کد خبر: ۷۱۰۰۹۴
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸

توضیح مهمانپرست درباره بنزین ۲۰ هزار تومانی

کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی از دوستانی که کاندیدا هستند و وارد رقابت شدند تعدادی از آنها واقعا آمادگی برای ریاست جمهوری ندارند و شاید مطرح کردن ظرفیت هایشان برای اینکه بتوانند در دولت بعدی نقش داشته باشند قابل حدس زدن است.
توضیح مهمانپرست درباره بنزین ۲۰ هزار تومانی
آفتاب‌‌نیوز :

بخشی از گفتگو با رامین مهمانپرست را بخوانید؛

تعداد زیادی آمدند و ثبت نام کردند و شاهد سونامی ثبت نام ها بودیم. نظر شما درباره تعدد کاندیداها چیست؟

اینکه افراد مختلف وارد صحنه رقابت شوند این به خودی خود می تواند موضوع خوبی باشد چون ما احتیاج داریم که تفکرات و سلیقه های مختلف در انتخابات حضور پیدا کنند و برای افزایش مشارکت این موضوع می تواند جذاب باشد. در مقطعی هستیم که دو موضوع مهم باید در دستورکار باشد. اولا همه تلاشمان را انجام دهیم که مردم مشارکت بیشتری داشته باشند و احساس کنند خودشان در تعیین سرنوشتشان نقش دارند و دنبال آن ایده هایی که فکر می کنند برای زندگی شان و کشورشان مفید تر است آن ایده ها را در حضور نمایندگانی که در رقابت هستند ببینند. افراد متعددی کاندیدا شدند ولی شرط کافی این است که در رقابت نهایی هم تفکرات و سلیقه های مختلف نمایندگانی داشته باشند.

جدی ترین رقیب انتخاباتی شما کیست؟

طبیعی است وقتی شما یک جریان ملی و فراجناحی را نمایندگی می کنید و در بین جریانات قدرتمند که ریشه و سابقه دارند و جدای از امکانات سیاسی از توانمندی و حمایت های مالی بزرگ برخوردار هستند کار سخت می شود. امیدواریم که بتوانیم آن تنوع را بوجود بیاوریم. مردم اگر احساس کنند که ما با برنامه هستیم و مشکلات آنها را درک کردیم و برای رسیدگی به وضعیت موجود و کمک به اقشار متوسط و ضعیف طرح های اجرایی و عملیاتی داریم فکر می کنم این موضوع قدرت رقابت ایجاد می کند.

به جریان ها اشاره کردید آیا رایزنی با دو جریان سیاسی در کشور داشتید؟

ما با جریان های سیاسی سنتی و موجودمان دیداری نداشتیم. ما یک تشکیلات کشوری هستیم و در استان ها ستاد داریم و شوراهای راهبردی هم داریم و هر استانی در شهرهای مختلف تشکیلات دارد و خیلی شفاف عمل می کنیم. این یک موضوع مهمی است که برخی از جریانات سیاسی فاقد آن هستند به همین دلیل شاید درخواست‌هایی بود که ما هم به همان مجموعه ها بپیوندیم و ائتلاف کنیم. اعتقاد داریم که جدا از جریانات موجود باید یک جریان فراجناحی بوجود بیاید و خواسته های مردم را جدا از منافع حزبی و جناحی دنبال کند. نپذیرفتیم که در دل جریانات موجود ادغام شویم. ملاقات خاصی نداشتیم و ائتلاف نخواهیم کرد.

شما اشاره کردید با دو تا جناح دیداری نداشتید آیا در این صورت شانس پیروزی خواهید داشت؟

تفکر ما فراجناحی است. برخی از افراد که متعلق به جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی هستند افرادی معتدلی هستند. باید در عملکرد خود رفتار جناحی را کنار بگذاریم و فراجناحی عمل کنیم. اگر رقبا اعتقاد به بحث وحدت ملی داشته باشند ما آمادگی داریم که یک، جمع بزرگتری را تشکیل بدهیم. همه باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم برای کشور برنامه های بسیار مثبت و جدی را که امید دهد و مشکلات مردم را حل کند طراحی و اجرا کنیم. اگر جریان تشکیل یک دولت «وحدت ملی» شکل بگیرد و گفتمان ما مورد حمایت قرار بگیرد و به اطلاع مردم برسد می تواند یک رقیب جدی باشد.

برخی تصور می کنند تعدادی از کاندیداها برای کسب میز و سمت پا به عرصه رقابت گذاشتند. چقدر با این نگاه موافق هستید؟

برخی از دوستانی که کاندیدا هستند و وارد رقابت شدند تعدادی از آنها واقعا آمادگی برای ریاست جمهوری ندارند و شاید مطرح کردن ظرفیت هایشان برای اینکه بتوانند در دولت بعدی نقش داشته باشند قابل حدس زدن است اما بنا را بر این می‌گذاریم که همه کسانی که وارد صحنه شدند قصدشان این است که یک دولت مقتدر و با برنامه روی کار بیاید.

وقتی در جریانات سیاسی چند نفر متعلق به یک جریان سیاسی باشند و تعلق خاطر به یک جریان داشته باشند باید انتظار داشت که به تدریج به نفع آن فرد اصلی کنار بروند ولی در کنار این بحث متاسفانه شاهد یک جریانات تخریبی هستیم یعنی سعی می کنند یکدیگر را تخریب کنند که این اصلا خوب نیست و فکر می کنم روی دید مردم اثر بَد می گذارد.

ما به جای اینکه فضا را به سمت دو قطبی شدن و به سمت تخریب رقبای اصلی پیش ببریم اگر به سمت ارائه برنامه هایمان و اینکه چه تاثیری در زندگی مردم و کشور دارد بگذاریم هم مردم بیشتر استقبال می کنند و هم یک رقابت سازنده شکل می گیرد. متاسفانه خواسته یا ناخواسته بحث های تخریبی در حال اوج گرفتن است.

فکر می کنید این بداخلاقی ها و حذف رقیب تاثیری بَر نگاه مردم دارد؟

من نمی دانم نیت کسانی که این کار را می کنند چیست ولی قطعا روی مردم اثر منفی می گذارد. متاسفانه یک هجمه تخریبی جدی علیه بنده شروع شد و بحث بنزین ۲۰ هزارتومانی را مطرح می کردند که حتی به دروغ مطالبی را به من نسبت دادند و جاهای مختلف پخش کردند در حالیکه بحث گرانی ۲۰ هزارتومانی بنزین مطرح نبود. بحث این بود که یارانه سوخت عادلانه باشد و به جای کارت سوخت بر روی کارت ملی افراد باشد تا اگر کسی فاقد اتومبیل است و یک جوان ۱۸-۱۹ ساله و یا یک فرد ضعیف که مستاجر و بازنشسته است و اتومبیل ندارد و یا از اتومبیلش استفاده نمی کند او هم به همین اندازه بتواند از این سوخت استفاده کند. در واقع این طرح به نفع افراد ضعیف است. در طرح پیش بینی شده است که برای مثال کسانی که با اتومبیل شخصی کار و سعی می کنند، درآمدی کسب کنند همه اینها به مجموعه تاکسیرانی در قالب خصوصی و دولتی اضافه شوند. در طرح پیش بینی شده که اتومبیل های نو با اقساط بلند مدت و با بهره کم در اختیار افراد قرار بگیرد بدون اینکه لازم باشد آنها سرمایه اولیه داشته باشند. برای مدیریت در مصرف سوخت بر روی ماشین ها با مصارف پایین انرژی کار شده است. همچنین برای واردات خودرو یا خط تولیدهای جدید و یا سوخت هیبریدی کار شده و یا گازسوز کردن اتومبیل ها جزو برنامه های ما است. همه برنامه ها در جهت این است که ما مصرف بنزین و گازوئیل را مدیریت کنیم و جلوی قاچاق را بگیریم و از محل فروش و صادرات آن بتوانیم مقداری را در اختیار مردم طبقه متوسط و ضعیف قرار دهیم.

همچنین در طرح پیش بینی کردیم که در ازای یارانه نقدی هر نفر ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان بتواند خرید کالای ایرانی انجام دهد. اگر در کل کشور افرادی که در کارت ملی آنها این سهمیه اختصاص می یابد نیمی از آنها بجای مصرف سوخت یا بجای اینکه پول نقدی دریافت کنند کالا خریداری کنند ماهیانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان کالای تولید داخل خریداری می شود و در سال چیزی معادل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کالای ایرانی خرید و فروش می شود و چرخ های کارخانجات به حرکت در می آید و اشتغال ایجاد می شود.

برخی کاندیداها اظهارات عجیبی را مطرح می کنند. یکی از کاندیداها مطرح کرده بود که در صورت تایید صلاحیت شدن سفرای جدید را برمی گردانم. شما به عنوان یک دیپلمات نظر خود را در این باره بفرمایید؟

یکی از انتقادات ما به اینکه دولت ها جناحی انتخاب می شوند، روش های حذفی است که خیلی وقت ها به منافع ملی و حیثیت کشور ضربه می زند. همین که شما یک دولت برآمده از یک جریان سیاسی و جناحی هستید و دولت را در اختیار می گیرید اگر بخواهید افرادی که متعلق به جناح مقابل شما بوده را حذف کنید ساختارها آسیب می بیند. اگر این کار را در سفارتخانه ها انجام دهیم یک تصویر نامناسبی از رقابت های تخریبی و منفی در خارج از کشور در ذهن دولت های مختلف و افکار عمومی مردم ایجاد می شود. در سایر کشورها اگر یک حزبی حاکم می شود تنها در سطح وزیر و معاون وزیر تغییرات ایجاد می شود نه اینکه همه مدیران کل، روسای ادارات و کارشناسان را تغییر بدهند به بویژه در مورد سفارتخانه ها که این اتفاق نمی افتد. سفارتخانه ها نمایندگان نظام هستند و در وزارت خارجه نباید رفتار جناحی داشته باشیم زیرا منافع ملی باید اولویت باشد. وقتی سفارتخانه ها اهداف نظام و منافع ملی را دنبال می کنند خوب تغییر زودتر از موعد مقرر توسط جریانات سیاسی وجهه منفی برای کشور ایجاد می کند. نکته دیگر ممکن است انتقادهایی راجع به سفارتخانه های ما باشد و من خودم این را قبول دارم. معتقدم در دولت بعدی نقش سیاست خارجی و بویژه دیپلماسی اقتصادی باید برجسته باشد. اگر وزارت خارجه مقتدر داشته باشیم اگر سفارتخانه های قوی با دید اقتصادی داشته باشیم و دیپلماسی اقتصادی در کشور ما به شکل مطلوب شکل گرفته باشد، آن زمان موانع برای تولید داخل برطرف می شود و نیازهای تولید در بخش دانش فنی و مواد اولیه و ماشین آلات مدرن مورد نیاز نیز تامین خواهد شد. در دنیای امروز روابط سیاسی بدون داشتن روابط اقتصادی قابل توجه پایداری ندارد و روی آن نباید تاکید کنیم. هر زمان بتوانیم منافع زیاد و قابل توجه اقتصادی در قالب روابط سیاسی تعریف کنیم معنی آن این است که رابطه پایداری بوجود آمده و تحریم ها هم تاثیرگذار نخواهد بود. باید در بحث سیاست خارجی و عملکرد وزارت خارجه تجدیدنظر داشته باشیم و اشکالات بوجود آمده را رفع کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین