کد خبر: ۷۰۸۹۳۸
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۳

وحشت در بورس‌های جهانی

شاخص های بورسی مهم جهان با نگرانی از آینده ریزش کردند.
وحشت در بورس‌های جهانی
آفتاب‌‌نیوز :

نگرانی از مسیر آینده نرخ تورم معامله گران را در بازارهای مالی به وحشت انداخته است. نرخ تورم در بسیاری از مناطق از جمله در آمریکا، آلمان و برخی از کشورهای اروپایی دیگر از سطح هدفگذاری شده عبور کرده و دست بانک های مرکزی برای اتخاذ رویکرد انقباضی به دلیل ضرورت تداوم حمایت ها از بخش های اقتصادی در برابر پیامدهای کرونایی بسته است و این مساله در صورت وخیم تر شدن می تواند خود منجر به پیدایش یک بحران جدید در جهان شود.

به گزارش بلومبرگ، هرچند آمارهای رشد اقتصادی نسبت به ماه های قبلی افزایش پیدا کرده اما نگرانی از خارج شدن نرخ تورم از مسیرهای هدفگذاری شده کمی سردرگمی معامله گران را افزایش داده است. در فرانسه برونو لومر- وزیر دارایی- با بیان اینکه شاهد احیای تدریجی سطح فعالیت های اقتصادی هستیم، گفت: با این حال تا نیمه نخست سال آینده طول خواهد کشید که به سطح قبل از آغاز همه گیری برگردیم. انتظار ما این است که رشد پنج درصدی را تجربه کنیم و تاکنون ۱۰۰ میلیارد یورو برای حمایت از اقتصاد تخصیص داده ایم.

وضعیت اقتصادی در نقاط مختلف کماکان رو به بهبود است. در انگلیس، بانک مرکزی این کشور اعلام کرد رشد اقتصادی در سال جاری احتمالا بالاترین سطحی خواهد بود که از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون به ثبت رسیده است. این بانک در نظر دارد تا از سرعت اجرای برنامه خرید اوراق قرضه خود که حدود یک تریلیون دلار اعتبار دارد بکاهد. در چین هم رشد صادرات در ماه آوریل فراتر از حد انتظار بود و رشد واردات نیز به بالاترین سطح یک دهه اخیر خود رسید.

امیدواری ها به ثبت ارقام بالای رشد اقتصادی پس از برنامه های واکسیناسیون سراسری کماکان در سطح بالایی باقی مانده است. یک نظرسنجی جدید از اقتصاددانان نشان می دهد که میانگین رشد اقتصادی مورد انتظار آن ها برای آمریکا در سال جاری ۷.۶ درصد است که در صورت تحقق، بالاترین رشد ثبت شده سالانه این کشور طی ۷۰ سال اخیر خواهد بود. از طرف دیگر اوضاع برای چین احتمالا از این هم بهتر خواهد بود و رشد اقتصادی این کشور حدود هشت درصد پیش بینی می شود.

تا پایان آوریل میزان رشد دستمزد مشاغل آمریکا به بالاترین سطح هفت ماه اخیر رسیده است. افزایش سطح تقاضا به تولیدکنندگان آمریکا این امکان را داده است تا سطح تولیدات خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. طی همین مدت بخش خصوصی موفق شد ۷۴۲ هزار فرصت شغلی ایجاد کند که اگرچه ۸۰ هزار نفر کمتر از پیش بینی بوده اما بالاترین سطح چهار ماه اخیر است. نیل کاشکاری - مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در مینیاپولیس- گفته است رسیدن به اشتغال کامل به چند ماه دیگر زمان نیاز دارد.

مخالفت جمهوری خواهان با اجرایی شدن بسته حمایتی جدید موجب شده است تا جلوی آن به طور موقت گرفته شود. ژانت یلن- وزیر خزانه داری- نگرانی ها از تبعات این بسته ۱.۹ تریلیون دلاری را بی مورد دانسته و گفته پیشنهاد رییس جمهور بایدن که در بردارنده حمایت های زیادی از زیرساخت ها، مراقبت از کودکان و آموزش است در صورت اجرایی شدن باعث ایجاد تحولی شگرف در وضعیت نابرابری در جامعه خواهد شد. نگرانی ها از آثار منفی افزایش مالیات بر درآمد ثروتمندان بیش از حدی است که باید باشد.

در حالی که بسیاری از فعالان انتظار داشتند تا با احیای تقاضا شاهد ثبت یک رشد نیرومند دیگر در بخش صنعت بزرگترین اقتصاد جهان باشیم، موسسه مدیریت عرضه آمریکا اعلام کرد شاخص فعالیت کارخانجات این کشور تا پایان ماه آوریل به ۶۰.۷ واحد رسید که آشکارا از سطح ۶۴.۷ واحدی ثبت شده در ماه قبل فاصله گرفته است. از طرف دیگر با توجه به کمبودهای پیش آمده در تامین برخی از مواد اولیه، متوسط رشد قیمت مواد صنعتی به بالاترین سطح خود از ماه ژوییه ۲۰۰۸ تاکنون رسید.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در اروپا در گزارشی اعلام کرد که انتظار دارد میزان شیوع ویروس کرونا در قاره سبز تا یک ماه آینده کاهش پیدا کند. با این حال نگرانی ها از ورشکستگی گسترده کسب و کارها کماکان به قوت خود باقی مانده است چرا که در نتیجه محدودیت های کرونایی، این شرکت ها ناچار شده اند مقادیر زیادی استقراض کنند و در صورت تداوم نیافتن حمایت های دولت ها و بانک های مرکزی، شمار بیکاران بالا خواهد رفت.

تاکنون بیش از ۱۶۰ میلیون و ۴۸ هزار و ۱۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۳۲۴ هزار و ۲۶۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۹۶ هزار و ۲۶۵ نفر، برزیل با ۴۲۳ هزار و ۴۳۶ نفر، هند با ۲۵۳ هزار و ۴۷۰ نفر، مکزیک با ۲۱۹ هزار و ۸۹ نفر و انگلیس با ۱۲۷ هزار و ۶۰۹ نفر بوده است.

جف کاربونه - تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه کرنرستون ولث - گفت: هر چند که وزیر خزانه داری آمریکا گفته است که برنامه پیشنهادی دولت برای اجرایی شدن یک بسه محرک بزرگ دیگر تاثیر شدیدی روی نرخ تورم ندارد اما انتظارات فعالان بازار به طرز آشکاری نسبت به شش ماه قبل عوض شده است. وضعیت رشد اقتصادی در حال حاضر بهتر از چیزی است که فعالان را بترساند اما اگر شاهد کاهش سودآوری شرکت ها یا کاهش رشد باشیم، واکنش بورس شدید خواهد بود.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص ها نزولی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۳۹ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۲۶۱.۰۳ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۰۶ درصد ریزش تا سطح ۴۱۴۴.۲۱ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۱ درصد کاهش در سطح ۱۳ هزار و ۴۰۳.۳۷ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۴۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۹۴۷.۹۹ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۱.۸۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۱۱۹.۷۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۱.۸۶ درصدی در سطح ۶۲۶۷.۳۹ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۷۲ درصد پایین رفت و به ۸۹۸۷.۲۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۳.۰۸ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۶۰۸.۵۹ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۲.۰۳ درصد پایین رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۱۳.۸۱ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" صعود ۰.۶۱ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۰۲۳.۰۶ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۰۶ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۰۹۶.۰۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۱۲ درصد افزایش به ۶۵.۳۶ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افزایش ۰.۰۹ درصدی به ازای ۶۸.۸۴ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افت ۰.۲ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۳۵.۲۲ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۰.۱۸ درصدی به ازای ۲۷.۶۸ دلار مبادله شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین