کد خبر: ۷۱۱۵۱۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
اصول‌گرایان برای حضور برخی رقبای خود تبلیغ می‌کنند

کاندیداسازی اصول‌گرایان برای اصلاح‌طلبان!

جبهه اصلاحات ایران که تقریبا این روزها نماینده رسمی و سازمانی اصلاح‌طلبان به حساب می‌آید رسما اعلام کرده که هیچ نامزدی در صحنه انتخابات ریاست جمهوری ندارد، اما اصول‌گرایان معتقدند که این گونه نیست و اصلاح‌طلبان هم در انتخابات ریاست جمهوری نماینده دارند. اصول‌گرایان و رسانه‌های وابسته به آنان آنقدر در این نظر مصر هستند که هر روز بر طبل این موضوع می‌کوبند و حتی سعی می‌کنند اخبار چهره‌هایی را که به عنوان نماینده اصلاح‌طلبان معرفی می‌کنند، به خوبی پوشش دهند.
کاندیداسازی اصول‌گرایان برای اصلاح‌طلبان!
آفتاب‌‌نیوز :

محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی تنها دو چهره‌‌ای در انتخابات هستند که هم‌قطار اصول‌گرایان به حساب‌‌ نمیآیند. یعنی از 7 کاندیدای حاضر در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری فقط دو نفر آنان غیر اصول‌گرا هستند. مهرعلیزاده از چهره‌های اصلاح‌طلب است. او در دولت خاتمی و روحانی توانست مسئولیت بگیرد. او استاندار اصفهان شد، ولی به خاطر اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان سمت خود را رها کرد.

مهرعلیزاده با این که اصلاح‌طلب محسوب می‌شود، اما از جمله چهره‌هایی نبود که بتواند در سازوکار جبهه اصلاح‌طلبان مورد حمایت قرار بگیرد. در جبهه اصلاح‌طلبان 14چهره سیاسی مورد پیشنهاد برای کاندیداتوری قرار گرفتند، ولی در بین آنان مهرعلیزاده نتوانست جایی به دست بیاورد. با وجود این‌که او همان زمان هم اعلام کرده بود می‌خواهد کاندیدا شود، ولی هیچ‌یک از احزاب اصلاح‌طلب نام او را پیشنهاد ندادند. با این حال مهرعلیزاده در انتخابات ثبت نام کرد. البته این اولین کاندیداتوری او نبود. مهرعلیزاده یک بار هم در سال 84 همراه با مصطفی معین در انتخابات شرکت کرده بود. آن زمان هم کاندیداتوری او مورد نقد جدی قرار گرفت، چرا که برخی معتقدند یکی از عوامل پیروزی احمدی‌نژاد در سال 84 افرادی بودند که باعث ایجاد اختلاف بین اصلاح‌طلبان شدند. حالا هم برخی می‌گویند حضور مهرعلیزاده مانند سال 84 شده است. اکنون که احزاب مختلف می‌گویند کاندیدایی در انتخابات ندارند، ولی مهرعلیزاده آن گونه که پیداست قصد دارد تا پایان انتخابات در میدان رقابت باقی بماند.

عبدالناصر همتی هم که بیشتر به عنوان یک مدیر اقتصادی شناخته می‌شود و پیش از این در بانک‌های مختلف کشور مسئولیت داشته و در دوره‌‌ای هم مدیر بیمه مرکزی ایران بوده است. او هیچ ارتباط سازمانی و غیر سازمانی با اصلاح‌طلبان ندارد و تنها یک مدیر اقتصادی حوزه دولت محسوب می‌شود. جهش نرخ دلار در دولت دوم حسن روحانی و زمانی که همتی رئیس کل بانک مرکزی بود و همچنین سقوط تاریخی شاخص بورس از مواردی است که باعث شده همتی در جایگاه نقد جدی قرار داشته باشد. از این‌رو بسیاری بر این باورند حضور همتی در انتخابات نه تنها به نفع دولت نیست بلکه باعث می‌شود یک پاس گل خیلی خوب به رقیب داده شود، چرا که آنان دقیقا می‌توانند دولت را از سوی پاشنه آشیل خود که همان مشکلات اقتصادی است مورد نقد قرار دهند و به این ترتیب بتوانند رأی عمومی را جمع کنند. همین هم باعث شده که رسانه‌های اصول‌گرا مانند فارس و تسنیم سعی کنند روی همتی و مهرعلیزاده مانور دهند. آنان حتی خبری پخش کردند مبنی بر این که جبهه اصلاحات ایران از مهرعلیزاده حمایت کرده است. خبری که با واکنش تند آذر منصوری سخنگوی این جبهه مواجه شد. او تأکید کرد که ما هیچ نامزدی نداریم.

ولی با این حال اصول‌گرایان همچنان تلاش می‌کنند این موضوع را که مهرعلیزاده کاندیدای اصلاح‌طلبان است تبلیغ کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در این باره گفته:«مجموعا دو طیف جریان سیاسی اصلی کشور در این رقابت نماینده دارند و افراد مختلفی که در حوزه‌های گوناگون نظیر سیاست خارجی و اقتصاد تخصص دارند در این رقابت حضور داشته و این نشان می‌دهد که تفاوت گفتمان‌ها در این انتخابات مشهود است.» ترقی با اشاره به انتقادات مطرح شده نسبت به عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها افزود:«این انتقاداتی که مطرح می‌شود خارج از وظایف شورای نگهبان است؛ زیرا آنها از شورای نگهبان انتظار این را دارند که موضوع مشارکت مردم را در نظر بگیرد، در حالی که این موضوعات اصلا به شورای نگهبان ارتباطی پیدا نمی‌کند. متاسفانه برخی هستند که اگر شورای نگهبان مر قانون را عمل کنند می‌گویند چرا و اگر به مر قانون عمل نکند و به مصلحت توجه کند هم می‌گویند که از کجا توان تشخیص مصلحت را یافته‌ای؟؛ شورای نگهبان صرفا بر اساس وظیفه خود عمل کرده و حال اینکه تاثیر این وظیفه در مشارکت چیست را نباید از شورای نگهبان مطالبه کرد. الان آقای مهر علیزاده و همتی جزو نامزدهای جریان اصلاحات هستند و باید دید از کدام یک از اینها حمایت خواهند کرد.»

همچنین محمدصادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با فارس با اشاره به آنچه که «عملکرد ضعیف اطلاح طلبان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم» خواند،گفت: «در حال حاضر صلاحیت دو نفر از نامزدهای این جریان تایید شده‌ و اگر آنها بر این باورند که رای خواهند آورد از این دونفر حمایت کنند.»

به علاوه این‌ها نمایندگان اصول‌گرا در مجلس هم روی این موضوع مانور می‌دهند. به گزارش خانه ملت جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس در صحن علنی هفته گذشته مجلس گفت:«با همه ایراداتی که برخی جریانات سیاسی نسبت به تایید صلاحیت‌ها دارند؛ ولی در بین گزینه‌های تایید شده باز هم جریانات سیاسی بدون گزینه نیستند.»

بیانیه جبهه اصلاح‌طلبان

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌‌ای با اشاره بر عدم تایید صلاحیت چهره‌های مشهور جناح اصلاح‌طلب از سوی شورای نگهبان رسما اعلام کرد:«از میان نامزدهای معرفی‌شده توسط اعضای مجمع عمومی جبهه ‌اصلاحات ایران، ۹ نفر ثبت نام کرده بودند و جبهه می‌خواست از میان آن‌ها نامزد نهایی‌اش را انتخاب کند. اما با رد صلاحیت همه آن‌ها، اینک جبهه نامزدی برای معرفی به مردم در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد.»

با این حال اصول‌گرایان سعی دارند که با پوشش خبری از مهرعلیزاده و همتی آنان را رقیب خود جلوه دهند، در صورتی که تا الان برای همه روشن شده اصلاح‌طلبان هیچ حمایت سازمانی از این دو چهره ندارد بخصوص همتی که اصلا اصلاح‌طلب هم محسوب‌‌ نمیشود. ولی به نظر می‌رسد که به‌هرحال اصول‌گرایان قصد دارند از این دو یک سیبل بسازند. مثلا با خطاب قراردادن همتی در مناظره‌ها و تبلیغات در حوزه مسائل اقتصادی توجه‌ها را جلب کنند و این اقدام هم از حالا شروع شده است. از جمله قاضی‌زاده ‌هاشمی از نامزدهای اصول‌گرا به کنایه اعلام کرده که مقصران بورس کاندیدا شده‌اند. این همان نقطه‌‌ای است که در مسائل اقتصادی حساسیت‌برانگیز است و می‌تواند توجه‌های عموم را به خود جلب کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
زمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
8
تشکیلات رسمی اصلاحات به صورت رسمی و با تبلیغات گسترده رسما اعلام کنند که کاندیدایی را حمایت نخواهند کرد و کاندیدایی ندارند.
ضعف رسانه ای جبهه اصلاحات باعث وقاحت طرف مقابل شده است.
عبا دالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
4
این بیچاره ها انقد باختن حالا با یک رویا و خیال بافی برای خود رقیب درست می کنن از قدیم گفتن ادم به خودش نمی تونه دروغ بگه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
4
البته اغلب می دانند در انتخابات مجلس هم یک لیست بنام اصلاح طلبان از طرف اصولگرایان اعلام شد که با هوشیاری مردم خنثی شد و آن مجلس اقلیت تشکیل شد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین