کد خبر: ۷۰۰۳۹۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷

گزارش نهایی سرنگونی هواپیمای اوکراینی منتشر شد

سازمان هواپیمایی کشوری ضمن ادای احترام به شهدای سانحه هواپیمایی اوکراین و ابراز هم‌دردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار این عزیزان، گزارش بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی را برابر استاندارهای بین‌المللی در تارنمای عمومی این سازمان منتشر کرد.
گزارش نهایی سرنگونی هواپیمای اوکراینی منتشر شد
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، این گزارش که با اهداف پیشگیرانه تهیه شده است، مشتمل بر تشریح همه اطلاعات، یافته‌ها، تحلیل ‌و نتیجه‌گیری تخصصی ۱۲ گروه کارشناسی بوده و اقدام‌های اصلاحی را در ابعاد بین المللی درخواست کرده است.

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز که در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کی‌یف پرواز کرده بود، پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۶ و ۱۸ دقیقه در حوالی صباشهر از توابع استان تهران سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند. چند روز بعد از این حادثه مشخص شد که خطای انسانی موجب اصابت موشک به این هواپیمای مسافری شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: پرواز شماره ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال که در روز ۱۸ دی ماه ۹۸ فرودگاه امام خمینی را به مقصد کیف ترک کرد و اندکی پس از برخاستن از فرودگاه و در حال اوج‌گیری دچار سانحه شد برمبنای مقررات جمهوری اسلامی ایران و ضمیمه ۱۳ کنوانسیون شیکاگو گروه بررسی تشکیل شد و گروه نسبت به جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آنها نتیجه گیری و تهیه توصیه های ایمنی برای پیشگیری از رقیق رخداد مشابه اقدام کرد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: هواپیما در اثر اشتباه کاربر سامانه دفاع هوایی مستقر در اطراف تهران به عنوان هدف متخاصم شناسایی و دو موشک به سمت آن شلیک شد؛ عملکرد پرواز نقشی در ایجاد خطا برای سامانه نداشته است، انفجار موشک در نزدیکی هواپیما عامل سقوط آن بوده است و همه ۱۷۶ سرنشین این هواپیما در این سانحه جان خود را از دست دادند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بوئینگ ۷۳۷ دارای صلاحیت پروازی که توسط خدمه پروازی دارای صلاحیت شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال هدایت می‌شد در زمان سانحه تحت کنترل ترافیک مراقبت پرواز ایران قرار داشت و هماهنگی برای بخش نظامی برای صدور مجوز پرواز صورت پذیرفته بود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در زمان سانحه نیروی هوایی پدافند هوایی در سطح مراقبت بالاتر از معمول قرار گرفته بودند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: مطابق تحلیل های انجام شده توسط گروه بررسی سانحه توصیه های ایمنی برای ارتقاء فرآیند جمع‌آوری و انتشار اطلاعات ارزیابی ریسک و اجرای موثر تدابیر پیشگیرانه در هنگامی که امکان فعالیت دارد فعالیت های بالقوه خطرناک نظامی، هوانوردی غیر نظامی را در معرض مخاطره قرار دهد ارائه شده تا از سوانح مشابه پیشگیری شود.

در موضوع خسارات وارده توضیح اینکه هواپیما پس از کاهش ارتفاع از منطقه مسکونی خلج آباد...اولین برخورد آن با سقف یک آلاچیق در یک پارک تفریحی به نام لاله بوده است سپس بدنه هواپیما با زمین برخورد کرده و پس از عبور از یک زمین بازی فوتبال به طور کامل از هم گسیخته و در مزارع و باغات کشاورزی اطراف پخش شده و به آنها صدمه زده است.

پس از برخورد اولیه در طول خط سیر آن برخورد های دیگری با عوارض زمینی مشاهده شده و بدنه هواپیما متلاشی شده است و در طول خط سیر پخش شده است.

در بخش دیگری از گزارش آمده است: قیمت بلیت و همچنین شبکه پروازی این شرکت به گونه ای بوده است که توسط مسافرانی که به مقصد یا از مبدا تهران پرواز داشتند برای سفر به کشورهای ثالث یک انتخاب اقتصادی به شمار می آمده است به طور مثال پرواز سانحه دیده فقط دو مسافر با ملیت اوکراینی داشته و مسافران قصد مسافرت به کشورهای دیگر داشتند.

در بخش دیگری از این گزارش؛ صوت مکالمه های خلبان پرواز و برج مراقبت نیز منتشر شده است.

کاربران می توانند فایل کامل این گزارش را از اینجا مشاهده کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
نادان!
|
Portugal
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
0
3
ساقط نه سقوط .... این اصطلاح رو تحریف نکتید و عزیزان مصیبت دیده را زجر ندید
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
1
1
خوب شد حقیقت را گفتین. آفرین بر شما
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
0
2
که چی حالا زنده می شن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
0
4
بالاخره معلوم نشد چه کسانی مقصر بودن؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین