کد خبر: ۷۲۰۴۶۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
در آخرین گفت‌وگو با مردم

روحانی: اولاند گفت در سال ۲۰۱۳ تصمیم قطعی برای جنگ با ایران را گرفته بودیم/ مصوبه مجلس مانع توافق است

رئیس دولت دوازدهم به عنوان آخرین گفت‌وگوی تلوزیونی، با مردم سخن گفت.
روحانی: اولاند گفت در سال ۲۰۱۳ تصمیم قطعی برای جنگ با ایران را گرفته بودیم/ مصوبه مجلس مانع توافق است
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در آخرین شب از حضورش در سمت ریاست جمهوری، با مردم از طریق شبکه صدا و سیما صحبت کرد.

روحانی در ابتدا خطاب به مجری برنامه گفت: خوشحال هستم این فرصت ایجاد شد. علاقه‌مند هستم مصاحبه ما غیررسمی باشد. فرض کنید فردا شب است و زمان ریاست جمهوری تمام شده است. فرض کنید اگر شهروندان بودند چه سئوالاتی می‌پرسیدند؟ همان‌ها را بپرسید. به عبارتی دیگر نماینده مردم باشید نه صدا و سیما.

روحانی گفت: در ذهن من این بود که گرهی که در کشور ایجاد شده بود یا با دیپلماسی حل می‌شد یا جنگ. آقای اولاند گفت در سال ۲۰۱۳ تصمیم قطعی برای جنگ با ایران را گرفته بودیم. وقتی شما آمدید، ما منصرف شدیم. در ذهن من هم همین بود.

وی ادامه داد: در آذر ماه توافق اولیه صورت گرفت. در توافق دوم پذیرفتند اصل فن‌آوری هسته‌ای را ایران داشته باشد. سوم این‌که اموال ما به تدریج آزاد شود. خود این موضوع فضایی را ایجاد کرد از نظر بازار و روانی که مردم آینده ایران را مثبت می‌دیدند.

روحانی گفت: بعد به توافق لوزان و بعد توافق هسته‌ای رسیدیم. به اجرایش در دی ۹۴ هم رسیدیم. توافق این بود که تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود، اصل فن‌آوری پذیرفته شود و ما هم مقداری محدود کنیم. نمی‌گویم همه آن توافق اجرا شد اما قولی که به مردم دادم انجام شد و به‌جای جنگ، توافق شد. بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به کشور آمدند.

رئیس جمهور گفت: سال ۹۲ قول دادیم و تا پایان دولت یازدهم قدم به قدم قول‌ها را اجرا کردیم. در دولت دوازدهم کسی بر سر کار آمد که نمی‌شد با او حرف زد. ما آن زمان و همین الان در واقع با آمریکا حرف می‌زنیم. او گفت من رئیس جمهور شوم توافق‌نامه برجام را تغییر می‌دهم. وقتی که تعلیق‌ها را برای تحریم انجام داد اواخر سال ۹۶ گفت بار آخری است که این کار را می‌کنم. وقتی خارج شد با شرایط جدیدی رو به رو شدیم.

وی ادامه داد: ما ممکن است با دولت‌ها توافق کنیم و دولت‌ها تا حدودی انجامش دهند. اما در تحریم بیش از دولت‌ها با شرکت‌ها رو به رو هستیم. شرکت‌ها فرصتی مطمئن می‌خواهند که سرمایه‌هایشان در ایران از بین نمی‌رود و به سود می‌رسند. آن‌ها چندماه تا چند سال از دولت‌ها عقب‌تر هستند.

روحانی گفت: آمریکایی‌ها از ما می‌خواستند توافقات گسترده‌تر شود. می‌خواستند بحث منطقه را هم به مذاکرات اضافه کنند. وقتی ما به دنیا می‌گوییم فقط در مورد هسته‌ای حرف می‌زنیم آثارش هم محدود خواهد بود. بانک‌ها به روابط سیاسی ایران با کشورهای دیگر نگاه می‌کنند. در مصوبه اخیر مجلس گفته‌اند همه تحریم‌ها باید برداشته شود. حقوق بشر، هسته‌ای، تروریسم. می‌شود همه این تحریم‌ها را برداشت اما مذاکرات دیگری می‌خواهد.

وی ادامه داد: توافق نزدیک است. کاملا چشم‌انداز توافق است. اگر معیار ما فرمایشات مقام معظم رهبری باشد قابل اجرا است. مصوبه مجلس مانع است. نه فقط در این دولت اگر دولت سیزدهم هم پایبند به این مصوبات باشد، به توافق نمی‌رسند.

وی تاکید کرد: اگر معیار را فرمایشات مقام معظم رهبری قرار دهیم به توافق خواهیم رسید و اگر مبنا مصوبه{مجلس} باشد این اتفاق نخواهد افتاد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
0
0
حالا رئیسی آمد جنگ میشه ؟ به هیچ وجه و مطمئن باش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
جنگ نمیشه ولی بهتر از این هم نمیشه
علی فدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
0
1
ما سالها آرزو داشتیم که جنگ نشود و زندگی ملت درست شود ولی عده ایی قدرت طلب همه چیز را به هم می زنند !!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین