کد خبر: ۷۱۶۵۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
اتفاقات هورالعظیم از فجایع زیست محیطی است

خطرناکتر از کرونا در خوزستان؛ مردم در صف خرید آب!

نماینده دشت آزادگان با بیان اینکه مردم خوزستان در وضعیتی به مراتب خطرناک‌تر از وضعیت کرونایی قرار دارند، زیرا تامین آب مورد نیاز آن‌ها به خطر افتاده است، گفت: مردم در برخی شهرهای خوزستان مثل هویزه و دشت آزادگان، در صف‌های آب‌فروشی می‌ایستند تا آب خریداری کنند و این مساله، فاجعه است.
خطرناکتر از کرونا در خوزستان؛ مردم در صف خرید آب!
آفتاب‌‌نیوز :

قاسم ساعدی با انتقاد از وضعیت تالاب هورالعظیم اظهار کرد: متاسفانه امسال تنش آبی همه خوزستان را در بر گرفته و وزارت نیرو وظایف اولیه خود در قبال طبیعت و تامین حق‌آبه‌های زیست محیطی را انجام نمی‌دهد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی افزود: از ابتدای خردادماه امسال تاکنون رهاسازی آب در خوزستان توسط وزارت نیرو به حداقل رسیده است و اقدامات انجام‌شده در این زمینه اصلا مطلوب و در شان مردم خوزستان نیست.

نماینده دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی رودخانه‌های خوزستان خشک شده‌اند و کودکان در این رودخانه‌ها فوتبال بازی می‌کنند. رودخانه جراحی توسط وزارت نیرو کاملا خشک شده و کارون با آن همه عظمت به یک نهر کوچک تبدیل شده است. رودخانه کرخه که از طولانی‌ترین رودخانه‌های کشور است نیز متاسفانه وضعیت خوبی ندارد.

ساعدی با بیان اینکه وزیر نیرو باید نسبت به وضعیت به وجود آمده در خوزستان برای رودخانه‌ها و تالاب‌ها پاسخگوی مردم باشد، افزود: وزارت نیرو موظف است که حق‌آبه شرب انسانی، حق‌آبه‌های زیست محیطی و حق‌آبه مورد نیاز کشاورزان و دامداران را تامین کند.

وی با انتقاد از عملکرد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: آقای کلانتری در جای خود جا خشک کرده و هیچ کاری برای هورالعظیم انجام نداده است.

نماینده دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: اتفاقاتی که امروز در هورالعظیم رخ داده است، یکی از هولناک‌ترین فجایع زیست محیطی در تاریخ است. در هورالعظیم ماهیان بسیاری از بین رفته‌اند و دام‌های ساکنان حاشیه تالاب نیز تلف شده‌اند و این تالاب، وضعیت خوبی ندارد.

ساعدی افزود: دولت و نهادهای نظارتی باید مچ مسببان اصلی خشک شدن تالاب هورالعظیم را بگیرند. نهادهای نظارتی باید در بحث مدیریت آب کشور ورود کنند و مدیریت‌های این حوزه را بر اساس آمار، ارزیابی و آسیب‌شناسی کنند تا متوجه شوند که پشت این قضایای مدیریت آبی، چه مساله‌ای وجود دارد.

وی گفت: مردم خوزستان در وضعیتی به مراتب خطرناک‌تر از وضعیت کرونایی قرار دارند، زیرا تامین آب مورد نیاز آن‌ها به خطر افتاده است. تاسیسات آبرسانی در بسیاری از روستاهای خوزستان به دلیل خشک شدن رودخانه‌ها حتی دیگر امکان پمپاژ آب را ندارند و مردم بلاتکلیف مانده‌اند.

نماینده دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از مردم در خوزستان برای تامین آب مورد نیاز خود با بشکه آب خریداری می‌کنند، افزود: مردم در برخی شهرهای خوزستان مثل هویزه و دشت آزادگان، در صف‌های آب‌فروشی می‌ایستند تا آب خریداری کنند و این مساله، فاجعه است.

استاندار: هیچ جایی در خوزستان آب شرب سالم نداریم/ بعضی از شهرستان‌ها صد درصد محروم هستند

استاندار خوزستان نیز گفته است: برخی شاخص‌ها در خوزستان بسیار نامطلوب هستند، برای مثال در هیچ جایی در خوزستان آب شرب سالم نداریم و در کل استان خوزستان هیچ جایی در شرایط پر آبی و کم آبی، آب سالم وجود ندارد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی اخیرا در نشست بررسی مناطق محروم خوزستان اظهار کرد: خوزستان بر خلاف آوازه بزرگی که از نظر درآمدها و نقش ارزنده‌ای که در ابعاد ملی در مسائل امنیتی و اجتماعی کشور دارد، بسیار مظلوم واقع شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۳ روستا در خوزستان آب شرب سالم ندارند، افزود: در خوزستان بارندگی و کم بارش بودن، مصیبت است. بارندگی زیاد باعث تداخل فاضلاب و آب شرب می‌شود و خشکسالی نیز باعث شوری آب و غیر مصرف شدن آب شرب می‌شود.

استاندار خوزستان با اشاره به کاهش بارش‌ها و ذخایر آبی گفت: امسال علاوه بر آب شرب، در تامین آب مصارف کشاورزی و دام‌ها نیز با تنش جدی مواجه هستیم و به شدت مشکل داریم. خوزستان در زیرساخت‌های جاده‌ای در مقایسه با استان‌هایی که نقش چندانی در صادرات و ترانزیت کالای کشور ندارند، وضعیت بسیار نامناسبی دارد و در این زمینه مشکلات متعدد است.

وی با بیان اینکه بعضی از شهرستان‌های خوزستان صد درصد محروم هستند، افزود: در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و نیشکر اقدامات خوبی در خوزستان انجام شده اما در رفاه عمومی که شامل زیرساخت‌های آب، جاده و امکانات عمومی است، مشکلات بسیار زیاد است.

استاندار خوزستان با اشاره به پروژه‌هایی که برای تکمیل به حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند، گفت: برای تکمیل حدود ۳۰۰ پروژه‌ای که به اعتباری حدود ۱۰ میلیارد تومان نیاز دارند، به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم. این پروژه‌ها شناسایی شده‌اند و با برنامه‌ریزی می‌توانیم آن‌ها را به اتمام رسانیم. با همکاری استان و منابع ملی و بنیادها و بخش‌های مختلف می‌توانیم اعتبارات اجرای این طرح‌ها را تامین کنیم. برخی شاخص‌ها در خوزستان بسیار نامطلوب هستند، برای مثال در هیچ جایی در خوزستان آب شرب سالم نداریم. در کل استان خوزستان هیچ جایی در شرایط پر آبی و کم آبی، آب سالم وجود ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
1
4
ساخت پترشیمی و صنایع آب و تمرکز صنایع در مناطق کویری.عدم تصویه فاضلاب به صورت صحیح.الگو های کشت نامناسب.فرسودگی شبکه آبی در شهرها و پرت شدن آب در حین رسیدن به مقصد..
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
0
0
این مشکلات همه نتیجه مدیریت منابع آب وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب کشور است که در خدمت سدسازی هستند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین