کد خبر: ۷۱۹۰۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
مخالفان برجام و نگرانی از لغو تحریم‌ها

از جمهوری‌‌خواهان آمریکا تا دلواپسان ایرانی؛ مانع توافق هسته‌ای در وین چیست؟

شد/ جمهوری خواهان نگران آن هستند که با لغو تحریم ها صادرات نفت ایران افزایش یابد و موضع رئیسی و تندروها در ایران تقویت شده و بر محبوبیت شان افزوده شود
از جمهوری‌‌خواهان آمریکا تا دلواپسان ایرانی؛ مانع توافق هسته‌ای در وین چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

بخش عربی شبکه خبری "اسکای نیوز" در گزارشی با اشاره به تصمیم ایران برای به تعویق انداختن روند مذاکرات هسته‌ای در وین تا زمان روی کار آمدن دولت "ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری بعدی ایران، مدعی شده است: "دیگر بر کسی پوشیده نیست که اختلافات میان جناح های مختلف سیاسی در ایران مانع پیشرفت مسیر مذاکرات در وین شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ اسکای‌نیوز افزوده است: فشار بر گفتگوهای غیرمستقیم میان واشنگتن و تهران بالا بوده است. استراتژی تهران متوقف کردن مذاکرات و ادامه مشارکت در مسیر گفتگوهای فرسایشی و ارجاع پرونده مذاکرات به دولت رئیسی بوده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران که به زودی دوره‌اش به پایان خواهد رسید، اخیرا نسبت به از دست دادن فرصت کشور برای دستیابی به توافق هسته‌ای تازه ابراز نارضایتی کرد. روحانی از تندروها در داخل ایران انتقاد کرد و آنان را باعث تضعیف و شکست مذاکرات هسته‌ای دانست.

گزارش اخیر محمد جواد ظریف وزیر خارجه به کمیته سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ایران نیز حکایت از وجود اختلاف زیاد بین جناح‌های مختلف ایران در مورد مذاکرات هسته‌ای دارد. در این بازه زمانی شش دور مذاکره بدون دستیابی به توافقی تازه صورت گرفته است.

"مجتبی ذوالنوری" نماینده و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در پاسخ به انتقادات ظریف درباره کارشکنی تندروها در مسیر مذاکرات هسته‌ای گفت که دولت رئیسی از سیاست دولت روحانی در مذاکرات پیروی نخواهد کرد.

از جمهوری‌‌خواهان آمریکا تا دلواپسان ایرانی؛ مانع توافق هسته‌ای در وین چیست؟

از سوی دیگر، تندروهای ضد ایران در امریکا از حصول احتمالی توافق هسته‌ای رئیسی با امریکا نگران هستند چرا که این موضوع منجر به رفع تحریم‌ها و افزایش صادرات نفت توسط ایران و احیای اقتصاد آن کشور خواهد شد.

در همین حال، روحانی در هفته‌های اخیر در تلاش بوده تا امریکایی‌ها را با طرح موضوع توانایی ایران برای غنی‌سازی 90 درصدی اورانیوم تحریک کند تا روند مذاکرات را سرعت بخشیده و در روزهای پایانی دولت خود دستاوردی کسب کند.

همزمان با به نتیجه نرسیدن شش دور مذاکرات، جمهوری خواهان در حال فشار بر دولت بایدن و طرح گزینه‌های دیگر هستند. جمهوری‌خواهان از بایدن می‌خواهند از مذاکرات هسته‌ای با ایران خارج شده و تحریم‌ها را لغو نکند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
2
18
اصولگرایان در این چند سال مدام می گفتند اروپا قابل اعتماد نیست اما چندین ماه است از هیچ کدامشان چنین سخنی شنیده نشده پس در دولت جدید توافق صورت می گیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
0
6
وقتی اینها با ترامپ یک نظردارند خدابه دادکشوربرسه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین