کد خبر: ۶۹۷۳۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶
مسئولیت بازگشت و جبران بر عهده عضو تخطی‌کننده است

نماینده ایران در ژنو: آمریکا خاطی فاحش برجام است

نماینده دائمی کشورمان در ژنو در کنفرانس خلع سلاح این نهاد بین‌المللی، مواضع کشورمان را درباره اهمیت پایبندی کشورها به مفاد معاهده ان.پی.تی و تحولات پیرامون توافق هسته‌ای مطرح کرد.
نماینده ایران در ژنو: آمریکا خاطی فاحش برجام است
آفتاب‌‌نیوز :

اسماعیل بقایی هامانه نماینده دائمی کشورمان در دفتر سازمان ملل در ژنو در بیانیه‌ای در کنفرانس خلع سلاح گفت: ایران اهمیت زیادی برای کنفرانس خلع سلاح و نقش و اختیار موثر آن در آینده قائل است. با وجود بن بست آزاردهنده‌ای که وجود دارد، این هیئت تنها فروم چندجانبه مذاکره کننده در زمینه خلع سلاح هسته‌ای است. بن بستی که هیئت کنفرانس خلع سلاح برای مدتی طولانی در آن قرار گرفته و آن را از اجرای حکمش طبق آخرین سند SSOD-۱ بازداشته است، در صورتی که تمام کشورهای عضو، در اصل کشورهای دارنده تسلیحات هسته‌ای، اراده‌ای سیاسی نشان داده و به تعهداتشان در زمینه خلع سلاح تسلیحاتی عمل کنند، می‌تواند به حالت قبل بازگردانده شود. ما به همکاری با شما و دیگر هیئت‌ها برای ایجاد برنامه‌ای متعادل و جامع کاری درباره مسائل اصلی به عنوان گامی ضروری در این راستا، امیدواریم.

بقایی در این بیانیه همچنین مطرح کرد: ایران به عنوان قربانی تسلیحات کشتار جمعی که هنوز از آسیب‌های تسلیحات شیمیایی رژیم صدام حسین در دهه ۸۰ میلادی رنج می‌برد، تصریح می‌کند که تنها ضمانت علیه به کارگیری یا تهدید به کارگیری تسلیحات هسته‌ای، حذف کامل، بازگشت ناپذیر و قابل راستی آزمایی آن‌ها است. با به تاخیر افتادن این، کشورهای فاقد تسلیحات هسته‌ای حق دارند از اطمینان بخشی‌های قانونی بی قید و شطر و بازگشت‌ناپذیر علیه استفاده یا تهدید به استفده از چنین تسلیحاتی بهره‌مند شوند.

در ادامه بیانیه نماینده کشورمان در ژنو آمده است: یک‌پارچگی و اعتبار معاهده ان.پی.تی به اجرای کامل تمام تعهدات مقرر شده در آن، از جمله بند ۶ بستگی دارد که مربوط به خلع سلاح هسته‌ای است. دهمین کنفرانس بازبینی باید فرصتی برای به کار بستن این دیدگاه و احیای تعهد جمعی به تصمیمات کنفرانس‌های بازبینی پیشین درباره سه رکن ان.پی.تی دانسته شود. یکی از این تعهدات مهم، قطعنامه ۱۹۹۵ درباره منطقه عاری از سلاح‌های کشتارجمعی خاورمیانه است. از تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد منطقه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه که اولین بار در سال ۱۹۷۴ از سوی ایران اقدامی در این راستا انجام گرفت، به عنوان بخشی از رضایت دادن آمریکا و متحدانش به منبع واقعی اشاعه تسلیحاتی در منطقه، یعنی رژیم اسرائیل به طور موثری ممانعت به عمل آمده است که بدون هیچ گونه پاسخگو دانسته شدن، یا سازو کاری برای دیده‌بانی و راستی‌آزمایی به انباشتن تمام انواع تسلیحات کشتار جمعی ادامه می‌دهد.

بقایی علاوه بر این اظهار کرد: گزارش‌های اخیر درباره توسعه مخفیانه نیروگاه هسته‌ای دیمونا، تنها کارخانه تسلیحات هسته‌ای در منطقه حتی با «ابراز نگرانی» آمریکا و متحدان اروپایی‌اش مواجه نشد. این موضوع واقعا تا حد زیادی نگران‌کننده بوده و تهدید جدی علیه صلح و امنیت منطقه است. ما از تمام کشورهایی که همیشه چشم‌هایشان را رو به هر گونه بی‌رحمی این رژیم بسته‌اند می‌خواهیم که رویکرد استانداردهای دوگانه را رها کرده و از اسرائیل بخواهند به معاهده ان.پی.تی ملحق شده و تمام تاسیساتش را تحت دیده‌بانی و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

نماینده کشورمان در ژنو درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: برنامه هسته‌ای ایران همان طور که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندین بار تصدیق شده است، کاملا صلح‌آمیز بوده و اکنون نیز همین طور است. مردود دانستن تسلیحات هسته‌ای توسط ایران پایه‌واساس مستحکم مذهبی و اخلاقی دارد و بر مبنای واقعیت‌های ژئوپولیتیکی است. عزم ایران در زمینه دنبال کردن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزش با حداکثر شفافیت و پایبندی کامل به تعهداتش در ان.پی.تی و تعهدات پادمانی‌اش، بی‌مثال است. برجام(توافق هسته‌ای) به عنوان ابزاری اضافی برای کاستن از هر گونه نگرانی واقعی یا ساختگی در زمینه برنامه هسته‌ای ما در نظر گرفته شد. ایران بدون خطا و علیرغم تمام تخطی‌های آمریکا و برخی دیگر از اعضای توافق و حتی یک سال کامل پس از خروج آمریکا از توافق، به برجام متعهد ماند.

او در ادامه بیان کرد: درباره رفتاری که برخی در دو روز اخیر مذاکرات رده بالا نسبت به برجام در پیش گرفتند، به عنوان رفتاری ناعدلانه، مضحک، گمراه‌کننده، غیرمسئولانه، متکبرانه و زورگویانه ابراز تاسف کرد. این که درخواست از ایران برای بازگشت به پایبندی کامل(به توافق هسته‌ای) تکرار شود، در حالی که یا خودتان را کاملا بیرون از توافق نگه دارید و کاملا از مفاد آن تخطی کنید یا به طور قابل توجهی به خاطر خوشایند تخطی کننده اصلی،در حال عدم اجرای تعهداتتان باشید، بی معنی است. به عنوان یادآوری، این ایران نبود که در مه سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد و دیگران را در اخلال کامل در اصل اجرای توافق و تخطی بزرگی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، وادار به پیروی از این روند کرد. ایران نبود که برای دل‌جویی از طرف زورگو، از تعهداتش شانه خالی کرد. آمریکا به عنوان عضوی که تخطی کرده است و هنوز عضوی از برجام نیست، با ادامه دادن به اجری میراث مجرمانه و غیرقانونی دولت قبلی‌اش، تخطی گر فاحش برجام است.

نماینده کشورمان در ژنو در بخش آخر اظهاراتش مطرح کرد: این اعمال هستند که اهمیت دارند، نه کلمات. مسئولیت بر عهده عضو تخطی کننده است که بازگردد، دوباره شروع کرده و خسارت‌ها را جبران کند، همچنین اطمینان سازی کنند که دوباره خلف وعده نخواهند کرد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته است که «با روندی منطقی، مسیری رو به جلو وجود دارد. آمریکا به عنوان طرف تخطی کننده، باید اقدامات اصلاحی را در پیش بگیرد؛ به طور موثری به برجام پایبند شود و تعهداتش را» پیش از آن که از ایران، عضو آسیب‌دیده انتظار داشته باشد که اقدامات چاره‌جویانه‌اش را به حالت قبل بازگرداند که دقیقا مطابق پاراگراف ۲۶ و ۳۶ برجام و به دنبال خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق که پیامدهای بسیاری داشت و ناکارآمدی‌های چندگانه و مداوم اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپا(آلمان، انگلس،فرانسه) انجام شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین