کد خبر: ۶۹۲۵۴۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹

وزیر بهداشت: کارِ خِیر به سیاست آلوده نشود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با درخواست از خیّرین برای اتمام پروژه‌های نیمه کاره حوزه سلامت، گفت: کار خیر را نباید آلوده به سیاست کرد، زیرا عده‌ای ممکن است در پوشش خیّرین، عوام فریبی یا سیاسی کاری کنند، ولی این جریان اصلی نیست.
وزیر بهداشت: کارِ خِیر به سیاست آلوده نشود
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش وزارت بهداشت، سعید نمکی روز سه شنبه در دیدار خیّرین کشور که امروز و در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: اگرچه آلوده کردن کار خِیر به سیاست زدگی و خدای ناکرده تزویر، برکت را می برد و اتفاق بدتر این که گروه هدف که مردم هستند نیز سیاست زده می شوند.

وزیر بهداشت اظهار کرد: در موضوع کرونا، خیّرین ممتازترین نقش را بر عهده داشتند و در روزهای نخست با تهیه ماسک، شوینده و ضدعفونی کننده ها و ساماندهی این موضوع در کشور و همچنین تهیه مایحتاج مردم و حمایت در منزل، کارهای بسیار ارزنده ای انجام دادند که ما را دلگرم کرد که هنوز مهربانی و عشق و صمیمیت و نور هست و خورشید هنوز می تابد و باعث شد با تابش این گرمای دلپذیر، گام هایمان را محکم تر برداریم.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم که نسل جدید را به گونه ای تربیت کنیم که از ریا، سالوس و دروغ دوری کنند، زیرا دلی که نور در آن نتابد، عاشق نمی شود و تا عاشق نشود کار خیر انجام نمی دهد. این موضوع یک آفت بزرگ اجتماعی است که برای حل آن باید به دنبال راهکار باشیم. بزرگترین آفت اجتماعی، ریا، دروغ و ظاهرنمایی است. در چنین شرایطی، فضا، فضای عاشقانه و خیرخواهانه نبوده و فضای ویترین آرایی های مزورانه است.

هر تصمیم باید پیوست حمایت از فقرا داشته باشد

نمکی با اشاره به اقداماتی که در زمان مسئولیت‌های وی در حوزه بهداشت، پیشگیری و زیرساخت های سلامت و همچنین رسیدگی به حاشیه شهرها انجام شده، گفت: به نظر بنده، هر تصمیمی در کشور باید یک پیوست حمایت از فقرا و محرومان داشته باشد. معمولا در کشور تصمیماتی اتخاذ می شود که آنها را تصمیماتی اساسی و بسیار مهم تلقی می کنیم، اما فراموش می کنیم که این غلتکِ توسعه، در ابتدا ضعفا، محرومین و مستضعفین را له می کند تا به نتیجه برسد. اگر دولت ها، حکومت ها و منابع عمومی گسترده و در اوج تنگدستی بالا، بیش از پیش به فکر ضعفا و محرومان باشند، نقش آفرینی خیّرین در عرصه های دیگر نمود بیشتری پیدا می کند.

وی ادامه داد: اعتمادزدایی از مردم در این شرایط سخت به نفع نظام نیست و به اندازه کافی گسست اجتماعی، پیدا کرده ایم، بنابراین قصد ندارم برخی مسائل را فریاد بزنم، اما تا زمانیکه در جامعه ای با موریانه ریا و فساد مبارزه جدی نشود و انسان های وارسته و شریفی مانند خیّرین، قیمت پیدا نکنند، نمی توان ادعا کرد که پرچم نیکوکاری را می توان برافراشته نگه داشت.

باید فرهنگ گذشت و مهربانی و ایثار را احیا کنیم

وزیر بهداشت گفت: خیّرین صدیق مملکت بیش از هرچیزی باید به عرصه فرهنگ ورود کنند. بنای فرهنگ و مهربانی، مرمت می خواهد، متاسفانه به شدت از مهر و عشق و صمیمیت دور شده ایم، عرصه فرهنگ چنانچه از راه درست وارد شویم، عرصه پرمنفعتی است، باید فرهنگ گذشت و مهربانی و ایثار را احیا کنیم. این موضوعی است که روز به روز کمرنگ تر می شود و نیازمند رسیدگی جدی است.

نمکی ادامه داد: در اوج تنگدستی، طوفانی به نام کرونا از راه رسید و جمهوری اسلامی ایران در این طوفان بلا، با تفضل الهی خوش درخشید. مقام معظم رهبری در مبحث کرونا، در زمینه حمایت، هدایت و رعایت پروتکل ها لحظه ای ما را تنها نگذاشتند. ایشان حتی اشتباهات ما را با نظر مهربانی و کرم نگریستند. به قول حافظ شیرازی: «نیکی پیر مغان بین که چو ما بدمستان/ هر چه کردیم به چشم کرمش زیبا بود». بنابراین، مقام معظم رهبری بعداز لطف خداوند، یکی از ارکان اصلی این توفیق بودند و بعد هم وفاق مردم و تلاش های شبانه روزی کادر سلامت.

نقش ممتاز خیّرین در مدیریت کرونا

وی با اشاره به طرح شهید قاسم سلیمانی، بیان کرد: در این طرح بزرگ، به توفیقات بسیاری در زمینه کنترل، مدیریت و پیشگیری از کرونا دست یافتیم. در این میان خیّرین ممتازترین نقش را برعهده داشتند و در روزهای نخست با تهیه ماسک، شوینده و ساماندهی این مبحث در کشور و همچنین تهیه مایحتاج مردم و حمایت از بیماران در منزل کارهای بسیار ارزنده ای انجام دادند که ما را دلگرم کرد که هنوز مهربانی و عشق و صمیمیت و نور هست و خورشید هنوز می تابد و باعث شد با تابش این گرمای دلپذیر، گام هایمان را محکم تر برداریم.

نمکی گفت: ما در حال حاضر با دو مبحث مواجهیم. یکی مدیریت کروناست که از طریق آگاه سازی مردم، افزایش تست های تشخیصی و شناسایی موارد بیشتر به صورت خانه به خانه، ایزوله کردن بیماران و خاموش کردن شعله های کوچک میسر می شود. دراین زمینه عزیزان خیّر بسیار می توانند کمک کنند. امروز تاب آوری مردم کاهش پیدا کرده است. خیّرین می توانند کمک کنند که در دو جنبه تاب آوری اقتصادی مردم و کمک به معیشت خانوارها و کسبه های مشکل دار، این موضوع مدیریت شود. توان و بضاعت دولت نیز به گونه ای نیست که این مبحث را کاملا مدیریت کند، لذا باید در قالب طرح محله محور و با کمک خیّرین، گام های سازنده برداشت.

وی افزود: موضوع دوم، بحث قرنطینه هاست که در این زمینه ما فضاهایی را تدارک دیدیم؛ چراکه بسیاری از بیماران در منزل نمی توانند قرنطینه شوند، در هر محله ای مجمع خیّرین نیز باید عناصری را شناسایی کنند که در کنار تیم ما کارها را مدیریت کنند.

نمکی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران اگر کرونا را مدیریت کند، لوح رزینی در تاریخ این مملکت ثبت خواهد کرد و چنانچه در این عرصه بازنده شود، شرمساری بزرگی خواهد بود. شبکه ها و رسانه های خارجی معاند اکنون که خود اروپا و آمریکا در باتلاق کرونا گیر افتاده است، یک میزگرد برگزار نمی کنند. در حالی که در کشور ما حتی فقط یک بیمار بدون دریافت خدمات باقی نماند و هیچ بیماری پشت درب بیمارستان معطل نشد که اگر چنین نمی‌شد، همان رسانه ها در بوق و کرنا فریاد می زدند. بنابراین، این افتخار برای جمهوری اسلامی ایران کسب شد نه فقط وزارت بهداشت.

درخواست از خیّرین در اتمام پروژه‌های نیمه کاره حوزه سلامت

وزیر بهداشت گفت: مبحث دیگری که می توان از ظرفیت خیّرین بهره برد، کمک به ما در اتمام پروژه های نیمه کاره است. امسال اولین سال در تاریخ قبل و بعداز انقلاب است که بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی راه اندازی می کنیم. این تعداد تخت در طوفان های احتمالی بیماری، کمک حال ما خواهد بود. ۲ هزار و ۵۰۰ تخت آی سی یو را در مدت کمتر از دو ماه راه اندازی کردیم که رکوردی بی سابقه بود. همچنین، در بیمارستان ها دستگاه های اکسیژن ساز نیز تامین شد و توسعه و ارتقا یافت.

نمکی درباره زیرساخت های بخش بهداشت بیان کرد: پیش از این، متاسفانه موضوع پیشگیری برای مدتی آنچنان که باید جدی گرفته نشده بود، وقتی به وزارت بهداشت وارد شدیم، در عرض سه ماه پرونده الکترونیک سلامت را راه اندازی و طرح هرخانه یک پایگاه سلامت را برای جامعه محور کردن سلامت پایه ریزی کردیم.

وی درباره سالمندان اظهار کرد: سالمندان را باید از دو جنبه ببینیم، یکی افزایش جمعیت سالمند و دیگری متفاوت بودن سالمندان این مملکت با دیگر نقاط دنیا. چه بسا برخی سالمندانی هستند که جوانی نکرده پیر شده اند. سالمند افسرده برای نظام سلامت هزینه بر است. بنابراین در این زمینه باید به جنبه روانی و جنبه اجتماعی و معیشت آنها توجه شود. اولین کاری که باید انجام دهیم این است که نقشه راهی تدوین کنیم تا ببینیم چگونه می توانیم روان سالمندان را دریابیم.

نمکی در ادامه درباره دارو گفت: ما در سال ۹۷ سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی و در سال ۹۸ به دلیل مضایق ارزی، ۳ میلیارد دلار هزینه کردیم؛ یعنی تولید داخل را ۳۰ درصد افزایش داده و واردات را ۲۵ درصد کاهش دادیم. ۳ درصد داروی وارداتی نزدیک دو برابر ۹۷ درصد تولید داخلی ارزی بری داشت. همچنین، در سال ۹۸ اتفاقات دیگری از جمله زلزله و سیل و اربعین و اغتشاشات خیابانی و آنفلوآنزا را هم داشتیم که در اسفندماه نیز با کرونا مواجه شدیم. با این حال در سال ۹۸، حدودا یک میلیارد مصرف ارزی مان کمتر شد. نوساناتی که برای گوشت و مرغ در بازار ایجاد شد، برای دارو هرگز اتفاق نیفتاد. ما با دور زدن تحریم ها، دارو را به دست بیماران رساندیم. در سال جاری ۴۰ درصد سال ۹۷ ارز گرفتیم و ۸۵۰ میلیون دلار برای تجهیزات و داروهای کرونا صرف کردیم و این موضوع قابل باور نیست که چگونه با این منابع توانستیم این موضوع را مدیریت کنیم. همچنین، برای تمام داروها برنامه ریزی کردیم و با ثبت در سامانه برای تمام بیماران با کدملی دارو تامین می شود. در سازمان غذا و دارو نیز تلاش کردیم مفاسد، نواقص و کاستی ها را از بین ببریم.

رایزنی برای خرید واکسن کرونا از سایر کشورها

وزیر بهداشت درباره خرید واکسن کرونا بیان کرد: برای تامین واکسن از روز نخست سه روش را دنبال کردیم. اول اینکه تولید داخلی را آغاز کردیم و تولید بهترین نوع واکسن ها را پیش می بریم. دوم اینکه با کشور کوبا تولید مشترک را در ادامه همکاری های قبلی آغاز کردیم و واکسنی تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ با انتقال دانش فنی در انستیتو پاستور ساخته می شود. سومین راه، واردات واکسن است که یکی از آنها تامین واکسن از کووکس است که ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز با کووکس قرارداد بسته ایم و در فوریه اولین محموله ها وارد می شود، اما اینها کافی نیست و رایزنی برای خرید واکسن را از سایر کشورها بصورت مستقیم نیز آغاز کردیم. به احتمال زیاد اولین محموله واکسن بزودی وارد کشور می شود. امیدواریم با طلیعه دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بتوانیم این مژده را به گروه های آسیب پذیر بدهیم که واکسیناسیون کووید ۱۹ را در این گروه آغاز خواهیم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین