کد خبر: ۷۱۰۶۵۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷

بخور نخورهای تغذیه کنکوری‌ها

یک متخصص تغذیه گفت: رعایت نکاتی در مورد وعده‌های اصلی غذایی، زمینه‌ساز موفقیت داوطلبان کنکور خواهد بود.
بخور نخورهای تغذیه کنکوری‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

سمیرا مرادی اظهار کرد: تغذیه مناسب به خودی خود موضوعی بسیار مهم و ضروری در سلامت افراد است، اما در این ایام برای داوطلبان آزمون سراسری جنبه حیاتی و سرنوشت ساز پیدا می‌کند.

وی با اشاره به این‌که در رابطه با نقش تغذیه مناسب بر روی تمرکز ذهن و افزایش قدرت یادگیری، یافته‌های علمی فراوانی وجود دارد، عنوان کرد: تغذیه درست و کافی و دوری از استرس به همراه برخورداری از خواب کافی و مناسب، می‌تواند بازده فرد را در روزهای باقی‌مانده به طور قابل توجهی افزایش دهد.

مرادی با اشاره به این‌که بسیاری از داوطلبان با بهانه‌های مختلف مانند کمبود وقت، از مصرف وعده‌های اصلی غذایی خودداری می کنند، عنوان کرد: این گروه اغلب در طول روز به مصرف میان وعده روی می‌آورند، که باید توجه کرد مصرف تمام وعده‌های اصلی غذایی یعنی صبحانه، ناهار و شام و میان وعده‌های صبح و عصر ضروری است و حذف آن‌ها نه‌تنها توصیه نمی‌شود بلکه شدیداً رد می‌شود.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: گاهی اوقات داوطلبان علاقمند به صرف غذا هستند ولی احساس بی‌اشتهایی دارند و یادتان باشد چنانچه نزدیک به وعده‌های اصلی غذایی مواد شیرین مصرف شود چون قند آن‌ها به سرعت جذب خون می‌شود، باعث افزایش قند خون شده و ایجاد سیری کاذب می‌کند، در این صورت بی‌اشتهایی مانع صرف غذا خواهد شد.

وی ادامه داد: شیرینی‌ها ارزش تغذیه‌ای بالایی ندارند و حاوی مقدار کافی مواد مغذی نیستند و نمی‌توانند نیازهای تغذیه‌ای انسان را تأمین کنند و چنانچه جانشین غذای اصلی شوند باعث سوء تغذیه خواهند شد.

مرادی تصریح کرد: استفاده از میوه‌ها و سبزی‌های تازه، ماهی و تخم‌مرغ به حفظ سلامت شما کمک کرده و ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را به بدن می‌رساند، پروتئین موجود در ماهی و تخم‌مرغ از نوع بسیار خوب و با کیفیت بالاست و برای رشد ضروری است.

این متخصص تغذیه با اشاره به این‌که گروه ویتامین‌های B یا ب کمپلکس در افزایش یادگیری مؤثر هستند، عنوان کرد: علاوه‌بر این مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های B برای کاهش عصبانیت و خستگی و افسردگی نیز توصیه می‌شود.

وی افزود: از آنجا که داوطلبان هنگام درس خواندن و آماده شدن برای آزمون سراسری معمولاً دچار اضطراب و استرس زیادی می‌شوند، بهتر است مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها را فراموش نکنند.

مرادی در رابطه با تغذیه کنکوری‌ها، تصریح کرد: خوارکی‌ها و مواد غذایی حاوی آهن ازجمله مواد غذایی مغذی به شمار می‌روند، کاهش دریافت میزان کافی آهن، باعث افت قدرت یادگیری شده و مصرف منابع خوب آهن مانند گوشت و جگر از راهکارهای افزیش دریافت آهن به شمار می‌رود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: اسیدهای چرب امگا ۳، از دیگر مواد مغذی موثر در افزایش حافظه به شمار می‌روند که باعث حفظ غشای سلول‌های عصبی شده و عملکرد بهتری را برای مغر رقم می‌زنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین