کد خبر: ۷۱۲۶۲۰
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
ریاست جمهوری رئیسی احتمالا باعث تشدید تنش در روابط ایران با امریکا و اروپا خواهد شد

ارزیابی رسانه‌های خارجی از پیروزی احتمالی رئیسی؛ آینده ایران چه خواهد شد؟

در روز‌های پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران که در تاریخ ۱۸ ژوئن برگزار می‌شود نام "ابراهیم رئیسی" به عنوان محتمل‌ترین گزینه برای راهیابی به پاستور مطرح شده است. تمام رقبای اصلی او توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند.
ارزیابی رسانه‌های خارجی از پیروزی احتمالی رئیسی؛ آینده ایران چه خواهد شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

نشریه "آسیا تایمز" در گزارشی تحلیلی به انتخابات ایران پرداخته و راه پیروزی رئیسی در آن را بدون حضور رقبای جدی آسان قلمداد کرده و می‌نویسد:"رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری به طور جدی آغاز شده است و هفت نامزد مورد تایید شورای نگهبان برای جانشینی "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران که هشت سال بر این مسند تکیه زده بود با یکدیگر رقابت می‌کنند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شورای نگهبان نهادی متشکل از ۱۲ عضو ۵۸۵ نامزد دیگر ثبت‌نام‌کننده برای شرکت در رقابت انتخاباتی را ردصلاحیت کرد که بسیاری از آنان میانه‌رو و اصلاح‌طلب قلمداد می‌شدند و حضورشان عرصه را برای محافظه‌کاران یا اصولگرایان ایران تنگ می‌کرد.

به نوشته آسیاتایمز؛ ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه و نامزد اصلی محافظه‌کاران در انتخابات پیش‌رو عقاید ضد غربی دارد. از چهره‌های عملگرای ردصلاحیت شده توسط شورای نگهبان می‌توان به "علی لاریجانی" رئیس سابق مجلس و "اسحاق جهانگیری" معاون رئیس جمهوری فعلی اشاره کرد که هر دو از افراد محترم نزد رهبری هستند. هر دو نفر وزنه‌هایی سنگین از نظر سیاسی برای رقابت در برابر رئیسی قلمداد می‌شدند که به دلیل تصمیم شورای نگهبان نمی‌توانند در این رقابت شرکت کنند. در صورت تایید صلاحیت لاریجانی او رقیب اصلی رئیسی بود. لاریجانی سیاستمداری عملگرا با تمایلات اصلاح‌طلبانه به ویژه در عرصه سیاست خارجی بود. رئیسی، اما از سوی امریکا و اروپایی‌ها در فهرست ناقضان حقوق بشر قرار دارد. او بار‌ها با موضوع مذاکره با امریکا مخالفت کرده است. پیروزی احتمالی او نزاع میان ایران با غرب را شدت خواهد بخشید.

علیرغم احتمال وخیم شدن [احتمالی] روابط ایران با اتحادیه اروپا و امریکا در کوتاه‌مدت احتمال گشایش روابط در سطح منطقه‌ای و مذاکرات با دولت‌های عربی وجود دارد. این مزیت نسبی‌ای است که تیم رئیسی دارد و در جهان عرب فعال است که البته به دلیل ارتباط، هماهنگی و همکاری آن با دولت در سایه و نهاد‌های خاص و نیرو‌های وابسته به آن نهاد در سایر کشور‌های منطقه است.

علاوه بر رئیسی در رقابت پیش رو "سعید جلیلی" یک ایدئولوگ دست راستی نیز حضور دارد که در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. "محسن رضایی" از فرماندهان سابق سپاه که همواره نامزدی دائمی در دوره‌های قبلی انتخابات نیز بوده حضور دارد. او سه بار در رسیدن به کرسی ریاست جمهوری ناکام بوده است. "امیرحسین قاضی زاده هاشمی" نماینده‌ای اصولگرا در مجلس ایران که به صراحت مخالف برجام بود نیز نامزدی دیگر است. "علیرضا زاکانی" نماینده سابق مجلس و رئیس فعلی مرکز تحقیقات مجلس با دیدگاه‌های ضدغربی و بیزاری‌اش از برجام نیز یکی دیگر از نامزد‌های رقابت انتخابات امسال است.

تنها دو فرد در این رقابت حضور دارند که از مدیران رده میانی بوده‌اند و از هیچ‌گونه پایگاه قابل توجه مردمی‌ای برخوردار نیستند. یکی از آنان "محسن مهرعلیزاده" رئیس سابق سازمان تربیت بدنی در دوران ریاست جمهوری خاتمی است و دیگری "عبدالناصر همتی" اقتصاددان و رئیس کل سابق بانک مرکزی که به مدت سه سال در دوران ریاست جمهوری روحانی در این سمت بوده است. همتی از آزادی‌های مدنی و اجتماعی و خروج ایران از انزوای بین المللی حمایت می‌کند و شعار‌هایی جوان‌پسند می‌دهد اما بعید است بتواند حمایت کافی را کسب کند".

"آسیا تایمز" در ادامه می‌افزاید:"رد صلاحیت "محمود احمدی‌نژاد" از سوی شورای نگهبان جالب توجه بود. او زمانی خود یار اعضای شورای نگهبان محسوب می‌شد. "احمد جنتی" رئیس ۹۴ ساله شورای نگهبان پیش‌تر نامه سرگشاده احمدی‌نژاد در سال ۲۰۰۶ میلادی برای "جورج دابلیو بوش" رئیس‌جمهوری وقت امریکا را خواست و وعده خداوند خوانده بود و احمدی‌نژاد را مایه افتخار ایران و اسلام دانسته بود. احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری‌اش از حمایت کامل مقام‌های ارشد برخوردار بود. حمایت از او تا حدی بود که گویی فردی مقدس است که تازه وارد سیاست ایران شده است.

با این وجود، احمدی‌نژاد به دلیل جدل و نزاع بر سر قدرت از حلقه صاحبان قدرت در ایران اخراج شد و در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز رد صلاحیت شد. او دیگر جایگاهی که پیش‌تر داشت را ندارد. او اکنون تهدید کرده که به دلیل ردصلاحیت خود در انتخابات شرکت نخواهد کرد. برخی معتقدند او تلاش می‌کند تا خود را به عنوان یک چهره اپوزیسیون معرفی کند.

اکنون پیش‌بینی می‌شود مشارکت در انتخابات پایین باشد و پیروزی برای رئیسی آسان خواهد بود. این نگرانی وجود داشت که اصلاح‌طلبان از لاریجانی یا جهانگیری حمایت کنند و بار دیگر رئیسی و یاران او را مانند انتخابات سال ۲۰۱۷ میلادی شکست دهند. احتمال مشارکت در انتخابات در حدود ۳۷ است. 

چه در انتظار ایران است؟

روزنامه عراقی "کتابات" نیز در گزارشی درباره پیامد‌های ریاست جمهوری احتمالی رئیسی می‌نویسد:"این روحانی ۶۰ ساله از جمله نزدیک‌ترین افراد به مقام‌های عالی نظام سیاسی ایران است و چندین بار سمت‌های مهمی را کسب کرده است که مهم‌ترین آن ریاست قوه قضائیه بوده است. به دلیل رد صلاحیت رقبای رئیسی توسط شورای نگهبان، شانس او برای پیروزی در انتخابات افزایش یافته است. آنچه مطبوعات اصلاح‌طلب ایران از او تحت عنوان "نامزد بلامنازع" یاد می‌کنند. او اکنون همراه با چندین نامزد دیگر که آنان نیز محافظه‌کارانی مانند وی هستند در انتخابات شرکت می‌کند. رئیسی پیش‌تر در سال ۲۰۱۷ میلادی در انتخابات مقابل "حسن روحانی" شکست خورد. در آن زمان او تنها ۳۸ درصد آرا را کسب کرد، اما اکنون به نظر می‌رسد شانس بیشتری برای دستیابی به قدرت دارد. رئیسی در اظهارات‌اش دائما به لزوم مبارزه با فساد، فقر و تبعیض اشاره کرده است. رئیسی می‌گوید باید ریشه فساد را در نهاد‌های اداری و اجرایی کشور خشکاند. تاکید او بر لزوم اجرای عدالت در جامعه است. در حوزه اقتصاد انتظار نمی‌رود رئیسی در‌های اقتصاد ایران را به روی شرکت‌های خارجی باز کند. او به احتمال زیاد از مدل مدیریت اقتصاد توسط دولت حمایت خواهد کرد. او در صورت پیروزی در انتخابات، در زیرساخت‌ها از جمله در حوزه آب، برق و بهداشت و درمان سرمایه‌گذاری خواهد کرد. 

در حوزه مذاکرات هسته‌ای انتظار می‌رود ابراهیم رئیسی با تصمیماتی که در این مورد اتخاذ می‌شود مخالفت نکند چرا که او اختیاری در این حوزه ندارد و رهبری در این باره تصمیم گیرنده اصلی خواهند بود. رئیسی، اما فردی ضد غرب محسوب می‌شود. او موافق ممنوعیت برگزاری کنسرت پاپ در شهر مشهد در سال ۲۰۱۶ میلادی بود. در مورد عادی‌سازی رابطه با امریکا، رئیس‌جمهوری فاقد اختیارات کامل است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
4
26
با این مزیتها و معایب که نوشتید برای آقای رییسی مزیت بیشتری قائل شدید. حالا روابط خارجی که هیچ وقت ایده آل هم نبوده
پاسخ ها
سیامتشاد
| Pakistan |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
اگر دوره قبل38درصد رای آورده قطعا این دوره 33درصد آرا را از خود میکند.باتوجه باینکه رقیب جدی ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
آفتاب حرفها میزنی ها
پیروزی احتمالی ؟!
kmp
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
9
27
من سياسي نيستم آفتاب ولي با اين متن تون در حقيقت از حزب و گروه روحاني بد دفاع كرديد
چه تنشي؟!
اگر قرار نيست برجام احياء بشه اگر قرار نيست روحاني دلاري را كه با دستور خودش برده بالا بياره پايين و اگر قرار نيست اجازه ساخت مسكن بده و مسكن گرانقيمت ملي كه تقريبا هيچكس منتفع نشده جايگزين بشه ، اگر قراره روحاني پيش مردم نياد و قطع كامل ارتباط فيزيكي و رسانه اي بشه و اگر قرار نيست كوچكترين انتقادي بپذيره و يارانه ها را كه منبع بسيار بزرگي هستند در شرايط ركود و كرونا براي ملت عادلانه توزيع بشه براي چي بايد گروه روحاني بياد؟! خداوكيلي باصداقت باشيد من دوبار به روحاني راي داده ام ولي اين حقيقته كه شما بد دفاع ميكنيد آيا قرار مردم و روحاني اين بود؟!!!
مگه الان دوستي برقراره؟! خداوكيلي به قرارداشون پايبند نيستند براي بازگشت به قراردادشون از موضع بالا حرف ميزنن
پاسخ ها
بیژن
| Canada |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
آفتاب نیوز در ترجمه اخبار و گزارش ها تلاش می کند تا نظرگاه و دیدگاه های گوتاگون از طیف های مختلف نشریات و روزنامه ها را ارائه کند. هدف دفاع یا عدم دفاع از به زعم شما "حزب و گروه روحانی" نبوده و نیست
kmp
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
1- آفتاب بي طرف نيست و حق هم دارد انتخاب كند
2-انتخاب متني كه ترجمه شود بي دليل و اتفاقي نيست
3-نظر من هم كه نصفش اينجا حذف شده كاملا صميمانه بوده و هدف پرهيز از غرض ورزي و تعصب كوركورانه و پذيرفتن حقيقت است دوبار به روحاني راي داده ام!
4- با نظر شما كاملا مخالفم و نظر شما را غلط ميدانم و به نظرم قصد دفاع از گروه روحاني را داشته اما بايد (مامردم عادي) با هم صادق و روراست باشيم
5-فكر ميكنم تحليل رسانه اي اين حقير بسيار درست تر و منصفانه تر و غيرمغرضانه تر از نظر جنابعالي باشد
6- دخالت و نظر و نگاه شما نابجا بود هموطن خوب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
50
2
اکثریت پنهان مردم پیامک دهنده ها نیستند بلکه مردم محرومند که رای شان رضایی ست . در روز انتخابات معلوم می شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Pakistan |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
برعکس مناطق محروم طرفدار احمدی نژاد هستن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
10
3
بهترین روش انتخابات که برنامه های کاندیداها در فرصت کافی ارزیابی بشود روش انتخاب پارلمانی است که حالت پوپولیستی و مانند آن هم از بین می‌رود و افراد خیلی باید قوی باشند تا از سد نمایندگان ملت بگذرند ای کاش از ۳۲ سال قبل این روش انجام میشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
50
7
فقط رضایی . رییسی هم بهتر است در پست خودش بماند . چون خوب عمل می کند رسانه های خارجی از رای مردم محروم چه خبر دارند . رای های پنهان مردم رضایی . سانسور هم نکنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
ناشناس عزیز خیلی بدسلیقه ای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
52
45
درودبررئسی
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
20
9
مدیر محترم سایت آفتاب
به نظر میرسه نظرسنجی شما هک شده است ، چطور ممکنه تا دیروز تو نظر سنجی ها که آقای همتی پیشتاز بوده یهویی امروز رییسی از همتی با اختلاف زیاد پیشی گرفته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
به همتی جان عزیزم رای بدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
5
22
باز هم اصلاحات .... باز هم رقیب هراسی
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
22
39
رقبای اصلی اقای رئیسی کی بودند؟ تاجزاده که نظام را قبول ندارد و یا جهانگیری که مردم چشم دیدنش رو ندارن. یا لاریجانی که رای نداشت.
خودتون رو مسخره کردید، البته شما 8 سال سنگ تمام برای روحانی و تیم ... اش گذاشتید و باید حرصتون بگیره اگر رئیسی رای بیاره.
...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
این جماعت اصلا اهل منطق نیستند
تو درست میگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
سنگ تمام برای روحانی گذاشتند شما واقعا راست میگی. اون از برجام که بلخره به آرزشون رسیدن دلواپس ها و پاره شد حالام که هی سنگ اندازی میکنن اون وقت به ما میگن بی منطق حتی کشور های دوست و همسایه خوشون از جمله عراق و سوریه هم توی FATF هستن ولی دوستان دلواپس ظاهرا خودشون رو برتر میدونن نمیرن و سنگ اندازی هم میکنن.
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
2
14
نمایندگان کلامی در مورد سیاست خارجی بمیان نمیاورند چرا؟ آیا عرصه سیاست خارجی ربطی به رئیس جمهور ندارد ؟ اگر تحولی در سیاست خارجی رخ ندهد وارد مراحل چه بسا خطر ناک تری خواهیم شد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
2
3
احمدی نژاد رفت همه طرفدارش شدن لابد روحانی هم بره باز مردم میرن در خونش صف می کشن میخوانش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
29
18
درودبررییسی رای ما رییسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
اصلا و ابدا
فقط همتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
3
8
من كه راحتم
اينترنت قطع شه نشه
كار باشه نباشه
ول كن بابا
اخرش همه مون مي ميريم
ول
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
11
4
رضایی انتخاب مردم .
علی
|
Germany
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
3
9
رئیسی نامزد محافظه کار و لاریجانی و جهانگیری نامزد عملگرا هستن؟؟؟
چه تحلیل بی اعتباری از کجا اوردین این گزارشو؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
2
1
توی خبرگزاری پیام میدم که پیامارو تقطیع میکنه ویا ثبت نمیکنه(شاید استثنا این پیامو بذاره برای نمایش)نظراتی رو میخونم که به طور عجیبی فقط در بعضی جاها در محدوده مشخصی تعداد بالایی نظرات همسو + و- های جهت دار ایجاد میشه خبرگزاری که میدونم بی طرف نیست و میدونم که میدونه تیتر مطلب مهمتر از خود مقاله است لحنشم متناسب با اون تیتره...من چرا اینجام؟حماقت خودم؟
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
0
2
درود برهمه دوستتان دارم موفق باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
10
2
به همتی رای بدهید ما هم خانوادگی بهشون رای میدیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین