کد خبر: ۷۱۵۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۰
انصاری:

بودجه‌ ‌٨٧ نفتی‌تر، تورم‌زا، غیرواقعی و غیرشفاف است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری طی سخنانی در دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران كه از سوی انجمن اسلامی دانشجویان این دانشكده برگزار شد، به بررسی بودجه‌ی ‌٨٧ و سیاست‌های اقتصادی دولت پرداخت.

به گزارش ایسنا دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز با بیان این‌كه لایحه‌ی بودجه یكی از مهم‌ترین قوانینی است كه مجلس همه ساله تصویب می‌كند، گفت: این لایحه بسیار فراگیر است و همه‌ی شئون زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌كه پس از پیروزی انقلاب چندین سال به دلیل جنگ و سایر مسایل امكان تدوین برنامه نبود، خاطرنشان كرد: لوایح بودجه باید یك پنجم از هر برنامه‌ی توسعه باشند و اگر برنامه‌های توسعه در قالب لوایح بودجه عملی نشوند، تحولی را در نظام اقتصادی و اداری كشور ایجاد نخواهند كرد.

انصاری اظهار كرد: برنامه‌های اول و دوم توسعه، برنامه‌های مناسبی بودند اما آسیب‌هایی داشتند و برنامه‌ی سوم تا حدودی بهتر بود و به همین شكل برنامه‌ی چهارم توسعه كه در دولت خاتمی و مجلس ششم تصویب شد نسبت به برنامه‌های قبلی مناسب‌تر بود.

وی خاطرنشان كرد: اما اجرای آن همزمان با پایان مجلس ششم و هم‌چنین پس از چند ماه روی كار آمدن دولت نهم بود. اما در عین حال لوایح بودجه‌ی سال ‌٨٤، ‌٨٥، ‌٨٦ و ‌٨٧ باید منطبق با سیاست‌های كلی و احكام برنامه‌ی توسعه‌ی چهارم تنظیم می‌شدند. به‌ویژه این‌كه سند چشم‌انداز به روشنی، افق ‌٢٠ ساله‌ی كشور را تنظیم كرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌كه در مجمع تشخیص مصلحت نظام، الزامات سند چشم‌انداز در حال تنظیم و تصویب است، گفت: حداقل رشد اقتصادی طبق برنامه‌ی توسعه‌ی چهارم ‌٨ درصد است و نرخ تورم نیز باید به گونه‌ای كاهش یابد كه در پایان برنامه‌ی توسعه، نرخ تورم یك رقمی شده و به حدود ‌٨ درصد كاهش یابد. ضمن این‌كه نرخ بیكاری نیز باید تك رقمی شود.

انصاری افزود: متاسفانه در حالی كه این اهداف بر اساس رویكردهای اقتصادی در دولت خاتمی تنظیم شده بود، شنیده شده كه برخی دوستان در مجلس هفتم ادعا كرده‌اند كه مجلس ششم و دوره‌ی خاتمی، رویكردی صرفا در جهت توسعه‌ی سیاسی داشته و در حوزه‌ی اقتصاد كاری نكرده است و دولت نهم و مجلس هفتم را پیشتاز معرفی كرده‌اند.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز با بیان این‌كه من آمادگی یك مناظره‌ی رو در رو با آنها را دارم، گفت: حاضرم كه به مقایسه‌ عملكرد اقتصادی دولت هشتم و مجلس ششم با دولت نهم و مجلس هفتم بپردازم تا با زبان آمار و ارقام، مطالب را بیان كنیم و مردم داوری كنند.

وی ابراز عقیده كرد: در دولت جدید رویكرد به مسایل اقتصادی متفاوت بوده و شعارهایی داده شده بود وتیم اقتصادی دولت، داوطلبان خود را از بدنه‌ی كارشناسی قبلی محروم كرد و همه‌ی صاحب‌نظران را كنار گذاشت و تیم جدیدی را به كار گرفت كه چندان آشنایی با امور اقتصادی نداشتند.

انصاری با بیان این‌ عقیده كه عمده نگاه در دولت نهم به اقتصاد، نگاه عجولانه با محوریت عدالت توزیعی بود، گفت: یعنی می‌خواستند با تزریق پول بتوانند كار كنند و بودجه‌های عمرانی را به طور سرسام‌آور بالا بردند و پروژه‌هایی در كشور شروع شد كه موجب گفتمان‌های جدیدی در سیاست خارجی و بخش خصوصی شد.

به عقیده‌ی دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز، در این دوران به دلیل افزایش قیمت نفت، درآمدی زیادی در اختیار دولت قرار گرفت؛ به گونه‌ای كه مجموع درآمد این دولت بیش از همه‌ی درآمد دوره‌ی هشت ساله‌ی هاشمی رفسنجانی بوده است و باید با توجه به زیرساخت‌هایی كه در دوره‌ی هاشمی و خاتمی فراهم شده بود، با كمك این درآمد نفتی، امروز در عرصه‌ی توسعه‌ی اقتصادی شاهد یك تحول بزرگ می‌بودیم. اما باید دید كه این اتفاق افتاده یا نه؟

وی یادآور شد: روزی كه خاتمی دولت را تحویل احمدی‌نژاد داد نه تنها بدهی و كسری چندانی در تراز مالی كشور نبود، بلكه ‌٩ میلیارد و ‌٥٠٠ میلیون دلار در حساب ذخیره‌ی ارزی اندوخته شده بود.

انصاری ادامه داد: امروز در حوزه‌ی اقتصاد عمومی شاهد پدیده‌هایی مثل تورم بسیار سنگین هستیم اما اگر تورم طبق برنامه كاهش یافته بود، یعنی از ‌٢/١١ در شهریور ماه ‌٨٤ به ‌٥/٨ رسیده بود، قدرت خرید بالا می‌رفت و توسعه‌ی اقتصادی صورت می‌گرفت. اما امروز نرخ تورم حدود ‌٥/١٩ درصد است كه البته آمار واقعی بیشتر از اینهاست.

وی با تاكید بر این‌كه این به معنی شكستن كمر اقشار پایین جامعه است، تصریح كرد: مسكن نیز طی سه سال گذشته حدود ‌٣٠٠ درصد رشد قیمت داشته است و خانه‌ی ‌٥٠ میلیون تومانی امروز به ‌١٥٠ میلیون تومان رسیده است و سوال من این است كه در این فاصله چه‌قدر به حقوق كاركنان اضافه كرده‌اید؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با مواد پروتئینی نیز اظهار كرد كه طی سه سال گذشته این مواد با افزایش ‌١٠٠ درصدی قیمت روبه‌رو بوده‌اند.

انصاری تاكید كرد: تورم امروز نه تنها طبق قانون برنامه كاهش نیافته، بلكه به مرز دو برابر دارد نزدیك می‌شود و در سال ‌٨٧ تورم ‌١٠٠ درصد نسبت به ‌٨٣ افزایش می‌یابد؛ در حالی كه باید ‌٥٠ درصد كاهش می‌یافت.

وی با اشاره به این‌كه رشد اقتصاد با فرض بسیار خوشبینانه ‌٢/٦ درصد بوده است، گفت: طبق برنامه باید متوسط رشد اقتصادی برای جبران این كاهش رشد اقتصادی، در سال آینده بالای ‌٩ درصد باشد.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز ابراز عقیده كرد: دولت نهم فكر می‌كند بانك، قلك دولت است و با دستور، سود را كم و زیاد كند؛ در حالی كه اقتصاد یك علم است و از قانون علم تبعیت می‌كند.

وی در رابطه با طرح‌های زودبازده نیز اظهارعقیده كرد: در طرح‌های زودبازده، بررسی‌ها نشان می‌دهد كه بالای ‌٦٠ درصد جذب اقتصاد ملی نشده بلكه موجبات بدهكاری مردم را فراهم كرده است و سیاست‌های بانكی در حال حاضر موجب این شده كه بسیاری از بانك‌های ما در توان اعطای تسهیلات به نقطه‌ی قرمز رسیده‌اند.

انصاری با بیان این كه نرخ بهره در عمل كاهش نیافته ابرازعقیده كرد كه با ترفندهایی این نرخ افزایش یافته است و جذب سرمایه‌ی خارجی نیز متوقف شده و در مناطقی مثل پارس جنوبی، گرفتار ركود شده‌ایم.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین انصاری، افزود: بخشی از درآمد نفت باید طبق قانون ذخیره شود و مشخص شود كه باید چقدر از آن برداشت صورت گیرد و اگر در دولت خاتمی بگوییم هیچ اقدام اقتصادی نكرده همین تشكیل صندوق ذخیره‌ی ارزی كافی است.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز، با اشاره به اینكه در پایان دوره‌ی خاتمی برخی به وی گفتند كه یك مقدار از پول‌ها را به بازار بیاور تا مردم هم در انتخابات مجلس هفتم شركت كنند و به اصلاح‌طلبان رای دهند اما خاتمی تاكید كرد كه این یك اقدام خائنانه است چرا كه نفت سرمایه‌ی دولت نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطر نشان كرد: اگر نتوانیم بخشی از درآمد نفتی را به بازتولید سرمایه تبدیل كنیم خیانت كرده‌ایم.

وی با اشاره به اینكه در برنامه‌ی توسعه آمده بود كه وابستگی بودجه به نفت باید كاهش پیدا كند، ابراز داشت: بودجه‌ی ‌٨٧، ‌٧٠ درصد نفتی است و به شدت نفتی‌تر شده است و اگر حساب ذخیره‌ی ارزی طبق قانون پیش می‌رفت امروز باید چند ده میلیارد دلار ذخیره‌ی ارزی داشتیم.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز، با اشاره به اینكه در سال ‌٨٢ حدود ‌٥/٥ میلیارد دلار از حساب ذخیره‌ی ارزی برداشته شد، افزود: این برداشت در سال ‌٨٥ به نزدیك ‌١٥ میلیارد دلار رسید و برای سال ‌٨٧ نیز پیشنهاد برداشت ‌١٥ میلیارد دلار در لایحه‌ی بودجه آمده است و این در حالی است كه پیش از این نیز شاهد بودیم علاوه بر لایحه‌ی بودجه، دولت با اصلاحیه و متمم، برداشت‌های بیشتری نیز از صندوق ذخیره ارزی انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌كه در حال حاضر گزارش رسمی نداریم كه تراز حساب ذخیره ارزی به چه صورت است، خاطرنشان كرد: در رابطه با میزان صندوق ذخیره ارزی، روایات متفاوت است. بعضی می‌گویند ‌٦ میلیارد دلار و برخی می‌گویند ‌٨ میلیارد دلار است.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز، با اشاره به وجود اكثریت قاطع و كم‌نظیر جریان اصولگرایی در مجلس هفتم افزود: این مجلس چهار سال پیش با شعارها و نقدهایی به مجلس ششم وارد عرصه شد اما باید دید كه چه برون‌دادی داشتند و چرا هم‌اكنون هشدارهای خوش‌چهره و توكلی توسط دوستان اصولگرای خودشان مورد توجه قرار نگرفته است و اینها آسیب‌شناسی داخلی است.

وی با طرح این پرسش كه آیا امروز وضع اقتصادی كشور و خانوارها بهتر از چهار سال گذشته شده است؟ ادامه داد: آیا جایگاه ایران به لحاظ اقتصادی و وضعیت ریسك سرمایه‌گذاری بهتر شده یا بدتر؟

نماینده‌ی مجلس ششم شورای اسلامی ادامه داد: ساختارهای ما دچار اشكال هستند و نحوه‌ی انتخاباتمان نیز دارای اشكال است.

وی با طرح این پرسش كه چرا احزاب در كشور ما شكل نمی‌گیرند؟ گفت: برای این‌كه احزاب با هزار و یك تابلوی ورود ممنوع روبه‌رو می‌شوند و وقتی حزب نباشد مردم باید تك تك كاندیداها را بشناسند.

انصاری به شكل‌گیری جبهه قبل از انتخابات اشاره كرد و گفت: جبهه نه برنامه می‌دهد و نه پاسخگوست؛ بلكه شعارهای كلی می‌دهد و در مجلس نیز خلاف آن عمل می‌شود و پس از چهار سال هم همان جریان با تغییر شعار و تابلو وارد عمل می‌شود.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارزیادآور شد: ما تربیت شده‌ی رژیم قبل بودیم اما پس از انقلاب آن‌قدر به جوانان اعتماد بود كه افراد ‌٢٥ ساله می‌توانستند نماینده شوند و آن‌قدر به تشخیص مردم اعتماد بود كه خود مردم فرد بهتری را انتخاب كنند و به همین دلیل بود كه مجلس اول بهترین مجلس بود كه نه شرط سن داشت و نه شرط تحصیل و نه نظارت استصوابی بر آن حاكم بود.

وی یادآور شد: پس از ‌٢٨ سال در همین مجلس قانونی تصویب شد كه رای‌دهندگان به جای ‌١٥ سال به بالا باید ‌١٨ سال به بالا باشند. نوجوان‌های ‌١٦ ساله اول انقلاب برای اصل نظام و قانون اساسی می‌توانستند رای بدهند و حالا چه شده است؟ آیا نظام آموزش و پرورش و فرهنگی ما بد عمل كرده كه به نوجوان‌های ‌١٦ ساله نمی‌توانیم اعتماد كنیم؟

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز، با بیان این‌كه مجلس باید در دفاع از حقوق مردم شجاع باشد، تصریح كرد: من با ساختارشكنی مخالف بودم اما مجلس خوب، الزاما مجلسی نیست كه با بزرگواری از كنار تخلفات دولت بگذرد.

وی یكی از اشكالات دولت نهم را قانون‌گریزی خواند و گفت: چرا مجلس هفتم، دولت را مواخذه نكرد؟ مجلس هفتم باید از حریم برنامه‌ی توسعه دفاع می‌كرد.

انصاری ابراز داشت: ما در مجلس ششم قانون جذب سرمایه‌ی خارجی، قانون كاهش مالیات به نفع تولید و سیاست‌های كلی اصل ‌٤٤ را تصویب كردیم اما ذهنیت دولت نهم این بود كه در ‌٢٨ سال گذشته آنها كه آمدند یا نمی‌فهمیدند یا خائن بودند؛ به طوری كه یكی از مسوولان ارشدش گفت آنها كه برنامه‌ی چهارم را نوشتند خائن و وابسته بودند.

به عقیده انصاری بودجه‌ ‌٨٧ نفتی‌تر، تورم‌زا، غیرواقعی و غیرشفاف است و انضباط مالی را به هم می‌ریزد و این بودجه‌ریزی در شرایطی محقق می‌شود كه شرایط و امكانات قبلش فراهم شده باشد.

وی با یادآوری این‌كه سوزن‌بانی بودجه كه باید به‌موقع بودجه را تخصیص دهد و هدایت كند منحل شد، این تصمیم‌ها را ناشی از گرایش به سمت فردگرایی در تصمیم‌گیری‌های كشور دانست.

انصاری یادآور شد: چه‌طور ممكن است در كشوری كه پارلمان دارد و رییس‌جمهور مكلف است بودجه را طبق لایحه‌ی بودجه تخصیص دهد، هیات دولت یكباره در یك سفر استانی تشكیل جلسه می‌دهد و ‌١٢٠ طرح تصویب می‌كند؟

وی دور زدن قوانین را در چند سال گذشته الی ماشاءالله دانست و گفت: مجلس هفتم بیش از حد نجابت نشان داده و نظارت خوبی نكرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین