کد خبر: ۶۹۲۴۲۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴

با مارچوبه قلب خود را تقویت کنید

مارچوبه به دلیل دارا بودن ترکیباتی مانند فولات و ویتامین های گروه B می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کند و میزان هموسیستئین خون را کنترل کند.
با مارچوبه قلب خود را تقویت کنید
آفتاب‌‌نیوز :

مارچوبه Asparagus officinale گیاهی است که در فصل بهار و اوایل تابستان ظاهر می شوند. میوه ی این گیاه قرمز خوشرنگ و دارای دانه های فراوان و به دو صورت خودرو و پرورش یافته در نقاط مختلف جهان، از جمله ایران، وجود دارد که مهم ترین مناطق رشد و تکثیر آن در ایران ،استان های آذربایجان، اصفهان، کرمانشاه، تهران و نواحی جنوبی ایران (از جمله شیراز) است.

مهندس مهین متین زارع، کارشناس گروه فارماکوگنوزی و داروسازی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در خصوص ارزش غذایی این گیاه گفت: افزودن این سبزی به غذاها به معنی جذب بیشتر ویتامین E است. این گیاه دارای قدرت آنتی اکسیدانی بالایی بوده و برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی لازم و ضروری است پس برای مراقبت از قلبتان در کنار غذا مارچوبه نیز میل کنید. همچنین فولات که در این گیاه وجود دارد، اساساً برای سلامت سیستم قلب و عروق لازم و ضروری است و کمبود فولات باعث ایجاد خطر حمله ی قلبی و بیماری های قلبی و عروقی می شود.

وی افزود: ساقه مارچوبه مانند سبزیجات خوراکی قابل مصرف است و دانه، ریشه و عصاره آن دارای خواص درمانی به خصوص مدر است. دانه مارچوبه در ساخت داروهای مدر، ملین، درمان‌کننده التهابات عصبی، روماتیسم، تسکین درد دندان، تحریک رشد مو و بالاخره داروها درمان سرطان مصرف می شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، زارع گفت: دانه مارچوبه همچنین جایگزینی برای قهوه است. در طب چینی نیز دانه مارچوبه برای درمان بیماری های انگلی به کار می رود همچنین در فرآورده های خانگی از ساقه و عصاره مارچوبه برای درمان زخم های آکنه و پاک کردن صورت استفاده جلدی می شود. افرادی که التهاب یا نارسایی کلیه دارند، باید در مصرف مارچوبه احتیاط کنند هر چند واکنش های حساسیتی نسبت به مارچوبه بسیار نادر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین