کد خبر: ۷۰۸۲۳۷
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
پیش‌بینی کاهش قیمت دلار پس از احیای برجام

مقاومت در مقابل کاهش قیمت‌ها؛ چرا برخی از پایین آمدن قیمت دلار می‌ترسند؟

بازار ارز در هفته‌های اخیر، به شدت تحت تاثیر اخبار سیاسی رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته و این جو روانی باعث افت قیمت دلار در بازار شده است. بازار ارز در هفته‌ای که گذشت شیب نزولی داشت و روند کاهشی قیمت‌ها ادامه پیدا کرد، به گونه‌ای که در روز چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه قیمت دلار بازار آزاد به ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان و نرخ یورو نیز به ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.
مقاومت در مقابل کاهش قیمت‌ها؛ چرا برخی از پایین آمدن قیمت دلار می‌ترسند؟
آفتاب‌‌نیوز :

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا با احیای برجام، بازار شاهد سقوط شدیدتر قیمت‌ها نیز خواهد بود؟ حسین راغفر، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا درخصوص افت قیمت دلار و به وجود آمدن تعارض منافع میان مردم و دلالان گفت: زمانی که واردکنندگان نهاده‌ها و مواد اولیه خود را با دلار هزار تومان وارد کشور کردند، پس از آن نرخ دلار به ۳ هزار تومان تغییر کرد این گروه همه هزینه‌های خود را با دلار ۳ هزار تومان محاسبه کردند، اما آن زمان هیچ کس از این افراد نپرسید که چرا شما زمانی که نهاده‌های‌تان را با دلار هزار تومان خریداری کرده‌اید سه برابر بیشتر به مردم می‌فروشید؟ یا سال گذشته هیچ اعتراضی به این موضوع نشد که چرا برخی مواد اولیه را با دلار ۴۲۰۰ تومان دریافت کردند و با دلار ۳۲ هزار تومان به مردم فروختند.

یک دهه گذشته سرمایه‌گذاری خالص ما منفی شد

او افزود: مسلما هیچ تولیدکننده‌ای با دلار ۲۵ هزار تومانی نمی‌تواند تولید کند و با دلار ۲۵ هزار تومانی هم سرمایه‌گذاری کند. در یک دهه گذشته سرمایه‌گذاری خالص ما منفی بوده و میزان سرمایه‌گذاری‌ها کمتر از میزان استهلاک سرمایه بوده است و این موضوع یکی از دلایل بحران کنونی اقتصادی در کشور است.

راغفر علت این موضوع را این‌گونه توضیح داد: هم‌اکنون یک هژمونی رسانه‌ای برای کنترل افکار عمومی در کشور ایجاد شده که تنها منافع الیگارشی و عده اندکی را در کشور تامین و تضمین می‌کند، امروز ائتلاف غالبی وجود دارد که مولفه‌های تشکیل‌دهنده این الیگارشی هستند که به هیچ عنوان کاهش قیمت‌ها را نمی‌پذیرند و با همه ابزارهای‌شان تلاش دارند تا نرخ‌ها را بالا نگه دارند که اولین و مهم‌ترین همه آن‌ها هم نرخ ارز است. الیگارشی حاکم با همکاری برخی نها‌ها هر کاری می‌کند تا نرخ‌ها پایین نیاید.

این اقتصاددان ادامه داد: این موضوع طبیعی است که عرضه‌کننده کالا و خدمات، همواره به دنبال کسب بالاترین سود از قیمت‌ها است، به خصوص در ۱۶ سال اخیر تزریق گسترده تورم در ماشین اقتصاد کشور و تعرض آشکار دولت‌ها به حقوق مالکیت مردم و دست در جیب آن‌ها کردن یک فرآیند متاسفانه پذیرفتنی شده و هیچ کس از تعرضی که به حقوق مردم و به مالکیت آن‌ها می‌شود، سخنی نمی‌گوید.

سوالاتی که بی‌پاسخ ماند

او افزود: چرا هیچ کس نمی‌گوید به چه دلیل بازار سیاه دارو باید در ناصرخسرو شکل بگیرد و چرا هیچ کس مسوولیت سقوط بازار سهام را به عهده نمی‌گیرد؟ این در حالی است که که کل حاکمیت برای سرمایه‌گذاری در بورس مردم را تشویق و ترغیب کردند و عده زیادی از مردم هم در این بازار شرکت کردند.

راغفر تصریح کرد: چرا هیچ کس نمی‌پرسد که درآمد‌ها و مبالغ بالای ۱۰۰ میلیارد دلار ارزی که کشور در ذخایر ارزی خود داشته امروز کجاست؟ و چرا کسی نمی‌پرسد که درآمد‌های ارزی حاصل از صادرات بنگاه‌های خصوصی و دولتی وارد کشور نمی‌شود؟ چرا هیچ کس نمی‌پرسد مسوولیت اختلال‌هایی که در نتیجه سیاست‌های بخش عمومی اعمال شده با چه کسی است؟ علت این است که ائتلاف‌های غالبی در کشور هستند که برخی نهاد‌های قدرت نیز در آن حضور دارند و همه‌شان هم منتفع می‌شوند. این اقتصاددان با بیان اینکه امروز شاهد فروپاشی معیشتی بخش قابل توجهی از جمعیت کشور هستیم، افزود: در کنار این موضوع رشد ثروت‌های بادآورده بی‌سابقه همراه با فرار گسترده و باورنکردنی سرمایه را می‌بینیم که باید گفت مسوول این قضایا سیاست‌های حاکمیتی است.

سرکوب یک گروه و حمایت از گروهی دیگر

به نوشته روزنامه اعتماد، او تصریح کرد: زمانی که سفته‌بازان وارد بازار سهام می‌شوند و می‌بازند با یک تظاهرات نمایشی جلوی سازمان بورس می‌آیند و یک‌باره تصمیم گرفته می‌شود که ۲۰۰ میلیون دلار ارزی که وجود ندارد و باید بابت آن پول چاپ شود به بازار سهام تزریق شود تا جبران زیان‌های مالباختگان سهام شود این در حالی که همزمان صدای اعتراض معلمان، کارگران و بازنشسته‌ها چندان شنیده نمی‌شود.

راغفر گفت: کدام افراد و بنگاه‌ها یا نهاد‌هایی مبالغ چند صد و چند هزار میلیاردی را از بازار سهام بیرون کشیدند و باعث این بحران و حباب در بازار سهام شدند و چه کسانی امروز به‌رغم همه مسائل و مشکلات کشور مسوول این افزایش بی‌سابقه و خانمان‌برانداز قیمت مسکن در کشور شدند؟ هیچ کس پاسخ این سوالات را نمی‌دهد زیرا پاسخگویان همان تصمیم‌گیرندگانی هستند که امروز بار خود را بسته‌اند و برای روز مبادا در خارج از کشور هم سرمایه‌گذاری‌های بزرگی کرده‌اند و تنها موضوعی که برای‌شان مهم نیست معیشت و امنیت مردم است.

این اقتصاددان درخصوص نوسانات نرخ ارز نیز افزود: متاسفانه دولت کنونی مسوول بسیاری از نابسامانی‌های ارزی بود، اما در صورتی که ارز در دولت آینده به زیر ۱۰ هزار تومان سقوط نکند و به‌تدریج پایین‌تر نیاید شاهد بحران‌های اجتماعی و پس از آن بحران‌های سیاسی فراگیر در کشور خواهیم بود و مشخص نیست وضعیت دولت سیزدهم چه خواهد شد. این اقتصاددان در مورد نرخ دلار ۲۰ هزار تومانی نیز گفت: این کاهش نرخ دلار در پی حباب بی‌سابقه‌ای است که حتی زمانی که کشور از سوی متفقین اشغال شده بود شاهد چنین وضعیتی درخصوص افت ارزش پول ملی نبودیم و این موضوع کاملا ساخته سیاست‌های نادرست دولت با هماهنگی مجلس وقت بوده و باید کاهش پیدا می‌کرد.

او افزود: سخن بی‌منطق دیگری که مطرح می‌شود این است که اگر نرخ دلار به قیمت قبل از دوره یازدهم ریاست‌جمهوری برگردد آیا دولت قادر خواهد بود که به هر کسی نیاز به ارز داشت، ارز داده شود. این سخنان درست نیست زیرا این ارز برای عموم مردم است و باید برای منافع عمومی مردم مصرف شود و تنها برای تامین نیاز‌های اساسی مردم و تولیدکنندگان باشد نه اینکه برای واردات کالا‌هایی که در کشور تولید می‌شود.

این اقتصاددان با اشاره به خروج ارز از کشور برای واردات گوشت مرغ در چند ماهه گذشته افزود: به دلیل سیاست‌هایی که دولت در پیش گرفت و نابسامانی میان دولت، نهاد نظارتی و نهاد قیمت‌گذار و... میلیون‌ها جوجه نابود شدند این در حالی است که در سال‌های قبل بیش از ظرفیت در کشور مرغ تولید می‌شد، اما با قیمت‌گذاری دستوری دولت اوضاع تغییر کرد و تولیدکنندگان در آن زمان به قیمت‌ها اعتراض کردند و قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی که دولت اعلام کرده بود را باعث زیان خود می‌دانستند و می‌گفتند قیمت تمام شده تولید مرغ ۱۳ هزار تومان است، حتی به رهبری و ریاست‌جمهوری هم نامه نوشتند و خواستار افزایش بیشتر قیمت‌ها شدند، اما هیچ کس به صحبت‌های‌شان توجه نکرد و باعث این بحران شدند و امنیت غذایی مردم به خطر افتاد.

راغفر در ادامه با بیان اینکه ایران یکی از تولیدکنندگان گوشت قرمز جنوب خلیج‌فارس است گفت: این دام‌ها به صورت قاچاق از ایران خارج می‌شود و از طرف دیگر گوشت دام وارد ایران می‌شود و این واردات همواره اصلی‌ترین منبع سرمایه برای نهاد‌ها و افرادی است که درون قدرت حامیانی دارند و امروز شاهد این وضعیت در جامعه هستیم که فساد عمیقی در نظام تصمیم‌گیری در کشور وجود دارد و سد اصلی برای کاهش قیمت‌ها ائتلاف غالب الیگارشی داخلی است و مسوول همه پیامد‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این تصمیمات این افراد هستند.

راغفر در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری و اخبار مثبت سیاسی نرخ دلار کانال ۲۰ هزار تومان را رها خواهد کرد و می‌توان به افت بیشتر نرخ دلار امیدوار بود، گفت: افرادی که تاکنون برای انتخابات معرفی شده‌اند توان مقابله با این الیگارشی را ندارند و اولین سدی که باید شکسته شود تا قیمت دلار فرو بریزد مقاومت سد گسترده‌ای است که این افراد در کشور ایجاد کرده‌اند، ضمن اینکه باید با یک برنامه منسجم برای اقتصاد کشور که وجود هم دارد و امکان‌پذیر هم هست ساختار قدرت آن را بپذیرد تا اصلاحات صورت بگیرد.

او گفت: این اصلاحات با وجود کانون‌های فساد موجود اصلا امکان‌پذیر نیست و باید همزمان علاوه بر خارج کردن این فساد، نظام تصمیم‌گیری تصمیمات درست اقتصادی در جهت خلاف سه دهه گذشته پس از جنگ اتخاذ شود تا در جهت حفظ منافع مردم و تولیدکنندگان داخلی باشد آن زمان می‌بینیم که نرخ دلار به سرعت پایین خواهد آمد.

راغفر معتقد است؛ در صورتی که دولتی مقتدر بر سر کار بیاید و برنامه منسجمی برای حمایت از مردم در دستور کار داشته باشد توان این را خواهد داشت تا نرخ دلار را به زیر ۱۰ هزار تومان و حتی پایین‌تر بیاورد و با تقویت بنیه تولید ظرفیت ارزش پول ملی را تقویت کند این در حالی است که در سه دهه گذشته دستور کار دولت‌ها حمایت از صاحبان سرمایه‌های تجاری بوده است.

چرا از پایین آمدن قیمت دلار می‌ترسند؟

سایت عصرایران نیز در یادداشتی نوشت: این روزها اصول‌گرایان حسابی نگران مذاکرات وین هستند. مذاکراتی که حکایت از احیای برجام و توافق ایران و کشورهای 1+5 دارند. رفتار صداوسیما به ویژه شبکه برون مرزی پرس تی‌وی، مصاحبه برخی از نمایندگان مجلس و توییت‌های فعالان جناح راست، به خوبی حکایت از این معناست.

به طور مثال اقبال شاکری نماینده تهران در توییتری که فیلتر است نوشته است:«آقای روحانی! چرا بی مقدمه و نزدیک انتخابات مقاومت مردم جواب می‌دهد و به قول شما تحریم‌ها شکسته شده و به صورت همزمان قیمت دلار روند نزولی پیدا می‌کند؟!»

این توییت و حرف‌ها نشان می‌دهد که جریان مخالف دولت نگران پایین آمدن قیمت دلار در روزهای پیش رو هستند. آنها به شدت می‌ترسند این پایین آمدن قیمت دلار و بهبود وضعیت اقتصادی مردم تا خرداد ماه، باعث شود مردم دوباره به کسانی رای بدهند که طرفدار مذاکره و گفت‌‌وگو هستند.

می‌پرسند چرا در آستانه انتخابات قیمت دلار در حال پایین آمدن است؟ این سوال نشان می‌دهد که مذاکرات چه تاثیر مستقیمی بر اقتصاد ایران دارد. خبرهایی وین دلار را به 20 هزار تومان رساند، ببیند خبر توافق چه زلزله‌ای در بازار دلار ایجاد می‌کند.

ترامپی که نمی‌شد با او مذاکره کرد، رفته است. درهای گفت‌وگو باز شده است و روحانی به عنوان رییس جمهور باید از این فرصت به نفع مردم استفاده می‌کرد که کرد.

این نگرانی نکته دیگری هم دارد و آنهم اینکه اصول‌گرایان بهتر از هر جریانی در کشور می‌داند که برجام چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد. آنها شاید در جلوت از برجام بد بگویند و مشکلات کشور را گردن آن بیندازند اما در خلوت از آن احساس خطر می‌کنند و نگران سرپا شدن آن هستند.

اگر واقعا فکر می‌کنند برجام بد است، چرا مذاکرات را انتخاباتی می‌دانند؟ چرا از شکسته شدن تحریم‌ها می‌ترسند؟ اگر برجام بد است، چرا به دنبال این هستند که بعد از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی احتمالی آن را احیا کنند؟

شاید اینکه برخی می‌گویند، بخشی از جریان اصول‌گرا از انتخابات بایدن ناراحت است، پُر بیراه نمی‌گویند. آنها سال‌ها منتظر چنین لحظه‌ای بودند تا بدون دردسر راهی پاستور شوند اما پیروزی بایدن و روشن شدن کورسوی امید، زمین بازی کمی در حال تغییر اس و ممکن است، پایین آمدن قیمت دلار بازهم آنها را ناکام بگذارد.

شاید هم نگران اند که موفقیت مذاکرات وین چارچوب هایی رو مشخص کنه که برای دولت بعد هم جایی برای شعار و ادعا باقی نگذارد و ناچار به تعاملاتی کند که به نفع قشر متوسط در ایران تمام شود و مطالبات آنان هم مشخص است.

آنچه مشخص است مذاکرات وین به نفع مردم است. توافق نهایی یک شوک مثبت به بازار است و مردم بعد از 4 سال سخت می‌توانند نفس بکشند و شرایط متفاوتی را تجربه کنند.

احیای برجام،کمک بزرگی به دولت آینده ایران است. آنها می‌توانند به واسطه رفع تحریم‌ها به وضعیت فشل اقتصادی کشور سروسامان دهد. حالا می‌خواهد رییس جمهور اصول‌گرا باشد یا اصلاح‌طلب.

طعنه آشنا به مخالفان مذاکرات وین

مشاور رئیس‌جمهور در امور رسانه‌ای نیز در کنایه ای خطاب به مخالفان مذاکرات وین نوشت: مگر شما به مذاکره کنندگان اختیار مذاکرات خارج از برجام را داده اید که الان خواستار لغو تحریم های فراتر از برجام شده‌اید.

مقاومت در مقابل کاهش قیمت‌ها؛ چرا برخی از پایین آمدن قیمت دلار می‌ترسند؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
13
چون بدهی بانکی دارند یا اصلا خودشان بانک هستند و زیان انباشته دارند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
10
حکایت اینه که میگن.یارو رو به مرگ بگیر که به تب راضی بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
1
12
به خاطر اینکه بازارگرمی انتخاباتیه و الا کسی مخالف پایین اومدن دلار نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
چرا اخوی. متاسفانه عده ای که پست های قدرت را هم در اختیار دارند مخالف هر نوع کاهش قیمت ارز هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
12
این یک بازی جدید انتخاباتی است وگرنه مگر چه اتفاقی افتاده که دلار بیاد پایین،...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
1
13
کاسبان تحریم. همان کسانی از تحریمها سودهای میلیاردی برده اند. به همین دلیل مرتباً به برجام می تازند، هر گونه توافق بین ایران و آمریکا را بر ضد منافع ملت ایران اعلام میکنند و با تمام توان در مقابل آن می ایستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
فکر کنم خیلی دلار داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
کاسبان برجام رو هم بگو
ناشناس
|
Austria
|
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
9
چون اگر این انتفاق بی افته چطوری تحریم دور بزنند چطوری اجناس رو چند برابر نرخ دنیا به مردم ایران بفروشند چطوری پولهای نفتی رو بدن بچه هاشون با شرکتهای سوری که توی دبی و ترکیه و اذربایجان ساختن مثلا به ایران بفستند؟ در یک کلام همشون نگران منافعشون هستند و از تحریم سود کلان می برند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
7
در آینده با این بی اعتمادی مردم به بورس و بانک ها کلا اقتصاد دستخوش تغییرات جدیدی خواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
4
متاسفانه این بعضی ها ، از خودی های پر ادعا هم هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
8
هر.کشوری.که.با.امریکا.خوب.مردمانش.راحت.زندگی.میکند.هر.هر.که.بد.مثل.کره شمالی
پاسخ ها
ناشناس ۱
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
ربطی ندارد .۱مگر چین و روسیه با آمریکا رقیب یا دشمن نیستند پس چرا پیشرفته و رفاه دارند ۲.کشور مکزیک با آمریکا هم دوسته و هم قرارداد تجارت آزاد دارند و حتی منابع نفتی عظیمی داره ولی مردم از فقر و گروهای تبهکاری فرار میکنند به سمت آمریکا .۳. کره شمالی بعد از فروپاشی شوروی و از دست دادن حمایت مالی و تحریم آمریکا و عدم حمایت کافی چین به دلیل اینکه که در آن زمان چین در حال رشد اقتصادی بود نمی‌خواست (تنش با غرب )ضربه به اقتصادش زده بشه و کره شمالی دچار مشکلات اقتصادی وقحطی شد و مجبور به ساخت سلاح هسته ای شد که منجربه تحریم شورای امنیت شد که حتی چین هم مجبور شد تجارتشو محدود کنه و خوب امروز هم کره شمالی حاضر که در مقابل خلع سلاح تحریم‌های آمریکا لغو بشه ولی خوب آمریکا دوست نداره این بحران حل بشه چرا که دیگه حضور نظامیش و پایگاهاش در کره جنوبی و ژاپن دیگه بی معنی میشه و اون موقعه چگونه چین را مهار کنه و از طرفی آمریکا نمیخواهد کشورهای کمونیستی و سوسیالیستی و کشورهای غیر همسو با آمریکا اقتصادشون شکوفاه بشه و به مدلی برای سایر کشورها تبدیل بشه و امروز میبینم رشد و قدرت اقتصادی چین داره کشورها رو به سمت چین می‌بره و حکومت و حزب کمونیست چین داره یک الگوی برای سایر کشورها میشه این یک تهدید برای آمریکا هست ۴. رابطه با آمریکا باید بر اساس منافع ملی باشه یعنی اینکه در جایی که منافع مشترک داریم همکاری کنیم و در جاهایی که منافع متضاد داریم اول مذاکره کنیم اگر نشد منافع ملی به عنوان معیار قرار بدیم ولی متاسفانه منافع جناحی و شخصی باعث شد به کشور آسیب برسه مثلاً در همین قضیه قیمت دلار به جای بحثهای کارشناسی بحثهای سیاسی جاش گرفته .
ارشاویر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
کجا چین و روسیه با امریکا مشکل اقتصادی دارند؟ امریکا و چین در سال بیش از هفتصدمیلیارد دلار مراوده اقتصادی دارند و روسیه هم که با امریکا مشکلی نداره. تنها کشورهایی که با امریکا مشکل دارند، ایران، کره شمالی، کوبا، ونزوئلا د....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
5
همه این بالا و پائین شدنها سیا بازی انتخاباتی است روزهای بعد را خواهید دید مردم هر گز به این حرفها اعتماد ندارند چون هر روز از مسئولین دروغ می شنوند
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
مقاله پر محتوایی بود، دست نویسنده اش درد نکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
2
کسی از پایین اومدن قیمت دلار بدش نمیاد. از این بدشون میاد که با هم انتخابات شد و باز هم برخی نگران دلار و اوضاع اقتصادی شدن.
ال طا ها
|
France
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
1
6
میگویی چرا اینقدر گران ؟
میگوید دلار دارد بالا می رود . با قیمت گران تر, مجبورم جایگزین کنم.

بعداز یک مدت .

میگویی چرا اینقدر گران , دلار ارزان شده .
میگوید , دراوج قیمت دلار خریدم .

در فرهنگ باستان ایران , به این رفتار ها با مضمون روزگار معاصر میگویند :

جامعه مبتلا به نکبت شده .

راه حل :
اصرار نداشته باشیم ,
خشت کج با صحبت و تبلیغ افراطی راست عمل خواهد کرد . خشت راست کردن علاج است .
محمدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
2
"چرا برخی از پایین آمدن قیمت دلار می‌ترسند؟"
چون هنوز هیچ تحریمی لغو نشده ولی قیمت نزولی شده...
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
4
گشایش اقتصادی صورت نگرفته که دلار پایین بیاید. کسی با پایین امدن دلار مخالف نیست ولی همه کارشناسان اقتصادی می گویند موقت است. دلایلش هم معلوم: پیروزی در انتخابات و القا کردن مثبت بودن مذاکرات ترکمچای.
علی ر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
4
دلیلش واضحه. دهه ها هست که تولید و صادرات غیر نفتی تعطیله و ما ارز غیر نفتی نداریم. دیگه مثال معروفش خودرو سازیه که ده ها میلیارد دلار پول هزینه اش شده اما با تولیداتش نمیتونه یک ریال پول خارجی وارد کشور بکنه. در نتیجه این اقتصاد فقط و فقط با تورم و تورم به حیاتش ادامه میده. مسکن هم نمونه دیگه هست. خونه هایی هستند که ۱۵ ساله فروش نرفتند اما هر سال همون جنس فروش نرفته دوبرابر میشه. افزایش نرخ دلار هم بهترین بهانه برای تورم هستش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
1
3
بازی با قیمت دلار یک حقه انتخاباتی هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
2
باید گفت نترسید دوباره دلار سربالا میرود با مدیریت شما ثابت شد روزهای آینده بذتربدتر گشته خواهد بود دوباره دلار بالا میرود و ایم کاهش جزئی برای بازار گرمی است ب ای انتخابات
صفر یک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
1
دلار به کف بیست ویک رسید اماسری به بازار لوازم خانگی سری به بازار اجاره وخرید مسکن، و ...افزایش قیمتها ، انتظار مردم چیست افزایش توان اقتصادی انان انتظار سرمایه دار چیست ثبات قیمتی دلار منجر به ثبات در سایر قیمتها برای چند سال که بتوان به حداقلهای سرمایه گذاری برای خروج از فرو رفتن در باتلاق رکود اندیشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
1
3
ما از پائین اوردن مصنوعی دلار برای فریب مردم می ترسیم.
اسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
ما مردم عادی دیگر چیزی برای ازدست دادن نداریم فقط یک جان ناقابل داریم که فکر کنم ان هم اگر با این فقر و نداری بهش اب و غذا نرسد خودش تمام میکند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
0
1
بخاطر اینکه فقط اهداف انتخاباتی پشت اونه
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
0
3
چون به مفت خوری وخوردن سود و درآمدهای بی زحمت وبادآورده وثروتمندشدن یک شبه عادت داده کرده اند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین