کد خبر: ۷۱۶۸۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
اختلاف نظر در اوپک نمایی عریان از رقابت فزاینده اقتصادی میان امارات و عربستان

پایان ماه عسل امارات و عربستان؛ ال نهیان و محمد بن سلمان به دنبال چه هستند؟

"این موضوع از آن رو جالب توجه است که "محمد بن زائد ال نهیان" حاکم ابوظبی متحد جدی "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان سعودی بوده است.
پایان ماه عسل امارات و عربستان؛ ال نهیان و محمد بن سلمان به دنبال چه هستند؟
آفتاب‌‌نیوز :

چندین تحلیلگر مسائل منطقه ای اظهار داشته اند که اختلاف نظر نادر و علنی میان امارات متحده عربی و عربستان سعودی در مورد سیاستگذاری نفتی اوپک مرتبط با رشد اقتصادی دو کشور و رقابت اقتصادی میان آن دو به خصوص در میانه شیوع کرونا بوده که به نظر می رسد در ماه های پیش رو شدت خواهد گرفت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ خبرگزاری "رویترز" از مخالفت اواخر هفته گذشته امارات متحده عربی با پیشنهاد عربستان سعودی برای تمدید محدودیت های هشت ماهه تولید نفت از این موضوع تحت عنوان "نمایش نافرمانی ابوظبی از ریاض" یاد کرده است.

"رویترز" می‌نویسد: "این موضوع از آن رو جالب توجه است که "محمد بن زائد ال نهیان" حاکم ابوظبی متحد جدی "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان سعودی بوده است.

رویترز می‌نویسد: "وضعیت فعلی اوپک نمادی از فشار گسترده اعمال شده از سوی امارات برای کسب منافع شخصی اقتصادی و ملی در برابرعربستان سعودی است. اتحاد میان شاهزادگان جوان جاه طلب اماراتی و سعودی باعث ایجاد سیاست خارجی ای شد که در یمن منجر به لشکرکشی نظامی و در قبال قطر منجر به اعمال تحریم علیه آن کشور شد. عربستان سعودی و امارات مبارزه با گروه های سیاسی اسلام گرا در خاورمیانه و فراتر از آن را نیز در دستور کار خود قرار دادند. با این وجود، در حالی که ریاض سعی دارد اقتصاد خود را از نفت جدا کند آن کشور با امارات در جذب سرمایه و استعداد خارجی در رقابت است. اگرچه اقتصاددانان معتقدند که عربستان سعودی برای به چالش کشیدن امارات به عنوان قطب تجاری و گردشگری منطقه باید راهی طولانی و زمان بر را طی کند. باید منتظر تشدید رقابت اقتصادی خزنده میان این دو اقتصاد بزرگ عربی باشیم. اگرچه تهدید متوجه از سوی ایران و گروه های اسلام گرا در منطقه احتمالا باعث پنهان شدن اختلافات میان عربستان سعودی و امارات می شوند اما دو کشور به طور فزاینده ای بر سر موضوع حاکمیت اقتصادی با یکدیگر در رقابت هستند. ریاض به شرکت‌های خارجی هشدار داده که اگر تا سال 2024 میلادی در آن کشور سرمایه گذاری نکنند ممکن است در قراردادهای دولتی متضرر شوند که چالشی برای امارات به منظور جذب سرمایه خارجی محسوب می شود. امارات برای جذب سرمایه بیش تر قوانین واردات و صادرات از خلیج فارس را اصلاح کرده تا به اقتصاد خود رونق بیش تری بخشد".

"رویترز" با اشاره به این که نخستین نشانه جدا شدن راه امارات از عربستان در سال 2019 میلادی با پایان یافتن حضور نظامی اماراتی‌ها در یمن بود می‌نویسد: "امارات با این عقب‌نشینی ریاض را در جنگی پر هزینه در یمن که امنیت آن کشور را مستقیما تهدید می‌کند تنها گذاشت. همچنین، ابوظبی از طریق حمایت از نیروهای یمنی که دولت مورد حمایت عربستان سعودی را در آن کشور به چالش می کشند برای ریاض دردسرساز شده است. همزمان با تلاش ریاض برای کاهش اصطکاک با بایدن رئیس جمهوری امریکا در مورد پرونده و مسائل حقوق بشری امارات به تلاش برای بازسازی رابطه با قطر ادامه داده است. امارات هم چنین روابط خود را با اسرائیل با حمایت واشنگتن احیا کرده است اما ریاض در جهت عکس این اقدام در تلاش برای بهبود رابطه خود با ترکیه بوده است. با این وجود، امارات و عربستان سعودی کماکان نگران گسترش نفوذ ایران از طریق نیروهای نیابتی منطقه ای آن کشور و تهدیدات امنیتی ای هستند که اقتصاد دو کشور را تهدید می کند. امارات برای کاستن از تنش پس از حمله صورت گرفته به تانکرها در آبهای خلیج فارس و به تاسیسات نفتی سعودی که ریاض ایران را مقصر آن دانست از سال 2019 میلادی وارد گفتگو با تهران برای رفع تنش شده است. به نظر می رسد امارات متحده عربی بیش از وزن واقعی خود در حال مشت زدن در برابر عربستان سعودی است. این نخستین باری است که دو کشور اتهامات عمومی و قوی را علیه یکدیگر رد و بدل می کنند. علیرغم آن که در مسائل اقتصادی اختلاف عمومی و علنی بیشتری را میان دو کشور شاهد خواهیم بود انتظار می رود ریاض و ابوظبی در مورد مسائل سیاسی کماکان با احتیاط بیش تری برخورد کنند تا چهره ای از اتحاد میان دو کشور را حفظ کنند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
0
2
سلام علیکم
انسانها بر اختلافها سرپوش گذاشته و راهی برای درمان آنها پیشنهاد میکنند
و اشتراکات و اتفاقات مثبت را جلوه داده و تشویق برای حفظ ثبات منطقه می‌نمایند تا همه با تدبیر راهی برای زندگی مسالمت‌آمیز در منطقه ای امن و آرام پیدا کنند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین