کد خبر: ۷۰۵۸۵۶
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱

انتقامی که «تَه سیگارها» از ما می‌گیرند

امروز دوم اردیبهشت، روز جهانی زمین پاک است و شعار امسال سازمان ملل متحد «احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه‌ پایدار» انتخاب شده است تا توجه جهانی را برای حفظ محیط زیست جلب کند.
انتقامی که «تَه سیگارها» از ما می‌گیرند
آفتاب‌‌نیوز :

مریم گلابی - فعال محیط زیست اظهار کرد: ما نمی‌توانیم برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی یا بلوط‌های زاگرس، به عنوان شُش‌های ایران زمین، کاری کنیم، ولی می‌توانیم برای حفظ زمین آگاه بخشی کنیم.

وی افزود: مهمترین و ساده ترین کاری که می توانیم به عنوان یک شهروند مسئول و داوطلب فعالیت‌های زیست محیطی، برای سلامتی زمین برداریم، این است که اجازه ندهیم ته سیگارها، روی زمین ریخته شوند.

این فعال محیط زیست افزود: بنا بر آمار در سال ۲۰۱۶، سالانه حدود ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ته سیگار در طبیعت‌ رها می‌کنیم که برای تولید این حجم سیگار و چوب کبریت، باید ۹ میلیون درخت از جنگل‌ها بریده شود، یا به قول معروف جنگل‌تراشی شود.

گلابی تصریح کرد: آمارهای سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گاز منوکسیدکربن و ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گاز متان از سیگار کشیدن انسان‌ها تولید می شود که آثار آن بر سلامتی نسل بشر معلوم است.

وی تاکید کرد: من و شما برای جلوگیری از جنگل‌تراشی‌های البرز، زاگرس و آمازون، نمی‌توانیم نقش چشم‌گیری ایفا کنیم، ولی می‌توانیم با تهیه ظرف نوشابه شیشه‌ای و نصب آن در محل‌های عمومی از ریخت و پاش ته سیگارها جلوگیری کنیم.

این دوستدار محیط زیست، افزود: گروه های اجتماعی مانند مغازه‌داران، شهرداری‌ها، مدیران اداره ها و پاساژها و متولیان گردشگری در هر جای‌ کشور، می‌توانند با نصب این بطری‌ها، از دور ریختن ته سیگار و آلوده کردن خاک و زمین جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: طبق تحقیقات، ۴۰۰۰ ماده سمی در ته‌ سیگار وجود دارد. استات سلولز، نوعی الیاف پلاستیکی است که ۹۸ درصد فیلتر ته سیگار را تشکیل می‌دهد، فیلتری که بیش از ۱۲ هزار الیاف پلاستیکی دارد.

گلابی تاکید کرد: آمارها، از وجود ۱۵ میلیون مصرف کننده سیگار در کشور، خبر می‌دهد. این افراد، با دور انداختن سالانه ۴۰۰ هزارکیلو ته سیگار روی زمین، آن‌ را سمی کرده، مانع از رشد گیاهان شده و زمین را از تولید زراعی و باغی بی‌بهره می‌کنند.

وی اظهار کرد: این شیءِ کوچک و به ظاهر بی‌خطر، متأسفانه دارای فلزات سنگین و سمی همچون‌ نیکوتین، سرب، مس، آرسنیک و کروم است پس اگر به فکر سلامتی خود نیستیم، حداقل به طبیعت و شهروندان ساکن در آن ظلم نکنیم.

این فعال محیط زیست با اشاره به اهمیت تلاش فردی برای حفظ محیط زیست، گفت: حتی یک مغازه‌دار نیز می‌تواند با نصب یک ظرف نوشابه در بیرون از مغازه‌اش، به جمع‌آوری ته سیگارها کمک کند و شهرداری کاشان نیز می‌تواند آغازگر و الگوی طرح نصب ظروف جمع‌آوری و دفن اصولی زباله ته‌سیگارها باشد.

گلابی افزود: ‌درحالی که انگلیسی‌ها برای دورانداختن یک ته سیگار در طبیعت دوهزار پوند جریمه می‌پردازند پس به عنوان بانوان ایرانی پیشگام شویم و اجازه ندهیم با یک سهل انگاری خودخواهانه زمین و طبیعت نابود شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین