کد خبر: ۷۰۵۲۹۴
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰

کار کادر درمان بعد از زدن واکسن آسوده‌ تر شد؟

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص تصور برخی از مردم که گمان می‌کنند کادر درمان بعد از زدن واکسن با خیال آسوده‌تر کار می‌کنند و فشاری را تحمل نخواهند کرد، گفت: اولاً هنوز تمامی کادر درمان واکسن دریافت نکردند؛ ثانیاً ایمنی واکسن ۱۰۰ درصد نیست و حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد ایمنی می‌دهد و استفاده از ماسک و گان همچنان ضروری است. زمانی می‌توان اثرگذاری کامل واکسن را دید که ۷۰ درصد جمعیت واکسینه شده باشند و زنجیره انتقال شکسته شود؛ در این صورت رفته‌رفته شمار بیماران بستری کاهش و به دنبال آن فشار کاری پرستاران کم می‌شود.
کار کادر درمان بعد از زدن واکسن آسوده‌ تر شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

سراج‌الدین عارف‌نیا اظهار کرد: سفرها، دورهمی‌ها و دیدوبازدیدهای نوروزی باعث شد که با روند صعودی شیوع کرونا و پیک چهارم این بیماری در گلستان مواجه شویم. میزان بستری‌هایی که در پیک چهارم کرونا در استان داریم حدود یک و نیم برابر بیشتر از پیک دوم و سوم است.

وی بیان کرد: با توجه به افزایش فزاینده شمار بستری‌ها خصوصاً در شهرهای بندرگز، کردکوی، گرگان و مینودشت، ویروس جهش‌یافته در تمام جامعه پخش‌شده و ممکن است در هر کجا وجود داشته باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تأکید بر اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تنها راه شکستن زنجیره انتقال این بیماری است، تصریح کرد: از مردم درخواست داریم در خانه بمانند و جز موارد ضروری از خانه خارج نشوند. افرادی که در صورت ضرورت برای کار و یا تأمین مایحتاج زندگی از خانه خارج می‌شوند باید حتماً به استفاده از ماسک و پرهیز از توقف بیش از ۱۵ دقیقه در فضای بسته توجه داشته باشند.

عارف‌نیا خاطرنشان کرد: کسانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، خود را فریب ندهند که دیگر به این بیماری مبتلا نمی‌شوند؛ حداکثر ایمنی ایجاد شده در افراد بهبودیافته ۶ ماه است و در همین استان مواردی بوده که فرد برای سومین بار درگیر این بیماری شده است.

وی با اشاره به اینکه در این پیک موارد ابتلای خانوادگی بالایی داریم، خاطرنشان کرد: فرد بیمار باید به مدت دو هفته در اتاقی مجزا و به دور از دیگر اعضای خانواده زندگی کند و تمامی اصول بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و حفظ فاصله با دیگران رعایت شود. متأسفانه در برخی موارد قرنطینه خانگی به‌خوبی رعایت نمی‌شود و شاهد سرایت بیماری به دیگر اعضای خانواده هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه بیشترین میزان مرگ‌ومیر در افراد سالمند بالای ۶۰ سال با بیماری‌های زمینه‌ای است، تصریح کرد: برخی جوانان به خودشان افتخار نکنند که اگر به این بیماری مبتلا شوند مشکلی برای آنها به وجود نمی‌آید؛ این افراد باید توجه داشته باشند که ممکن است در هر خانواده‌ای افراد سالمند وجود داشته باشد و باعث سرایت بیماری به این افراد شوند.

عارف‌نیا در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون ۲۲ هزار و ۹۰۰ دُز واکسن کرونا وارد استان شده است، گفت: تاکنون ۷۰ درصد کادر درمان استان دُز اول و ۴۰ درصد دُز دوم را دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه کادر درمان همچون رزمندگان در خط مقدم جبهه در معرض گلوله قرار دارند، خاطرنشان کرد: طی این مدت افزایش حقوق و کوتاه شدن زمان پرداخت مزایا از یکسال به کمتر از سه ماه را داشتیم؛ در مجموع هر کاری برای قدردانی از آنها انجام بگیرد، باز هم زحمات این عزیزان را جبران نخواهد کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پایان تأکید کرد: قطعاً پشت این زحمات و جانفشانی‌ها، انگیزه‌های انسانی قرار دارد نه مالی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین