کد خبر: ۷۰۵۴۱۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
هیأت‌های عالی رتبه‌ای از عربستان و ایران در بغداد با هم دیدار کردند

جزئیات تازه از مذاکرات سری ایران و عربستان در بغداد

هیئت سعودی شامل ۶ نفر، از جمله مشاور عالی رتبه امنیتی ولیعهد عربستان و به سرپرستی خالد بن علی الحمیدان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی بود. در مورد هیئت ایرانی نیز قابل ذکر است که این هیأت ۵ نفره بود و ریاست آن را یک مقام عالی رتبه در ایران بر عهده داشت و نمایندگان کلیه نهاد‌های ایرانی از جمله سپاه پاسداران و "نیروی قدس" در آن حضور داشتند.
جزئیات تازه از مذاکرات سری ایران و عربستان در بغداد
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه در گزارشی به نقل از منابعی با تأیید دیدار طرف‌های سعودی و ایرانی در بغداد، هدف از آن را تلاش برای بهبود روابط میان ریاض و تهران اعلام کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ یک منبع دولتی در عراق و یک دیپلمات غربی که نامشان ذکر نشده به این خبرگزاری گفتند، هیأت‌های عالی رتبه‌ای از عربستان سعودی و ایران اوایل ماه آوریل در بغداد با هم دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک منبع دولتی عراق تأکید کرده است که ریاست هیأت سعودی را «خالد بن علی الحمیدان» رییس اطلاعات سعودی و هیأت ایرانی را نمایندگانی از سوی علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر عهده داشتند.

به نوشته ایرنا، از سوی دیگر یک دیپلمات غربی نیز به خبرگزاری فرانسه گفته که از این مذاکرات آگاهی داشته و هدف از آن بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی است.

جزئیات تازه از مذاکرات سری ایران و عربستان در بغداد

پیش‌تر روزنامه فایننشال تایمز فاش کرده بود که طبق گفته سه مسئول آگاه از این مذاکرات، مقامات ارشد سعودی و ایران پس از پنج سال قطع روابط دیپلماتیک در تلاش برای اصلاح روابط، مذاکره مستقیم داشته‌اند.

به گفته این مقامات که «فایننشال تایمز» هویت آنها را فاش نکرد، "در حالی که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا سعی دارد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی را احیا کند و تنش‌های منطقه‌ای را کاهش دهد، مذاکرات مسئولان ارشد ایران و عربستان با میانجیگری عراق در ماه جاری انجام شد و این، اولین مذاکره بین دو کشور از سال ۲۰۱۶ است".

همچنین الاخبار چاپ بیروت نوشت: مذاکرات سری عربستان و ایران تحت حمایت بغداد برای اولین بار و پس از قطع طولانی مدت ارتباط برگزار شد و تهران و ریاض گفتگوی استراتژیک محرمانه را درباره تمام پرونده های مورد اختلاف، آغاز کردند. گفتگویی که انتظار می رود نتایج مهم آن، نقطه عطفی در منطقه باشد و بر کشورهای مختلف منطقه، به ویژه لبنان و یمن سایه افکند.

در ادامه این مطلب آمده است: بر اساس توافق بین سعودی ها، ایرانی ها و عراقی ها، قرار بر این بود که به دلیل بسیاری از ملاحظات دو طرف، خبر اولین دیدار مستقیم بین ریاض و تهران محرمانه بماند. با این وجود، خبر این دیدار در مطبوعات انگلیس نشت پیدا کرد. بنابراین دو طرف به عنوان حسن نیت و جلوگیری از تأثیر افشای این خبر بر مذاکرات، به سرعت خبر دیدار را تکذیب کردند، اما منابع آگاه عراقی در گفتگو با "الاخبار" صحت اخبار منتشر شده در مورد این دیدار را تأیید می کنند.

دو هیئت عالی رتبه به نمایندگی از رهبران و نهادهای مختلف دو کشور در کاخ ریاست جمهوری عراق در منطقه سبز بغداد ملاقات کردند. این ملاقات در حالی انجام شد که تمام پرونده های مورد اختلاف، چه مربوط به روابط دو جانبه و چه پرونده های منطقه ای و در صدر آن یمن و لبنان، روی میز آنها قرار داشت.

هیئت سعودی شامل 6 نفر، از جمله مشاور عالی رتبه امنیتی ولیعهد عربستان و به سرپرستی خالد بن علی الحمیدان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی بود. در مورد هیئت ایرانی نیز قابل ذکر است که این هیأت 5 نفره بود و ریاست آن را یك مقام عالی رتبه در ایران بر عهده داشت و نمایندگان کلیه نهادهای ایرانی از جمله سپاه پاسداران و "نیروی قدس" در آن حضور داشتند.

در مورد نتایج این نشست، اطلاعات "الاخبار" حاکی از آن است که این نشست "بسیار مثبت" بوده و از برخی انتظارات فراتر رفته است. سعودی ها و ایرانی ها تصمیم گرفتند جلسه دوم را نیز در بغداد برگزار کنند. مقرر شد جلسه بعد هفته آینده باشد و در دستور کار بغداد و دو هیئت مذاکره کننده قرار گرفت.

طرف عراقی که مشتاق موفقیت این مذاکرات است، می ترسد که افشای خبر در رسانه ها بر سرنوشت مذاکرات تأثیر بگذارد مضاف بر اینکه بغداد به دلیل نشت خبر دیدار اول به رسانه ها، با نارضایتی زیادی از جانب هر دو طرف مواجه شده است.

در حالی که دو دولت رسماً این دیدار را تکذیب نکرده اند، روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" که اولین بار خبر این دیدار را منتشر کرد، به نقل از یک مقام سعودی منکر وقوع این دیدار شد، همچنین منابع ایرانی از طریق رسانه ها برگزاری این دیدار را انکار کردند.

منابع "الاخبار" گفتند که ایران متحدان خود در منطقه را در جریان گفتگو قرار داده است و برآورد اولیه تهران این است که مسیر مذاکرات "مثبت و امیدوار کننده" بوده به ویژه اینکه ایران احساس می کند ریاض مشتاق کاهش تنش در منطقه خلیج فارس است.

تحول در موضع سعودی ها

شروع مذاکرات بین سعودی ها و ایرانی ها به خودی خود یک رویداد مهم از جانب سعودی ها است چرا که در طی چهار سال گذشته، ایران پیشنهادهای پی در پی برای گفتگوی مشابه ارائه داده بود، اما موضع عربستان سعودی، به ویژه در دولت دونالد ترامپ، در مورد رد گفتگو و همکاری ثابت بود. در عوض، همکاری ترامپ و بن سلمان فراتر از انتظارات بود و منجر به مشارکت عربستان در سیاست فشار برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی شد.

این را می توان در اظهارات متعدد مقامات عربستان سعودی ردیابی کرد، از جمله سخنان بن سلمان در سال 2017 در مصاحبه با العربیه که گفت: "آنها می خواهند جهان اسلام را کنترل کنند. منطق آنها آماده سازی محیط مناسب برای حضور مهدی منتظر است. رژیم ایران مبتنی بر یک ایدئولوژی افراطی است، بنابراین چگونه می توانیم با آن تفاهم کنیم؟ ما می دانیم که عربستان سعودی هدف اصلی رژیم ایران است."

او افزود: " ما منتظر نمی مانیم تا جنگ در عربستان سعودی آغاز شود، بلکه کاری خواهیم کرد تا نبرد برای آنها در ایران باشد."

سعودی ها بر روی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قمار کرده بودند و سیاست آن ها در قبال تهران را می توان در اسناد منتشر شده توسط الاخبار نیز جستجو کرد که به برنامه کاری براندزانه ریاض علیه ایران اشاره دارد. ("چارچوب مشارکت راهبردی برای قرن بیست و یکم" 2017 ، منتشر شده در سال 2019)

البته آنچه که برای آمریکایی ها محقق نشد برای سعودی ها نیز تحقق نیافت. در واقع، بادها در واشنگتن و همچنین پرونده های منطقه ای در طی سال های اخیر در مخالفت با بادبان بن سلمان وزیدن گرفت و پس از کشته شدن جمال خاشقچی، طوفانی تر نیز شد. امروز، در پس زمینه چرخش عربستان، دلایل واقعی بسیاری برای آرامش و گفتگو وجود دارد، اما اساس آنها آمدن دولت بایدن و آغاز آن به گفتگوی غیرمستقیم با ایران است که اگر این گفتگوها توسعه یابد، عربستان سعودی در آن مشارکت داده نخواهد شد.

به نوشته انتخاب، رویکرد دولت بایدن برای احیای توافق هسته ای با تهران همزمان با سرد شدن روابط کاخ سفید - کاخ الیامامه به دلیل آنچه تحلیلگران تلاش بایدن برای مجازات بن سلمان برای همسویی مداوم او با ترامپ با هزینه اردوگاه دموکرات ها می دانند، سبب تغییر موضع سعودی ها در برابر پیشنهاد تهران برای گفتگو شده است.

آمریکایی ها آگاه بودند

روز گذشته، رویترز به نقل از یک "دیپلمات غربی در منطقه" اعلام کرد که ایالات متحده و انگلیس از مذاکرات عربستان و ایران از قبل مطلع بوده اند، اما " از نتیجه آن با خبر نشده اند."

روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" در مورد ملاقات ایرانی ها و سعودی ها در 9 آوریل، گزارش داد به گفته سه مقام آگاه پس از پنج سال که شاهد قطع روابط دیپلماتیک این دو رقیب در منطقه بودیم، مقامات عالی رتبه ایران و عربستان سعودی مذاکرات مستقیم با هدف بهبود روابط را آغاز کرده اند.

این گزارش نشان داد که مذاکرات با میانجیگری الکاظمی، نخست وزیر عراق، انجام شده که ماه گذشته با بن سلمان در ریاض گفتگو کرده بود. یک مقام ارشد عراقی و یک دیپلمات خارجی انجام این مذاکرات را تایید کردند.

این مقام عراقی همچنین اظهار داشت که بغداد "کانال های ارتباطی" بین ایران و مصر و همچنین ایران و اردن را نیز ایجاد کرده است.

منبع این روزنامه انگلیسی گفت به این دلیل که "مذاکرات ایالات متحده در مورد توافق هسته ای به سرعت در حال انجام است و همچنین به دلیل حملات حوثی ها" گفتگوهای ایران و عربستان به سرعت در حال وقوع است.

روابط عربستان و ایران در ژانویه ۲۰۱۶ پس از حمله به سفارت عربستان در ایران، رو به وخامت گذاشت.

با وجود اعلام آمادگی تهران برای انجام گفت و گو و حل اختلافات، دولت سعودی تاکنون واکنش مثبتی از خود نشان نداده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
1
4
چون نظر دولت بایدن در مورد یمن تا حدودی با نظر ایران همخوانی دارد پس عربستان به دست و پا افتاده است تا راه چاره ای پرای برون رفت از این مخمصه پیدا کند. یکی از این راها برقراری ارتباط با ایران است. به بیان دیگر 99 در صد مشکلات ایران به خاطر ضدیت با آمریکا است. اگر مشکل بین ایران و آمریکا بر طرف شود تمام این کشورهای بند انگشتی ظرف مدت یکماه سرجای خودشان خواهند نشست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
حاکمان به هم دست می‌دهند و لبخند می‌زنند.
ملت‌ها را به هم بدبین کرده و عزیزان نظامیان را به جان هم می اندازند.
مملکت یکدیگر را ویران کرده و...
نهایتا پس از کشتار و خرابی، باز حاکمان دور یک میز می‌نشینند و به هم لبخند می‌زنند!
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
1
1
عربستان , در نشست های قدیم از اینکه پرچم ایران , بعداز انقلاب به کلمات عربی مزین شد , قدر دان بودند .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
2
ظاهرا ما باید با تمام دنیا مذاکره کنیم این یعنی چی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
1
حالا مفهوم شد همه کارهایتان افراطی بوده و جز خسارت به کشور و مردم دستاوردی نداشته لطفا تکرار نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
1
بادوستان مروت.بادشمنان مدارا .کلاتعامل بادنیا بنفع مردم است هرچندعده قلیلی نونشان آجر می شود البته این چند سال تحریم هابه اندازه کافی اندوخته اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
0
1
بادوستان مروت.بادشمنان مدارا .کلاتعامل بادنیا بنفع مردم است هرچندعده قلیلی نونشان آجر می شود البته این چند سال تحریم هابه اندازه کافی اندوخته اند
Nima
|
Canada
|
۰۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
0
شهرستان های کوچک را دیده اید که نزدیک هم هستند با شباهت های فراوان اما مثل کارد و پنیر دعوا دارند. از دید ناظران بیرونی این شهرستان خیلی شبیه هم هستند بعضا اشتباه هم گرفته می شوند اما خودشان فکر می کنند خیلی تفاوت دارند.
حالا قصه عربستان و ایران هم همین است.
از دید مردم عادی اروپا، آمریکا و کانادا ایران و عربستان یکی هستند. البته کارشناسان سیاسی تفاوت ها را می بینند اما از دید مردم عادی سر و ته یک کرباسند.
مثل اینکه اکثر مردم ایران تمایز زیادی برای سودان و سومالی قائل نیستند هر دو آفریقایی و فقیر.
ایران و عربستان هم هردو نفتی با فرهنگ... بسیار بسته.
هرچی جنگ با عراق باعث پیشرفت شد دشمنی با عربستان هم باعث رونق کشور خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
1
يك نكته تامل برانگيز است:
مذاكرات ايران با 5+1 :‌ محرمانه
مذاكرات غير مستقيم با آمريكا : محرمانه
مذاكره با عربستان :‌محرمانه
..... : محرمانه
ظاهرا اين وسط ملت ايران "غير محرم" هستند و بايد بي خبر باشند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
1
ما نفهمیدیم دولت و وزارت خارجه این وسط چکاره هستند ،یعنی دولت کلا هیچ کاره است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین