کد خبر: ۶۹۲۵۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹

خطیب‌زاده: دیپلماسی شهری از بسترهای جدی گفت و گوی تمدن‌هاست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دیپلماسی شهری از بسترهای جدی همکاری و گفت و گو میان تمدن‌ها و فرهنگ‌هاست.
آفتاب‌‌نیوز :

سعید خطیب زاده عصر سه شنبه در آیین «اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران» اظهار کرد: به عنوان فرزند تهران و متولد این شهر مفتخرم که "تهران من" میزبان چنین جشنواره‌ای است. به عنوان دیپلماتی که کشورهای مختلف را دیده‌ام، دربند، شاه عبدالعظیم، درکه، هفت‌چنار، نازی آباد، خانی آباد و همه محله‌های دیگر تهران برای من یادآور یک شهر پویاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه یک اصل اساسی در دیپلماسی وجود دارد و آن این است که باید جهانی فکر کرد و محلی عمل کرد، گفت: شاید هیچ پدیده‌ای در دنیا نمی‌توانست به اندازه پاندمی کرونا به ما بگوید که چگونه جهانی فکر کرد و محلی عمل کرد. هیچ پدیده‌ای به اندازه پاندمی کرونا به ما نگفت چقدر سرنوشت ما به هم پیوسته است و در عین حال چقدر در تامین سلامت‌مان تنها هستیم.

خطیب‌زاده: دیپلماسی شهری از بسترهای جدی گفت و گوی تمدن‌هاست

وی افزود: آنهایی که با تئوری‌های دنیای در حال گذار آشنا هستند، وقتی پاندمی کرونا اتفاق افتاد سه نظریه مطرح کردند یکی اینکه آیا این پایان عصر جهانی شدن و عصر گفت وگوهای جهانی است. نظریه دوم این بود که آیا آنچه در جهان در حال وقوع بود با این پاندمی سرعت گرفت ولی ما تغییر ماهوی در دنیا نخواهیم دید و نظریه سوم این بود که پاندمی کرونا خواهد رفت و هیچ تاثیری نخواهد داشت.

خطیب زاده گفت: آنچه که امروز می‌فهمیم یک مفهوم میانی است. در بسیاری از حوزه‌ها، تغییرات دایمی و راهبردی خواهد بود مثل استفاده از ارتباطات غیرسنتی در تامین سلامت روانی و فیزیکی جامعه که به عنوان فضای مجازی گفته می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه، ارتباطات جدید جهانی در فضای مجازی را نهادینه‌ترین حالت تعین فردگرایی در دنیای امروز عنوان کرد و گفت: در چنین شرایطی، برخی گزاره‌های قدیمی هم بیشتر ارزش خود را نشان می‌دهند و آن هم گفت وگوست. گفت وگو بستر دیپلماسی است و گفت وگوی همگانی و جهان شمول یعنی همه بتوانند با هم گفت وگو کنند.

وی با تقدیر از نقش شهرداری تهران در دیپلماسی شهری گفت: تمامی آنچه را که در آیین نامه‌ها و توصیه نامه‌ها آمده است، توسط شهرداری تهران عملیاتی شده و جشنواره امروز یکی از آنهاست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: دیپلماسی شهری یکی از بسترهای جدی همکاری و گفت وگوهای میان تمدن‌ها و فرهنگ‌هاست و حضور دیپلمات‌ها و نمایندگان سازمان‌های بین المللی در این جشنواره موید همین موضوع است.

آیین «اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران» با حضور علی ربیعی سخنگوی دولت، پیروز حناچی شهردار تهران، محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران، مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، سفرا و روسای دفاتر دیپلماتیک کشورهای خارجی، عصر سه شنبه در سالن همایش‌های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

در این مراسم، میمونا شریف مدیر اجرایی UN Habitat، محمد سعدیه رییس سازمان UCLG_MEWA، اکتاوی دلاوار گاماس دبیر متروپلیس در پیام‌های ویدیویی جداگانه از برگزاری پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران تقدیر کردند. کلودیو پروویداس رییس دفتر UNDP در ایران نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود.

همچنین، برندگان پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران در پایان این مراسم اعلام شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین