کد خبر: ۷۱۲۷۳۴
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
مخالفان نمی‌گویند این ما بودیم که به ترامپ کمک کردیم از برجام خارج شود

چرا روحانی دست‌های پشت پرده را رو نمی‌کند تا دلیل مشکلات امروز معلوم شود؟

مغالطه‌ای که حداقل چهار سال است به راه افتاده، تخریب دولت کنونی با این شگرد است که تمام مشکلات کشور که در این چهار سال پیش آمده نتیجه ضعف و ناکارآمدی رئیس‌جمهور و اعضاء دولت اوست.
چرا روحانی دست‌های پشت پرده را رو نمی‌کند تا دلیل مشکلات امروز معلوم شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

در معرفی مغالطه به این نکته باید توجه داشت که مجموعه‌ای از امور مثبت و منفی هنگامی که در ترکیب نهائی بگونه‌ای شکل بگیرند که جنبه منفی بر امور مثبت غلبه کند و آن مجموعه را بتوان نامطلوب جلوه داد، مغالطه اتفاق می‌افتد. در مورد دولت دوم آقای روحانی، واقعیت اینست که مجموعه‌ای از نقاط قوت و ضعف یا مثبت و منفی کنار هم قرار گرفتند و چون امور منفی به سفره و معیشت مردم مربوط می‌شد، مخالفان توانستند بر امور مثبت و نقاط قوت سرپوش بگذارند و با بزرگ جلوه دادن امور منفی، مجموعه‌ای را عرضه کنند که جنبه منفی آن جلوه‌گری بیشتری داشته باشد و در نهایت افکار عمومی را به این نتیجه برسانند که این دولت، سرتاسر ضعف و ناکارآمدی است. این، شگردی بود که از سال 1396 در دستور کار مخالفان قرار گرفت و البته باید اعتراف کنیم که آنها در کارشان موفق بوده‌اند، کاری که عاری از فتوت و صداقت است.

برای آشنا شدن با واقعیت ماجرا لازم است دولت آقای روحانی در دو نمای کلی مورد ارزیابی قرار گیرد. نمای اول، ارزیابی دولت‌های یازدهم و دوازدهم با هم و نمای دوم، واقعیت‌های موجود در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور در دومین دوره ریاست جمهوری آقای روحانی یعنی دولت دوازدهم.

این واقعیت را کسی نمی‌تواند انکار کند که دولت یازدهم دولت موفقی بود. دولت یازدهم از یکطرف توانست اقتصاد متلاطم به ارث رسیده از دولت‌ احمدی‌نژاد، که آکنده از فساد و کاهش لحظه‌ای ارزش پول ملی و بالا رفتن تورم بود، را آرام کند، ارزش پول ملی را تثبیت نماید و تورم را کاهش دهد. در سیاست خارجی هم برجام دستاورد بسیار مهم دولت یازدهم بود که بعد از انجام آن، تمام افرادی که امروز با آن مخالفت می‌کنند با ارسال پیام و تلگراف و نامه به رهبری از آن به عنوان موفقیتی بزرگ یاد کردند و تبریک گفتند. همین موفقیت‌ها باعث شد مردم در انتخابات 1396 به آقای روحانی رأی بدهند و او بتواند دولت دوازدهم را تشکیل بدهد.

تشکیل دولت دوازدهم در عین حال که موفقیتی برای رئیس‌جمهور روحانی محسوب می‌شد، زمینه‌ای نیز برای بی‌اعتبار ساختن او توسط مخالفان بود. آنها از همان زمان تصمیم گرفتند هرطور شده دولت دوازدهم را ناکارآمد جلوه دهند و البته سکوت رئیس‌جمهور و ضعف تعدادی از وزرای او نیز به مخالفین کمک کرد و مغالطه از همین‌ جا شکل گرفت.

در این مغالطه، هرگز مغالطه‌کنندگان نگفتند این ما بودیم که به ترامپ کمک کردیم از برجام خارج شود و آنهمه تحریم علیه ایران شکل بگیرد، نگفتند این ما بودیم که مانع تصویب FATF شدیم و تمام راه‌های تنفسی اقتصاد کشور را بستیم، نگفتند این ما بودیم که اجازه ندادیم دولت با کشورهای مختلف وارد تعامل شود، نگفتند این ما بودیم که هر روز یک ماجرا خلق کردیم تا دولت نتواند کار کند، نگفتند این ما بودیم که با تسلطمان بر منابع اقتصادی امور معیشتی و حتی در تأمین نیازهای اولیه مردم را مختل کردیم تا دولت را ناکارآمد جلوه دهیم، نگفتند که این دولت علیرغم اینهمه کارشکنی ما توانست با سیل‌ها، زلزله‌ها، کرونا، تحریم‌ها و حتی تحریم‌های داروئی بجنگد و کشور را از تلاطم‌ها عبور دهد...

حالا نامزدهای ریاست‌ جمهوری از این مغالطه استفاده ابزاری می‌کنند تا با نفی این دولت، خود را اثبات کنند. ضعف بزرگ دولت دوازدهم اینست که دست‌های پشت‌پرده را رو نمی‌کند و به اصحاب مغالطه میدان می‌دهد هرطور می‌خواهند افکار عمومی را شکل بدهند. این، ضعف کمی نیست هرچند گذشت زمان پرده‌ها را کنار خواهد زد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
9
57
آقای مهاجری دلیل همه ی مشکلات مردم هستند شما بیگناه هستید من معذرت میخوام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
14
69
برای این حرف ها دیر است. مردم از وضع موجود کاملا ناراضی هستند
بعد 8 سال هیچ کدام از این حرف ها پذیرفته نیست و عمدتا هدف انتخاباتی دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
مردم از وضع موجود ناراضی هستند درست. اما بیشتر مردم واقعاً از علت اصلی این همه مشکلات بی خبرند. گروه مخالف دولت هم با زرنگی تمام از این بی خبری و ناآگاهی مردم استفاده کرده و به نفع خود بهره برداری می کند. واقعاً چرا آقای روحانی دست های پشت پرده را رو نمی کند؟!!!!! هر یک از نامزدهای فعلی می گویند اگر رئیس جمهور شوم چنین می کنم و چنان می کنم. اما هیچکدام نمی گویند چگونه. مثلاً می گویند به هر نفر ماهی 450000 هزار تومان می دهم اما نمی گویند که این مقدار پول را از کجا می خواهند تامین مالی کنند. چرا آقای روحانی نمی گوید که به چه دلیل ختی در پرداخت حقوق کارکنان و دادن ماهی 45500 به تعداد اندکی از مردم دچار مشکل شده و چرا مرتباً قیمت ارز(تامین مخارج دولت از جیب مردم) رابالا می برد. چرا به صراحت نمی گوید که بزرگترین مشکل مملکت همان تحریمهایی است که معجزه هزاره سوم و کعبه آمال اصولگرایان آنها را کاغذ پاره خواند و اکنون هم خود به مخالفین روند فعلی تبدیل شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
اصلا هم مردم بی‌اطلاع نیستند. دوره‌ اصلاحات تمومه. ادای مظلومارو در نیارید لطفاً.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
41
47
آقا هشت سال مملکت رو به اینجا رسوندن و بعد میگن، نذاشتن، اختیار نداشتیم، ترامپ اومد، کرونا اومد، این حرفای نخ نما شده رو تموم کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
قطعا همه این مشکلات وجود داشته و البته اختیارات دولت محدود بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
واقعا متاسفم برات اینهمه را که شمردی مشکل نیست پس مشکل
از نظر شما چیست !؟البته آقای روحانی خیلی کم کاری کرده
نه از بابت خودش از بابت کوتاه
آمدن با دلواپسها وکار شکنها،،
بی نشان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
اگه در 8سال نتوانستند کشور را اداره کنند اگر نامحدود هم زمان داشته باشند باز هم نمی‌توانند اداره کنند و حرف های بعدیشون میشه بایدن، مجلس و...
آمریکا همیشه هست
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
اگر نمی توانند کاری بکنند پس هیچ وقت نباید رئیس جمهور بشوند. چرا برای پر کردن جیب‌های خودشون و اطرافیان می توانند اما برای ملت نمی توانند؟
دیگه بس کنید! 32 سال از 40 سال دست یه طیف بوده و همیشه هم نمی توانند
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
22
31
مدتهاست که مسئله ای رنجم میدهد و آن تضییع و باز گو نکردن خدمات ساختاری دولت روحانی از طرف رسانه ها و فعالین سیاسی است . حقیقت این است که روحانی در بدترین شرایطی که کشور داشت دولت را تحویل گرفت و به قولی وضعیت کشور مثل خودرویی بود که به ته دره سقوط کرده بود .بعد دوره ترامپ و تحریم های بی سابقه در تاریخ را تجربه کردیم . کرونا , سیل , زلزله پیش آمد . رقیبان و مخالفین قدرت طلب و منفعت طلب داخلی با بی انصافی کامل از طریق مخالفت با برجام , FATF و قطع نقل و انتقالات بانکی با دنیا , شروع به مانع تراشی و سنگ اندازی در مسیر برنامه ها ی دولت و پیشرفت کشور کردند .یعنی 8 سالی که بدون تردید از سخت ترین و حساس ترین دوران پس از انقلاب بوده است . با این همه توجه کنید که دولت چه پروژه های عظیم و پرشماری را با وجود نداشتن منابع ارزی از فروش نفت به ثمر رسانده است . یکی از هزاران پروژه انجام شده , انتقال آب خلیج فارس و به زیر کشت بردن 600 هزار هکتار از زمین های بایر خوزستان , ایلام و سیستان و بلو چستان است . آیا هیچ کدام از دولت های بعد از انقلاب را سراغ دارید که توانسته باشد نصف دولت روحانی خدمات رسانی کرده باشد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
شما بهتر به امار و ارقام بیشتر دقت کنید و کم رمان بنویسید.
حتی زمان جنگ هم کشور توی این وضعیت نبود. برجام شما باعث این بدبختی ها شد و گدایی از غرب!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
آمارها همه نشان دهنده کار فوق اعاده دولت روحانی در حهت پیشرفت و آبادانی کشور در ایجاد زیر ساخت هاست . در سال 92 یک میلیون روستائیان آب شرب سالم داشتند اکنون 10 میلیون روستایی از آب سالم برخوردارند .تولید فولاد در 92 برابر با 16 میلیون تن در سال بود اکنون 38 میلیون تن در سال است . گسترش شرکت های دانش بنیان از 43 شرکت در سال 92 به 5300 شرکت رسیده , همینطور در برق و گاز رسانی احداث 56 سد و ایجاد و تجهیز 52 بیمارستان افزایش قذرت نظامی (تولید جت های جنگی تانک و هلی کوپتر ) دو بار برنده شدن در دادگاه لاهه و ...........همه بخشی از اقدامات دولت روحانی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
44
33
آهای آقای عزیز وقتی دلار ۳۰۰۰ تومانی ۳۰۰۰۰ تومان شد هنوز کرونایی نبود آهای آقای عزیز وقتی تمام تخم مرغ هارا داخل یک سبد می گذاری ودلخوش به برجام می شوی ویک آجر روی هم نمی گذاری مسکن متری۰۰۰ ۳۰۰۰ تومان به ۵۰۰۰۰۰۰۰ تومان می رسد آهای آقای عزیز وقتی آب خوردن مردم را به بر جام گره می زنی ترامپ از این فرصت استفاده وبه راحتی از این کاغذ بی ارزش به نام برجام با یک امضا خارج می شود آهای انسانها اگر به دشمن اعتماد کنید می شود دولت روحانی !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
همیشه دشمنان داخلی ملت خطرناک تراز دشمن خارجی بوده / هستند و خواهند بود....

دشمنانی که رفاه ملت را مایه دردسر گروه خود میدانند و تفکر اربابی بر ملت دارند و علاقه به زباله گرد شدن ملت....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
در نظر نگرفتن شرایط عملکرد دولت ظلم آشکار است. دولت احمدی نژاد فقط یک سال دچار تحریمی آنهم ضعیف تر از روحانی شد همه دیدیم که جهش دو سه برابری ارز را و تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی را که حاصلش بود.
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
این بدبختی ها نتیجه هنر رییس جمهور تان احمدی نژاد است! وقتی ۶ قطعنامه توسط جنابشان
ملت را به خاک سیاه نشاند
برجام
منجی ملت شد هنوز هم همین برجام مرده ملت را سرپا نگه داشته ومتاسفانه اگر برجام زنده نشود
کره شمالی شدن ما قطعی است
حالا اگر قیمتها قبل کرونا بالا رفت برای اینکه
برجام بر باد رفته بود توسط ترامپ با کمک دلواپسها،،! کمی منطقی باش آهای عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
روحانی و دارودسته‌ش بدجور بازی رو باختن. ففط به فکر دست کردن تو جیب مردم بودن. دیگه نمایش اجرا نکنید کی بود کی بود من نبودم . بسه دیگه بســــــــــــــه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
33
13
ترامپ به این دلیل از برجام خارج شد که از نظر اون برجام یه قرارداد ناقص بود. او می‌خواست یه قرارداد محکم تری با ایران داشته باشه بخاطر این خارج شد. ربطی به افرادی در داخل نداره. مبنای تصمیم امریکا که دست های پشت پرده در ایران نیستند:)))
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
21
10
کاملا موافقم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
ضعیف ترین مدیریت را در بخش اقتصادی داشت
آیا گرانی چندین باره محصولات داخلی هم تقصیر تحریمه
عدم کنترل بازار هم تقصیرتحریمه
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
5
15
39 بند اجرا شده مشکل همون دو بنده؟! یعنی الان اون دو بند اجرا میشد مملکت گل و بلبل بود؟!
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
22
27
سایت آفتاب بادفاع از این دولت ضعیف فقط جایگاه خودش را تضعیف می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
اینچنین نیست، دفاع از حقیقت ضرورت دارد و انصال دادن لازم است ولو به ضرر ما باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
حقیقت گرونیه که مردم با پوست و گوشتشون دارن لمس می‌کنن. حقیقت دزدی در بورسه. و .....
ناشناس
|
Canada
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
1
21
کاملا درسته ولی سوال اینکه از رو نکردن دست های پشت پرده چه هدفی دارد؟ آیا نمی خواهد که از دایره قدرت طرد شود؟ اگر چنین است راه را خطا رفته چون در هر صورت این اتفاق خواهد افتاد. ای کاش به جای دست در جیب مردم کردن برای حفظ نظام ، کمی هم نظام را برای مردم هزینه می کرد. این هم به نفع خودش بود هم به نفع مردم هم حتی به نفع نظام !مگر این کشور چیزی جز مردم آنست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
7
11
ضعف دولت بخاطر نقاط ضعف شخصی دولتیها بوده و بهمین خاطر کوتاه آمدند در مقابل کارشکنی ها
واین شد که دولت ضعیف داره تموم میشه؟،!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
2
28
اگر فردی نمی تواند کاری را انجام دهد بهتر است ان را رها کند نه انکه دو دستی به میز بچسبد و بگوید دیگران نمیگذارند کار کنم.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
5
8
واقعیت اینست که هیچ کس و نهادی، حکومتی یا مستقل، نه کار دولت روحانی را واقع بینانه بررسی تحلیلی و علمی کرده و نه برای بهتر کردن شرایط دیدگاه و برنامه روشنی در دست دارد. میشود با توجه به تجربه ۴۳ سال گذشته حدس نزدیک به یقین زد که هیچ دولت دیگری هم نمیتوانست بیش از دولت روحانی کاری انجام دهد. اگر کارهایی باید انجام میشد و نشد را باید در جاهای دیگر ریشه یابی کرد.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
3
4
مرسی از آفتاب
Nima
|
Canada
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
3
9
روحانی گفت رفراندوم چقدر از مردم ایران استقبال کردند؟
چقدر منتقدین، دانشگاهیان، هنرمندان از رفراندوم حمایت کردند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
0
3
ﭼﻘﺪﺭ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﺑﺪﺑﺨﺖ و ﻣﻆﻠﻮﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻫﺮﻛﺴﻲ ﺁﻣﺪﻩ ﺭﻳﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ ﺷﺪﻩ ﻭﻗﺘﻲ ﺭﻓﺘﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺣﺮﻓﻬﺎ ﺭا ﺯﺩﻩ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﻣﺸﻜﻼﺗﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ اﻧﻬﺎ ﺩﺭﺳﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﺮﺩﻩ اﻧﺪ اﺧﻪ اﻳﻦ ﺩﺳﺖ ﻫﺎﻱ ﭘﺸﺖ ﭘﺮﺩﻩ ﻛﻲ ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻤﻴﮕﺬاﺭﻧﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﻭﻱ ﺁﺭاﻣﺶ ﺭا ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ
اسماعیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
1
3
اصلاح طلبی و اصلاح طلبان فقط میگن ما نبودیم دست های پشت پرده بود، ما اختیار نداشیم. عرضه نداشتیم.... . پس چرا انقدر خودتونو دارید برای ریاست جمهوری میکشید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
0
0
از دولت روحانی دفاع نمیکنم ولی تندروهای داخلی و کاسبان برجام هم کم چوب لای چرخ دولت نزاشتند و تندورهایی که از دیوار سفارت عربستان بالا رفتند و شیوع کرونا و آمدن ترامپ و اختیارات محدود و کاسبی برخی از آقازاده ها از وضع موجود هم دلایلی هستند که موجب کندی دولت شدند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین