کد خبر: ۶۹۳۵۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
نمایندگان با تغییرات زیاد در لایحه بودجه، شاکله بودجه را بهم ریخته بودند

اولین واکنش دولت به رد کلیات لایحه بودجه

سخنگوی دولت در واکنش به رد کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس، گفت: اینکه پیام متخصصان حوزه اقتصاد و دولت نسبت به تغییرات بالای بودجه در کمیسیون تلفیق در مجلس شنیده شد، تشکر می‌کنم.
اولین واکنش دولت به رد کلیات لایحه بودجه
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی دولت با بیان اینکه تغییرات زیاد در لایحه بودجه، شاکله بودجه را بهم ریخته بود و غنایی هم به بودجه نبخشیده بود، گفت: دولت آماده است با همه توان کارشناسی خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر که می‌تواند به نفع اقتصاد و مردم باشد را بدون اینکه شاکله بودجه به هم بخورد، دنبال کند.

علی ربیعی در پاسخ به سئوالی درباره واکنش دولت به رد کلیات لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، گفت: بعد از مدت‌ها بحث و حرف و حدیث آنچه مطلع شدیم کلیات بودجه رد شد فکر می‌کنم پیام نگرانی دولت و اقتصاددانان از تغییرات اساسی و غیرکارشناسی در بودجه دریافت شد و اینکه به این نکات توجه و پیام‌ها دریافت شد از کلیت مجلس تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تغییرات زیاد در لایحه بودجه، شاکله بودجه را بهم ریخته بود و غنایی هم به بودجه نبخشیده بود، گفت: دولت آماده است با همه توان کارشناسی خود در کنار مجلس، اصلاحات مورد نظر که می‌تواند به نفع اقتصاد مردم باشد بدون بهم خوردن شاکله بودجه و پیش بینی درآمدهای واهی در کنار هم قرار بگیرد.

ربیعی ادامه داد: به آیین‌نامه داخلی مجلس تسلط ندارم اما تصور می‌کنم لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق بودجه باز خواهد گشت و آمادگی داریم گفت و گوی زیادی در این زمینه به صورت فشرده و در زمان مشخص انجام دهیم تا بتوانیم با همفکری هم، بودجه مطلوب و بدون اشکال به تصویب مجلس برسد.

سخنگوی دولت با برشماری محورهای اصلی لایحه که دولت بر آن اصرار و اعتقاد داشت در صورت تصویب می‌توانست آثار زیادی داشته باشد، اظهارکرد: تقویت ارزش پول ملی، کاهش تورم و تورم زا نبودن بودجه، مدیریت منطقه‌ای مالیات، حمایت از معیشت مردم و تامین کالاهای اساسی و عدم ایجاد رانت، اصول اساسی دولت در لایحه بودجه بود.

وی اضافه کرد: در عمل تغییر نرخ ارز تصمیماتی در جای دیگر گرفته شد که بدون ۱۷ و ۵۰۰ بودجه دیگر قابلیت اجرایی نداشت و موجب افزایش تورم نقدینگی و کاهش ارز پول ملی بود که باید ارزش پول ملی را بالا ببریم و نرخ ارز باید به قیمت واقعی خود برگردد. افزایش آن در برخی موارد برای تولید موثر است اما سرجمع برای اقتصاد و معیشت کشور، علامت آن به سایر بازار ها طوری است که نرخ ارز باید به نرخ واقعی خود باشد. افزایش سقف بودجه بدون منابع حقیقی تورم زا است و باعث چاپ اسکناس می‌شود .

سخنگوی دولت با بیان اینکه برخی در خصوص وابستگی بودجه به نفت، میزان فروش پیش بینی شده در لایحه بودجه را خائنانه دانستند، گفت: این درحالی ‌است که خودشان بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت را بیشتر کردند با این تفاوت که از تولید که قدرت ملی و جایگاه جهانی ما را ارتقا می‌داد و به زیان کشورهای رقیب بود کاستند و به جای آن نرخ ارز را که تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد افزایش دادند.

وی افزود: دولت بارها درباره افزایش حجم بودجه و تورم‌زا بودن آن اعلام کرد که هزینه‌های پیش بینی شده اجتناب ناپذیر بوده است و نمایندگان هر قلم هزینه را زیاد می‌دانند، کاهش دهند اما نه تنها این هزینه‌ها کاهش نیافت بلکه ۳۵ درصد به آن افزوده شد. آنها که مدعی بودند بودجه دارای کسری است به یک‌باره ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به همین بودجه اضافه کردند.

ربیعی ادامه داد:‌ بارها عنوان شد که دولت درآمدهای واهی و غیرواقعی پیشنهاد داده که امکان تحقق ندارد و منجر به استقراض از بانک مرکزی خواهد شد و ما گفتیم شما درآمدها را واقعی و مبالغ اضافی را حذف کنید که نتیجه آن شد که در سرفصل‌های درآمدهای نفتی ۳۲ هزار میلیارد، درآمدهای عمومی ۱۲۲ هزار میلیارد تومان شامل ۴۱ هزار میلیارد تومان که می‌گفتند دولت در شرایط رکودی اساسا نیابد دولت مالیات را اضافه کند،‌ ۴۱ هزار میلیارد تومان درآمدهای کمرگی بواسطه افزایش نرخ تسعیر ارز و ترخیص خودروهای لوکس از مناطق آزاد که مفسده‌ها و مشکلات خود را دارد، و حدود ۴۰ هزار ملیارد تومان سایر درآمدها را شاهد هستیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: می‌گفتند که در بودجه شرکت‌های دولتی چه خبر است درحالی که دولت گزارش بودجه این شرکت ها را از یک ماه زودتر از لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی رسانده اما شما حتی یک ریال آن بودجه را تغییر ندادید. خوب چه شد آن شعارهای مبارزه با فساد و رانت در بودجه شرکت‌ها؟

سخنگوی دولت با بیان اینکه طبقه محروم و فرودست جامعه با تصمیمات عجولانه، دچار رنج و سختی می شوند، گفت: هر میزان یارانه‌ای که از محل ضرب و تقسیم ۵.۵ میلیارد دلار و ۱۷۵۰۰ تسعیر ارز برای جبران دهک‌های پایین در نظر بگیرید بازهم مشکلات اقتصادی ناشی از حذف یارانه ۴۲۰۰ را حل نخواهد کرد.

وی افزود: دولت بارها اعلام کرده که با یک شیب منطقی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در نظر دارد اما حذف ناگهانی آن بیشترین ضربه را به طبقات محروم جامعه خواهد زد. چه کسی آثار روانی این اظهارات بر سرمایه اجتماعی را محاسبه می‌کند و تبعاتی که این حرف‌ها به اعتماد عمومی مردم نه به دولت بلکه نظام می‌زند، را بررسی خواهد کرد.

ربیعی با بیان اینکه در حسن نیت دوستان کسی تردیدی ندارد، ابراز امیدواری کرد که ان شاالله هرچه خیر و مصلحت کشور هست پیش آید.

سخنگوی دولت در واکنش به موضع دولت به اظهارات دولت آمریکا مبنی براینکه ابتدا باید ایران به تعهدات پیشین خود در برجام برگردد، گفت: موضع ما درباره این موضوع همیشه روشن بوده است. آمریکا تنها طرفی است که به عضویت خود در برجام خاتمه داده و اقدامات متعددی از جمله وضع تحریم‌های یک‌جانبه نه تنها برجام بلکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر خلاف آمریکا هرگز از برجام خارج نشده است و تا یک‌سال پس از خروج آمریکا به تعهدات خود بطور کامل عمل کرده است اما در واکنش متناسب به خروج آمریکا و ناتوانی دیگر اعضای برجام درعمل به تعهدات‌شان ناگزیر از متوسل شدن به حق قانونی خود مطابق با بند ۳۶ برجام متوسل شویم که این بند به ما اجازه می‌دهد در واکنش به عدم اجرای تعهدات سایر طرف ها، تعهدات خود را بطور جزئی یا کلی متوقف کنیم.

ربیعی با بیان اینکه دولت جدید آمریکا نمی‌تواند تاریخ را وارونه بخواند و یا قانون علت و معلول را معکوس کند، خاطرنشان کرد: تنها راه منطقی برای بازگشت ما به اجرای کامل تعهدات، بازگشت شرایط به قبل از شروع نقض فاحش برجام از سوی آمریکاست. اما به محض به آنکه چنین اتفاقی رخ بدهد، ما هم بلافاصله به انجام کامل تعهدات خود بازخواهیم گشت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت به انتخاب راب مالی به‌عنوان مسوول پرونده ایران در آمریکا، اظهارکرد: ما نظری درباره انتصاب افراد در دولت آمریکا نمی‌دهیم اما متوجه قاعده کلی دیپلماسی سازنده هستیم.

وی یادآورشد: دیپلماسی سازنده بدون کسانی که به آن باور دارند، به نتیجه نمی‌رسد اما در عین حال ما در ارزیابی نهایی نه به افراد و جملات آنها، بلکه به رفتارها و تصمیم‌های آنان توجه داریم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه رایزنی و مشورت با همه اعضای برجام ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: از نظر ما فرآیند بازگشت آمریکا به برجام تابع فرمول پیچیده‌ای نیست و با بکار افتادن اراده سیاسی این اتفاق با همه الزامات آن به سرعت می‌تواند رخ بدهد.

ربیعی تاکید کرد که به محض بازگشت دولت آمریکا به تعهدات خود، ایران بدون فاصله زمانی به‌طور کامل تعهداتش را عملی خواهد کرد.

ملحق شدن اعضای جدید در گفت و گوهای پیشتر انجام شده برجام، منتفی است

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات اخیر رییس جمهور فرانسه مبنی بر اضافه شدن عربستان‌ به مذاکرات هسته‌ای با ایران و موضع دولت در این زمینه، گفت: اظهارات آقای مکرون دوراندیشانه و مسوولانه نبود. همانطور که بارها گفته‌ایم قرار نیست هیچ مذاکره جدیدی درباره برجام انجام بگیرد و به تبع آن ملحق شدن اعضای جدید در گفتگوهای پیشتر انجام شده، بطور کامل منتفی است.

وی ادامه داد: تنها یک سناریو درباره برجام وجود دارد و آن بازگشت هرچه سریع‌تر آمریکا به برجام و التزام همه اعضای آن از جمله فرانسه به تعهدات‌شان مطابق نص صریح توافق است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: ما همیشه در استقبال از آغاز گفتگوهای منطقه‌ای میان کشورهای منطقه پیشتاز بوده‌ایم و همچنان دست ما به سوی همه همسایگان برای حل و فصل اختلافات دراز است.

ربیعی گفت: تنها کشورهای منطقه هستند که از صلاحیت تامین امنیت منطقه برخوردار هستند و در این مسیر به مداخله‌ها و ابتکارهای نامعمول کشورهای خارج از منطقه نیازی نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره شرط گذاری فرانسوی‌ها برای بازگشت به برجام و وساطت اروپایی‌ها برای بازگشت همزمان به برجام و موضع دولت در این زمینه گفت: این اظهارات غیر مسئولانه بوده و موضع شفاف ما این است که بدون فاصله زمانی به محض بازگشت دولت آمریکا ما هم به طور کامل به تعهدات خود باز خواهیم گشت.

وی افزود: این موضع در حال حاضر جمهوری اسلامی است و قطعا اگر این موضع تغییری کرده باشد وزیر محترم امور خارجه آن را عنوان خواهد کرد. ما بودیم که با مقاومت مردم و بخاطر صلح و امنیت جهانی در منطقه و اعتقاد به اینکه با گفتگو باید متضمن صلح باشیم ایستادگی کردیم و برجام تاکنون حفظ شد و امروز وظیفه آنهاست که به وظیفه ای که تعهد کرده بودند، بازگردند.

سفر هیات طالبان با هماهنگی دولت افغانستان انجام شد

ربیعی درباره حضور هیات طالبان در ایران و حساسیت‌ها نسبت به این سفر و اینکه آیا این دیدار دستاوردی داشته‌است یا نه، گفت: سفر هیات طالبان با هماهنگی دولت افغانستان و در تداوم این سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر رایزنی با همه گروه‌های سیاسی در افغانستان و به منظور تقویت صلح و ثبات در این کشور انجام شده است.

وی افزود: با توجه به مرزهای طولانی و پیوندهای تاریخی، مسائل افغانستان به‌طور مستقیم بر امنیت ما مانند سایر همسایگان افغانستان موثر است. به همین دلیل نمی‌توانیم نسبت به ناامنی و بی ثباتی در افغانستان بی‌اعتنا باشیم اما این به معنای وجود یک رابطه ویژه بین ما و گروه طالبان نیست.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که در هماهنگی کامل با دولت کابل با همه گروه‌های سیاسی و قومی که در شرایط کنونی افغانستان و آینده سیاسی آن نقش دارند، رایزنی کرده و آنها را به مشارکت در گفت و گوهای ملی برای رسیدن به صلح پایدار تشویق کند.

وی هدف از این دیدار را دستیابی به اطمینان نسبت به حمایت همه گروه‌های سیاسی از جمله طالبان از دولت مرکزی و تقویت روند صلح و تحکیم ثبات در افغانستان عنوان و تصریح کرد: می‌خواهیم اطمینان پیدا کنیم که طالبان در مسیر صلح و پرهیز از خشونت، مصمم است.

ربیعی تصریح کرد: دیدار با هیات طالبان بیش از هر چیزی نشانگر این اعتقاد همیشگی ما به این واقعیت است که چالش‌های امنیتی در افغانستان راه حل نظامی ندارد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در عین حال سیاست اصولی ما مانند گذشته تابع این قاعده بنیادی است که صلح در افغانستان باید بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای و در چارچوب خواست و اراده مردم افغانستان از همه اقوام و گروه‌ها انجام شود.

جنیدی در کمیسیون‌های مجمع برای بررسی ‌FATF حضور می‌یابد

سخنگوی دولت با رد این موضوع که کسی از طرف دولت در جلسات کمیسیون‌های مجمع تشخیص در موضوع FATF برای ارائه استدلال‌های جدید حضور پیدا نمی‌کند، گفت: دولت صریحا در مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرده که هر وقت مجمع دعوت کند برای ادای توضیحات و پاسخ به سوالات آمادگی حضور در مجمع را دارد.

وی افزود: قبلا در جلسات متعدد آثار اقتصادی تصمیم عدم پیوستن به FATF توسط وزرای مختلف مطرح شده است. در دور جدید بررسی لوایح مذکور هم ، با توجه به اینکه کانون مساله مورد بحث، یک امر حقوقی است، لذا در دولت تصمیم گرفته شد لعیا جنیدی به عنوان نماینده دولت در جلسات بررسی آن، حضور پیدا کند.

ربیعی یادآورشد: آثار سوء قرار گرفتن در لیست سیاه FATF به طور مشخص و شفاف بیان شده است. حالا این تصمیم‌گیرندگان در مجمع تشخیص مصلحت نظام از افراد متشخص و متعهد هستند که قطعا مسوولانه تصمیم لازم را اتخاذ می‌کنند.

صدای آژیر در تهران ارتباطی به پروازهای شبانه نداشت

سخنگوی دولت درباره رخدادهای عدم فرود هواپیمای ترکیش ایرلاین در فرودگاه امام و به صدا در آمدن آژیر خطر در غرب تهران و حواشی ایجاد شده پیرامون آن گفت: این موضوع هیچ شباهتی با موضوع تلخ سقوط هواپیما ندارد. این مساله توسط وزیر راه و شهرسازی در جلسه هیات دولت مطرح شد.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به صراحت اعلام کرد که صدای آژیری که در تهران شنیده شد به دلیل اتصال سیم‌ها بوده و هیچ ارتباطی به فرودگاه امام و پروازهای شبانه نداشته است.

در هیچ دوره‌ای رسانه‌های خارجی به این گستردگی علیه دولتی نتاخته‌اند

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری درباره ضرورت گفت و گوی دولت با مردم گفت: پیش از کرونا، ارکان دولت سفرها و ارتباطات رو در روی خوبی با مردم داشتند و در ایام کرونا هم با توجه به پروتکل‌های وضع شده توسط ستاد ملی این ارتباطات به اشکال دیگری پابرجا بوده است.

وی اضافه کرد: معتقدم در هیچ دوره‌ای رسانه‌های خارجی به این گستردگی علیه دولتی نتاخته‌اند و در هیچ دوره‌ای هم مخالفان دولت اینچنین بی‌پروا و با حجم بالای منابع مالی دستاوردهای دولت را به چالش نکشیده و تخریب نکرده‌اند.

ربیعی با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای دولت اینچنین مورد بی‌مهری برخی از رسانه‌ها قرار نگرفت، گفت: این رسانه‌ها در اختیار مخالفان دولت بوده و عرصه حملات سنگین و در برخی موارد اتهامات بزرگ به دولت شده‌اند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تخریب دولت و اتهام‌زنی به او هزینه‌ای برای هیچ کس ندارد و به‌رغم اینکه دولت می‌داند در میان قوا تنها این حجم از تخریب فقط در مورد او اعمال می‌شود، گفت: با همه این‌حرف‌ها دولت باز هم برای گشودگی فضای نقد در جامعه استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: اتهام می‌زنند که دولت ارز ۴۲۰۰ تومان را به اقوام و نزدیکان خود پرداخت کرده، اگر این چنین است معرفی نکردن آنها به قوه قضاییه خیانت است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه مدیریت موفق با همراهی افکار عمومی میسر است، گفت: قضاوت افکار عمومی یکی از شاخصه‌های مهم و تاثیرگذار مدیریت در جامعه است.

با همه توان دنبال خرید و تامین واکسن خارج و داخل بودیم

وی در پاسخ به سوال خرید واکسن کرونا و انجام آن برای همه سنین چه زمانی انجام می شود و از چه کشوری خریداری شود و نظر دولت درباره انتقاد در خرید واکسن گفت: از 30 بهمن 98 که در قم کرونا شناسایی شد تا به امروز در همه بحث های کرونا حضور جدی داشتند بگویم به رغم همه مشکلات ارزی و موانع بانکی ناشی از تحریم با همه توان به دنبال خرید و تامین واکسن تولید شده در دنیا ودر کنار آن تولید واکسن داخل بودیم.

ربیعی با تاکید بر این که تاخیری در خرید واکسن کرونا نداشتیم گفت: ترامپ کشور ما را در وضعیتی قرار داده بود که مانند سایر کشورها نمی توانستیم عمل کنیم. اما با این حال با خیلی از کشورها مذاکره کردیم و آقای همتی ارز را تامین کرد که ابتدا برای انتقال ارز با موانع زیادی روبرو شدیم. در کواکس با موانع زیادی از سوی دولت وقت آمریکا روبرو شدیم ک بعدا گفتند ما مشکلی نداریم اما بانکهایی حاضر نبودند در این زمینه عمل کنند و می ترسیدند که به هر صورت با همه مشکلات پول پرداخت شد.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: فرایند بررسی و حصول اطمینان از ایمنی و اثر بخشی واکسن نباید فدای سرعت شود. در ابتدا ایران حاضر نشد که در زمینه واکسن مورد مطالعه قرار بگیرد که تصمیم درست وزارت بهداشت بود که گرفت . برخی واکسن های کشورهای همسایه که در مورد آن صحبت می شود از همان نوع واکسن هایی است که ما آمادگی نداشتیم و الان هم در مورد آن تردید وجود دارد.

وی با بیان این که واکسن‌های در دسترس فعلا محدود هستند گفت: ما از چین و هند و کواکس و مشترکا با کوبا اقدامات موثری انجام دادیم. از واریز پول تا قرارداد جلو رفتیم. امروز هم در ستاد اقتصادی دولت درباره مذاکراتی که با چین و هند و کشورهای دیگری که در زمینه واکسن برای انتقال و سرعت دادن به کواکس شد.

ربیعی یادآور شد: تاکنون مدارک فنی واکسن‌هایی که وصول شده، برخی بررسی و تایید شده و برخی در حال بررسی هستند. سلامت مردم برای وزارت بهداشت و درمان و دولت برای ما محور اصلی است بنابراین اجازه دهیم معاونت غذا و دارو بدون فشار روانی کار خود را انجام دهد.

سخنگوی دولت گفت: برخی کشورها برای این که مساله خود را حل کنند در شرایط اضطراری مجوز داده‌اند ولی ما صرفا نمی‌توانیم به ادعای سازنده اکتفا کنیم. بنابراین علاوه بر مجوز کشورهای مبدا، استفاده عمومی از آن واکسن در کشورهای مبدا باید صورت بگیرد یا اگر به کشور دیگر داده باشند نتیجه آن را بدانیم بنابراین در صورت داشتن چنین شرایطی تصمیم خواهیم گرفت چرا که سلامت مردم برای ما مدنظر است.

وی افزود: بحث واکسن را واقعا بگذاریم در ساحت علم و در حوزه وزارت بهداشت و درمان پیگیری شود. بحث سیاسی را از بحث واکسن خارج کنیم چرا که موضوعی است که نگرانی مردم و دولت است بنابراین دقت و سرعت باید دقیق در این تصمیم در نظر گرفته شود و مطمئن باشید در این زمینه عقب نیستیم. و با توجه به شرایط خود اقدامات خوبی انجام دادیم.

ربیعی بار دیگر تاکید کرد: به محض این که واکسن‌های اولیه بیاید با همان روالی که اعلام شده است آغاز خواهد شد و با هرمیزان خرید و با تولید انبوهی که در داخل خواهیم داشت دسترسی به همه مهیا خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
0
0
خدا وکیلی عصر ایران یک گزارش تهیه کنید یا یک تحلیل مبسوط ارایه دهید که چه میزان هزینه مادی طی این دوماه به این ملت تحمیل شده، مشکلات روانی و گرانی های ناشی از اظهارنظرهای مختلف نمایندگان عضو تلفیق به کنار اما میزان هزینه های جاری از حقوق نمایندگان، وقتی که صرف شده، بی توجه به نظریه کارشناسی و عدم ارایه یک طرح که نشان دهد واقعا در ساختار بودجه اصلاحاتی صورت گرفته که مثلا با همان بودجه ای که دولت ارایه داده می توان با اصلاح ساختار بودجه به همان اهداف دولت رسید و بجای 841 هزار میلیارد تومان به 500 هزار میلیارد تومان رسید. راستی نمی دانم چرا دیگر آقای قالیباف که این روزها می توانست اهدافی را محقق کند دیگر از آن 96 درصد و 4 درصد سخنی نمی گوید!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین