کد خبر: ۷۰۸۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹

روحانی در دیدار با اصحاب رسانه؛ سیاه نمایی‌ها مانع از آگاهی مردم از موفقیت‌های دولت شده است

رییس جمهوری با بیان این که رسانه‌ها باید در برابر سیاه‌نمایی و حتی سفیدنمایی بایستند و واقع‌گرا باشند و در روزهای سخت با بیان واقعیت‌ها به مردم امید بدهند، گفت: سیاه نمایی‌ها مانع از آگاهی مردم از واقعیات و موفقیت‌های این دولت شده است.
روحانی در دیدار با اصحاب رسانه؛ سیاه نمایی‌ها مانع از آگاهی مردم از موفقیت‌های دولت شده است
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی بعد از ظهر سه‌شنبه در دیدار جمعی از اصحاب رسانه با اشاره به تعامل دولت با رسانه‌ها، اظهار داشت: تلاش دولت بر این بوده که رفتار و تعامل مناسبی با رسانه‌ها داشته باشد، به گونه‌ای که به ابزار رسانه راحت‌تر دسترسی داشته باشند. از آزادی کامل برای بیان حقایق برخوردار بوده و داده‌های لازم در اختیارشان قرار بگیرد.

رییس جمهوری با اشاره به دستاوردهای مهم و تاریخی دولت در مذاکرات برجام و برداشته شدن تمام قطعنامه‌های شورای امنیت و خارج شدن از ذیل بند هفتم منشور سازمان ملل و همچنین پایان دادن به پرونده مطالعات ادعایی (PMD)، اظهار داشت: علت اینکه مردم واقعیت‌های دولت یازدهم و دوازدهم را در این زمینه‌ها نمی‌دانند بخاطر سیاه‌نمایی‌هایی است که رسانه‌های قدرتمند در خارج از کشور و برخی در داخل انجام داده‌اند.

روحانی با بیان اینکه همه وظیفه داریم در حد توان واقعیت‌ها را به مردم بیان کنیم، اظهار داشت: بعد از برجام توان فروش نفت از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و اعتبار تمام طرح‌هایی که سال ۹۹ در روزهای پنج‌شنبه به افتتاح ‌رسید، بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که در سایه برجام به دست آمده است. همچنین هزینه انتقال آب دریا به فلات مرکزی ایران که از صندوق توسعه ملی بوده، از محل فروش نفت که پس از برجام حاصل شد، به دست آمده است.

رییس جمهوری فلسفه مذاکره و گفتگو بین کشورها را تأمین منافع مشترک دانست و گفت: اینکه تصور شود با مذاکره با آمریکا، اروپا و یا هر کشور دیگری آنها به دوست ما تبدیل می‌شوند، ساده‌لوحی است. در مذاکرات، هر کشوری بر مبنای منافع خود، فعالیت می‌کند و بنا نیست اگر با کشوری مذاکره می‌کنیم آن کشور بر مبنای اعتقادات و اصول ما عمل کند، لذا در مذاکرات باید به دنبال منافع مشترک باشیم.

روحانی با تاکید بر اینکه نباید در هیچ موضوعی دچار افراط و تفریط شد، تصریح کرد: معتقدم کشور جز در سایه میانه‌روی و اعتدال نجات پیدا نمی‌کند و چنانچه افراط و تفریط وجود داشته باشد، بی‌تردید منافع و مصالح ملی قربانی خواهد شد.

رییس جمهوری با بیان اینکه توافق هسته‌ای برجام صد در صد به نفع کشور بود، گفت: البته ممکن است به همه آنچه مدنظر داشتیم نرسیده باشیم، اما قطعاً بیش از ۸۰ درصد انتظارات برآورده شده است. به گونه‌ای که بعد از برجام و در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم و تورم در مواردی تک رقمی شد و محال است که این دستاورد بزرگ در تاریخ مستور بماند.

روحانی افزود: ترامپ این توافق را زیر پا گذاشت و باعث شد که فشارهای زیادی به کشور تحمیل شود و تأسف‌آور این است که عده‌ای به جای اینکه بگویند آمریکا و ترامپ جنایت کردند به دولت تهمت می‌زنند که ناکارآمد بوده است.

رییس جمهوری گفت: همانطور که در جنگ ۸ ساله تنها بودیم در جنگ اقتصادی ۳.۵ ساله هم تنها بودیم و هیچ کس حاضر نبود حتی یک کشتی نفت از ایران بخرد. اما با این حال دولت توانست معیشت مردم را تأمین کند و حاضر نشدیم که کالاهای اساسی را کوپنی کنیم.

روحانی ادامه داد: از ۳.۵ سال اخیر بیش از ۴ سال قبل که در آن شاهد دستاوردهای بزرگی بودیم راضی هستم چرا که در این مدت شاهد مقاومت و ایستادگی مردم در کنار مقام معظم رهبری و دولت در برابر جنگ اقتصادی دشمن بودیم و این در تاریخ بی‌نظیر است.

رییس جمهوری با اشاره به مشکلات ناشی از بیماری کرونا و دشواری تأمین واکسن، گفت: برغم تمام مشکلات و سختی‌ها با تلاش شبانه‌روزی واکسن خریداری کرده و وارد می‌کنیم و تا پایان دولت همه گروه‌های پرخطر واکسینه خواهند شد و بی‌تردید اگر تحریم نبود، گروه‌های بیشتری را می‌توانستیم واکسینه کنیم.

روحانی گفت: با اقدامات انجام شده، توانمندی کشور در حوزه سلامت نسبت به کل تاریخ ایران ۲ برابر شده است و در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان توان ما صد برابر بیشتر شده است، اما برغم همه این دستاوردها آنچه امروز در میان مردم، افکار عمومی و رسانه‌های حقیقی و مجازی شاهد هستیم، با واقعیت‌ها فاصله زیادی وجود دارد.

رییس جمهوری در پایان ضرورت حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات را مورد تأکید قرار داد و گفت: همه وظیفه داریم مردم را به حضور در پای صندوق رأی دعوت کنیم و در این راستا امیدواریم سختگیری‌ها و برخی رفتارها به گونه‌ای نباشد که انتخاب مردم محدود شود و مردم بتوانند در میان کاندیداها افراد مورد نظر خود را انتخاب کنند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این دیدار با ارایه گزارشی از وضعیت رسانه‌ای کشور، گفت: امروز شاهد توسعه کمی و کیفی رسانه‌ها در کشور هستیم و تعداد نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری از حدود ۶ هزار در سال ۹۲ به بیش از ۱۳ هزار رسانه در سال ۱۴۰۰ رسیده است. ضمن اینکه با گسترش فرصت‌های فناورانه مخاطبان بیشتری به رسانه‌های مجازی دسترسی یافته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات نیز با قدردانی از صبر و تلاش‌های دولت تدبیر و امید، گفت: به دولت و شخص رئیس جمهور خسته نباشید می‌گویم و از خداوند برایتان در مقابل تحمل و سعه صدرهایی که در ۸ سال گذشته داشتید، اجر و ثواب مسألت دارم.

در این دیدار مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با انتقاد از نادیده گرفتن خدمات دولت و سخنانی که بدون توجه به مشکلات کشور در ایام انتخابات مطرح می‌شود، اظهار داشت: زمان آن رسیده که دولت به طور شفاف از موانعی که در راه غلبه بر مشکلات داشته با مردم سخن بگوید. امروز باید فضای جامعه را به گونه‌ای آماده کنیم که مردم با دید بازتری در انتخابات شرکت کنند.

مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز موضوع امنیت روانی جامعه را مورد اشاره قرار داد و گفت: امروز کشورمان با جنگ تمام عیار شناختی و ادراکی مواجه است و از پیشرفته‌ترین دستاوردهای جامعه‌شناختی برای تأثیرگذاری در افکار عمومی استفاده می‌شود تا مردم را مأیوس و ناامید کنند، لذا دولت بایستی برای مقابله با این جنگ تبلیغاتی برنامه مدونی داشته باشد.

در ادامه این مراسم مدیر مسئول روزنامه همشهری با اشاره به لزوم تأمین واکسن کرونا، گفت: موضوع واکسن برای مردم حیاتی است و باید صدای واحدی از دولت در زمینه تأمین واکسن شنیده شود. اگر مانعی در این زمینه وجود دارد به مردم اطلاع‌رسانی شود.

مدیر عامل خبرگزاری کار (ایلنا) افشای سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی ها در مسیر اقدامات دولت را مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت باید واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذارد و این کار می‌تواند در بازگشت امید به جامعه بسیار تأثیرگذار باشید.

مدیر مسئول روزنامه ایران نیز موضوع اطلاع‌رسانی شفاف در زمینه نحوه و زمان واکسیناسیون را مورد تأکید قرار داد و گفت: اطلاع‌رسانی دقیق و زمان و محل واکسیناسیون می‌تواند از تجمع و سردرگمی مردم جلوگیری کند. در این راستا حضور اهالی رسانه در سطوح ستاد ملی مقابله با کرونا ضروری است.

مسئول سایت خبری "الف" نیز خواستار ارایه ارزیابی از روند مذاکرات وین و مذاکرات گذشته هسته‌ای شد.

در ادامه این جلسه مدیر خبرگزاری خبرآنلاین نیز با اشاره به اینکه کار رسانه‌ای در دولت خیلی دشوار شده است، گفت: متاسفانه بخش‌هایی از دولت به هیچ عنوان با فضای رسانه همراه نبودند.

مدیر پایگاه خبری اعتماد آنلاین نیز گفت: در فرصت باقیمانده حرف‌های بسیاری را که در جریانات مخرب داشتید، با مردم در میان بگذارید و آگاهی مردم را بالا ببرید. همچنین که شهید بهشتی در مسیر افزایش آگاهی مردم قدم برمی‌داشتند، شما هم در این مسیر گام بردارید.

مدیر مسئول روزنامه جوان نیز در سخنانی با انتقاد از روند مذاکرات هسته ای و سیاست خارجی دولت، گفت: غرب با انقلاب اسلامی مشکل ماهیتی دارد، لذا معتقدم از مذاکره با غرب هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

مدیر مسئول پایگاه خبری شفقنا با اشاره به اینکه بار اطلاع‌رسانی از اقدامات دولت بر دوش رئیس جمهور بوده است، گفت: خیلی از دولتمردان ارتباط زیادی با رسانه نداشتند.

مدیر مسئول روزنامه شهروند نیز اهمیت رسانه را مورد تأکید قرار داد و گفت: دنیای امروز، دنیای رسانه‌ها است و بی‌توجهی به رسانه زیان سنگینی به همراه خواهد داشت.

مسئول پایگاه خبری عصر ایران نیز دولت تدبیر و امید را بداقبال‌ترین دولت دانست و گفت: شرایط جنگی نیازمند شجاعت بیشتری است و امیدواریم پس از دوره ریاست جمهوری هم شجاع‌تر در سپهر سیاسی کشور حضور داشته باشید.

مدیر عامل خبرگزاری برنا با بیان اینکه دولت دو بدهکاری به ملت دارد، گفت: دولت باید به مردم بگوید با چه شرایطی دولت را تحویل گرفته است و نیز به مردم اعلام کند که چه موانعی در مسیر حرکت خود داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین