کد خبر: ۷۰۵۳۹۸
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۲

شایع‌ترین علائمی که پس از کرونای خفیف ادامه پیدا می‌کنند

یک بررسی جدید نشان می‌دهد از دست رفتن بویایی، از دست رفتن چشایی، تنگی نفس و خستگی شایع‌ترین علائمی هستند که افراد ۸ ماه پس از دچار شدن به بیماری خفیف کووید-۱۹ همچنان از آن شکایت می‌کنند.
شایع‌ترین علائمی که پس از کرونای خفیف ادامه پیدا می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس یافته‌های این بررسی از هر ۱۰ نفر مورد برری یک نفر در ماه‌های پس از دچار شدن به کرونا همچنان دچار دست کم یک علامت در حد متوسط تا شدید بودند که اثر منفی بر کیفیت زندگی‌شان می‌گذاشت.

به گزارش وب‌ام‌دی، شارلوت تالین، از بخش علوم بالینی در بیمارستان داندرید وابسته به انستیتو کارولینسکا در استکهلم سوئد و سرپرست این تحقیق گفت: «حتی اگر جوان و سالم باشید، عفونت خفیف کووید-۱۹ ممکن است به پیامدهای درازمدتی منجر شود.»

تالین و همکارانش که علائم مربوط به کووید-۱۹ را در بیش از ۱۰۰۰ نفر از کارکنان مراقبت بهداشتی در سوئد را در سال گذشته پیگیری کرده‌اند، آخرین یافته‌هایشان را در ژورنال «جاما» (نشریه انجمن پزشکی آمریکا) منتشر کردند.

این پژوهشگران افزایشی در مشکلات شناختی از جمله حافظه یا تمرکز در میان این افراد پیدا نکردند- گرچه افراد دیگر مشکلات شناختی را به عنوان یک عارضه درازمدت پس از بهبودی از کووید-۱۹ (کووید-۱۹ طول‌کشنده long-haul covid) ذکر کرده‌اند. این پژوهشگران همچنین در افرادی که دچار عفونت بی‌علامت کووید-۱۹ شده بودند، افزایشی در خطر علائم درازمدت پیدا نکردند.

پژوهش‌های پیشین دچار شدن به علائم درازمدت شدید از جمله تپش قلب و اختلالات عصبی را در میان افراد بستری‌شده به علت کووید-۱۹ یافته‌اند. به گفته این پژوهشگران، فقدان علائم شدید درازمدت پس از دچار شدن به کووید-۱۹ خفیف «اطمینان‌بخش» است.

کارشناسان می‌گویند این پژوهش به مجموعه شواهدی افزود می‌شود که نشان می‌ٔهند افرادی که از کوویدد-۱۹ بهبود یافته‌اند تا ماه‌ها پس از عفونت اولیه مجموعه‌ای از علائم شکایت دارند.

یافته‌های اخیر بخشی از یک بررسی مداوم درباره ایمنی درازمدت پس از دچار شدن به کووید-۱۹ است. کارکنان مراقبت بهداشتی در فاصله ۱۵ آوریل و ۸ مه ۲۰۲۰ وارد این بررسی شدند و هر ۴ ماه از لحاظ آنتی‌بادی‌های کروناویروس آزمایش شدند. این پژوهشگران علائم افرادی که دچار بیماری خفیف کووید-۱۹ شده بودند را با افرادی که هیچگاه آزمایش مثبت آنتی‌بادی کروناویروس نداشتند، مقایسه کردند.

نتایج نشان داد که ۲۶ درصد افرادی قبلا کووید-۱۹ داشتند، دست کم یک علامت در حد متوسط تا شدید داشتند که بیش از ۲ ماه طول کشیده بود، در حالیکه در گروه شاهد این میزان ۹ درصد بود. در میان افراد دچار کووید-۱۹ خفیف ۱۱ درصد افراد دست کم یک علامت را گزارش کردند که پس از هشت ماه همچنان اثر منفی بر کار، زندگی اجتماعی یا خانوادگی فرد به جا گذاشته بود، در حالیکه در گروه شاهد این میزان فقط ۲ درصد بود.

این بررسی مانند بررسی‌های پیشین نشان داد علائم طول‌کشنده پس از ابتلا به کووید-۱۹ در زنان بارزتر از مردان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین