کد خبر: ۷۰۶۴۳
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۰
عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس:

لایحه بودجه، ما را به اهداف چشم‌انداز نمی‌رساند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عادل آذر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: «لایحه بودجه، ما را به اهداف چشم‌انداز نمی‌رساند، به ویژه آن که در تورم و نقدینگی جای سوال فراوان دارد».

وی در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب، تصریح کرد: «قانون بودجه سالانه، برشی از چشم‌انداز 20 ساله نظام یا قانون 5 ساله است، پس برنامه‌های عملیاتی چشم‌انداز برنامه‌های سالانه هستند که نماد و ظهورشان یکی از ابزارهایی است که بودجه را با آن محک می‌زنیم و میزان خوب بودن آن را می‌سنجیم. پس انطباق با برنامه 5 ساله و در راستای چشم‌انداز بودن، یکی از اهداف درست است و تلاش بودجه 87 این است که براساس چشم‌انداز پیش برود اما این لایحه ما را به اهداف آرمانی نمی‌رساند، به ویژه در تورم و نقدینگی‌ جای سوال دارد».

وی درباره انطباق و تضادهای بودجه 87 با برنامه چهارم افزود: «ما تلاش می‌کنیم بودجه براساس اهداف و جداول قانون برنامه چهارم تنظیم شود و در جداول 4 و 5 براساس برنامه چهارم است . به هر حال ممکن است انحرافات جدی از برنامه چهارم داشته باشد ولی این طور نیست که دولت، قانون برنامه چهارم را کنار گذاشته و بودجه را نوشته باشد».

 وی مهمترین انحرافات بودجه از برنامه چهارم را در بخش عمران، اجتماعی و گردشگری خواند و ادامه داد: «براساس قانون چهارم و سیاست‌های نظام شیوه استفاده از درآمد نفتی باید طوری باشد که بودجه چهارم کشور از درآمدهای غیرنفتی باشد به طوری که تراز عملیاتی بودجه صفر شود اما هر ساله شاهد این هستیم که این تراز، سال به سال منفی‌تر شده و وابستگی بودجه از درآمد نفت از 50 درصد در سال 86 به 58 درصد در سال 87 خواهد رسید و تراز عملیاتی بودجه چیزی حدود 500/21 میلیارد تومان از محل درآمدهای نفتی است که صرف هزینه‌های جاری می‌شود».

وی تصریح کرد: «در بحث بودجه یارانه‌ها درست برعکس هدفمند کردن و کاهش یارانه‌ها پیش رفته و در برخی اقلام تا 49 درصد تشدید شده، نکته مهم دیگر بحث نقدینگی است که در برنامه چهارم حداکثر آن 30 درصد در نظر گرفته شده اما در سال 86 به 42 درصد و در سال 87 با میزان برداشت‌ها از درآمدهای نفتی از 40 درصد کمتر نخواهد شد».

وی در پاسخ به این سوال که چه قدر می‌توان بودجه را به برنامه برگرداند، گفت: «واقعیت این است که این کار یک سال و دو سال نیست. "خشت اول گر نهد معمار کج    تا ثریا می‌رود دیوار کج" شروع بودجه ما به سمت نفتی کردن و هزینه کردن درآمد نفت و هزینه‌های جاری است و محدود کردن بخش خصوصی از درآمدهای نفتی ،یعنی به جای اینکه درآمد نفت را در سرمایه‌گذاری هزینه کنیم و ارزش افزوده آن را بالاتر  ببریم، آن را خرج روزمره می‌کنیم .پس نمی‌توانیم بگوییم بودجه را با برنامه چهارم منطبق می‌کنیم چرا که امکان‌پذیر نیست و کشور فلج می‌شود. 

بر فرض اگر هزینه‌های جاری و عمران را نصف کنیم، این پول در حساب می‌ماند و چون بخش خصوصی ظرفیت استفاده از آن را ندارد، ما مجبوریم آن را در بانک‌های خارجی و با سود 2 درصد بگذاریم. پس چگونگی انطباق، منتفی است و باید بگوییم چگونه بودجه را به سمت برنامه چهارم سوق بدهیم و تا حدودی کمیسیون تلفیق این کار را می‌کند».

وی افزود: «خوشبختانه بودجه در کمیسیون تلفیق، جمع و جور شده و از سه‌شنبه در صحن مطرح خواهد شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین