کد خبر: ۶۹۶۱۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
تبلیغات

CDN چیست؛ مزایای آن برای کسب‌وکارها

ارائه دهندگان CDN، به عنوان حامل تقریبا نیمی‌از ترافیک اینترنت در جهان، اطلاعات‌های زیادی در مورد اتصالات کاربر نهایی، انواع دستگاه‌ها و لاگ‌های مرور در سراسر جهان تولید می‌کنند. آنها می‌توانند این داده‌ها را در معرض دید مشتریان خود قرار دهند، بنابراین به آنها اطلاعات مهم، عملی و هوشمندی درباره پایگاه کاربران خود می‌دهند. به طور مثال در مورد Akamai، این موارد شامل نظارت بر عملیات کاربر واقعی و تجزیه و تحلیل رسانه برای اندازه‌گیری تعامل کاربر نهایی با محتوای وب و Cloud Security Intelligence برای پیگیری تهدیدات آنلاین است.
CDN چیست؛ مزایای آن برای کسب‌وکارها
آفتاب‌‌نیوز :

حتما تاکنون با واژه CDN برخورد نموده‌اید و از خود پرسیده‌اید که CDN چیست؟ CDN یا شبکه تحویل محتوا یک بستر توزیع شده از سرورها است که باعث کاهش فاصله فیزیکی بین سرور و کاربر شده و در نتیجه به حداقل رساندن تأخیر در زمان بارگذاری محتوای صفحه وب کمک می‌کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت CDN چیست و چگونه کار خواهد کرد و در ادامه با ۶ مزیت آن آشنا خواهیم شد.

هنگام خرید‌ هاست و دامنه، CDN به کاربران در سراسر جهان کمک می‌کند تا همان محتوای با کیفیت سایت را بدون احساس کندی و با سرعت بالاتری مشاهده کنند. مخصوصا در صورت خرید هاست وردپرس حتما با قسمت تنظیمات CDN در برخی پلاگین‌ها برای افزایش سرعت سایت مواجه شده‌اید.

استفاده از CDN روی انواع مختلف سرورها اعم از خرید ‌هاست لینوکس، ویندوز، سرور مجازی و سرورهای اختصاصی زمان لود سایت را به طور مطلوب کاهش خواهد داد. همچنین در صورتی که‌ هاست دانلود تهیه نموده باشید و نیاز به اشتراک‌گذاری فایل‌ها در نقاط مختلف کشور و یا جهان داشته باشید پیشنهاد می‌شود حتما از CDNs استفاده نمایید.

CDN یا شبکه توزیع محتوا چیست؟

CDN یا شبکه تحویل محتوا مخفف عبارت Content Delivery Network به گروهی از سرورها گفته می‌شود که از نظر جغرافیایی توزیع می‌شوند تا بتوانند دسترسی به محتوای اینترنت را با سرعت بالا در هر نقطه از جهان فراهم کنند.

CDN امکان انتقال سریع منابع مورد نیاز برای بارگیری محتوای اینترنت از جمله صفحات HTML، پرونده‌های جاوا اسکریپت، صفحه‌های سبک، تصاویر و فیلم‌ها را فراهم می‌کند. محبوبیت سرویس‌های CDN همچنان در حال افزایش است و امروزه بیشتر ترافیک وب از طریق CDNها ارائه می‌شود و شرکتهای بزرگی از جمله سایت‌های Facebook، Netflix و Amazon از CDN استفاده می‌کنند.

بدون CDN، سرورهای مبدا باید به درخواست‌های کاربر نهایی در هر کجای دنیا پاسخ دهند. این امر منجر به هدایت ترافیک قابل توجهی به سرور می‌شود، بنابراین در صورت افزایش بیش از حد ترافیک یا پایدار بودن آن، احتمال کندی یا خرابی سرور افزایش می‌یابد.

CDN به جای استفاده از سرور مبدا، از سروری در نزدیکی محل فیزیکی به کاربر نهایی، پاسخ به درخواست کاربر را داده و محتوای مربوطه را بارگیری می‌کند و تجربه وب را بهبود می‌بخشد. بنابراین هم به ارائه دهنده محتوا و هم به کاربران نهایی آن، سود می‌رساند.

CDN چگونه کار خواهد کرد؟

CDN چیست؛ مزایای آن برای کسب‌وکارها

بیش از نیمی‌از ترافیک اینترنت توسط شبکه تحویل محتوا تأمین می‌شود. همانطور که گفتیم هدف CDN کاهش زمان ارسال درخواست برای صفحه وب و بارگیری کامل صفحه بر روی دستگاه کاربر با در نظر گرفتن نزدیکترین سرور به محل فیزیکی کاربر می‌باشد.

به عنوان مثال، یک بازدید کننده ایرانی که مایل به مشاهده محتوای سایتی است که در یک سرور مستقر در فرانسه میزبانی می‌شود، اگر از CDN استفاده نکند، دچار کاهش سرعت خواهد شد.

برای مقابله با افت سرعت، CDNها نسخه cach محتوای وب سایت شما را در چندین مکان جغرافیایی در سراسر جهان ذخیره می‌کنند، که به عنوان نقاط حضور (PoPs) شناخته می‌شوند. این PoPها شامل سرورهای ذخیره‌سازی اختصاصی خود هستند و وظیفه تحویل محتوا را در مکان کاربر بر عهده دارند.

مزایای CDN

CDN چیست؛ مزایای آن برای کسب‌وکارها

از مهمترین مزایای CDN می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• CDN سرعت مطلوب دسترسی به محتوای وب و تضمین انجام یکپارچه معاملات آنلاین را تضمین می‌کند.

• CDN امکان دسترسی جهانی را فراهم می‌کند.

• CDN در هزینه به مقدار زیادی صرفه‌جویی می‌کند.

• 100٪ در دسترس بودن

• بار سرور را کاهش می‌دهد.

• افزایش تعداد کاربران همزمان.

• حفاظت از حملات DDoS

• و...

در ادامه به مهمترین مزایای شبکه‌های توزیع محتوا اشاره خواهیم کرد.

افزایش قابلیت اطمینان و زمان پاسخ سرور

امروزه توسعه وب سایت‌ها و بهبود سرعت سایت یکی از مهمترین نیاز‌های افزایش فروش آنلاین می‌باشد. مسائل مربوط به تأخیر و کندی سرعت لود سایت باعث می‌شود که تجارت آنلاین شما متضرر شده و خساراتی به بار آورد. در دنیای رقابتی امروزه، تنها تاخیر چند ثانیه‌ای نیز می‌تواند باعث کاهش خرید موفق و افزایش نرخ پرش شود. استفاده از CDN سرعت مطلوب دسترسی به محتوای وب و تضمین انجام یکپارچه معاملات آنلاین را تضمین می‌کند.

دسترسی به سایت از نقاط مختلف جهان

بیش از یک سوم جمعیت جهان آنلاین هستند، این بدان معنی است که استفاده جهانی از اینترنت طی ۱۵ سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. CDNها راه حل‌هایی را از طریق POPهای محلی ارائه می‌دهند. این دسترسی جهانی، هرگونه تأخیری را که معاملات آنلاین از راه دور را قطع کرده و باعث بار کند می‌شود را از بین می‌برد.

افزایش تعداد کاربران همزمان

قرار دادن سرورها در بستر CDN از نظر استراتژیک می‌تواند منجر به ظرفیت بالای backboneهای شبکه شود. این بدان معناست که باعث افزایش قابل توجه تعداد کاربران متصل به شبکه در یک زمان مشخص می‌شود. به عنوان مثال، بطور عادی، در صورت وجود backbone شبکه ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه با ظرفیت ۲ ترابایت بر ثانیه، فقط ۱۰۰ گیگابایت در ثانیه تحویل داده می‌شود. با این حال، با استفاده از یک CDN، ۱۰ سرور در ۱۰ مکان استراتژیک در دسترس خواهند بود و درنتیجه می‌توانند ظرفیت کلی ۱۰*۱۰۰ GB/s را فراهم کنند.

قابلیت دسترسی

در دسترس بودن به این معنی است که محتوا برای کاربران نهایی در شرایط پرتنش مانند ترافیک بیش از حد کاربر، افزایش ناگهانی وقفه و قطع احتمالی سرور، همچنان در دسترس است.

وقتی میزان ترافیک در میلیون‌ها درخواست در ثانیه به اوج خود می‌رسد، حتی قدرتمندترین سرورها نیز دچار اختلال می‌شوند. بدون CDN، تمام این ترافیک باید توسط زیرساخت منبع ارائه دهنده محتوا مدیریت شود و می‌تواند باعث اختلال و قطعی سرور اصلی شود.

افزایش امنیت

همانطور که حجم داده‌ها و معاملات با ارزش در اینترنت همچنان در حال افزایش است، هکرها و مهاجمان اینترنتی که قصد بهره‌برداری از آن را دارند نیز افزایش یافته است، بطور مثال DDoS و حملات تحت وب بیشترین هزینه را در سالهای اخیر داشته‌اند. لذا با توجه به نوسانات و تهدیدات اینترنتی، امنیت وب‌سایت‌ها یک قابلیت مهم CDN است. پیشرفته ترین CDNهای امروزی، مانند Akamai، با ارائه راه‌حل‌های منحصر به فرد مبتنی بر کلاد، امنیت اطلاعات را به هدف اصلی CDN تبدیل کرده است.

هوش مصنوعی

ارائه دهندگان CDN، به عنوان حامل تقریبا نیمی‌از ترافیک اینترنت در جهان، اطلاعات‌های زیادی در مورد اتصالات کاربر نهایی، انواع دستگاه‌ها و لاگ‌های مرور در سراسر جهان تولید می‌کنند. آنها می‌توانند این داده‌ها را در معرض دید مشتریان خود قرار دهند، بنابراین به آنها اطلاعات مهم، عملی و هوشمندی درباره پایگاه کاربران خود می‌دهند. به طور مثال در مورد Akamai، این موارد شامل نظارت بر عملیات کاربر واقعی و تجزیه و تحلیل رسانه برای اندازه‌گیری تعامل کاربر نهایی با محتوای وب و Cloud Security Intelligence برای پیگیری تهدیدات آنلاین است.

کلام آخر

در این مقاله سعی بر آن شد تا مفهوم CDN را به طور ساده شرح داده و اهمیت استفاده از CDNها در دنیای آنلاین را بیان نماییم. CDNها با ارائه راه حل‌های عالی برای بهبود عملکرد، در دسترس بودن، امنیت و آمار تعاملات، به شرکت‌ها و سازمان‌های برتر دنیا کمک می‌کنند تا با موفقیت در دنیای آنلاین تجارت کنند. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره بیشتر در مورد CDN، می‌توانید با کارشناسان مجرب وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین