کد خبر: ۷۰۹۴۵۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹

چگونه از جهش ویروس کرونا جلوگیری کنیم؟

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در تجمعات کلید پیشگیری از جهش‌های احتمالی ویروس کرونا در آینده است.
چگونه از جهش ویروس کرونا جلوگیری کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

شمس‌الدین اطهاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن، اظهار کرد: اکنون تنها راهکار قوی و با اطمینان بالا، امید داشتن به سیستم ایمنی بدن است که با ایجاد مصونیت، از انتقال و بیماری‌زایی این ویروس ممانعت کرده و زنجیره انتقال آن را قطع کرد.

وی افزود: طراحی واکسن کارآمد، از جمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده برای مقابله با ویروس کرونا بوده که برخی از کشورها اقدام به تولید آن کردند تا با تحریک سیستم ایمنی، سبب مصونیت و ایمن‌سازی فرد شوند.

این مسئول با بیان اینکه نگرانی امروز جهش‌های متعدد ویروس کرونا و ایجاد علائم بالینی متفاوت‌تر بوده و این نگرانی‌ها را در مورد واکسیناسیون نیز در بر می‌گیرد، تصریح کرد: با توجه به ساختار ژنومی ویروس، این جهش‌ها قاعدتاً باید وجود داشته باشند و این موضوع جدیدی نیست، زیرا در ویروس‌های مشابه نیز به دفعات قابل مشاهده بوده و این مسئله از دید سازندگان واکسن پنهان نمانده است.

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی استان در رابطه با علت جهش ویروس، گفت: افزایش جهش‌های ویروس به دلیل انتقال ویروس بین افراد مختلف جامعه با سیستم ایمنی متفاوت بوده که ویروس تلاش می‌کند با تغییر خود از دسترس سیستم ایمنی فرار کند و این فشار باعث افزایش جهش‌ها می‌شود.

اطهاری با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک سبب قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا می‌شود، اظهار کرد: با رعایت پروتکل‌های بهداشی، استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در دورهمی و تجمعات می‌توانیم از جهش‌های احتمالی ویروس کرونا در آینده جلوگیری کنیم.

وی در رابطه با تاثیر جهش ویروس کرونا بر کارآیی واکسن‌های تولید شده، افزود: جهش‌های عمده ویروس کرونا در بخش‌هایی از ویروس صورت گرفته که تداخلی با اثربخشی واکسن‌های مورد آزمایش ندارد و سازندگان نیز در تلاش هستند بخشی از ویروس را استفاده کنند که تاثیر کمتری از جهش می‌گیرد.

این مسئول با بیان اینکه قضاوت درباره تأثیر جهش‌ ویروس کرونا بر فرآیند کارآیی واکسن زود است، زیرا باید اثرات این جهش‌ها بررسی شود و مطالعات دقیقی بر روی آن صورت گیرد، خاطرنشان کرد: برای کاهش نرخ جهش‌ها، مقابله با سرایت و بیماری‌زایی بالای این ویروس و دسترسی به واکسن کارآمد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی پس از دریافت واکسن اهمیت بالایی دارد تا موجب افزایش شیوع این ویروس نشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین