کد خبر: ۶۹۷۱۵۵
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
عواملی که مانع از کمک روسیه توسعه ناوگان نظامی دریایی ایران می شوند

روزنامه روسی: نباید به ایران کمک کرد؛ اسرائیل نگران می‌شود و منافع استراتژیک مسکو تامین نمی‌شود

یک روزنامه روسی نوشته است: بنابراین، به نظر می‌رسد که وارد شدن به نزاع و تنش با اسرائیل آن هم برای ارتقا و توسعه ناوگان نظامی دریایی ایران منافع استراتژیک مسکو را تامین نمی‌کند. در نتیجه، کمک روسیه به ایران در ایجاد ناوگان نظامی دریایی در حال حاضر به دلیل عدم تمایل روسیه به درگیر شدن با اسرائیل بسیار بعید به نظر می‌رسد. بنابراین، چین می‌تواند گزینه ایران برای ارتقای ناوگان نظامی نیروی دریایی‌اش باشد".
روزنامه روسی: نباید به ایران کمک کرد؛ اسرائیل نگران می‌شود و منافع استراتژیک مسکو تامین نمی‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- چه چیزی مانع کمک روسیه به ایران برای توسعه و بازسازی ناوگان نظامی دریایی آن کشور شده است؟ آیا روسیه از بلندپروازی‌های ایران برای گسترش نفوذ و قدرت‌اش در منطقه می‌هراسد؟

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه روسی "فزگلیاد" در گزارشی در مورد این که ایران در سالیان اخیر به وضوح تمایل خود را برای حمایت روسیه از آن کشور به منظور توسعه ناوگان نظامی دریایی‌اش ابراز کرده است، می‌نویسد: "این مسئله پرسش‌های زیادی را درباره اهداف ایران، تمایل آن کشور به تشدید تقابل با مخالفان و رقبایش و تقویت توانایی‌اش بدون کمک‌گیری از کشورهای دیگر را مطرح می‌سازد.

ناوگان نظامی ایران در ارتش و سپاه وظیفه حفاظت از مرزهای آن کشور در برابر تهدیدات خارجی را برعهده دارند. توانایی‌های سپاه در عرصه نیروی دریایی برخلاف ارتش ایران عمدتا قایق‌های تندرو را شامل می‌شود. نیروی دریایی ایران چندین کشتی دارد که در اصل غیرنظامی بوده‌اند و برای خدمت به اهداف نظامی در آن تغییراتی ایجاد شده است. بزرگترین ناو بندر این نیرو "مکران" است که یک پایگاه شناور برای نیروهای مسلح دریایی ایران است و ناوچه "سهند" بزرگترین کشتی جنگی ساخت ایران و بهترین تولید آن کشور در این زمینه است.

به نوشته ایرن روزنامه روسی، ایران کشتی‌های عظیم را به رزم ناو تبدیل می‌کند چرا که با کمبود موتور، تسلیحات و توانایی مهندسی در زمینه تولید ناو جنگی مواجه بوده است. با این وجود، به نظر می‌رسد ایران در حال حاضر برای اجرای برنامه‌های خود و حمایت از متحدان‌اش برای تامین سوخت و رساندن مهمات به دولت سوریه از طریق دریا و همچنین کمک‌رسانی به انصارالله در یمن به شدت به نیروی دریایی یکپارچه و مجهز نیازمند است. نیاز به تامین امنیت خطوط ارتباطی دریایی و ارسال تسلیحات از طریق ناوهای جنگی امری ضروری برای ایران است. با همکاری ونزوئلا، ایران در حال حاضر متکی به نیروی دریایی روسیه برای حفاظت از تانکرهای خود است که البته ایرانی‌ها خود این موضوع را انکار می‌کنند.

این روزنامه روس در ادامه می افزاید: "اکنون این فرصت برای روسیه فراهم شده تا کشتی‌های آماده خود و تجهیزات دریایی را به ایران بفروشد و به آن کشور در ارتقای ناوگان دریایی‌اش کمک کند. در واقع، تجهیز ناوگان نظامی دریایی ایران از نظر استراتژیک به نفع روسیه است و امریکا را مجبور به صرف هزینه مالی بیشتر و تقویت حضورش در خلیج فارس برای محافظت از متحدان‌اش خواهد کرد.

از سوی دیگر، چندین عامل وجود دارند که احتمال تحقق این گزینه (کمک روسیه به ایران برای ارتقای ناوگان نظامی دریایی) را نامحتمل می‌سازند. ایران در دهه‌های اخیر، زمانی که مسکو از سوی امریکا درباره همکاری نظامی و فنی با ایران تحت فشار قرار گرفته بود تجربه بدی را از اعتماد به روسیه داشته است.

این روزنامه روسی در بخش دیگری از گزارش خود مدعی شده است: این به نفع روسیه نیست که از ایران حمایت کند از کشوری که قصد دارد در حوزه قلمروی سنتی روسیه از دوره شوروی یعنی در ارمنستان، تاجیکستان و ترکمنستان نفوذش را افزایش دهد. این موضوع در مورد سوریه نیز صدق می‌کند؛ جایی که منافع دو کشور در تضاد با یکدیگر است. در نتیجه، ایران پیش از هرگونه تصمیم‌گیری برای همکاری با روسیه در زمینه توسعه ناوگان نظامی دریایی باید از خود خویشتن‌داری نشان دهد.

روزنامه روسی "فزگلیاد" در ادامه با اشاره به این که اسرائیل را نیز نباید در این معادله نادیده گرفت، می‌افزاید: "از یک سو، روابط روسیه و اسرائیل در حال حاضر به دلیل بمباران مناطقی در سوریه بدون در نظر گرفتن خسارات وارد شده به روسیه نوعی تنش را تجربه می‌کند از سوی دیگر، اسرائیل تنها راه ورود تجهیزات و فناوری‌های غربی به روسیه است؛ فناوری‌ها و تجهیزاتی که به دلیل تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی، دسترسی روس‌ها به آن دشوار شده است.

در واقع، پهپادهای تجسسی "فورپست" ارتش روسیه که نقش مهمی در حمایت از دولت اسد در سوریه داشتند نوعی از سلاح طراحی شده اسرائیلی بودند که در روسیه ساخته می‌شدند.

این روزنامه روسی در پایان نوشته است: بنابراین، به نظر می‌رسد که وارد شدن به نزاع و تنش با اسرائیل آن هم برای ارتقا و توسعه ناوگان نظامی دریایی ایران منافع استراتژیک مسکو را تامین نمی‌کند. در نتیجه، کمک روسیه به ایران در ایجاد ناوگان نظامی دریایی در حال حاضر به دلیل عدم تمایل روسیه به درگیر شدن با اسرائیل بسیار بعید به نظر می‌رسد. بنابراین، چین می‌تواند گزینه ایران برای ارتقای ناوگان نظامی نیروی دریایی‌اش باشد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
0
12
قابل توجه استراتژیست های خودی ؟
اردشیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
0
13
مسکو مکرر, در رسانه رضایت تلاویو را بر تهران
ترجیح نشان داده و خواهد داد .
خالو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
18
2
چیز عجیبی نیست همون طور که ایران امثال سایت آفتاب و روزنامه ... غرب زده هستند تو روسیه هم روزنامه غرب زده وجود داره
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
1
11
یکم تاریخ خونده باشند
متوجه این خواهند شد که روسیه در هیچ زمانی به هیج عنوان متحد ایران نیست و نخواهد بود.
چه روسیه در زمان قاجار
چه شوروی در زمان پهلوی
و چه همین روسیه در حال حاضر
تاریخ بیانگر این است
اعتماد به روس انگلیس فرانسه و حتی چین در زمان ساسانیان به هیج عنوان قابل اعتماد نبوده.
بجای دست به دامن کشور های دیگر شدن
از جایی که هزاران ساله بهش تکیه زدید
پاشید و برای یک بار تو زندگیتونم که شده فقط یک بار فقط یک نسل برای ایران کارکنید.
برای پیشرفت ایران
همه خواهند مرد....نام نیک خواهد ماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
این اشتباه امثال توست که فکر میکنید کشور داری فردین بازیست هر کشوری باید از موقعیتها بنفع مملکتش استفاده کند همه که ما نیستیم که خودومردمو همه چیزمونا فدای دیگران کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
3
13
بهتر است ایران کاسه داغ تر از آش نشود چون قوم اسرائیل قبل از اسلام وجود داشته است واین به کسی ربط ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Oman |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
احسنت، آفرین، جان کلام را گفتی
غیر قابل نشر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
0
0
یه وکالت بدید روسیه بجامون مذاکره کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
0
1
روسیه در طی این 300 سالی که با ایران همجوار بوده همیشه سعی در تضعیف ایران داشته اونها رای اسرائیل رو به ایران نمیدهند زیرا اسرائیل برای اونها دروازه فرار از تحریمهاست و در ارتباط با غرب البته روسیه رای کشورهای پرشمار عربی رو هم به ایران نخواهد داد رای امریکا رو هم به ایران نخواهد داد زیرا میترسه امریکا روسیه رو بیشتر تحریم کنه روسها دلال هستند و فقط دنبال سود خودشون هستند و ایران بسیار ناشیانه بخاطر روسیه روابط سردی با اوکراین و گرجستان برقرار کرده روسیه از رشد اسلام در مرزهای خودش واهمه داره چین هم دست کمی با روسیه نداره دوکشور از ایران به عنوان اهرم فشار بر غرب و کاهش توجهات امریکا و اروپا به خودشون استفاده میکنند و اموال ایرانیان رو غارت میکنند ارتباط عادی با اروپا اسرائیل امریکا میتونه توازن رو در سیاست خارجی ایران برقرار کرده و موجب جلوگیری از باج گیری بلوک شرق و غرب از ایران خواهد شد
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
0
0
یک سوال از دوستان عجول و چشم و گوش بسته : دوستان تا به حال فکر کردید ، در کشور خودمون اگر روزنامه یی نظیر کیهان متنی رو منتشر کنه ایا تمامش با واقعیتهای سیاسی کشور تطابق داره یا یک روزنامه میتونه تنها نظر و یا ایده های یک یا چند فرد باشه ؟ کاش مخاطبین قبل از هم زدن تمامی شنیدهای تاریخی سیاسی فرهنگی اقتصادی خودشون و در اثر هم زدن گیج شدنشون ، نمونه های داخلی خودمون رو در نظر میگرفتند ، عقب افتادگی اصلاح طلبان رو از برنامه ریزیهاشون بهش اضافه میکردند ، متوجه اینکه چطور در این زمان یهو این مقالات منتشر میشن میشدند ( چون در سالهای قبل هم روزنامه های روسی همچین موضوعات و عناوینی داشتند ) و خلاصه اینکه میفهمیدند دیگه وقت چندانی برای دوستان اصلاح طلب نمونده و داره وقت به سرعت براشون سپری میشه میشدند و بعد سراغ تحلیل اصل خبر میرفتند و سرگرم مسائل تاریخی میشدند که ربط چندانی به وضعیت و مسائل امروز نداشت .
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
0
0
به قول فیدل کاسترو روسها هیچوقت قابل اعتماد نیستند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین