کد خبر: ۶۹۹۳۹۰
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

تحلیلگر سیاسی مسائل عراق: آیت الله سیستانی نفوذ ناپذیر است

"وائل الرکابی" کارشناس سیاسی مسائل عراق حضرت آیت الله سیستانی را مرجعی دینی و نفوذناپذیر توصیف کرد که عقاید راسخی داشته و از مبانی خود عقب نشینی نمی کند.
تحلیلگر سیاسی مسائل عراق: آیت الله سیستانی نفوذ ناپذیر است
آفتاب‌‌نیوز :

وائل الرکابی امروز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در بغداد با یادآوری اینکه آیت الله سیستانی طی دیدار پاپ درباره مسایل مختلفی همچون آوارگی، سرکوب آزادی های فکری و محاصره اقتصادی ایراد سخن فرمودند، بیان کرد: ایشان در سخن خود درباره فلسطین تلویحا درباره محاصره اقتصادی سایر کشورها مثل ایران نیز صحبت کرده و به حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی کنایه زد و در ادامه بیاناتشان درباره جنگ، گویی از کشورهایی مثل یمن، سوریه و عراق نیز نام بردند.

کارشناس سیاسی عراق گفت که مرجع عالی شیعیان عراق سخنانی با جنبه های مختلف ایراد فرمودند که هفت مساله در آن مانند؛ آزادی های مذهبی و سرکوب آزادی فکری به چشم می خورد و عاقلانه نیست که تصور کنیم پاپ در مقابل طرح این سخنان جوابی به ایشان نداده و اینطور به نظر می رسد که پاپ نیز تمام چیزهایی که آیت الله سیستانی اعلام کرده را قبول داشته و بر آنان مهر تایید زده است.


وائل الرکابی تحلیگر سیاسی و مشهور رسانه های ارتباط جمعی عراق
الرکابی درباره زمزمه های امضای یک توافق نامه مذهبی بین پاپ و آیت الله سیستانی که مدتها قبل از دیدار ایجاد شده بود، گفت: این اخبار نادرست توسط رسانه های غربی انتشار یافت تا آیت الله سیستانی را وادار و مجبور به امضای توافق نامه ای با بار مسایل سیاسی مدنظر این رسانه ها بکند، اما چنین اتفاقی (بدلیل نفوذناپذیری ایشان) نیفتاد.

وی به مساله عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: برخی با نهادن اسم "توافق ابراهیمی" در تلاش بودند تا عادی سازی روابط صورت گیرد، اما آیت الله سیستانی ثابت کرد که عقب نشینی و دست کشیدن از مبانی اسلامی وجود ندارد و او از مراجعی است که نمی توان چنین توافقی را با او به امضا رساند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در حالیکه غرب در تلاش است که آیت الله سیستانی را به نفع خود تحریف کند و در سیره عملی ایشان که مانند سدی استوار است، شکاف پدید آورد، اما این مرجع تقلید با مبانی فکری و اعتقادی خود زیر بار عقب نشینی از عقاید دینی همانند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نمی رود و در نظر ایشان مسئله قابل چانه زنی نیست.

الرکابی در پایان سخنان خود گفت: منویات آیت الله سیستانی در ملاقات پاپ چندین موضوع را نیز فاش ساخت. در سخنان مرجعیت توافق نظر و اشتراکات فراوانی با سخنان آیت الله خامنه ای درباره مسایل سیاسی و دینی مشاهده می شود و سخنان این دو مرجع دینی درباره آنچه امروز در جهان اسلام و تشیع و منطقه می گذرد همسان با یکدیگر بوده و نقاط اشتراک فکری بسیار زیادی وجود دارد.

وی تصور اختلاف نظر بین مراجع دینی را جاهلانه خواند و گفت از آنجایی که تمام مبانی فکری این مراجع از ائمه (اطهار) گرفته شده و بر یک مبنا استوار است، احتمال وجود اختلاف نظر معقول نیست چراکه هر دو از یک مبدا فکری یعنی ایمان به اسلام و انسانیت نشات می گیرند.

آیت الله سیدعلی سیستانی و پاپ فرانسیس صبح روز یکشنبه گذشته در منزل مرجع شیعی با یکدیگر دیدار داشتند که براساس بیانیه های صادره دو طرف در آن دیدار بر مسایلی همچون رفع خشونت، جنگ و فقر سخن به میان آمده است.

پاپ فرانسیس پس از بازگشت از عراق در هواپیما به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و شخصیت مرجع عالیقدر شیعیان را "متواضع و حکیم" توصیف کرده و ایشان را "مرد خدا" نامید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین