کد خبر: ۷۱۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۱:۱۷
در همایش فصلی خانه احزاب مطرح شد:

اگر میز احزاب را می‌پذیرید با آن همکاری کنید

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: همایش خانه احزاب ایران بازهم در انزوا و سکوت و در غیبت بزرگان احزاب و شخصیت‌های سیاسی شاخص برگزار شد، هرچند که مرتضوی کیاسری تاکید کرد که جمعیت چندان برای ما مهم نیست چرا که همایش فصلی است. 

کیاسری: میز احزاب عنایت دولت سید محمد خاتمی بود

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، حجت‌الاسلام مرتضوی کیاسری، رییس کمیته عالی نظارت بر انتخابات خانه احزاب ایران در بیست و دومین همایش فصلی خانه احزاب ایران که صبح امروز با عنوان "احزاب و انتخابات سالم و رقابتی"‌ در محل وزارت کشور برگزار شد،‌ با اشاره به تلاش‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته در جهت استقرار میز احزاب در انتخابات مجلس هشتم گفت: «میز احزاب عنایت دولت سید محمد خاتمی به احزاب بود ولی در آن دوره هم حتی این میز نتوانست به میزانی که اکنون شاهد آن هستیم، صدا و ندای احزاب را به صورت عام به گوش همگان برساند».

وی اضافه کرد: «در آن دوره، یکی دو روز مانده به انتخابات، میزی در گوشه‌ای از دیوار مستقر می‌شد اما در این دوره،میز احزاب هفت روز شیفت کاری در هفته را داراست و تاکنون نشست‌هایی را با آقای افشار، رییس ستاد انتخابات کشور داشته‌ایم».

مرتضوی کیاسری در ادامه با اشاره به پذیرش میز احزاب از سوی وزارت کشور و مسئولان برگزاری انتخابات گفت: «ایجاد امکانات مطلوب در سالن 25 نفری به شکل مستقر،‌ دریافت امکانات خطوط تلفن، فکس امکانات سیستم رایانه‌ای، توافق بر سر راه‌اندازی میز احزاب استانی، یک الی دو نماینده از احزاب در ستاد انتخابات استان، تلاش برای گرفتن یک نظارت ویِژه به عنوان دیده‌بان و دیدگان احزاب در انتخابات، برگزاری نشست خبری و اظهارنظر خانه احزاب درخصوص فرآیند انتخابات و بحث و گفت‌وگو درباره ردصلاحیت‌ها از فعالیت‌های اعضای کمیته عالی نظارت برانتخابات خانه احزاب برای انتخابات مجلس هشتم بوده است».

وی اضافه کرد:‌ «مصاحبه با بخش‌های خبری رادیویی، نشست مبسوط با شبکه تهران به مدت یک و نیم ساعت در گفت‌وگوی رادیویی، تلاش وحضور در کمیته منشور اخلاق،‌ مطرح کردن تفکر تحزب و ضرورت حضور در صحنه کمیته منشور برای تامین نظر احزاب در خصوص عدم بهره‌مندی افراد به شکل نامتعادل، عدم ورود مجریان و ناظران در طرفداری از کاندیداها، عدم ورود نظامیان به انتخابات، تلاش در جهت تهیه پیش‌نویس منشور اخلاق انتخاباتی و اداره همایشی با همین عنوان نیز از دیگر فعالیت‌های ما بوده است».

رییس کمیته عالی نظارت بر انتخابات خانه احزاب ایران همچنین با بیان برخی تلاش‌های و مکاتبات با مراجع ذی‌صلاح برای تعقیب اهداف بازرسی گفت: «مکاتبه با عزت‌الله ضرغامی درخصوص رعایت تعادل در استفاده از شبکه‌ها، مکاتبات رسمی با دبیر شورای نگهبان و اعلام نظر در خصوص ردصلاحیت‌ها و اعتراضات تلفنی و پیگیری‌های تلفنی در این رابطه نیز از مساعی و تلاش‌های کمیته و خانه احزاب در راستای انتخابات رقابتی است که طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر صورت گرفته است».

مرتضوی کیاسری با اشاره به اینکه در دوره‌های گذشته امکانات مشخصی مبنی بر آیین‌نامه میز و موظف بودن بخش‌های قانونی برای پیگیری‌ها وجود نداشت، گفت: «این دوره آنچه که نعشی روی زمین بود به نقش تبدیل شد؛ هرچند که شاید نتوانسته باشیم به طور کامل همه خواسته‌ها را برآورده کنیم».

رییس کمیته عالی نظارت بر انتخابات خانه احزاب ایران همچنین درباره نوع برخورد وزارت کشور و مسئولان برگزاری انتخابات با موضوع میز احزاب اظهار داشت: «بازرسی نسبت به نگاه نظارتی احزاب بر انتخابات اعتنای چندانی نداشته و حتی برای یک نشست جزیی هم به خانه احزاب وقت نداده‌اند. ما به وزیر کشور هم این موضوع را منتقل کردیم ولی پاسخی ندادند».

وی با انتقاد از این شیوه برخورد تاکید کرد: «اگر میز را بپذیریم اما با آن همکاری نکنیم عملا به پویایی این میز رأی نداده‌ایم».

مرتضوی کیاسری در بخش دوم سخنان خود در این همایش، با اشاره به مشکلات مالی موجود در خانه احزاب، گفت: «خانه احزاب از ظرفیت‌های خوبی برای تلاش و فعالیت حزبی در کشور برخوردار است اما ابزار لازم را برای این تلاش ندارد و عملا خانه احزاب در ادامه کارهای روزمره‌اش مشکل دارد».

وی با تاکید بر ضرورت تصویب موضوع "حق عضویت" به عنوان پیشنهادی از سوی شورای مرکزی خانه احزاب گفت: «این موضوع به برگزاری یک مجمع عمومی ویژه و فوق‌العاده نیاز دارد. خانه احزاب کارخانه ندارد، یارانه هم که ندارد حق عضویت هم که هنوز تصویب نشده است».

مرتضوی کیاسری در پایان خواستار این شد که احزاب عضو علی‌الحساب هر مبلغی می‌توانند به خانه احزاب کمک کنند؛ که در همین هنگام برخی احزاب مبالغی را به عنوان کمک به هیات رییسه همایش ارائه کردند.

میرمحمدی:‌ تندروی‌های چپ و راست به نفع جریان خانه احزاب نیست

گفتنی است، پیش از سخنان مرتضوی کیاسری، میرمحمدی دبیرکل حزب تمدن اسلامی به عنوان رییس همایش فصلی خانه احزاب در سخنانی با تاکید بر اینکه خانه احزاب تاکنون چند همایش درباره انتخابات مجلس هشتم برگزار کرده است، گفت: «در این دوره علی‌رغم بسیاری چالش‌ها و تنش‌ها، ارتباط خوبی میان کمیته نظارت بر انتخابات خانه احزاب و وزارت کشور برقرار بوده است».

وی خطاب به احزاب عضو افزود: «خانه احزاب در مقطعی بسیار حساس قرار دارد و اگر در این مقطع از این جریان عقلانی و ارزشی و واقعی در این نهاد صنفی و مردمی حمایت کنید، خانه احزاب می‌تواند با این روند به سمت اعتلای این نهاد حرکت کند».

میرمحمدی در ادامه با اظهار گله‌مندی از برخی احزاب عضو به دلیل شرکت نکردن در مراسم تجدید میثاق با حضرت امام در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، گفت:‌ «خانه احزاب اکنون در چنبره دو جریان افراطی قرار دارد. یک جریانی که توقع بیش از اندازه از خانه احزاب دارد و در حال و هوای دیگری است و یک جریان هم می‌خواهد همین میانه‌روی و اعتدال هم نباشد یا حضور کمرنگ و پررنگ برخی تشکل‌ها را نمی‌پذیرد».

وی در ادامه تاکید کرد:‌ «تندروی‌های چپ و راست به نفع جریان خانه احزاب نیست. خانه احزاب میثاق گرانقدر همه احزاب و پشتیبان احزاب است».

میرمحمدی از همه اعضای خانه احزاب درخواست کرد با همه در حد بضاعت در مسیر پایندگی و بالندگی این خانه حرکت کنند.

پس از این سخنان، فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان نواندیش با انتقاد از برخی اهانت‌های صورت گرفته به بیت امام‌(ره)، قطعه شعری از سروده‌های خود را درباره حضرت امام خمینی قرائت کرد.

پس از آن نیز، نوبت به دبیران کل حاضر در جلسه رسید که هرکدان با احتساب پنج دقیقه وقت به سخنرانی پرداختند.

کنعانی مقدم: تولد جریان‌های سیاسی جدید در آستانه انتخابات اتفاق مبارکی است

در این بخش از مراسم، حسین کنعانی‌مقدم دبیرکل حزب سبز در سخنانی اظهار داشت:‌ «بعد از یکسال از توصیه رهبر معظم انقلاب درباره اتحادملی،‌ امروز عوامل مانع وحدت یکی پس از دیگری در حال رفع شدن هستند که این جای خوشبختی است».

وی افزود: «فروپاشی نظام قدرت انحصارطلب داخل کشور و برهم خوردن آرایش سیاسی که قدرتمندان آن تصور می‌کردند باید قدرت در دست دو قطب باشد، از نشانه‌های این اتفاق مبارک است».

کنعانی مقدم ادامه داد: «مقام معظم رهبری در طرح بحث اتحاد ملی دقیقا به هدف زدند. کسانی که پیش از این می‌گفتند همه با "من" باشید اما امروز می‌گویند همه با "هم" باشیم».

کنعانی‌مقدم اضافه کرد:‌ «اینکه بگوییم خط امام در ید قدرت ماست، اصلاح‌طلبی با ماست و اصولگرایی از آن ماست، امروز با کیاست رهبر انقلاب فروپاشیده و آرایش سیاسی کشور تغییرات جدی یافته است». 

وی تولد جریان‌های سیاسی جدید را در آستانه انتخابات باعث برادری و همدلی دانست و افزود: «خوشبختانه امروز همه معتقدند که باید نمایندگان واقعی مردم وارد مجلس شوند و نماینده مجلس باید وکیل‌المله باشد نه وکیل‌الدوله و یا وکیل‌الاحزاب،‌ و این اتفاق بسیار مبارکی است».

دبیر کل حزب سبز در ادامه سخنان خود با اعلام خطر نسبت به انحصارطلبی در برخی جریان‌ها گفت: «اگر در مسیر انقلاب از اصولگرایی سخن می‌گوییم، باید این تفکر را تفکر همه خانواده انقلاب بدانیم و اگر معتقدیم که اصلاح‌طلبی تفکریست که باعث پویایی انقلاب می‌شود، باید در این حرکت همه دلسوزان انقلاب و نظام را شریک بدانیم».

وی در پایان تاکید کرد: «بترسید از فتنه‌ای که باعث تفرقه شود که آنگاه طبق آیات و روایات، حتی بندگان خاص را نیز در برخواهد گرفت».

پس از این سخنان نیز معصومه رضایی از جامعه زینب‌(س)، مهرانفر از انجمن اسلامی دانشگاهیان استان اصفهان و مهندس ولی فصیحی نیز به بیان برخی دیدگاه‌ها و دغدغه‌هایشان نسبت به موضوع انتخابات مجلس هشتم پرداختند. 

گفتنی است در پایان این همایش نیز، نماینده‌ای از سوی وزارت کشور با حضور در جمع احزاب عضو، به بیان ویژگی‌های انتخابات رایانه‌ای پرداخت و هریک از نمایندگان احزاب نیز با طرح انتقادات خود به این شیوه از برگزاری انتخابات،سوالاتی را طرح کردند که نماینده وزارت کشور به آنها پاسخ داد. 

همچنین انتخابات رایانه‌ای به نوعی در این همایش مورد آزمون خانه احزابی‌ها قرار گرفت. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۸۶/۱۲/۰۴
0
0
اخر عزيز برادر اين گونه تيتر زدن دور از شان انسان مسيول است >اقاي مرتضوي گفته است >هم كار خوب بوده وهم از ان زمان بيشتر بهاء داده شده .ولي متاسفانه شما فقط قسمت اول را بزرگ نمايي كردهايد.....خداوند به همه ما تحمل ديگران رابدهد تا از عجب(خود بيني) بدور ودر امان بمانيم. واسلام علي من تبع الهدا .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین