کد خبر: ۷۱۰۶۵۹
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹

ماجرای اعتصاب راننده‌های کامیون در مشهد

اگر در چند روز گذشته از صدمتری مشهد و محدوده معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری رد شده باشید، حتما صف کامیون‌هایی را که اعتصاب کرده‌اند، دیده‌اید. دلیل اصلی این اعتصاب محدودیت ساعت تردد کامیون‌ها و جریمه شدن آنهاست.
ماجرای اعتصاب راننده‌های کامیون در مشهد
آفتاب‌‌نیوز :

در رابطه با تردد خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین مناطق شهر به سه محدوده قرمز، زرد و سبز تقسیم می‌شود. در محدوده قرمز که هسته مرکزی شهر در مناطق طرح ترافیک، احمدآباد و برخی از مناطق وکیل‌آباد را دربرمی‌گیرد، خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین فقط از ساعت ۲۳ تا ۹ صبح می‌توانند تردد کنند. در محدوده سبز تردد خودروها از ساعت ۱۷ تا ۲۱ ممنوع است. همچنین در محدوده رنگ زرد از ساعت ۲۲ تا ۱۱ صبح و ساعت ۱۵ تا ۱۷ امکان تردد وجود داشته است که از روز گذشته و در جلسه شورای ترافیک استان محدوده زرد حذف شده و به منطقه سبز اضافه شده است. جریمه ورود رانندگان درساعت‌های منع تردد نیز ۵۰ هزار تومان است.

یک راننده کامیون اظهار می‌کند: صدمتری جریان اصلی راننده‌هاست که مرکز شهر را به هم وصل می‌کند. منطقه قاسم‌آباد را منطقه سبز گذاشتند. صدمتری را منطقه زرد گذاشتند و بعد هم ساعت برای ما تعیین کردند. ساعت برای تردد ما تعیین کردند. مشکل ما این است که تا ساعت ۱۱ باید از این دوربین رد شویم که جریمه نشویم؛ به همین دلیل، مجبوریم که گاز دهیم. همه ماشین‌ها بالای ۱۹ تن هستند؛ یعنی با ۱۹تن که ماشین حرکت می‌کند اگر اولین ترمز را نگیرد، ۱۰ کشته می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: کار ما به اندازه کافی استرس‌زاست و وقتی که ساعت تردد برای ما تعیین کردند، استرس بیشتری می‌گیریم و مجبوریم که گاز دهیم و این گازدادن‌ها باعث تصادف می‌شود. هرکدام از ما، خودمان یک بنگاه اقتصادی هستیم و هر ماشینی بالای یک میلیارد تومان قیمت دارد. ما خودمان پول و سرمایه گذاشتیم، رانندگی می‌کنیم و خدمات به این شهر می‌دهیم ولی الان شهرداری با قوانین و مصوبات جدیدش چوب لای چرخ ما می‌گذارد.

راننده کامیون دیگری بیان می‌کند: کسی که در خیابان‌های شهر دوردور و مزاحمت ایجاد می‌کند را جمع نمی‌کنند، اما ماهایی که به این شهر خدمات می‌دهیم، ماشین‌های ما را در سطح شهر جمع می‌کنند. مگر ما آدم نیستیم و زندگی نداریم. ما ساعت ۹ شب باید بنشینیم پشت فرمان و در جاده خراب با این ماشین‌های فرسوده رانندگی کنیم. مگر ما نباید استراحت داشته باشیم.

یکی دیگر از راننده‌ها عنوان می‌کند: سن اغلب راننده‌ها بیشتر از ۴۰سال است. جامعه راننده رو به پیری است. به اندازه کافی توان خودمان کم شده است و نمی‌توانیم خدمات دهیم. منِ راننده خودم اطلاع دارم که به دلیل ترافیک اطراف حرم، فقط شب می‌توانم آنجا بار ببرم، در نتیجه برای خودم ساعت‌بندی دارم و سعی‌ می‌کنم هنگام ترافیک به مرکز شهر نروم. خودمان ساعت‌بندی را خیلی بهتر می‌توانیم انجام دهیم تا شهرداری. مگر ما با این ساعت‌بندی می‌توانیم خدمات دهیم؟ همچنین کرایه سرویس‌ها پایین است. من یک میلیارد سرمایه‌ام را بند کردم باید کرایه معقولانه‌ای باشد که دستم را بگیرد. مجبورم بالای کرایه‌ام بکشم و هزینه کرایه‌ام را زیاد کنم و این اجحاف در حق مصرف کننده می‌شود.

او ادامه می‌دهد: این منطقه‌بندی سبز و زرد و قرمز و ساعت‌بندی باید برداشته شود. شهرداری به کامیون جمعیت اهمیت نمی‌دهد.

راننده کامیون دیگری اظهار می‌کند: اگر شهرداری می‌خواهد معضل ترافیک را حل کند، باید برود جلوی تک‌سرنشینان را بگیرد. ما که در آفتاب، گرما، سرما و خاک زحمت می‌کشیم، آیا واقعا این مزد ما است؟ هیچ کدام ما از بیکاری و دل خوش اینجا نیامده‌ایم، همه‌مان گرفتاریم ولی بخاطر این مسئله کوتاه نیامدیم.

وی تصریح می‌کند: آنقدر مردم در سطح شهر کار خلاف انجام دادند که شهرداری فقط پولش را گرفته است.

منطقه زرد حذف شد

مهدی حسینی، دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان درخصوص مشکلات رانندگان خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین اظهار می‌کند: در سال ۹۷ بر اساس پیشنهاد شهرداری مشهد و پلیس راهور و به دلیل افزایش ایمنی تردد در معابر و انضباط ترافیکی، طرح ممنوعیت زمانی و مکانی که خودروهای سنگین در ساعت‌های مشخصی در شهر تردد کنند، گذاشته شد.

دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان ادامه می‌دهد: مشخصا زمانی که ترافیک در شهر خیلی شدید است، خودروهای حمل و نخاله نباید در آن ساعت تردد کنند. از سال ۹۸ هم مجددا این طرح را بررسی و مشکلات آن را رفع کردیم. با توجه به اعتصاب رانندگان دیروز صبح هم جلسه‌ای با حدود ۱۲ نفر از انجمن‌های مربوط به آنها داشتیم و پیشنهادهایشان را مطرح کردند.

وی عنوان کرد: در مشهد سه محدوده قرمز، زرد و سبز داریم. محدوده قرمز همان هسته مرکزی شهر است که طرح ترافیکی زوج و فرد در آن اجرا می‌شود. محدوده زرد حلقه داخلی صدمتری است. محدوده سبز هم منطقه قاسم‌آباد و بعد از صدمتری است. ساعت‌هایی که رانندگان در محدوده قرمز می‌توانند تردد داشته باشند از ۲۳ شب تا ۹ صبح است که رانندگان در این قسمت مشکل ندارند و نظرشان این بود که منع تردد محدوده مناطق سبز و زرد را کمتر کنیم.

حسینی ادامه داد: در جلسه روز گذشته تصمیم بر این شد که محدوده زرد حذف شده و به محدوده سبز اضافه شود. در محدوده سبز هم فقط از ساعت ۱۷ الی ۲۱ منع تردد وجود دارد؛ یعنی رانندگان باید در چهار ساعت که اوج ترافیکی عصرگاهی ماست، اجرای طرح را رعایت کنند. رانندگان خودروهای سنگین به‌جز در محدوده قرمز ۲۰ساعت کامل می‌توانند خدمات مردم را پوشش دهند.

وی بیان کرد: اجرای این طرح بر اساس نیازی است که پلیس احساس کرده از جمله مشکلات ترافیکی، تلفات عابرین پیاده با خودروهای سنگین در محدوده صدمتری و همچنین تصادفاتی که خودروهای سنگین بر اساس گزارشات پلیس داشته‌اند.

دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان خاطرنشان کرد: با صحبت‌هایی که دیروز با رانندگان انجام دادیم، این آقایان هیچ‌گونه مشکلی به این لحاظ ندارند و خواسته‌شان تامین است. اگر آقایان بخواهند زیاده‌خواهی کنند، یک بحث دیگر است ولی خواسته آنها با جلسه دیروز کامل تامین شده است.

وی افزود: اگر رانندگان خودروهای سنگین و نیمه سنگین نیاز داشته باشند که در ساعات منع تردد فعالیت‌های ضرورری همچون عملیات بتن‌ریزی و... انجام دهند، می‌توانند از پلیس مجوز تردد دریافت کنند و با رعایت یکسری ملاحظات خدماتشان را ارائه دهند.

دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان گفت: طرح منع تردد خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین فقط مربوط به خودروهای داخل شهر نمی‌شود، بلکه خودروهایی که از محورهای دیگر کشور به مشهد می‌آیند یا فقط قصد عبور از مشهد را دارند هم باید از طرح تبعیت کنند. این رانندگان می‌توانند در پایانه بار توقف کنند و خودشان اگر کاری در شهر داشتند، انجام دهند و زیارت کنند ولی خودروی‌شان را در ساعات منع تردد نمی‌توانند داخل شهر بیاورند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین