کد خبر: ۶۹۹۱۷
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۰

ضرورت یا تبلیغات انتخاباتی؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاري فارس که دیدگاهها و نظرت دولت نهم و حامیان آنرا منعکس میکند، روز دوشنبه هشتم بهمن به نقل از يك مقام آگاه خبر داد:" براساس كارهاي كارشناسي انجام شده 100 ليتر بنزين براي سفرهاي نوروزي پيشنهاد شده است." 

اين مقام مسئول در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با اشاره به آخرين وضعيت تعيين بنزين براي سفرهاي نوروزي اظهار داشت:" بر اساس آخرين رايزني‌ها، مذاكرات و كارهاي كارشناسي انجام شده در اين زمينه حدود 100 ليتر بنزين براي سفرهاي نوروزي در نظر گرفته است." 

به گزارش فارس، رئيس ستاد تبصره 13 نيز در اين خصوص گفته بود:" اختصاص سهميه بنزين براي سفرهاي نوروزي، يكي از پيشنهادات مطرح شده در ستاد تبصره 13 است كه هنوز نوبت طرح و رسيدگي به آن فرا نرسيده است." 

به گفته وي، ‌اختصاص سهميه بنزين براي سفرهاي نوروزي پيشنهادي است كه در دستور كار و بررسي اعضاي ستاد قرار دارد. البته هنوز نوبت طرح و رسيدگي به اين پيشنهاد نرسيده ولي در دستور كار ستاد قرار دارد و در مراحل بررسي است.
همزمان با نزدیک شدن به زمان انتخابات بسیاری از اخبار و اطلاعاتی که منتشر میشود معنای خاص خود را خواهد داشت. مانند همین اخبار مربوط به بنزین سفر در ایام نوروز که مسولان دولت نهم آنرا با شورو اشتیاق خاصی مطرح میکنند. 

یا بحث کمبود گاز در استانهای شمالی کشور که با سفر رئیس جمهوری به آن همراه میشود. معاون عمرانی استاندار مازندران نیز یکشنبه 7 بهمن از انتقال خط جدید انتقال گاز به منظور کاهش افت فشار گاز و خارج شدن استان از ته خطی بودن دریافت گاز در این استان خبر داد. 

سید عیسی هاشمی حیدری در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته است:" این خط 36 اینچی از یک خط 56 اینچی از ورامین از طریق فیروزکوه به ساری انتقال داده می شود." 

وی با بیان اینکه پیشنهاد انتقال این خط در جلسه ستاد بحران استانهای شمالی کشور در ساری مورد موافقت وزیر نفت نیز قرار گرفت، افزود:" با انتقال این خط به مازندران 30 میلیون متر مکعب گاز به سمت استان هدایت می شود."
 
معاون عمرانی استانداری مازندران طول خط این انشعاب را 280 کیلومتر و میزان سرمایه گذاری اولیه آن را 200 میلیارد تومان بیان کرد. و در صورت ایجاد سه ایستگاه پمپاژ در طول این مسیر میزان سرمایه گذاری در این طرح به 300 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.وی سرمایه گذاری در این طرح را مدت دار اعلام کرد و گفت:" در مذاکرات اولیه ای که با پیمانکاران موفق این بخش مدت اجرای آن سه ساله بسته شد." 

اما اولین سوالی که پس از سخنان این مقام استانی مطرح میشود آنست که، آیا این سرمایه گذاری توجیه اقتصادی دارد؟ چه کسی یا موسسه ای آنرا اثبات کرده است؟ اگر بله چرا قبلا این تصمیم اتخاذ نشده بود و اگر خیر به چه دلیل چنین قراردادی امضا شده است؟ همه این سوالات در بوته ابهام باقی میماند و هیچ کس پاسخگو نیست. 

لیکن در شرایط کنونی از انتشار این اخبار سوالات متعددی برای افکارعمومی داخل کشور مطرح میشود. مثلا اینکه چه الزامی دارد قبل از تصویب سهمیه بنزین سفر نوروزی این خبر به نقل از "یک منبع آگاه" یا "مقام مسوول" که نامش قید نمی شود منتشر شود؟ 

یا مثلا زمانی که گاز در استان مازندران قطع میشود رئیس جمهوری به این استان سفر میکند. وی جمعه ۲۱ دی ماه طی سفری به ساری مرکز مازندران وعده داد، مشکل افت فشار و کمبود گاز در استان‌های شمالی تا روز سه شنبه برطرف می‌شود. 

اما این وعده هنوز عملی نشده است و تازه معاون عمرانی آن استان خبر از اجرای پروژه ای میدهد که قرار است طی سه سال آینده گاز برای این استان کشیده شود. 

لیکن سوالی که اینک برای افکارعمومی آنهم در آستانه زمان انتخابات مطرح میشود آنست که آیا واقعا این اخبار و سفرها برای اطلاع رسانی و از روی ضرورت است؟ یا بیشتر اهداف سیاسی و تبلیغاتی در آن مطرح است؟ 

بنزین سفر به میزان 100 آیا واقعا منتی بر سر مردم است؟ آیا بنزین حق مسلم مردم کشور نیست که اینطور برای دادن آن تبلیغات میشود؟ اگر براستی مصرف بنزین در کشور بالاست و بی رویه آنگونه مسولان دولت برای سهمیه بندی آن توجیه کردند که کار کارشناسی شده و امکان افزایش نیست، پس چرا به ماهی 120 لیتر افزایش یافت؟ و اگر از منابع کشور را برای بنزین صرف می شود - که می شود- چرا به هر خودرو 100 لیتر بنزین اضافه اختصاص می دهند؟ پس یا تصمیمات مبنای کارشناسی ندارد یا در اختصاص منابع مالی دولت حساب و کتاب نیست!! 

با توجه به وجود این همه امکانات ارتباطی مانند ویدئو کنفرانس و خطوط مخابراتی آیا واقعا لازم بود رئیس جمهوری برای حل مسئله گاز به استان مازندران برود و آنجا اعلام کند که مسئله بزودی حل میشود؟ این معضل که با سفر و وعده ایشان حل نشد، اما سوالی که اینک نزد افکار عمومی و محافل مختلف مطرح میشود اینست که آیا سفرایشان هدف سیاسی - تبلیغاتی داشته است یا از نظر فنی لازم بود به این سفر بروند؟
بهرصورت بنظر میرسد که در آستانه انتخابات یک نوع شیوه تبلیغاتی هماهنگ شده توسط دستگاههای مختلف اجرایی دولت در حال انجام است. تبلیغات برای وعده هایی که مشخص نیست انجام خواهد شد یا نه و اساسا" مبنای منطقی این تصمیمات و وعده ها سوال برانگیز هستند.
ظاهرا در شرایط کنونی مسولان دولت نهم به ضرب المثل قدیمی شیوخ عرب متوسل شده اند که" اول شیر آب را ببند، بعد برای قطره چکان آن جشن بگیر."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۸۶/۱۱/۱۰
0
0
همه چيز غير كارشناسي ...
آقاي رييس جمهور فكر كنم بهتر است تجديد نظري راجع به افراد دور و بر خود مخصوصا مشاورانتان بفرماييد .
اين طور كارها نخ نما شده .
4 سال براي نمايندگان مجلس كافي بوده كه خودشان را نشان دهند .
براي آنان و يا كساني كه 2 سال از انتخابشان مي گذرد و وارد عرصه ي كاري شده اند نيازي به تبليغ نيست .
مردم تمام جريانات و مسائل را خوب زير ذره بين دارند .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین