کد خبر: ۶۹۲۶۱۵
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸

وقوع بیش از ۱۰ هزار مورد خودزنی با ادعای نزاع

سرپرست دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی گفت: در ۹ گذشته سال جاری، ۱۰ هزار و ۲۳۱ مورد خودزنی شامل ۷۸۸۶ مرد و ۲۳۴۵ زن که با ادعای نزاع و با هدف دریافت دیه و خسارت انجام شده بود، در مراکز پزشکی قانونی کشف و به مراجع قضایی اعلام شد.
وقوع بیش از ۱۰ هزار مورد خودزنی با ادعای نزاع
آفتاب‌‌نیوز :

فرزانه مهدی‌زاده افزود: مانند تصادفات ساختگی، بسیاری از موارد خودزنی که با ادعای نزاع و درگیری انجام می‌شود، توسط کارشناسان با تجربه پزشکی قانونی قابل تشخیص است آنچنان که در ۹ماه گذشته ۱۰ هزار و ۲۳۱ مورد خودزنی تشخیص و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر مواردی دیده شده که فرد یا افرادی به قصد کلاهبرداری و اخذ خسارت، با کمک شخص یا اشخاص دیگر صدماتی متعدد و نسبتاً شدید که حتی شامل شکستگی‌های استخوانی می‌شود در خود ایجاد می‌کنند که گاهی منجر به ایجاد نقص عضوهای ماندگار در افراد می شود.

مهدی‌زاده گفت: این افراد با ادعای حدوث این آسیب‌ها و عوارض در سانحه تصادف (که ساختگی است) و یا با ادعای نزاع و درگیری به هدف دریافت دیه و جبران خسارت به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند، در حالیکه بسیاری از این صدمات ساختگی قابل تشخیص است.

سرپرست معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی با تأکید بر اینکه در بسیاری از موارد کارشناسان خبره پزشکی قانونی قادر به تشخیص خودزنی از دیگرزنی هستند، تصریح کرد: افرادی که اقدام به خودزنی می‌کنند در بیشتر موارد نه تنها از آسیب رساندن به خود سودی نمی‌برند، بلکه با مشکلات قانونی و قضایی نیز روبرو خواهند شد.

مهدی‌زاده در تعریف خودزنی و انواع آن گفت: منظور از خودزنی این است که فرد (خودش یا با کمک دیگران) آگاهانه به بدن خود صدمه بزند. افرادی که اقدام به خودزنی می‌کنند با مراجعه به پزشکی قانونی به قصد دریافت خسارت وانمود می‌کنند که صدمه دیده اند و یا درصدد گرفتن گواهی به قصد افزایش صدمات خود متعاقب یک حادثه ادعایی هستند.

به گفته وی هدف این افراد دریافت دیه و خسارت و یا دستیابی به مدارک و مستنداتی برای دفاع از خود و شکایت از طرف مقابل دعوا است.

وی همچنین با اشاره به اینکه آسیب‌هایی از این دست ممکن است محصول خودزنی (ایجاد آسیب بدون هیچگونه درگیری و حادثه) یا محصول تلفیقی از نزاع و خودزنی (افزایش صدمات متعاقب منازعه و درگیری) باشد گفت: از ۱۰ هزار و ۲۳۱ خودزنی شناسایی شده در ۹ ماه گذشته ۴۱۶۶ مورد غیرمنازعه و ۶۰۶۵ مورد منازعه و غیرمنازعه توأمان بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین