند که فرصت نکرده‌اند این مکانیسم را بخوانند و بازتاب‌های آن را بررسی کنند. تصورشان این است که برای هر تراکنشی باید از یک سازمان مشخص اجازه بگیریم یا یک سازمان به‌عنوان ناظر مدام به ما بگوید چرا این کار یا آن کار را انجام داده‌اید. او افزود: ما معتقدیم که برای دستیابی به اقتصاد آزاد، باید شفافیت را در ساختار و رفتارهای اقتصادی خود حاکم کنیم؛ بنابراین نباید نگران باشیم که اگر منابعی را به مقاصدی منتقل می‌کنیم، ممکن است منبع آن نامطمئن باشد. ما کشوری هستیم که به توانمندی خود متکی است، نه از جایی پول بی‌دلیلی به ما داده می‌شود و نه ما قبول می‌کنیم. پول کشور ناشی از صادرات نفتی و غیرنفتی ما است که به‌سختی انجام می‌دهیم تا به جامعه خدمت کنیم؛ بنابراین نباید ترسی داشته باشیم که از جایی نگاه کنند که این پول از کجا آمده و به کجا می‌رود. مشاور عالی ریاست اتاق بازرگانی ایران همچنین افزود: امیدوارم با محدودیت‌هایی که ناشی از نپیوستن ما برای بسیاری علنی شده و به همین دلیل دوباره در دستور کار قرار گرفته، این‌بار بتوانیم تصویب FATF را از مجمع تشخیص مصلحت نظام با موفقیت خارج کنیم و یکی از خاکریزهای بزرگ خود را در جهت پیوستن به خانواده بزرگ اقتصادی جهان حل کنیم. پورفلاح خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم سهم خود را از اقتصاد جهانی بر مبنای جمعیت، وسعت کشور، استراتژیک‌بودن منطقه‌ای که در آن حضور داریم، بگیریم راهی جز سرنهادن به این قوانینی نداریم که بیشتر مردم دنیا پذیرفتند و سیستم‌های بانکی و مالی بر اساس آن عمل می‌کنند. تصویب لوایح چهارگانه FATF هرگز به معنای قرارگرفتن اطلاعات بانکی و محرمانه مالی ایران در دست کشورهای عضو نخواهد بود، اما همچنان مخالفان FATF با استناد به این موضوع خواستار رد FATF شده‌اند و همین اصرار‌ها باعث قرارگرفتن ایران در لیست سیاه این گروه شده است. این درحالی است که اگر دولت اصولگرا بر سر کار بود، به‌راحتی این لوایح مصوب می‌شدند و احتمالا با تغییر دولت دیگر دغدغه‌ای باقی نخواهد ماند و ایران به این گروه خواهد پیوست.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
2
11
جناب آقای مطهری عزیز. درود و رحمت خدا بر روح بلند پدر بزگوارتان. رحمت بر شیری که خوردی. این حرف دل مردم مظلوم ایران است که سالهای سال چوب زیاده خواهی اصولگرایان خورده اند.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
1
10
متاسفانه کمر مردم زیر بار این تصمیم گیری هایی که فقط به نفع یک جناح سیاسی است خم شده و انگار نه انگار در این کشور مردمی وجود دارند.
ی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
5
1
شما نظر نده اقای مطهری چون کاره ایی نیستید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین