کد خبر: ۷۰۶۴۰۱
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹

راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن در ماه رمضان

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در چهارمحال و بختیاری درخصوص راه‌های تقویت سیستم ایمنی در ماه رمضان، گفت: افراد باید از آنتی اکسیدان‌ها استفاده کنند، نصف بشقاب آنان از سبزیجات باشد و پروتئین‌های گیاهی را در برنامه غذایی خود بگنجانند.
راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن در ماه رمضان
آفتاب‌‌نیوز :

سیاوش فاضلیان اظهار کرد: یکی از عادت‌های غلط در ماه رمضان این است که به محض افطار، افراد از خوراکی‌های پرچرب مانند زولبیا و بامیه استفاده می‌کنند که ممکن است دچار اختلالات گوارشی شوند، از طرفی دیگر این مواد خوراکی چربی خون را بالا برده و اگر دچار کبد چرب باشند، مشکل آنان بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از عادت‌های غلط در ماه رمضان حذف وعده سحر است، افزود: حذف وعده سحری سبب کاهش قند خون شده که این افت قند خون باعث بی‌حوصلگی و بی‌حالی می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: به‌علاوه حذف وعده سحری سبب تحلیل عضلات (لاغری) شده، به‌عبارتی فرد دچار آتروفی عضلاتی می‌شود، زیرا یک وعده غذایی نمی‌تواند همه مواد مغذی را تامین کند.

فاضلیان به بیان توصیه‌هایی در وعده افطار پرداخت و اضافه کرد: بهترین حالت این است که یک وعده افطاری کوچک و سبک همراه با آب گرم یا شیر گرم و شربت‌های عسلی مصرف شود و وعده شام یک تا دو ساعت پس از افطار مصرف شود تا افراد دچار اختلالات گوارشی نشوند.

وی یکی از اشتباهات دیگر را حذف لبنیات دانست و ادامه داد: برخی افراد آنقدر کربوهیدرات، نشاسته و غذاهای شیرین مصرف کرده و ریزه‌خواری می‌کنند که مصرف لبنیات را فراموش می‌کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی یکی از اشتباهات رایج دیگر را قطع فعالیت‌های فیزیکی دانست و اضافه کرد: افراد معمولا از سحر تا افطار بی‌حال هستند، بهترین زمان برای ورزش کردن اوایل صبح یا پس از افطار و انجام فعالیت فیزیکی سبک و هوازی همراه با عرق کم است.

فاضلیان درخصوص راه‌های تقویت سیستم ایمنی در ماه رمضان، تصریح کرد: بدین منظور از آنتی اکسیدان‌ها شامل میوه‌ها و سبزیجات رنگی مانند هویج، کدوحلوایی، آب پرتغال، اسفناج و کلم بروکلی استفاده کنند، نصف بشقاب آنان از سبزیجات باشد، از طرفی دیگر از پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات، سویا، منابع ویتامین E مانند روغن کلزا، مغزها مثل گردو و بادام در برنامه غذایی خود بگنجانند.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: برای جلوگیری از تشنگی بهتر است در وعده سحری از شربت‌های خاکشیر و تخم شربتی همراه با خیار رنده شده استفاده شود.

وی درخصوص تدابیر روزه گرفتن برای مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای تصریح کرد: افرادی که قند خون بالاتر از ۱۴۰ دارند بهتر است روزه نگیرند، همچنین مبتلایان به فشار خونی که با خوردن قرص در وعده افطار و سحر فشارخون آنان کنترل نمی‌شود توصیه می‌شود که روزه نگیرند.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی یادآور شد: افراد مبتلا به میگرن، سنگ کلیه، فشار خون بسیار بالا، دارای کبد چرب با گرید ۲ درباره روزه گرفتن حتما باید با پزشک خود مشورت کنند.

فاضلیان در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که طی چند هفته‌ اخیر مبتلا به کرونا شده‌اند سعی کنند تا ۵ هفته پس از بهبودی روزه نگیرند، به‌علاوه افرادی که دچار تنگی نفس پس از کرونا شده‌ و در حال مصرف دارو هستند بهتر است از روزه گرفتن خودداری کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین