کد خبر: ۶۹۷۶۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای از انتخابات ریاست‌جمهوری/روایت رسانه‌های داخلی از التهاب انتخاباتی در احزاب سیاسی

رسانه‌های داخلی از دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا، امروز نیز به مانند روزهای گذشته به بازتاب اخبار و حواشی مرتبط با انتخابات پرداختند.
گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای از انتخابات ریاست‌جمهوری/روایت رسانه‌های داخلی از التهاب انتخاباتی در احزاب سیاسی
آفتاب‌‌نیوز :

انصراف «محمدباقر قالیباف» رییس مجلس شورای اسلامی، از کاندیداتوری احتمالی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، حمایت اصلاح‌طلبان از نامزدی «محمدجواد ظریف» در انتخابات پیش‌رو و اعلام آمادگی «علی مطهری» نماینده ادوار پیشین مجلس برای شرکت در این انتخابات از جمله مهم‌ترین محورهای خبری و تحلیلی امروز شنبه ۹ اسفندماه در رسانه‌های داخلی بود.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

لزوم بازگشت اصلاح‌طلبان به آرمان‌های اولیه

روزنامه «شرق» در یادداشتی با عنوان «سر نخواستن اصلاح‌طلبان دعواست»، نوشت: آنچه کار را برای اصلاح‌طلبان در دو دهه اخیر دشوار کرده است، رو ‌شدن دست آنان درمواجهه آگاهانه با روش‌های غیردموکراتیک بخشی از طیف‌های سیاسی ایران است؛ طیفی که بر شیوه و عملکرد سیاسی‌اش اصرار و پافشاری دارد. بعد از دوم خرداد ۷۶ و با قدرت‌گرفتن اصلاح‌طلبان این امید به وجود آمد که جریان‌های سیاسی تندرو آرام‌آرام دچار فرسایش و در دل مردم هضم خواهند شد و اثرگذاری‌شان از بین می‌رود؛ اما چنین اتفاقی رخ نداد... اینک اصلاح‌طلبان کار سختی پیش‌رو دارند. در داخل و خارج سر نخواستن آنها دعواست و تنها راه باقی‌مانده آنان برگشتن به سوی مردم است. مردمی که هنوز که هنوز است دل در گرو حقیقت دارند.

نامزدی «علی مطهری»

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «امید مطهری به مهر شورای نگهبان»، از کاندیداتوری علی مطهری خبر داد و آورد: نماینده متفاوت یک دهه گذشته برای ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد. مطهری طی یک دهه گذشته به عنوان یکی از چهره‌های شاخص، متفاوت و البته در مقاطعی جنجالی عرصه سیاست ایران شناخته شده است. افکار عمومی ابتدا او را با برند اصولگرایی می‌شناخت اما موضع‌گیری‌هایش در حمایت از آزادی‌های اساسی شهروندان، ایستادن جلوی تخلفات و بی‌توجهی احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری محبوب محافظه‌کاران و کلید زدن طرح سوال از او در مجلس شورای اسلامی باعث شد که آرام‌آرام مطرود اصولگرایان شود و با آغاز به کار مجلس دهم و بازگشت اصلاح‌طلبان به پارلمان بعد از چند سال غیبت، به عنوان یکی از امیدی‌ها، اگرچه هرگز خود را اصلاح‌طلب معرفی نکرد اما کنار آنان و مقابل هر دو طیف و فراکسیون تندرو و معتدل اصولگرایان ایستاد.

آنچه اما می‌توان به این فقره اضافه کرد، آن است که شنیده‌های «اعتماد» از جدی‌تر شدن کاندیداتوری لاریجانی حکایت دارد و در این صورت، با فرض تایید صلاحیت هر دو بعید نیست زوج لاریجانی-مطهری، با تاکتیکی شبیه به آنچه روحانی-جهانگیری در انتخابات ۹۶ به نمایش گذاشتند، با حمایت اصلاح‌طلبان وارد رقابت با اصولگرایان تندرو شوند.

گمانه‌زنی‌های غیرمعتبر درباره ردصلاحیت‌ها

روزنامه «آرمان ملی» در خبری به نقل از «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان، می نویسد: طی ۴۰ ساله گذشته انتخابات به صورت آزادانه و با حضور مردم برگزار شده است؛ به عبارتی صرفا مردم انتخاب می‌کنند و کسی نمی‌تواند دخالتی در رای مردم داشته باشد. انشاءا... این دوره نیز با حضور و مشارکت مردم انتخابات خوبی انجام خواهد شد و امیدواریم فرد اصلح و کارآمدی انتخاب شود و کشور با سرعت بیشتری در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گیرد.

لزوم مشارکت مردم در انتخابات

خبرگزاری «ایسنا» گفت‌وگویی را با حجت الاسلام «حسین میرزایی» نماینده مردم اصفهان در مجلس منتشر کرد که میرزایی در آن تاکید می‌کند: مردم برای کوتاه کردن دست دشمن باید در انتخابات شرکت کنند. در کنار حضور مردم در انتخابات، انتخاب فرد شایسته و فرد اصلح هم باید مورد توجه قرار گیرد. هر کشوری در جهان دوستان و دشمنانی دارد، اگر این کشور قوی باشد دوستان آن خرسند و دشمنانش مایوس خواهد شد و می تواند در مقابل توطئه های دسمن مقاومت کند.

اختلاف میان اصولگرایان

تارنمای خبری و تحلیلی «نامه‌نیوز» با اشاره به اینکه اصولگرایان با درنظر گرفتن مکانیزم های انتخاباتی گذشته، ساختار تشکیلاتی جدیدی را به نام شورای وحدت طراحی کردند اما اقلیتی چندنفره به محوریت «علیرضا زاکانی» اصرار دارند که مرکز کار انتخاباتی این جریان باید شورای ائتلاف باشد نه شورای وحدت، به نقل از «منصور حقیقت پور» فعال سیاسی اصولگرا، نوشت: شورای ائتلاف همیشه می‌افتد روی نام اصولگرایی و مدعی است که مرکزیت این جریان را در اختیار دارد. آقای زاکانی و دوستان شورای ائتلاف صلاحیت مرکز قرار گرفتن خودشان را در جریان اصولگرایی از چه کسی گرفتند؟ اگر آقای زاکانی و دوستانش در شورای ائتلاف حزب هستند پس چرا همیشه در آستانه انتخابات خودشان را نشان می دهند؟ جامعه روحانیت با آن سابقه طولانی می خواهد راه مرحوم آیت الله مهدوی کنی را برای ساماندهی نیروهای اصولگرا ادامه دهد اما سئوال اینجاست که چرا آقای زاکانی و دوستانش از اقدام وحدت آفرین جامعه روحانیت ناراحت و عصبانی هستند؟ یادمان نرفته که همین آقایان چندین بار در مقاطع مختلف عهدشکنی کردند.

رسانه‌های اصولگرا

انصراف قالیباف از حضور در انتخابات ۱۴۰۰

خبرگزاری «فارس» در خبری به نقل از «محسن پیرهادی» عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با این رسانه نوشت: آقای قالیباف در پاسخ به درخواست برخی نمایندگان برای نامزدی وی در انتخابات ۱۴۰۰ گفته است که با توجه به شرایط حساس کشور و مشکلات اساسی مردم، مهم ترین موضوع، پیروزی جبهه انقلاب و تشکیل دولتی کارآمد به منظور حل مشکلات مردم است.

این خبر در خبرگزاری های «تسنیم» و «مهر» و تارنمای خبری و تحلیلی «راه دانا» نیز بازتاب داشت.

چرا قالیباف شخصا انصرافش را اعلام نمی کند؟

تارنمای خبری و تحلیلی «رجانیوز» در خبری با اشاره به سخنان جدید «محسن پیرهادی» عضو هیات رییسه مجلس، مبنی بر عدم شرکت محمدباقر قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰، این سخنان را مبهم و غیر شفاف عنوان کرد و نوشت: چرا رئیس مجلس شخصا و بی قیدوشرط عدم حضور انتخاباتی خود را اعلام نمی‌کند؟ به نظر می‌رسد رئیس مجلس همچون آیت‌الله رئیسی باید عدم حضور خود در انتخابات را شخصا و نه از زبان دیگران و با قیدوشرط‌هایی چون حضور یا عدم حضور دیگر کاندیداها در صحنه مطرح کند.

انصراف قالیباف به نفع رییسی

تارنمای خبری و تحلیلی «صراط نیوز» خبر انصراف قالیباف از کاندیداتوری برای انتخابات ۱۴۰۰ را اعلام آمادگی قالیباف برای کمک به حجت الاسلام رییسی در انتخابات توصیف کرد.

سختگیری حزب موتلفه در حمایت از کاندیداها

تارنمای خبری و تحلیلی «تابناک» در بولتن خبری خود به نقل از «اسدالله بادامچیان» دبیرکل حزب موتلفه اسلامی نوشت: در انتخابات دوره گذشته ریاست جمهوری، آیا کسی توانست بگوید مهندس میرسلیم مشکل دارد؟ او وزیر ارشاد، معاون وزیر کشور، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده، با این همه مسوولیت، او آدم پاکی است و حزب او را معرفی کرد. چرا؟ چون اگر میرسلیم خدای نکرده خلاف می‌کرد حزب همان ابتدا او را کنار می‌گذاشت. بنابراین اگر ما به خیلی‌ها رای نمی‌دهیم چون در اطراف آنها کلی حرف و شایعه فراوان است.

کناره گیری لاریجانی به نفع ظریف

تارنمای خبری و تحلیلی «جهان نیوز» در بولتن خبری خود از کناره‌گیری کاندیداهای اصلاح‌طلب به نفع ظریف خبر داد و نوشت: پیش‌بینی برخی از فعالین سیاسی بر این است که اصلاح‌طلبان از گزینه علی لاریجانی عبور کرده و گزینه اصلی آن ها محمد جواد ظریف است. در این میان برخی پیگیری‌ها و رصد خبرنگار جهان نیوز نشان می دهد که از هم اکنون رایزنی های برای کناره گیری برخی کاندیداهای اصلاح طلب به نفع جواد ظریف برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز آغاز شده و به آنها گفته شده که در ایام انتخابات خود را برای سناریوهای مختلف منجمله کنار کشیدن به نفع محمدجواد ظریف آمادگی و هماهنگی داشته باشند. با این وجود برخی از فعالین اصلاح طلب معتقدند که ظریف تاکنون صراحتی در معرفی خود به عنوان یک اصلاح طلب نداشته و او نیز به نوعی کاندیدای اجاره ای و یا ائتلافی محسوب خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
0
0
چه گلی تابه حال سرمردم زدین
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین