کد خبر: ۷۰۶۶۱۷
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴

تاثیر برخی داروهای فشار خون بر گسترش ویروس کرونا در بدن

نتایج یک بررسی نشان می دهد: مصرف نوعی از داروی فشار خون سطح پروتئینی را که به گسترش بیماری کووید-۱۹ در بدن کمک می کند، افزایش می دهد.
تاثیر برخی داروهای فشار خون بر گسترش ویروس کرونا در بدن
آفتاب‌‌نیوز :

پزشکان آمریکایی اظهار داشتند: در بدن موش هایی که به آنها بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین یا بازدارنده‌های ACE داده شده، سطح بالاتری از پروتئین ACE۲ وجود دارد و این پروتئینِ موجود در سطح سلول ها، به انتشار ویروس در بدن کمک می کند.

به گفته محققان هنوز مشخص نیست که آیا بالاتر بودن میزان ACE۲ در واقع خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را افزایش می دهد. هرچند، یافته های بدست آمده مطابق با تحقیقاتی است که در گذشته در مورد تاثیرات داروها روی این بیماری انجام گرفته است.

دکتر هانس آکرمن، رئیس واحد فیزیولوژی در آزمایشگاه مالاریا در انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونیِ آمریکا گفت: توصیه می کنیم بیمارانی که از داروهای قلبی استفاده می کنند برای تهیه و مدیریت مصرف دارو با متخصصان مشورت کنند.

بازدارنده‌های ACE مانند انالاپریل یا وازوتک و رامیپریل یا آلتاس، تولید آنزیم ACE را در بدن کاهش داده که باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد. مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین یا ARB نیز به شل شدن رگ ها کمک می کند تا فشار خون پایین بیاید.

در این مطالعه محققان، موش های سالم را با بازدارنده‌ ACE لیزینوپریل یا با لوزارتان ARB و یا به هر دو دارو یا با یک دارونما تحت درمان قرار دادند. سپس آنها سطح ACE۲ را در ریه ها، روده های کوچک، مغز و کلیه موش ها اندازه گیری کردند زیرا تمامی این اندام ها تحت تاثیر بیماری کووید-۱۹ قرار دارد.

محققان اظهار داشتند: پس از سه هفته درمان، لیزینوپریل سطح مولکولهای ACE۲ را به طور گسترده در هر چهار بافت افزایش داد در حالیکه لوزارتان سطح پروتئین ACE۲ را تنها در روده کوچک افزایش داد.

محققان تاکید کردند: در موشهایی که ARB دریافت کرده بودند سطح ACE۲ افزایش پیدا نکرد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، به گفته محققان سه هفته پس از قطع درمان، دیگر سطح ACE۲ در بدن موش ها تفاوت پیدا نکرد که نشان می دهد با قطع هر دو داروی فشار خون، سطح ACE۲ به حد نرمال برمی گردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین