کد خبر: ۷۱۷۵۱۱
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
بعید نیست که ایران بار دیگر به امریکا برای سرنگون کردن طالبان کمک کند

طالبان؛ کارت بازی ایران در برابر آمریکا؟

علیرغم آن که برخی تغییر در رابطه طالبان و ایران را براساس اصل منافع مشترک توجیه می‌کنند، بعید نیست که ایران بار دیگر به امریکا برای سرنگون کردن حکومت طالبان کمک کند. البته اگر بهای این کمک حصول توافق میان ایران و امریکا باشد.
طالبان؛ کارت بازی ایران در برابر آمریکا؟
آفتاب‌‌نیوز :

سایت اماراتی "عربی ۲۱" در مقاله‌ای این ادعا را مطرح می‌کند که ایران از طالبان به عنوان کارت بازی در برابر آمریکا استفاده می‌کند و در این‌باره می‌نویسد: "در آگوست ۱۹۹۸ میلادی طالبان به مزار شریف حمله کردند؛ نقطه‌ای در افغانستان که در نزدیکی مرز‌های تاجیکستان، ازبکستان ترکمنستان واقع شده است. در آن زمان این ناحیه سنگر اصلی ائتلاف شمال علیه جنبش طالبان بود. "احمد شاه مسعود" رهبری ائتلاف شمال را برعهده داشت. این ائتلاف از سوی سپاه و ژنرال سلیمانی برای مبارزه با طالبان مورد حمایت قرار گرفته بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در جریان حمله طالبان در حدود ده دیپلمات ایرانی و خبرنگار کشته شدند. در آن زمان در داخل ایران فراخوان‌هایی برای حمله نظامی علیه افغانستان و اقدام تلافی‌جویانه مطرح شد. در آن زمان گفته شد که ۱۰۰ هزار سرباز ایرانی در مرز با افغانستان بسیج شدند و پیشنهاد اشغال افغانستان از سوی مقامات مطرح شد، اما رهبری ایران با این پیشنهاد مخالفت کردند چرا که باور داشتند این حمله ممکن است تبدیل به دامی برای درگیر کردن ایران شود. آن دوران اوج تنش میان ایران و طالبان بود.

در سال ۲۰۰۱ میلادی، ایران در اشغال افغانستان و سرنگونی رژیم طالبان به امریکا کمک کرد و میزان حمایت ایران در سطوح سیاسی، دیپلماتیک و نظامی به امریکا قابل توجه بود. ژنرال سلیمانی شخصا از امریکایی‌ها خواست پس از تهیه فهرستی از اهداف حساس در داخل خاک افغانستان به این مراکز حمله صورت گیرد. ایران در آن زمان به سیا در پنجشیر و بگرام برای ایجاد پایگاه کمک کرد. دومین مردی که در حلقه همکاری ایران و امریکا علیه طالبان حضور داشت، "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه فعلی ایران بود که به عنوان معاون وزیر خارجه در سازمان‌های بین المللی فعالیت می‌کرد.

این سایت در ادامه مدعی شده: پس از اشغال افغانستان و تثبیت نفوذ ایران در آن کشور از طریق همکاری با امریکا، دولت افغانستان و اقلیت هزاره شیعه، ایران کمک به اقدام علیه آمریکایی‌ها را آغاز کرد! ملا "اختر منصور" رهبر طالبان هنگام بازگشت از ایران توسط آمریکایی‌ها ترور شد. علیرغم آنکه تهران نقش خود را در مبارزه با اشغال افغانستان توسط امریکا تقویت می‌کرد، این ایده را مطرح می‌کرد که می‌تواند به امریکا و جهان در مبارزه علیه افراط‌گرایی و تروریسم کمک کند. از این رو بود که گروه‌های شبه نظامی شیعه افغان برای جنگ به سوریه اعزام شدند. در واقع، سیاست ایران این بود که به طرفین امریکایی و افغان اعلام کرده بود که به آنان کمک می‌کند...

در فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی، در نتیجه گفتگو‌های طولانی در دوحه، امریکا و طالبان با یکدیگر توافق کردند که خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان از طریق جدول زمان‌بندی‌شده صورت گیرد و در مقابل، طالبان متعهد شد که به گروه‌های تروریستی اجازه هدف قرار دادن منافع امریکا و متحدان آن کشور را ندهد. ایران با این توافق مخالفت کرد. اعتقاد بر آن است که ایران تلاش‌های دیپلماتیک و فعالیت‌های نظامی خود را برای مرحله خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان افزایش داده است. این موضوع از آن رو مهم است که "اسماعیل قاانی" پیش‌تر مسئول پرونده‌های افغانستان و شیعیان در افغانستان و پاکستان بوده است. طرف ایرانی پس از توافق افغان و امریکایی به امید حفظ اختلافات میان آن دو به حمایت خود از دو طرف درگیری محلی (دولت افغانستان و طالبان) ادامه داد. در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، ظریف طالبان را یک جنبش تروریستی افراطی و خشن توصیف کرد، اما اشاره کرد که مقام‌های ایرانی ارتباط خود را با طالبان به ویژه از سال ۲۰۱۸ میلادی پنهان نمی‌کند. نکته عجیب آن است که طالبان علیرغم این موضع از سوی مقام‌های ایرانی از شرکت در کنفرانس صلح افغانستان که دولت ترکیه در آوریل گذشته برای گردهم آوردن طرفین درگیر در استانبول در نظر گرفته بود به بهانه عدم آمادگی حضور در کنفرانس خودداری ورزید.

این در حالی است که طالبان حضور در جلسات به میزبانی ایران را پذیرفت. آنان در دیدار از ظریف برای خلاص شدن از شر نیرو‌های امریکایی در افغانستان درخواست کمک کردند. علیرغم آنکه برخی تغییر در رابطه طالبان و ایران را براساس اصل منافع مشترک توجیه می‌کنند، بعید نیست که ایران بار دیگر به امریکا برای سرنگون کردن حکومت طالبان کمک کند. البته اگر بهای این کمک حصول توافق میان ایران و امریکا باشد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
7
19
من از طالبان متنفرم، اونها قاتل هستند و اگر پاش بیافته به ایرانی ها رحم نمی کنند. کاش سردار سلیمانی زنده بود شاید الان پای مذاکره با قاتلین نمی نشستیم.
محمد
|
Canada
|
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
4
12
بزودى طالبان تروريست بر قندهار و کابل چيره خواهند شد و اشرف غنى هم به طور قطع فرار را بر قرار ترجيح خواهد داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
15
4
نابودی طالبان قطعی است اما نیاز به زمان دارد دوم این که طالبان کوچکتر از آنست که بخواهد دست از پا دراز کند اربابش آمریکا آنها را جایگزین خود کرد تا از معرکه فرار کند سوم این که کشور افغانستان با این که وحدت ندارند اما هر گز زیر بار چنین ننگنی نخواهند رفت که مزدوران آمریکا با پول اعراب بخواهند در کشورشان حکمرانی کنند شک نکنید که طالبان قطعا توسط مردم افغانستان نابود خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
اطلاعاتتان را در باره طالبان عمیق تر کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
طالبان وطالبانیسم برپایه جهل وناآگاهی انسانها ومنافع استکباری کشورهای قدرتمند شکل گرفته است. سران این گروهها نه تنها خود جاهل واز ادراک پایینی برخوردار هستند بلکه بر موج بیسوادی وجهل طبقات پایین فرهنگی جامعه افغانستان سوارند.رنسانس در اروپا چندصد سال طول کشید تا مردم به سطحی ازآگاهی رسیدند که خرافه وخرافه پرستان را از مدیریت جامعه حذف وبه گوشه وکنار برانند ولی این رنسانس فرهنگی در جامعه افغانستان دارد خیلی سریعتر به پیش می رودودر کمتر از نیم قرن به نتیجه می رسد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
1
23
تروریست تروریست است چه داعش . چه طالبان .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
3
15
هیچ کشوری حق نداره با طالبان مذاکره و دوستی کنه در حالی که همه میدونن داعش و القائده زائیده تفکر طالبانی هست .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
2
11
طالبان تنها ۳۰ درصد جمعیت افغانستان است و هرگز نمی تواند به کل آن کشور مسلط شود فکر می کنم آن کشور درگیر جنگ داخلی شود و مدتها بطول بینجامد
ali
|
France
|
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
6
11
آمریکا خودش قدرت را به طالبان داد!
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
3
11
باید کشورهایی مثل کره جنوبی و ترکیه و ارمنستان و آذربایجان و گرجستان و غیره رو الگو قرارداد . سبک و روش توسعه مشخصه . نمیشه برخلاف اون عمل کرد. نمیشه ایزوله شد و بعدا" در تمام کالاها خودکفا شد. این فرمول رشد نیست. طالبان نیز راه حل امنیت سازی نیست. اگر طالبان دستنشانده آمریکاست و خودش افعانستان رو داد به طالبان و رفت پس چطور ما با طالبان دست دوستی برای ایستادگی در برابر آمریکا باهاشون میدیم وقتی اونا شریک آمریکا هستن ؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
0
3
آمریکا دیگه کاری با طالبان نداره
ناشناس
|
Luxembourg
|
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
2
2
طالبان در مناطق تحت کنترل خود دستور داده‌ است تا دختران بالای 14 سال و زنان بیوه به عقد جنگجویان این گروه درآورده شوند.
در حکم طالبان آمده که زنان نمی‌توانند بدون محرم شرعی از خانه بیرون بروند و در محفل‌های عروسی شرکت کنند.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
1
2
آفتاب عزیز خودتون امروز یک خبری گذاشتید در مورد معتبرترین پاسپورتهای جهان که در جزئیاتش پاسپورت ژاپن با امکان مسافرت بدون ویزا به 193 کشور جهان معتبرترین پاسپورت قید شده. حیفه که تعمق نکنیم و نفهمیم که سعادت و موفقیت و رشد و توسعه یعنی چی ! حیفه که فکر نکنیم که اگر برای سعادت ملتی باید کارتهای بازی داشت چرا ژاپن از این کارتها نداره و چطور با نداشتنش کشور امن و موفقیه ! حیفه که فکر نکنیم و تحقیق نکنیم که چرا ژاپن که در جنگ جهانی دوم مخروبه شد ، الان جزو بهترین کشورهای دنیاست . طالبان اتوبان امنیت هیچ کشوری نمیتونه باشه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
3
4
امروز فیلمی از سر بریدن یک افغانی در میدان شهر به دست طالبان دیدم همین کافی است برای دوستی با طالبان
ثابتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
1
1
اعتماد و به رسمیت شناختن این وحشیان خونریز که بویی از انسانیت و اسلامیت نبردند ولی بنام خدا و دین خدا ، خون بیگناهان ملت فلکزده افغانستان را به زمین میریزند ، و به هیچ اصولی پایبند نیستند و با خدعه و نیرنگ در پی دستیابی به قدرت در افغانستان هستند، کاری عاقلانه نیست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین