کد خبر: ۷۱۵۶۲۰
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸

بلاگری یا ََبلا !

با گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی عده ای بدون هنر و توانایی های خاص با عنوان بلاگر در این شبکه ها شروع به فعالیت کردند.
بلاگری یا ََبلا !
آفتاب‌‌نیوز :

هرچند برخی از افراد فعال در این حوزه فعالیت قابل قبول و تاثیر گذاری در اموری همانند محیط زیست ، ادبیات ، پزشکی دارند اما عده ای بیشمار از این فضا به هر شیوه ای در جهت سود جویی، منفعت شخصی استفاده می کنند و سبک زندگی ، عقاید و ارزش های جامعه را با بی هنجاری و بی قانونی نشانه رفته اند.

الناز ۳۲ ساله متاهل و دارای دو فرزند افزود: روزانه بیش از ۴ساعت از وقت خود را در فضای مجازی و دنبال کردن چند بلاگر کودک و زیبایی اینستاگرام می گذرانم.

وی با اشاره به اینکه همواره زندگی خود و بلاگرهای اینستاگرام را مقایسه می کند، تصریح کرد: وقتی زندگی لاکچری بلاگرها را می بینم احساس حسرت و افسردگی می کنم.

این شهروند ارومیه ای با تاکید به اینکه کاش من هم زیبایی و خوشبختی فلان بلاگر را داشتم، خاطر نشان کرد: همیشه به همسرم می گویم کاش ماهم مثل آنها زندگی مفرح و ایده الی داشتیم.

وی در خصوص اینکه تا چه اندازه می توان به بلاگرها و تبلیغات آنها در پیج شان اعتماد کرد، یاد آور شد: چند مورد از تبلیغات لوازم آرایشی که توسط بلاگرها انجام شده با قیمت گران به بهانه اصل بودن خریدم اما تقلبی بودند و فقط چندبار استفاده کردم.

وی ادامه داد: بزرگ ترین عیب شبکه های مجازی به نظرمن بزرگ کردن افرادی تازه به دوران رسیده ، ازبین رفتن حرمت ها ، رواج بی فرهنگی و خیانت است. معلوم نیست بلاگری شغل است یا بلایی بر سر زندگی دیگران!؟

محمد صمدی ۲۲ ساله، دانشجو که ۳بلاگر معروف اینستا گرام را دنبال می کند در گفت وگو با ایسنا افزود: وقتی می بینم فردی هم سن من با چه امکانات و سرمایه ای زندگی می کند، احساس پوچی و حسرت می کنم.

وی با اشاره به اینکه من اگر ۱۰۰سال هم کار کنم نمی توانم زندگی همچون فلان بلاگر اینستاگرام را داشته باشم، تصریح کرد: دیدن لباس های مارک دارشان، مهمونی های عیانی، سفرهای خارجی و لاکچری همه برای جوانانی مثل من که وضع مالی معمولی دارند یک حسرت است.

صمدی ادامه داد: قبلا صفحه خیلی از بلاگر ها را دنبال می کردم اما الان جز چند مورد بقیه را حذف کرده ام چون تاثیر منفی روی افکار و روح و روانم می گذارد.

پریا محمد پور ۲۶ ساله ومجرد در گفت وگو با ایسنا افزود : وقتی بلاگری را در اینستا گرام می بینم که نامزد یا همسرش چگونه در بهترین سالن شهر برایش تولد یا سالگرد ازدواج گرفته و بهترین هدیه ها را برایش خریده احساس کمبود می کنم.

وی با اشاره به اینکه مدام زندگی خود را آنها مقایسه می کنم، تصریح کرد: در برخی موارد خودم هم می دانم که بیشتر فیلم ها و عکس ها نمایشی و دروغ است و بیشتر بلاگرها با ظاهرسازی دنبال کنندگان خود را فریب می دهند اما با این وجود ناخود آگاه حسرت می خورم.

محمد پور با اشاره به اینکه فضای مجازی هم مثل سایر تکنولوژی ها مزایا ومعایبی دارد و عده ای زیادی دراین محیط کسب وکار دارند ، خاطر نشان کرد: قبل از اینکه اینستا گرام داشته باشم آرامش فکری و روحی بیشتری داشتم اما الان وابسته به این شبکه مجازی شده ام.

منصوره ایزدی جامعه شناس در گفت وگو با ایسنا در تعریف بلاگر افزود: بلاگر یک فعال رسانه ای گاها واسطه ای بین محصول برند و مارک با مردم ؛ دارای تخصص و اطلاعات کافی در زمینه فعالیت خود است.
ایزدی تصریح کرد: متاسفانه افرادی که درحال حاضر در فضای مجازی فعالیت دارند و مردم به عنوان بلاگر می شناسند هدفشان تولید اثری بی محتوا و منفعت طلبی است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه فضای مجازی یک فضای دارای فرصت ها وتهدید ها است، اظهار کرد: شبکه های مجازی و افراد فعال و معروف در آن خواه ناخودآگاه افکار و رفتار افراد را تحت تاثیر قرار می دهند که نباید از آن غافل شد.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه بسیاری از افراد در فضای مجازی با شناخت وتخصص کسب وکار انجام می دهند و موفق هم هستند، اظهارکرد: اما برخی در این فضا با ارائه تصویر غیر واقعی از خود و زندگیشان به دنبال ترویج تجمل گرایی، بی حجابی و بی بند باری و سبک زندگی غیر ایرانی در جامعه هستند.

ایزدی با تاکید به اینکه دنبال کنندگان بلاگرها نمی دانند در پشت پرده این افراد از اعتماد آن ها چه میزان سود و منفعت کسب می کنند، یاد آور شد: بلاگر ها با دنبال کنندگان چند صد هزار نفری و گاها میلیونی که اغلب نوجوانان و جوانان هستند تاثیرگذاری ذهنی و روانی زیادی در بین مردم دارند.

وی اظهارکرد: متولیان فرهنگی باید بگوش باشند که آثار و تبعات رها شدگی فضای مجازی و رشد روزانه بلاگرها در جامعه بعضا جبران ناپذیر است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: باید با تولید محتوا، حضوری قدرتمند و آگاهانه در فضای مجازی، آموزش صحیح استفاده از فضای مجازی به فرزندان، بالابردن سواد رسانه ای در بین افراد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان و وضع قوانین و مقررات با این معضل مقابله کرد تا علاوه بر حضوری فعال در فضای مجازی زمینه فعالیت مثبت و موثر عده ای که از این فضا کسب درآمد می کنند را نیز به وجود آورد.

اغلب افرادی که بلاگرهای مختلف را دنبال می کنند هرچند ادعا دارند تحت تاثیر زندگی بلاگرها قرار نمی گیرند اما واقعیت این است خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر زندگی و اعتقادات و سبک زندگی این افراد قرار می گیرند.
همه افراد متخصص و صاحب نظر به این مسئله اذعان دارند که فضای مجازی نیازمندسرو سامان دادن و نظارت و وضع قوانین و مقررات به فعالیت افراد مشهور و بلاگر در این فضا است.

در کنار این دنبال کنندگان، بلاگرها نیز باید قبل از بزرگ کردن برخی افراد که عمده هدفشان از حضور در فضای مجازی و عرضه زندگی شخصی و خصوصی خود رسیدن به شهرت کاذب و درآمد است، سواد رسانه ای خود را افزایش داده و زندگی خود را تحت تاثیر عده ای منفعت طلب و بی هنر قرار ندهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین