کد خبر: ۷۱۱۶۳۶
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۲

انتشار آلبوم آهنگساز ایرانی با همراهی ۶۰ موسیقیدان از سراسر جهان

آلبوم موسیقی «صداها و پل‌ها» به آهنگسازی احسان مطوری با حضور بیش از ۶۰ موسیقیدان از سراسر جهان ساخت شده‌ است و در ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۰ (۱۶ جولای ۲۰۲۱) منتشر خواهد شد.
انتشار آلبوم آهنگساز ایرانی با همراهی ۶۰ موسیقیدان از سراسر جهان
آفتاب‌‌نیوز :

احسان مطوری درباره آلبوم «صداها و پل‌ها» به ایسنا گفت: این پروژه با همکاری حدود ۱۰۰ موزیسین، ۹ خواننده و ۲۰ استودیو از سراسر دنیا با ساخت ۹ قطعه موسیقی به انجام رسیده است.

او که ساکن آمریکاست، درباره هدف از ساخت این آلبوم گفت: در کشوری که زندگی می‌کنم، به غیر از مولانا و شاید تا حد کمی حافظ و سعدی هیچ کدام از شاعران ایرانی را نمی‌شناسند. زمانی که با هنرمندان اینجا معاشرت می‌کردم، تنها چیزی که از ایران می‌دانستند مولانا بود که البته افغان‌ها و ترک‌ها نیز معتقد هستند مولانا متعلق به آنها است.

مطوری اضافه کرد: در همان زمان پروژه‌ای را به نام «از رودکی تا منزوی» در ذهنم تعریف کردم که در نهایت به ساخت «آلبوم صداها و پل‌ها» منجر شد. برای انجام این پروژه، برخی از شاعرانی که در دوره مولانا، سعدی یا حافظ زندگی کرده بودند را پیدا کردم و از نمونه تأثیرات اجتماعی جامعه‌ای که در آن زندگی کرده بوند، الهام گرفتم. به عنوان مثال مسائلی همانند مهاجرت، شادی و غم را در نظر گرفتم و نگاه دو شاعر در ایران و آلمان را درباره موضوعاتی مانند مهاجرت یا نوستالژی بررسی کردم. پس از آن طی پروسه‌ای زمانبر شعرهای این شاعران را پیدا کردم که البته انتخاب شعرها داستان جدیدی بود؛ چون باید به گونه‌ای انتخاب می‌کردم که جهانی باشند و دارای صدای ساز یا موسیقی ایرانی نباشند.

این هنرمند تصریح کرد: به مرور که پیش رفتم، متوجه شدم که شاید این امر کمک کند که فرهنگ کشورم را که شامل موسیقی، هنر و هر آنچه که در ایران خلاصه می‌شود، در کنار فرهنگ‌های دیگر قرار دهم، به صورتی که این فرهنگ‌ها با هم معاشرت داشته باشند.

او درباره موسیقیدان‌هایی که در این پروژه حضور داشته‌اند، گفت: علیرضا قربانی خواننده اصلی این پروژه محسوب می‌شود. حدود صد موسیقدان در این پروژه کار کردند که ۱۲ نفر آنها ایرانی بودند و باقی همه غیرایرانی. از جمله موسیقیدان‌های مهم این پروژه می‌توان به بومبای جیشری اشاره کرد که نامزد جایزه اسکار بوده و در قطعه «جته ناهی دیبو» با آقای قربانی حضور داشته است. همچنین سیلیا وود اسمیت از جمله دیگر موزیسین‌های مهمی است که در این پروژه حضور داشت و نامزد گرمی سال ۲۰۱۲ بوده است.

این آهنگسازی اضافه کرد: مارک بلاک، سولیست معروف ساز چلو امریکایی است که با گروهی مانند یویوما همکاری داشته، گرک الیس نوازنده سازهای کوبه‌ای، مصطفا پیک اوقلو نوازنده باغلاما و نیتن اسکارن که برنده جایزه گرمی و نوازنده ویولا است، از دیگر موزیسین‌های مهم این پروژه هستند. به طور کلی در این پروژه پنج نفر برنده جایزه گرمی و پنج نفر هم نامزد جایزه گرمی هستند.

او در پایان گفت: تولیدکننده و آهنگساز کار خودم بوده‌ام و تنظیم آن را به همراه همکارم علی منتظری به انجام رسانده‌ام. همچنین ایده‌های ارکسترال آلبوم و اینکه چگونه فضای موسیقی بتواند در این پروژه همانند یک پل عمل کند و صفت‌های جهانی موسیقی را دارا باشد، از خودم بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین