کد خبر: ۶۹۴۱۷۸
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲

انتقاد پمپئو از راهبرد جدید آمریکا درباره ایران

مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا از راهبرد دیپلماتیک جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که به تازگی اعلام شده است انتقاد کرد.
انتقاد پمپئو از راهبرد جدید آمریکا درباره ایران
آفتاب‌‌نیوز :

«مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا پنجشنبه به بیانیه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با عنوان «بازگشت آمریکا» واکنش نشان داد.

وی که با شبکه خبری «فاکس‌نیوز» مصاحبه می‌کرد، پرسید آیا منظور فرمانده کل قوا (بایدن) بازگشت به زمانی است که گروه داعش خلافت خود در سوریه و مناطقی به اندازه بریتانیا را داشت، است؟ امیدوارم اینگونه نباشد. رئیس جمهور ترامپ و تیم ما آنها را پایین کشاندند.

جو بایدن روز گذشته در ساختمان وزارت خارجه این کشور به تشریح محورهای سیاست خارجی خود پرداخت. 

رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفت: «طی دو هفته گذشته من برای احیای عادت همکاری و تقویت بازوهای ائتلاف دموکراتیک که طی چهار سال گذشته به دلیل غفلت آسیب دیده بودند با سران بسیاری از دوستان نزدیکمان شامل کانادا، مکزیک، انگلیس، آلمان، فرانسه، ناتو، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا صحبت کردم.»

پامپئو در ادامه این مصاحبه گفت: «زمانی که وی (بایدن) از بازگشت صحبت می‌کند آیا این به معنای بازگشت اجازه داده به چین برای راه رفتن بر روی تمام ما و نابود کردن میلیون‌ها شغل در مکان‌هایی نظیر کانزاس و کارولینای جنوبی است؟ امیدوارم که این چیزی نباشد که وی از بازگشت به دنبال آن است.»

وزیر خارجه سابق آمریکا اضافه کرد: «وی (بایدن) درباره متحدان صحبت کرد. زمانی که وی درباره بازگشت صحبت می‌کند آیا این به معنای بازگشت به متلاشی کردن متحدان و دوستانی نظیر اسرائیل و رفتار کردن با تروریست‌ها در ایران نظیر دوست بوده و تحویل 150 میلیارد دلار به صورت نقد به آنهاست؟»

دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» خارج شد و همه تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق را علیه ایران بازگرداند.

دولت ترامپ پس از خروج از برجام سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت و مدعی بود که ایران تحت این فشارها مجبور به انجام مذاکره مجدد با واشنگتن خواهد کرد و توافق بهتری با تهران با محدودیت‌های بیشتر اعمال خواهد شد.

پامپئو نیز که ابتدا در دولت ترامپ ریاست سازمان جاسوسی سیا را بر عهده داشت و پس از آن به وزارت امور خارجه رفته بود، لیستی با شروط متعدد به عنوان پیش‌نیاز هرگونه مذاکره با ایران ارائه کرده بود.

دولت ترامپ در حالی دوران خود را به پایان رساند که سیاست فشار حداکثری این کشور علیه ایران شکست خورد و با وجود اعمال فشار اقتصادی شدید علیه ایران اما نتوانست به هدف خود برسد.

پامپئو در ادامه مصاحبه خود افزود: «من فکر نمی‌کنم که مردم آمریکا این قابلیت را داشته باشند که به 8 سال دوران سیاست خارجی اوباما بازگردند.من امیدوارم آنها سیاست خارجی را در نظر بگیرند که بیشتر شبیه سیاست خارجی "نخست آمریکا" باشد.»

پامپئو در مصاحبه خود با فاکس‌نیوز گفت: «زمانی که من وزیر خارجه بودم به صراحت موضوع‌ها را اعلام می‌کردم. البته برخی واکنش‌های سرد در بروکسل و برخی کشورهای اروپایی بود اما تردیدی در آن وجود نداشت. من به کاری که انجام دادیم افتخار می‌کنم. ما حقیقت را گفتیم.»

وزیر خارجه سابق آمریکا اضافه کرد: «چیزی که ما انجام دادیم نتایج خوبی داشت. از "نارندا مودی" نخست وزیر هند، "شینزو آبه" نخست وزیر سابق ژاپن و "اسکات موریسون" نخست وزیر استرالیا در این باره بپرسید. تمامی این رهبران درک کرده بودند که آمریکا از آنها حمایت می‌کرد. ما دوستان و شرکای آنها بودیم.ما سرسختانه برای تامین امنیت آنها کار می‌کردیم. آنها دوستان و متحدان بزرگی بودند و من به اتحادی که این دولت ایجاد کرده بود افتخار می‌کنم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین