کد خبر: ۷۱۰۱۷۷
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱

انتخابات ۱۴۰۰؛ از نامزدهای ریاست جمهوری چه خبر؟

جریان‌های مختلف سیاسی نمایندگان خود را روانه ستاد انتخابات کشور کردند و پس از چند روز سرانجام ثبت نام از نامزدها به پایان رسید. حالا چند روزی است که بازار تایید یا رد صلاحیت‌های انتخابات ۱۴۰۰ داغ شده و هر لحظه خبرهایی در این خصوص از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد.
انتخابات ۱۴۰۰؛ از نامزدهای ریاست جمهوری چه خبر؟
آفتاب‌‌نیوز :

چند هفته بیشتر تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و نام‌های مختلفی به عنوان نامزدهای احتمالی در فضای سیاسی کشور مطرح است. برخی چهره‌های سیاسی به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند. افزون بر این، نام‌های بسیاری در جریانات گوناگون به عنوان نامزد احتمالی مطرح شده که البته خود هنوز از قصدشان برای ورود به میدان رقابت‌ها سخنی نگفته‌اند، با این حال تحلیل‌ و تفسیرهای زیادی حول محور نامزدی آنان در فضای رسانه ای کشور مطرح می‌شود.

با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسایلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و... رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای احتمالی انتخابات، مورد توجه ناظران است. برخی از مهمترین رویدادهای رخ داده در شبانه روز گذشته را در ادامه متن می خوانیم:‌

از رسانه های اصولگرا چه خبر؟

فردی خودش در سپاه و پادگان بوده، ‏اکنون همه ساختارها را زیر سوال می برد

سعید محمد⁩ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در جمع فعالان ستادهای مردمی خود با بیان اینکه ‏یک ماه آینده، روزهای بسیار پرکاری را در پیش داریم، اظهار داشت: ‏باز قصد دو قطبی سازی و ترساندن مردم از جنگ و دلار و اقتدارگرایی و … را دارند ولی ‏عیبی ندارد، چون ‏ما آمده ایم، ⁧انتخابات سه قطبی⁩ بشود. خاکستری بخشی از خواص و مسوولان اند که این وضعیت را برای مردم درست کرده اند که منجر به گوشه نشینی ملت شده است.

نامزد انتخابات ۱۴۰۰ ضمن اشاره به اینکه ‏می گویند در شرایط حساس کنونی کشور به صلاح نیست جوان ها و چهره های جدید را وارد عرصه کنیم، اظهار داشت: ‏شما نگران میزهای خودتان هستید نه انقلاب و مردم. مردم تا می شنوند فکرمی کنند باز قرار است عده ای بدون تدبیر و اندیشه کاری راخراب کنند، ١٠ برابر استاندارد هم هزینه روی دست بیت المال بگذارید. برخی اشخاص که خود را اصولگرا می دانند این سو آنسو از لزوم کاهش مشارکت صحبت می کنند. ‏وقتی ولی جامعه سخن از مشارکت حداکثری می زند، شما بر چه مبنایی اظهار فضل های این گونه می کنید. ‏برخی کارنامه و برنامه خوبی ندارند، دوره های قبلی هم رای نیاورده اند، ‏ولی می آیند که تخریب کنند در مناظره ها، ‏ما آماده ایم و دست مان پر است و از همه آنان همه مطالبه داریم زیرا هرجا بودیم، وظایف مان رابه درستی انجام داده ایم، آنان باید پاسخگو باشند. ‏با بچه های جبهه انقلاب منازعه نداشته باشید هرچند ‏در ماه های اخیر بدنه برخی از کاندیداها با ما خیلی نامهربانی کردند ولی ‏روز آخر ثبت نام ها شخصا به آقای سعید جلیلی زنگ زدم و گفتم نیاز است که به صحنه بیایید.

باید سفرهای وزارتخانه‌ای راه بیفتد

سعید جلیلی داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری، ۸ محورسفرهای وزارت‌خانه‌ای، دولت الکترونیک در چهار گام، ارتقاء سازوکار به جای تغییر ساختار، هر دانشگاه یک دولت سایه، طرح ادعاهای زمانمند و قابل اندازه‌گیری، تبیین شفاف ضوابط کشورداری و نهادینه کردن تجربه‌های موفق بسیج نیروهای اجتماعی برای تحول در سیستم اداری را برنامه‌های خود برای کارآمدسازی ماشین دولت دانست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه معیار کارآمدی ماشین دولت، «نتیجه» است نه فرایند، اظهار داشت: کارآمدی باید بر اساس «نتایج» ساختار اجرایی سنجیده بشود. حدود ۸۰ درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری در پرداخت حقوق کارمندان دولت و تهیه امکانات و ... می‌شود و صدها هزار کارمند شریف دولتی در اختیار شما هستند و سی سال از عمر خود را در این سیستم اداری می‌گذرانند. بنابراین «ماشین دولت» دستگاه بزرگی است که هزینه می‌کند و می‌بایست با بهترین بازدهی از آن نتیجه گرفت. اگر دولت می‌خواهد این ماشین را به خوبی براند، باید در کنار سفرهای استانی رئیس جمهور، سفرهای وزارت‌خانه‌ای نیز شکل بگیرد؛ وزارت‌خانه ها به سراغ ادارات استانی بروند و از روند مطلوب عملکرد سیستمی اطمینان حاصل کنند. یکپارچه‌سازی پایگاه‌های اطلاعاتی، هوشمندسازی و فوق هوشمند سازی مراحل پس از الکترونیکی کردن داده‌هاست؛ اگر به مرحله فوق هوشمند سازی نرسیم یعنی دولت الکترونیکی نشده است.

می‌توانستیم چهارماه زودتر به واکسن کرونا برسیم

امیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ظهر در نشستی خبری اظهار داشت: این ایام زمان انتخابات است و مساله، انتخاب مردم است و مردم باید برای یک جایگاه مهم یک شخص مهم را انتخاب کنند و در این شرایط ارزشمندی کار رسانه ها بیشتر خودش را نشان می دهد. رسانه ها ادراک جامعه را می‌سازند و می‌توانند شور انتخابات را بیشتر کنند. مجلس محل رجوع مردم برای مطالباتشان است و نمایندگان مجلس در مدت حضور در این پست حتی به مسائل کوچک شهرستانی هم اشراف پیدا می کنند.

تمام برنامه در هر زمینه ای به مجلس وارد می شود که نشانه اهمیت آن است. ما معتقدیم مشکل نظریه داریم و گفتمان انقلاب اسلامی وقتی می خواسته تبدیل به معماری شود، بقیه معماری جمهوری اسلامی متناسب با جمهوری اسلامی شکل نگرفته و برخی از نهاد ها همچنان همان نهادهای قبل از انقلاب هستند و فقط بسیج انقلابی را داریم.

وی با بیان اینکه نظام تامین اجتماعی ما برای دهه قاجار است و نظام بانکی و سازمان برنامه و بودجه، کنکور، آموزش و پرورش هم همین وضعیت را دارند و با وجود اینکه انقلاب کرده ایم در روش اداره، انقلاب نکرده ایم، تصریح کرد: با عوض شدن افراد این شرایط تغییر نمی‌کند و تفاوتی هم بین اصلاح طلب و اصولگرا وجود ندارد.مجموعه دولت ما سلام است زیرا سلام به ایران جدید و سلام به تازگی تغییر بنیادین است. بیشتر از اینکه کاندیدا باشم نماد یک طرز تفکر و جریان فکری انقلاب در سازوکار در اداره کشور هستم.

مدیران کشور حکمرانی خوب را نمی‌دانند

امیر سرتیپ «محمدحسن نامی» نامی‌ است که در عرصه نظامی‌گری و وزارت شنیده شده است. او آخرین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت احمدی نژاد بود و پیش از آن نیز معاونت وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را بر عهده داشت. او می گوید: ما نمی‌گوییم کشور در شرایط سخت هست. زمانی این اتفاق می‌افتد که فشار دشمن زیاد باشد و امکان پاسخگویی به آن نباشد. اما به هرصورت بعضی قسمت‌ها به خصوص اقتصاد، مردم را تحت فشار قرار داده ‌است. اینکه من برای انتخابات اعلام حضور کردم به چند جهت است‌، یکی اینکه من در نیروهای مسلح توانمندی و آشنایی خوبی دارم. امروز ما در بُعد دفاعی، امنیتی و نظامی بسیار قوی هستیم، اگر قوی نبودیم آمریکا و صهیونیسم بین الملل ما را می‌زد و شاید اصلا کشور ایران دیگر وجود نداشت. چون رژیم صهیونیستی عقیده داشت که راه رسیدن به خاورمیانه بزرگ تنها از طریق حذف ایران امکان‌پذیر است. اما همچنان به دنبال راهکار هستند و امروز این راه برایشان از عراق می‌گذرد. البته با وجود محور مقاومت و نیروهای ارزشمند آن و وجود مرد و قهرمان ملی و جهانی مثل شهید سلیمانی تقریبا محدود شد.

نامی گفت: در بُعد دوم که بخش خصوصی است بایستی تمام کارها را به مردم واگذار کنیم. امروزه در کشورهایی که دولت الکترونیک اجرا شده سه بُعد دیدند. خدمات دهنده و خدمات گیرنده که دو بعد اصلی و قسمت عمده "وار" است که توسط مردم انجام می‌شود و دولت فقط نظارت می‌کند. مدیران ما بیشتر مدیر هزینه هستند و به درآمد و اینکه از کجا بیاید فکر نمی‌کنند. الان تمام سازمان‌های خصوصی در برابر مردم پاسخگو هستند اما دولت‌ها کجا پاسخگو هستند؟ الان حتی در نیروهای مسلح نسبت‌های نیروهای نظامی هم به افراد واگذار شده. به همین خاطر باید به سرعت به سمت خصوصی سازی برویم و هزینه‌ها را کاهش دهیم. ضمن اینکه بایستی به مردم خدمت کنیم. باید عمده دولت را به مردم واگذار کنیم بویژه شرکت‌های دولتی را. البته این شرکت‌ها الان بیشتر زیان ده هستند.

از رسانه های اصلاح طلب چه خبر؟

مشکلات کشور، راهکار می‌خواهد نه گریه

رامین مهمانپرست داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته بیش از حد لازم وزن دیپلماسی را روی برجام بردند، گفت: حتی در بهترین زمانی که اومابا بود و جان کری هم پای صحبت‌هایش بود مشکلات اقتصادی ما حل نشد و تحریم برداشته نشد.

او در ادامه بیان داشت: اینکه می‌گویم نگاه‌های جناحی به ما آسیب می‌زند، برای همین است. یک جناحی دلش می‌خواهد در اسرع وقت به توافقی دست پیدا کند تا بهره برداری خودش را انجام دهد، حتی اگر منافع ملّی تأمین نشود. یک جناحی هم ممکن است بخواهد به هر قیمت که شده توافق حاصل نشود. ما باید کاری کنیم که در اولین فرصت توافق حاصل شود تا مشکلات از دوش مردم برداشته شود، در عین حال باید روابط دوجانبه اقتصادی با کشورها داشته باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین