کد خبر: ۶۹۶۲۴۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱

نتایج جالب سوابق تحصیلی و اجرایی اعضای کمیسیون تلفیق مجلس

در زمان بررسی لایحه بودجه در مجلس، نام کمیسیون تلفیق را زیاد می‌شنویم. وظیفه این کمیسیون بررسی لایحه تقدیمی دولت است. بنابراین انتظار می‌رود اعضای آن، از بین نمایندگانی انتخاب شوند که دانش و تجربه لازم را در این زمینه داشته باشند.
نتایج جالب سوابق تحصیلی و اجرایی اعضای کمیسیون تلفیق مجلس
آفتاب‌‌نیوز :

پاییز هر سال یعنی زمانی که دولت لایحه بودجه را به مجلس تقدیم می‌کند، نام کمیسیون تلفیق بودجه نیز بیشتر از هر زمان دیگری شنیده می‌شود. کمیسیون تلفیق یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس است که وظیفه مهم بررسی لایحه بودجه را برعهده دارد.

کمیسیون تلفیق، ۴۵ عضو دارد؛ ۹ نفر از کمیسیون برنامه و بودجه و ۳۶ نفر از دیگر کمیسیون‌های تخصصی؛ یعنی سه نفر از هر کمیسیون.

پس از تقدیم لایحه بودجه توسط دولت به مجلس، نمایندگان در مدت ۱۵ روز لایحه را بررسی می‌کنند و پیشنهادهای خود را به کمیسیون‌های تخصصی ارائه می‌دهند. کمیسیون‌های تخصصی نیز ۱۵ روز زمان دارند تا گزارش خود را درباره بودجه به کمیسیون تلفیق بدهند. در نهایت نیز کمیسیون تلفیق پس از بررسی گزارش‌های کمیسیون‌های تخصصی، گزارش نهایی خود را ارائه می‌کند و پس از آن رأی‌گیری درباره کلیات لایحه بودجه انجام می‌شود.

اهمیت کمیسیون تلفیق بودجه از آنجایی است که در بررسی و تصویب یکی از مهم‌ترین اسناد و قوانین کشور یعنی بودجه‌های سالیانه ایفای نقش می‌کند. سندی که نه‌ تنها مشخص‌کننده هزینه‌ها و درآمدهای دولت در یک سال است، بلکه بر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی و معیشت خانوار نیز تأثیر می‌گذارد. حال پرسش اینجاست که چه تعداد از اعضای این کمیسیون دانش و تخصص یا تجربه کافی در موضوع بودجه و بررسی آن را دارند؟

این پنج نفر

به‌نظر می‌رسد دانش‌آموختگان رشته‌های اقتصاد، حسابداری، برخی گرایش‌های مدیریت و همچنین رشته مالی دارای دانش تخصصی در زمینه بودجه، اجزای آن و آثار و پیامدهای آن هستند.

در بین ۴۵ نماینده عضو کمیسیون تلفیق، پنج نماینده در رشته تحصیلی مرتبط تحصیل کرده‌اند و سابقه اجرایی آنها نیز کم و بیش با بودجه گره خورده است.

رحیم زارع یکی از ۹ نماینده‌ای است که از کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات به کمیسیون تلفیق آمده است. زارع دکترای مدیریت دارد و مدیریت بازرگانی خارجی سازمان بازرسی در سوابق اجرایی او دیده می‌شود. وی در مجلس نهم و دهم نیز عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بوده است.

سید شمس‌الدین حسینی از کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، دکتری اقتصاد دارد؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است و در دولت احمدی‌نژاد، وزیر اقتصاد بوده و از کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات به کمیسیون تلفیق پیوسته است.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، از کمیسیون اقتصادی به کمیسیون تلفیق آمده است. تحصیلات حوزوی و دکتری اقتصاد دارد و عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد است. بحرینی در مجلس نهم و دهم نیز عضو کمیسیون اقتصادی بوده است.

سهراب گیلانی از کمیسیون انرژی به کمیسیون تلفیق آمده و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت به پایان رسانده است. وی پیش از این معاون برنامه و بودجه بسیج بوده و سابقه نمایندگی در دور دهم مجلس را در کارنامه خود دارد.

الیاس نادران دیگر عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در کمیسیون تلفیق است. دکترای اقتصاد دارد و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است. نادران در مجلس هفتم، هشتم و نهم نیز عضو کمیسیون برنامه و بودجه بوده است.

کمیسیون تلفیق و دانش بودجه‌ای

به جز این پنج نفر که از نظر سابقه تحصیلی و اجرایی با بودجه آشنا هستند، می‌توان به مجتبی توانگر (کمیسیون اقتصادی) اشاره کرد که دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد است.

علی‌اکبر بسطامی (کمیسیون اجتماعی)، رمضانعلی سنگدوینی (کمیسیون انرژی)، مجتبی یوسفی (کمیسیون عمران)، علی‌اصغر خانی (کمیسیون عمران) و حسین‌علی حاجی دلیگانی (کمیسیون قضایی و حقوقی) دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت هستند.

احمد امیرآبادی فراهانی (کمیسیون اقتصادی) و حسین گودرزوند چگینی (کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات) دکتری مدیریت دارند و سیدکاظم دلخوش اباتری (کمیسیون قضایی و حقوقی) نیز دانشجوی دکتری مدیریت است.

دو چهره آشنای کمیسیون تلفیق یعنی حمیدرضا حاجی‌بابایی و عبدالرضا مصری با وجود مرتبط نبودن رشته تحصیلی، به‌واسطه نمایندگی در دوره‌های مختلف مجلس، با بودجه آشنا هستند.

حاجی‌بابایی (کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات)، دکتری الهیات دارد و در دولت دوم احمدی‌نژاد، وزیر آموزش‌وپرورش بوده؛ وی در دوره‌های پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم نماینده مردم همدان در مجلس بوده است.

عبدالرضا مصری (کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات) نیز دکترای زمین‌شناسی دارد؛ پیش از این نماینده دوره هفتم، نهم و دهم بوده است. وی در دولت نخست احمدی‌نژاد، وزیر رفاه بوده و مدتی نیز در ونزوئلا سفیر ایران بوده است.

رشته تحصیلی اعضای کمیسیون تلفیق چیست؟

با این حال به‌نظر می‌رسد بار اصلی کمیسیون ۴۵ نفره تلفیق بودجه بر دوش همان پنج‌ نفری باشد که دانش و تجربه مواجهه با بودجه را به‌طور همزمان دارند زیرا بخش عمده اعضای این کمیسیون، در رشته‌های غیرمرتبط تحصیل کرده‌اند.

نمایندگان کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در کمسیون تلفیق، در رشته‌های تاریخ و ریاضیات تحصیل کرده‌اند. مهدی اسماعیلی کارشناس ارشد و مهری روشنفکر، دکترای تاریخ دارد. محمدمهدی زاهدی نیز دکترای ریاضیات دارد.

از کمیسیون اجتماعی نیز فاطمه قاسم‌پور با دکترای فلسفه و مجید انصاری با دکترای حقوق به کمیسیون تلفیق راه‌ یافته‌اند.

نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در کمیسیون تلفیق نیز در رشته‌های علوم سیاسی و حقوق تحصیل کرده‌اند. وحید جلال‌زاده کارشناس ارشد و مرتضی محمودوند دکترای علوم سیاسی است. ابراهیم عزیزی نیز از رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده است.

هر سه عضو کمیسیون بهداشت و درمان در کمیسیون تلفیق، یعنی علی‌اصغر باقرزاده، سیدمحمد پاک‌مهر و سیدجلیل میرمحمدی میبدی پزشک هستند.

مالک شریعتی نیاسر از کمیسیون انرژی، مدرس دانشگاه و دکترای مهندسی سیستم‌های انرژی است. نمایندگان کمیسیون شوراها و امور داخلی در کمیسیون تلفیق، متخصصان علوم سیاسی هستند. محمدحسن آصفری و جلال رشیدی کوچی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی هستند. حسین بامیری نیز از مقطع کارشناسی ارشد رشته جامعه‌شناسی سیاسی فارغ‌التحصیل شده است.

سه نماینده کمیسیون صنایع و معادن که در کمیسیون تلفیق به بررسی بودجه مشغولند، در مقطع دکترای رشته‌های غیرمرتبط با بودجه تحصیل کرده‌اند. سید محسن دهنوی دکترای نانوبیوتکنولوژی دارد؛ مصطفی طاهری دکترای برق و فرهاد طهماسبی دکترای حقوق عمومی. از کمیسیون عمران نیز محمد سرگزی با دکترای حقوق به کمیسیون تلفیق ملحق شده‌ است.

از سه نماینده کمیسیون فرهنگی در کمیسیون تلفیق یک نفر یعنی جواد نیک‌بین تحصیلات حوزوی دارد. احمد راستینه دکترای علوم سیاسی دارد و سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نیز دانشجوی دکتری حقوق است. ابراهیم عزیزی که نماینده کمیسیون قضایی و حقوقی در کمیسیون تلفیق است، در مقطع کارشناسی ارشد حقوق تحصیل کرده.

عبدالله ایزدپناه، محمد رشیدی و رحمت‌الله نوروزی سه عضو کمیسیون کشاورزی در کمیسیون تلفیق هستند که به‌ترتیب دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد عرفان اسلامی، دکترای علوم قرآن و حدیث و کارشناسی ارشد تاریخ هستند.

سه نفر از اعضای ۹ نفره کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات یعنی محمدرضا دشتی اردکانی، مجتبی رضاخواه و سید مهدی فرشادان به‌ترتیب دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد حقوق، پسادکتری مدیریت بهینه‌سازی و پزشکی هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
0
من فقط یه سوال برام پیش آمده که آیا دوستان مرتبط، از اون مدارک واقعی گرفته اند که 4 یا 5 سال تمام وقت کار کرده باشند، اگر فرض کنیم استعداد هم داشته اند. رشته مدیریت این اواخر با عنوانی مانند MBA همه جا ساده، مدرک میدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
0
سلام
محل اخذ مدارک و شیوه گرفتن مدارک را بررسی کنید
آن‌موقع اشک‌ هایتان فوران می کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
0
بکی از رؤسای یک سازمان دولتی که وزارت متبوعش ،از وازارتخانه های کلیدی کشور در زمینه صنعت است ،لیسانس خود را در دانشگاه آزاد و حین کار اخذ کردند و ارشد خود را بدون حضور در کلاس گرفتند .یکی از دوستانشان زحمت امتحانات پایان ترم راهم بر عهده داشتند.استخدام و ورودشان هم به دانشگاه به لطف سهمیه بوده.البته انسان شریفی بودند ولی مدارج علمی خود را اینگونه اخذ کردند.یعنی حتی به مدارک دانشگاهی مقطع دکترا هم اعتمادی نیست و ازدارنده آن مدرک نبایستی انتظار سواد داشت.این سالها خیلی ها توانستند به لطف سیستم ناکارآمد آموزشگاههای عالی در کشور صاحب عناوبن استاد، دکتر و...شوند.
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
0
0
مدرک و رشته تحصیلی نمی تواند ملاک باشد کما اینکه مثلا در بسیاری از بیمارستانها (خارج از کشور) تحصیلات رییس در رشته اقتصاد یا مدیریت است. در ضمن اصولا شرط مدرک تحصیلی برای نماینده شدن ضدمردمی است چرا که اولا مدرک سواد (به معنای واقعی) نمی آورد _ همینطور شعور. ثانیا، چرا نباید مثلا معلمان نماینده ای با لیسانس در مجلس داشته باشند، یا کارگران نماینده ای با دیپلم!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین