کد خبر: ۷۱۷۷۶۱
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴

چرا خندوانه «قهرمان» فرهادی را به یاد نداشت؟

آیا در خندوانۀ بعدی رامبد جوان اجازه دارد وقتی از سینما حرف می‌زند به جای پمپاژ یأس و تعجب از ساختن دیگران در حالی که خودش دارد برنامه می‌سازد از جشنوارۀ کن بگوید و به جای آن دعوت از بازیگری متوسط با اصغر فرهادی گفتگو کند ولو در ایران نباشد؟
چرا خندوانه «قهرمان» فرهادی را به یاد نداشت؟
آفتاب‌‌نیوز :

«همین سه - چهار شب پیش بود که رامبد جوان که در بازگشت از کانادا فصل هفتم «خندوانه» را جلوی دوربین شبکۀ نسیم می‌برد، به روال معمول از مهمان برنامه - گلاره عباسی - پرسید: این روزها چه می‌کنید و وقتی پاسخ داد: در حال بازی در یک سریال هستم، خود را به شدت شگفت‌زده نشان داد.

تعجب از این که در این اوضاع و احوال هنوز تهیه‌کنندگانی هستند که فیلم و سریال می‌سازند؛ در حالی که اکران فیلم‌ها در وضعیت کرونایی سرمایه را باز نمی‌گرداند و مهمان محترم به این پاسخ بسنده کرد که به هر حال شغل‌مان است و فقط هم در سالن سینما به نمایش درنمی‌آید و نگفت خود شما چرا در وضعیت کرونایی دوباره سراغ «خندوانه»‌ای آمده‌ای که به « خندوانه»‌های قبلی شباهتی ندارد و انگار از روی دست «‌دورهمی» مهران مدیری کپی می‌کنید که خود او تازه اعتراف کرد صدر تا ذیل آن کپی است! نگفت که مگر قرار است کرونا تا ابد ادامه داشته باشد و مگر قرار نیست با سرعت‌گرفتن واکسیناسیون، محدودیت مکان‌های عمومی برچیده شود و نگفت که مگر مسابقات فوتبال یورو در لندن و در استادیوم ویمبلی را نمی‌بینید؟

رامبد جوان برای سینما و سینماگران و تئاتری‌های طفلک دلسوزی می‌کرد و انگار اجازه نداشت بگوید درست در همین روزها یک افتخار بزرگ برای سینمای ایران رقم خورده و آن نمایش فیلم تازۀ اصغر فرهادی در جشنوارۀ کن است: «قهرمان» و قرار است امروز به نمایش درآید: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ خورشیدی.

فیلمی که به گفتۀ دیوید رونی منتقد ارشد مجلۀ آمریکایی «هالیوود ریپورتر» در فهرست ۱۰ فیلم دیدنی و مهم هفتادوچهارمین جشنوارۀ کن قرار می‌گیرد. او دربارۀ «قهرمان»می‌نویسد: اگرچه جزئیات فیلم جدید کارگردان ایرانی که با «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» برندۀ جایزۀ اسکار شد، منتشر نشده اما روایت تعلیق‌آمیز آن بازگشت به حوزه آشنای فیلم‌های درام با موضوع کشمکش‌های خانوادگی است که اصغر فرهادی را به اوج شهرت رساند. داستان فیلم دربارۀ شخصیتی است به نام «احمد» که به خاطر بدهی، زندانی است و در دو روز مرخصی می‌کوشد رضایت شاکی را به گونه‌ای جلب کند اما اتفاقات به شکلی دیگر رقم می‌خورد.

امروز ۲۲ تیر زمان نمایش فیلم در بخش رقابتی جشنوارۀ کن است و گویا ۵ بار دیگر هم اکران می‌شود و چند ماه بعد نوبت پخش و نمایش آن در داخل ایران می‌رسد. فیلمی با بازی امیر جدیدی و محسن تنابنده و البته سارینا دختر خود فرهادی.

اصغر فرهادی این فیلم را در سکوت ساخت و کار تدوین آن را در پاریس انجام داد و به کن رساند. از تنهایی ماه‌های آغازین کرونا بهره برد و نوشت و از بهبود نسبی پس از آن استفاده می‌کند و به نمایش می‌گذارد؛ در حالی که سال قبل اصلا جشنواره‌ای برگزار نشد.

آیا در خندوانۀ بعدی رامبد جوان اجازه دارد وقتی از سینما حرف می‌زند به جای پمپاژ یأس و تعجب از ساختن دیگران در حالی که خودش دارد برنامه می‌سازد از جشنوارۀ کن بگوید و به جای آن دعوت از بازیگری متوسط با اصغر فرهادی گفتگو کند ولو در ایران نباشد؟

اصغر فرهادی پیشتر با فیلم‌های «گذشته»، «فروشنده» و «همه می‌دانند» در بخش مسابقه جشنواره کن حضور داشته و حاصل، جایزۀ بهترین فیلمنامه برای «فروشنده» در سال ۲۰۱۶ بود. برنیس بژو - بازیگر فیلم «گذشته» - هم سال ۲۰۱۳ جایزه بهترین بازیگر زن و شهاب حسینی بازیگر فیلم «فروشنده» نیز در سال ۲۰۱۶ جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره کن گرفته بودند.

کن البته برای ایرانیان در وهلۀ نخست یادآور عباس کیارستمی فقید است که پنجمین سالگرد درگذشت او را به‌تازگی پشت سر گذاشتیم و شمار حضور فیلم‌های او در بخش مسابقۀ فستیوال کن به ۵ فقره می‌رسد: زیر درختان زیتون، طعم گیلاس، ده، کپی برابر اصل و مثل یک عاشق و از این حیث رکورددار است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین