کد خبر: ۶۹۶۰۶۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
به اختلاف فاحش حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی با لشکری‌ها و کشوری‌ها معترضیم

تصاویر| تجمع اعتراضی بازنشستگان در برخی شهرها؛ چگونه به مسئولان بگوییم به فکر فقرا باشید؟

بازنشستگان در تجمع خود مقابل مجلس، نسبت به همسان‌سازی، پایین بودن دریافتی خود و عدم انگیزه دولت برای پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی اعتراض کردند.
تصاویر| تجمع اعتراضی بازنشستگان در برخی شهرها؛ چگونه به مسئولان بگوییم به فکر فقرا باشید؟
آفتاب‌‌نیوز :

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی که از اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بودند، صبح امروز (۲۹ بهمن ‌ماه) با حضور هزاران نفر بازنشسته این سازمان، مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بازنشستگان در این تجمع اعتراضی نسبت به همسان‌سازی، پایین بودن دریافتی خود و عدم انگیزه دولت برای پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی اعتراض کردند.

در این تجمع؛ حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری)، اکبر قربانی ، علی خدایی (نماینده کارگران در شورایعالی کار) و علی کیا (بازنشستگان) برای حاضران سخنرانی کردند.

حسن صادقی ریاست اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در مراسم امروز و در میان بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: امروز مصادف با قیام مردم تبریز است و ما همراهی خود را با انقلاب اسلامی و رهبری اعلام می‌کنیم. تاکنون شش تجمع اعتراض‌آمیز داشته‌ایم که دو تجمع حضوری و چهار مورد آن مجازی بوده است.

رئیس اتحادیه جامعه پیشکسوتان ادامه داد: وضعیت معیشتی طبقه کارگر ناعادلانه است و همسان‌سازی که در حال حاضر در حال اجراست به دور از انصاف قلمداد می‌شود. همسان‌سازی در مشاغل سخت ‌و زیان‌آور بر اساس سی سی‌ام حساب می‌شد اما در حال حاضر بر مبنای چهار سی ام محاسبه شده است. ما نسبت به اختلاف مستمری ‌بگیران تامین اجتماعی با دریافتی بازنشستگان لشکری و کشوری معترض هستیم و این اختلاف فاحش را ناعادلانه می‌دانیم.

وی ادامه داد: تبعیض در نظام ما وجود دارد این در حالی‌ست که رهبری انقلاب؛ رهنمودهای خود را بر مبنای تعالیم پیامبر(ص) قرار داده است. رهبر نیز همچون پیامبر(ص) مخالف تبعیض است و این قوانین ظالمانه بر منبای نظر ایشان باید اصلاح شود. مجلس شورای اسلامی هم باید به این موضوع ورود کند. امروز شرایط به گونه‌ای است که کارگران به خیابان می‌آیند و رسانه‌های معاند با موج سواری بر احساسات آنها بازنشستگان را مخالف نظام نشان می‌دهند.

صادقی افزود: دین اسلام مخالف تبعیض است و مقام رهبری نیز همواره بر روا نداشتن تبعیض تاکید کرده‌اند پس چرا برخی از مسئولان با تصمیمات خود سر عناد با فرمایشات رهبری را در پیش گرفته‌اند و در جهت از بین بردن نظام گام برمی‌دارند؟

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی گفت: دولت باید بدهی خود را به نهاد تامین اجتماعی پرداخت کند تا این سازمان از رکود و ورشکستگی خارج شود. وضعیت سازمان به گونه‌ای است که واجب‌ الخمس و واجب الزکات شده است. دولت می بایست حداقل 42 هزار میلیارد تومان در بودجه سالانه کشور برای سازمان تأمین اجتماعی تعریف کند و به حساب سازمان واریز کند. همچنین این مبلغ می بایست در بودجه 1400 نیز گنجانده شود تا دولت بدهی خود به سازمان را پرداخت نماید. حال که تاکنون این کار صورت نگرفته است پس نمی توانیم بگوییم ظلم در کشور وجود ندارد. این درحالی‌ست که حتی نظام سکولار شاهنشاهی در سال‌های 54 تا 56 نسبت به تعهد خود در قبال این صندوق عمل کرد و سهم خود را می‌پرداخت! مجلس شورای اسلامی اگر ادعای اسلامی بودن را دارد، به موضوع بدهی دولت به تامین اجتماعی ورود کند.

صادقی توضیح داد: ما به استناد اصل 29 قانون اساسی، بر حمایت این سازمان از کارگران و بازنشستگان تاکید می‌کنیم. من چگونه به شما مجلسیان بگویم باید بر مبنای تعالیم و دستورات رهبر انقلاب عمل کنید و به فکر فقرا باشید.

او با اشاره به تجمع قبلی اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و وعده‌های نوبخت در خصوص اجرای متناسب‌سازی دریافتی مستمری‌بگیران گفت: اگر آقای نوبخت راست می‌گوید باید به وعده خود عمل کند و مبلغ 90 هزار میلیارد تومان برای ما تخصیص دهد. نکته دیگر افزایش دستمزد در سال آتی است. ما افزایش دستمزد را بر مبنای مواد 96 قانون تأمین اجتماعی و 41 قانون کار بیان می‌کنیم و ناچار هستیم که بگوییم کارگران حداقلی‌بگیر توانایی تامین تنها 37 درصد از معیشت خود را دارند.

او با اشاره به سهام شرکت شستا توضیح داد: من به روح شهید بهشتی، مرحم آ‌یت الله رفسنجانی و تمام کسانی که در شکل‌گیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نقش داشتند، درود می‌فرستم. ما معتقدیم بخشی از سهام شستا باید به صورت رایگان در اختیار بازنشستگان قرار گیرد تا به وسیله سود آن؛ هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.

بازنشستگان از حداقل‌ها برخوردار نیستند

اکبر قربانی در بخشی از این تجمع گفت:‌ اجرای همراه با عدالت مهمترین خواسته ما است و ما به دنبال سهم خود هستیم. ما امروز در اینجا جمع شده‌ایم تا بگوییم بازنشستگان با مشکلات بسیاری روبرو هستند و از حداقل‌ها برخوردار نیستند. ما می‌خواهیم جلوی بی‌عدالتی را بگیریم و چرخ اشتغال را در کشور به حرکت دربیاوریم.

اصل سه‌جانبه‌گرایی را زیر سوال برده‌اند

علی خدایی (عضو شورای عالی کار) نیز سخنران بعدی تجمع بود که گفت: کمیته دستمزد در شورای عالی کار در حال برگزاری است. موضوع مهم و اساسی این است که اصل سه‌جانبه‌گرایی از سوی مسئولان زیر سوال رفته است. با توجه به این شرایط شاهد یکه‌تازی کارفرمایان و حمایت همه جانبه دولت از آنها هستیم.

او با اشاره به نادیده گرفته شدن وضعیت سبد معیشت در کمیته مزد گفت: متاسفانه قیمت سبد معیشت خانوار در این جلسات مدنظر قرار نمی‌گیرد و ما از رسانه‌ها می‌خواهیم که به صدای ما گوش دهند. منافع ما ناچیز است و تامین کننده معیشت ما نمی‌شود. ما از مسئولان می‌خواهیم که صدای ما را بشنوند و به یاری‌مان بیایند.

پس از سخنان خدایی، قطعنامه‌ای در خصوص مطالبات جامعه کارگری و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی خوانده شد.

گفتنی است در این تجمع بازنشستگان شعارهای «کِشتی بازنشسته اکنون به گل نشسته»، «ماشین بازنشسته اکنون به گل نشسته»، «تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم» و «بازنشسته می میرد تبعیض نمی‌پذیرد» سر دادند.

علی دهقان کیا نیز در خصوص بدهی دولت به سازمان تأکید کرد که مجلس می بایست دولت را وادار کند تا به قانون بودجه سالانه عمل و سهم سازمان را در بودجه ریزی خود ببیند تا سازمان هم بتواند به تعهدات خود نسبت به کارگران عمل کند.

تجمع بازنشستگان گرگان

همچنین امروز (۲۹ بهمن ماه) جمعی از بازنشستگان کارگری شهرستان گرگان با حضور مقابل دفتر غلامرضا منتظری (نماینده مردم شهرستانهای گرگان وآق قلا) نسبت به شیوه‌ی همسان‌سازی، پایین بودن دریافتی خود و عدم انگیزه دولت برای پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی انتقاد کردند.

این بازنشستگان گفتند: دولت بدهی انباشته زیادی به تامین اجتماعی دارد و علیرغم بحرانی شدن اوضاع، دولت اهتمامی برای پرداخت این بدهی‌ها از خود نشان نمی‌دهد. اعتراض امروز ما همسو با سایر بازنشستگان کشور به تبعیض میان بازنشستگان و نحوه اجرا و اصلاح همسان‌سازی حقوق‌ها و میزان ناچیز مستمری‌هاست به همین دلیل مقابل دفتر نماینده مردم گرگان در مجلس حاضر شده‌ایم تا به نیابت از ما در مجلس پیگیر مطالبات ما از دولت باشد.

طبق اظهارات این بازنشستگان؛ دولت باید با پرداخت بدهی‌اش بر اساس فرمول پیش‌بینی شده در قانون ساختار، به وظیفه‌اش عمل کند تا سازمان تامین اجتماعی بتواند همسان‌سازی رابرای بازنشستگان اجرا کند. اگر دولت با استفاده از منابع عمومی همسان‌سازی را در صندوق‌های کشوری و لشکری اجرا می‌کند باید همین کار را در تامین اجتماعی هم انجام دهد.

تجمع مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی استان زنجان

امروز صبح همزمان با سراسر کشور بازنشستگان تأمین اجتماعی استان زنجان نیز نسبت به نحوه همسان‌سازی و عدم افزایش مستمری بازنشستگی خود مقابل ساختمان استانداری زنجان تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

حاضران در این تجمع؛ از کانون‌های کارگری، اصغر نجاری دبیر اجرایی خانه کارگر استان و تعدادی از افراد فعال حوزه کار و کارگری به بیان خواسته‌های خود پرداختند.

تجمع بازنشستگان تأمین اجتماعی خوزستان

همچنین امروز- چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه - بازنشستگان تأمین اجتماعی خوزستان با وجود شرایط قرمز کرونا و گرد و خاک امروز هوای اهواز مقابل ساختمان استانداری خوزستان برای پیگیری مطالبات خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

یکی از بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در پایان سال و جلسات شورای عالی کار جهت تعیین دستمزد بازنشستگان قرار داریم، به همین دلیل خواهان افزایش حقوق ۶۰ درصدی بر مبنای ماده ۴۱ قانون کار در سال ۱۴۰۰ هستیم چراکه در سال ۹۹ میزان سطح فقر به ۱۰ میلیون تومان رسیده این درحالی است که ۶۵ درصد حداقل بگیر داریم که زیر ۲ میلیون تومان و یا زیر یک‌میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.

تجدیدنظر و اصلاح همسان‌سازی ناقص بازنشستگان تامین اجتماعی و لحاظ کردن سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان‌آور و اعمال آن در حقوق اسفندماه ۹۹ قبل از پایان سال از دیگر مطالبات بازنشستگان در این تجمع بود.

آن‌ها همچنین مدعی هستند که تامین اجتماعی طبق مواد ۹۶ و ۱۱۱ تامین اجتماعی موظف به افزایش و ترمیم حقوق بازنشستگان بر اساس نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها است.

یکی دیگر از بازنشستگان گفت: همسازی سازی حقوق از ناحیه هیأت‌امنای تامین اجتماعی مطابق بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اعمال مزایا همسان‌سازی بازنشستگان از کار افتاده باید کامل اجرا شود.

خدمات درمانی صفر تا صد رایگان شود

بعضی از بازنشستگان تأمین اجتماعی خوزستان که توان ایستادن نداشتند و نشسته همراه با دیگر افراد در این تجمع شرکت داشتند. آنها اجرای قانون الزام دولت و ارائه خدمات رایگان درمان از صفر تا صد به بازنشستگان تأمین اجتماعی براساس ماده ۵۴ که سازمان تامین اجتماعی را مسئول درمان کامل بازنشستگان کرده را به‌عنوان یکی دیگر مطالبات به‌حق خود می‌دانستند.

رفع تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار براساس ماده ۲۹ و رفع تبعیض بین بازنشستگان کشوری و لشکری با تامین اجتماعی در بحث همسان‌سازی و افزایش خدمات وام بازنشستگان، وام ازدواج فرزندان آن‌ها مانند بازنشستگان لشکری و کشوری از دیگر خواسته‌های آن‌ها بود.

بازنشستگان خوزستانی جنگ را لمس کرده‌اند؛ حق جنگی را پرداخت کنید

یکی از بازنشستگان افزود: بازنشستگان خوزستانی جنگ را لمس کرده‌اند و پرداخت ۲۵ درصد حق جنگی شهرهایی که با جنگ تحمیلی درگیر بودند طبق ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه حق ماست.

حق بدی آب و هوا از دیگر خواسته‌های بازنشستگان تامین اجتماعی در این تجمع بود. آنها همچنین خواستار پرداخت بدهی ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی شدند تا از محل بدهی‌ها مشکلات مالی در جهت ارتقای خدمات و افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و بخش درمان برطرف شود.

بازنشستگان تآمین اجتماعی خوزستان بر اصلاح بودجه و اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان سهم تامین اجتماعی از محل بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی در جهت متناسب‌سازی مرحله دوم در سال ۱۴۰۰ تاکید داشتند.

تا رسیدن به نتیجه از تجمع دست برنمی‌داریم

آنها اظهار داشتند: در صورتی به خواسته‌ها ترتیب اثر داده نشود و مطالبات ما محقق نشود حق تجمع و اعتراض را برای خود محفوظ می‌دانیم و تا حصول نتیجه به اعتراضات و تجمعات خود علیرغم وضعیت قرمز کرونا ادامه خواهیم داد و اگر بازنشسته‌ای در این تجمعات آسیب ببیند مسئولیت وی به عهده متولیان امر و خدمات‌رسانی در دولت و سازمان تامین اجتماعی است.

اشاره به حقوق ریالی بازنشستگان و هزینه‌های دلاری (حقوق ما ریالیِ، هزینه‌ها دلاریِ) و محکوم کردن بی‌عدالتی و تبعیض (تبعیض و بی‌عدالتی محکوم است محکوم است) از جمله شعارهای این تجمع بود.

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی رشت

شمار زیادی از بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان رشت، امروز چهارشنبه همزمان با سایر بازنشستگان امروز (۲۹بهمن ماه) بازنشستگان کارگری شهرستان رشت هماهنگ با سایر بازنشستگان کشور برای پیگیری مطالبات صنفی خود همزمان در دو نقطه از شهر مقابل ساختمان استانداری در خیابان معلم و کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان واقع در میدان نیروی دریایی تجمع کردند.

این بازنشستگان گفتند: در اعتراض به نحوه اجرا و اصلاح همسان‌سازی و میزان ناچیز مستمری‌های خود، در تجمع حاضر شدیم و از دولت و کانون می‌خواهیم به مطالبات ما پاسخ دهد. از یکسو افزایش ناچیز دریافتی‌ها که ناشی از اعمال قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی سازمان تامین اجتماعی است و امسال اجرایی شده منطبق با میزان تورم و هزینه‌های زندگی ما نیست و از سوی دیگر دولت قصد ندارد منابع مالی این همسان‌سازی را با پرداخت بدهی‌های خود به سازمان تامین کند.

بازنشستگان گیلانی گفتند: وضعیت معیشتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران هر روز بیشتر از روز قبل رو به وخامت گذاشته اما دولت همچنان از پرداخت بدهی خود به صندوق بازنشستگان تأمین اجتماعی که بالغ بر ۳۴۰ هزار میلیارد تومان است، سر باز می‌زند و این درحالی است که هیچ مسئولیتی هم در قبال سازمان تأمین اجتماعی برعهده نمی‌گیرد. دولت و مجلس علیرغم تمامی وعده‌هایی که داده‌اند نتوانسته‌اند مطالبات ما را تا اجرایی شدن آن‌ها پیگیری نمایند.

تجمع بازنشستگان مشهد مقابل استانداری

همچنین جمعی از بازنشستگان کارگری شهر مشهد با حضور مقابل ساختمان استانداری، نسبت به شرایط معیشتی و دستمزدهای پایین انتقاد کردند.

این تجمع از ساعت ۱۰صبح امروز همزمان با فراخوان سراسری بازنشستگان کشور برگزار شده و حاضران با در دست داشتن پلاکاردهایی، مطالبات خود را مطرح کرده‌اند.

این بازنشستگان می‌گویند: اعتراض ما به نحوه اجرا و اصلاح همسان‌سازی حقوق‌ها و میزان ناچیز مستمری‌هاست به همین دلیل مقابل استانداری حاضر شده‌ایم و از این نهاد دولتی درخواست داریم به مطالبات ما در ارتباط با پرداخت بدهی‌های بازنشستگان پاسخ دهد.  ما به افزایش ناچیز دریافتی‌ها که ناشی از اعمال نشدن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است، اعتراض داریم و از دولت می‌خواهیم برای اجرای قانون بدهی‌های خود را به جامعه کارگری و بازنشسته و در راس آن سازمان تامین اجتماعی بپردازد.

بازنشستگان مشهدی می‌گویند: ما خواستار افزایش مستمری‌ها به اندازه سبد معیشت، ارائه خدمات درمانی رایگان و مکفی به بازنشستگان و فراهم آوردن خدمات رفاهی مناسب هستیم.

تجمع بازنشستگان کارگری سنندج مقابل تامین اجتماعی

امروز (بیست و نهم بهمن) بازنشستگان کارگری سنندج همزمان با بازنشستگان تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این بازنشستگان با حضور مقابل اداره تامین اجتماعی، خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند. بازنشستگان مهم‌ترین این مطالبات را افزایش عادلانه مستمری‌ها و رسیدن به خط فقر، تخصیص بودجه مناسب برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری و همچنین ارائه خدمات درمانی رایگان می‌دانند.

امروز بازنشستگان کارگری در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور همزمان با تهران، تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند. این تجمع در اعتراض به سیاست‌های دولت و مجلس صورت گرفته است؛ سیاست‌هایی که بازنشستگان کارگری را در پایین‌ترین اولویت قرار داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
محمد علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
0
3
عدالت
مساوی نیست.

مساوی
عدالت نیست .
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
0
0
این گرانی ها را خود دولت ایجاد کرده و میکند. هدفش هم از این طریق زمینگیر و ناتوان کردن این اقشار است. درحال که حق خود مردم را نمیدهند ماهی ۴۵ تومن مانند گداها به جلوی مردم می اندازند تا مردم را نمکگیر کرده باشند و منت بگذارند.
نصرالله حاجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
0
0
بارها به همه مسولان ازهررده ای نوشتم .بازنشسته ام , حقوقی که امروزسازمان تامین اجتماعی بمن میپردازد ارزشی معادل یکسی ام چهل سال پیش رادار د . حق کجاست انصاف کو عدالت کدام است کوگوش شنوا
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین